• Kan iemand me dat uitleggen want ik snap geen ene reet van wat jullie bedoelen als jullie zeggen Havo/VWO en nog van die dingen. Kan iemand die uit Nederland komt of een Belg die wel weet hoe het in mekaar zit me dit uitleggen dan hoef ik niet meer een topic te lezen als het over die dingen gaan zonder dat ik me dom voel.

    Alvast bedankt. n.n


    Edit;
    Voor het geval dat de Nederlanders onder ons niets snappen van de Belgische niveaus wil ik dat wel even uitleggen. ASO betekent Algemeen Secundair Onderwijs. Daarin heb je twee onderdelen: Latijn en Moderne. Moderne is gewoon de normale vakken maar de hoofdvakken wat langer in vervanging van Latijn. In Latijn heb je i.p.v. wat langer hoofdvakken 5 uur Latijn. In het tweede kun je dan kiezen om er ook nog Grieks bij te doen. ASO is het hoogste. TSO is het tweede hoogste. TSO betekent Technisch Secundair Onderwijs. In TSO heb je heel veel richtingen. Bijvoorbeeld houtbewerking, electromechanica, industriële wetenschappen, mode en creatie, handel, kantoor,... Dan heb je BSO dat betekent Beroeps Secundair Onderwijs. BSO is voor mensen die echt een 'beroep' willen leren, en ook voor diegene die niet zo slim zijn, zal ik maar zeggen. Daar heb je ook boordevol richtingen bijvoorbeeld: Houtbewerking(veel uitgebreider dan in TSO), metaal, auto, lassen,... Dan heb je KSO. KSO is niet persee lager dan BSO. Het is gewoon voor mensen die 'kunst' willen studeren. KSO betekent Kunst Secundair Onderwijs. KSO is een kunstschool, zoals in de 'Step up' filmen. KSO is een veel vergeten richting. Er zijn slechts 9 scholen van in heel België. Je kan er richtingen volgen zoals; Ballet, Beeldende vorming, architectuur,... Het laatste (laagste) is BUSO, dat betekent BUitengewoon Secundair Onderwijs. Dat is voor mensen met een handicap of met een zelfmoordpoging-verleden ofzo. Het is dus voor mensen die het moeilijker hebben in het leven.
    KSO heb je trouwens op BSO niveau én op TSO niveau. ^^
    En even ASO verder uitleggen:
    1ste jaar: Latijn of Moderne
    2de jaar: Latijn en/of Grieks of Moderne
    3de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen, Economie4, Economie5, Humane Wetenschappen
    4de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen, Economie4, Economie5, Humane Wetenschappen
    5de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen-Moderne Talen, Wetenschappen-Wiskunde6, Wetenschappen-Wiskunde8, Economie-Moderne Talen4, Economie-Wiskunde5, Humane Wetenschappen
    6de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen-Moderne Talen, Wetenschappen-Wiskunde6, Wetenschappen-Wiskunde8, Economie-Moderne Talen4, Economie-Wiskunde5, Humane Wetenschappen

    * Die cijfers staan voor het aantal uren wiskunde per week


    Edit 2;
    Ik snap het nog steeds niet :3


    Only losers can act the way you do

    Vmbo = Voorgezet (voorbereidend?) middelbaar beroeps onderwijs.
    Daarin heb je vier richtingen: Theoretisch, Gemengde, Kaderberoepsgerichte en Basisberoepsgerichte leerweg.
    Havo = Hoger Algemeen Vormend Onderwijs.
    Vwo = Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs.
    xx.


    I don't need to explain myself, I know I'm right.

    KSO heb je trouwens op BSO niveau én op TSO niveau. ^^
    En even ASO verder uitleggen:
    1ste jaar: Latijn of Moderne
    2de jaar: Latijn en/of Grieks of Moderne
    3de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen, Economie4, Economie5
    4de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen, Economie4, Economie5
    5de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen-Moderne Talen, Wetenschappen-Wiskunde6, Wetenschappen-Wiskunde8, Economie-Moderne Talen4, Economie-Wiskunde5
    6de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen-Moderne Talen, Wetenschappen-Wiskunde6, Wetenschappen-Wiskunde8, Economie-Moderne Talen4, Economie-Wiskunde5

    * Die cijfers staan voor het aantal uren wiskunde per week, ikzelf doe nu 4de jaar Wetenschappen en ga volgend jaar Wetenschappen-Moderne Talen doen.

    Oke het laagste is vmbo, in vmbo heb je 4 richtingen: LWOO, Kaderberoepsonderwijs, Gemengdonderwijs en theorethische leerweg ( van laag naar hoog), LWOO is voor mensen die extra begeleiding nodig hebben in het leren, kader is het zelfde als theorethische leerweg maar dan een tikje makkelijker volgens mij. Gemengdonderwijs is inpreciepe ook het zelfde TL, alleen heb je geen frans maar heb je PSO (praktijkonderwijs.) TL wordt ook wel mavo genoemd. Dan komt Havo, dat is gewoon gemiddeld. Dan komt het vwo. Het vwo kun je volgens mij splitsen in atheneum en gymnasieum, dat is dus het hoogste, atheneum krijg je ook nog grieks, latijns etc (volgensmij)


    Je bent zowel de weg als degene die hem bewandelt.

    KSO heb je trouwens op BSO niveau én op TSO niveau. ^^
    En even ASO verder uitleggen:
    1ste jaar: Latijn of Moderne
    2de jaar: Latijn en/of Grieks of Moderne
    3de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen, Economie4, Economie5
    4de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen, Economie4, Economie5
    5de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen-Moderne Talen, Wetenschappen-Wiskunde6, Wetenschappen-Wiskunde8, Economie-Moderne Talen4, Economie-Wiskunde5
    6de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen-Moderne Talen, Wetenschappen-Wiskunde6, Wetenschappen-Wiskunde8, Economie-Moderne Talen4, Economie-Wiskunde5

    * Die cijfers staan voor het aantal uren wiskunde per week, ikzelf doe nu 4de jaar Wetenschappen en ga volgend jaar Wetenschappen-Moderne Talen doen.
    Dit zet ik er wel even bij ^^


    Only losers can act the way you do

    KSO heb je trouwens op BSO niveau én op TSO niveau. ^^
    En even ASO verder uitleggen:
    1ste jaar: Latijn of Moderne
    2de jaar: Latijn en/of Grieks of Moderne
    3de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen, Economie4, Economie5
    4de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen, Economie4, Economie5
    5de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen-Moderne Talen, Wetenschappen-Wiskunde6, Wetenschappen-Wiskunde8, Economie-Moderne Talen4, Economie-Wiskunde5
    6de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen-Moderne Talen, Wetenschappen-Wiskunde6, Wetenschappen-Wiskunde8, Economie-Moderne Talen4, Economie-Wiskunde5

    * Die cijfers staan voor het aantal uren wiskunde per week, ikzelf doe nu 4de jaar Wetenschappen en ga volgend jaar Wetenschappen-Moderne Talen doen.
    Je hebt ook nog Humane Wetenschappen ^^


    Only losers can act the way you do

    (...)Je hebt ook nog Humane Wetenschappen ^^

    Ohja :'D
    Maar daar heb ik geen verstand van. :Y)

    Ik snap niks van het Belgische gedoe. x'D
    Maar ja, ik denk dat jullie dan het Nederlandse gedoe weer niet begrijpen.
    Maar als je ermee opgroeid, dan leer je het vanzelf.
    En dan snap je het ook beter, en dan is het moeilijk uit te leggen hoe het nou precies zit. :'D
    xx.


    I don't need to explain myself, I know I'm right.

    Ik snap ook niets van die Nederlandse Niveaus. (;


    Never run out of reasons to smile...