• WIJK BIJ DUURSTEDE - De gemeente Wijk bij Duurstede houdt spoedoverleg over de dertienjarige Laura Dekker die op wereldreis wil. Inmiddels heeft de leerplichtambtenaar al een negatief advies over het plan gegeven.

    De ambtenaar deed dit al op 17 juli nadat de vader van Laura hem over de plannen van zijn dochter had verteld. Ook het ministerie van Onderwijs vindt dat Laura eerst haar school moet afmaken, en zegt erop te rekenen dat de gemeente Wijk bij Duurstede de wet handhaaft. De wethouder neemt na het gesprek pas een standpunt in.

    Laura is van plan om met een zeilboot de wereld rond te varen. Ze wil aan boord lessen volgen maar volgens de gemeente mag dat niet. De vader van Laura vindt het onzin dat er zoveel ophef is over de wereldreis van zijn dochter.

    De familie wil verder geen media-aandacht. Het is juist hun bedoeling zoveel mogelijk uit de maatschappij te treden.


    Bron; www.rtvutrecht.nl


    Edit; WIJK BIJ DUURSTEDE - De Raad voor de Kinderbescherming wil dat het gezag van de ouders van de 13-jarige zeilster Laura Dekker uit Wijk bij Duurstede wordt beperkt. Maandag behandelt de kinderrechter de zaak in Utrecht.

    Laura is van plan om in haar eentje de hele wereld rond te zeilen. Ze heeft de steun van haar ouders. Eerder zeilde ze al wekenlang alleen door heel Nederland.

    Beperking van het ouderlijk gezag betekent dat de ouders niet langer alleen beslissingen mogen nemen over het welzijn van hun kind, maar dat in overleg met een gezinsvoogd moeten doen.

    De Raad voor de Kinderbescherming stelde een onderzoek in nadat het bureau Jeugdzorg de plannen van het meisje had aangekaart. In het onderzoek kwamen vragen aan de orde of het wel verantwoord is om iemand van dertien zo'n reis te laten maken en of ze voldoende in staat is risico's in te schatten.

    Voor het onderzoek zijn onder meer gesprekken gevoerd met mensen uit haar omgeving.

    LEERPLICHT
    Het voornemen van Laura veroorzaakte de afgelopen weken landelijke commotie. De leerplichtambtenaar van haar woonplaats Wijk bij Duurstede heeft een negatief advies gegeven.

    Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) liet vrijdag via een brief aan de Tweede Kamer nogmaals weten dat voor het meisje een wettelijke leerplicht geldt waaraan ze zich niet kan onttrekken. Afstandsonderwijs op haar boot is voor Van Bijsterveldt geen optie.


    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast op 23 aug 2009 - 13:55 ]


    You'll never dream alone. <3

    wijk bij duurstede. oeh, daar woon ik dichtbij. maar ik zou echt op je 13e geen wereldreis gaan maken man. O.o


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    Ik vind dat zot, maar ja haar keuze he ^^


    Stop wishing, Start doing..

    Leuk toch? :'D

    Oh ja dat had ik gehoord.
    Maar die reis duurt ongeveer 1 tot 2 jaar, en ze moet nog gwn naar school.
    Tja, tis dr eigen beslissing.


    I rather make mistakes than do nothing. I rather mess up than miss out completely.

    Ik vind wel dat die ambtenaar gelijk heeft, c'mon, ze is 13.


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Alé zeg, leuk voor haar? oO Dat die ouders hun kind op wereldreis sturen, nu al. ><


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Die ouders geven haar toestemming en ze is nu haar ouders kwijt. ._.

    [Had ik gehoord op de radio]

    [ bericht aangepast op 23 aug 2009 - 13:52 ]


    You'll never dream alone. <3

    Ohmygod ._.

    Dat die ouders daar toestemming voor geven. oo'

    [ bericht aangepast op 23 aug 2009 - 13:53 ]


    'I would rather fight with you, than make love to anyone else.'

    Edit; WIJK BIJ DUURSTEDE - De Raad voor de Kinderbescherming wil dat het gezag van de ouders van de 13-jarige zeilster Laura Dekker uit Wijk bij Duurstede wordt beperkt. Maandag behandelt de kinderrechter de zaak in Utrecht.

    Laura is van plan om in haar eentje de hele wereld rond te zeilen. Ze heeft de steun van haar ouders. Eerder zeilde ze al wekenlang alleen door heel Nederland.

    Beperking van het ouderlijk gezag betekent dat de ouders niet langer alleen beslissingen mogen nemen over het welzijn van hun kind, maar dat in overleg met een gezinsvoogd moeten doen.

    De Raad voor de Kinderbescherming stelde een onderzoek in nadat het bureau Jeugdzorg de plannen van het meisje had aangekaart. In het onderzoek kwamen vragen aan de orde of het wel verantwoord is om iemand van dertien zo'n reis te laten maken en of ze voldoende in staat is risico's in te schatten.

    Voor het onderzoek zijn onder meer gesprekken gevoerd met mensen uit haar omgeving.

    LEERPLICHT
    Het voornemen van Laura veroorzaakte de afgelopen weken landelijke commotie. De leerplichtambtenaar van haar woonplaats Wijk bij Duurstede heeft een negatief advies gegeven.

    Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) liet vrijdag via een brief aan de Tweede Kamer nogmaals weten dat voor het meisje een wettelijke leerplicht geldt waaraan ze zich niet kan onttrekken. Afstandsonderwijs op haar boot is voor Van Bijsterveldt geen optie.


    You'll never dream alone. <3

    Ik hoorde het net ook op het nieuws. Ergens vind ik dat ze moet doen wat ze wil, al vind ik het wel op een heel erg jonge leeftijd. Misschien beseft ze niet goed genoeg wat zo'n wereldreis inhoudt.


    Tanya is de beste.

    Pliena schreef:
    Ik hoorde het net ook op het nieuws. Ergens vind ik dat ze moet doen wat ze wil, al vind ik het wel op een heel erg jonge leeftijd. Misschien beseft ze niet goed genoeg wat zo'n wereldreis inhoudt.


    Ik deel je mening.
    Ik snap die vader ergens wel dat hij het toestemming geeft, aangezien dat kind het héél graag wilt. Ook al is ze een beetje jong daarvoor. ;x


    You'll never dream alone. <3

    Volgens haar vader, ik citeer "Alle leeftijdgesnoten van mijn dochter zijn vergeleken met haar kleuters".

    Ik vind het onverstanding, ze is nog maar 13.. Ze gaat nog gewoon naar school en dan moet zo ook nog haar Havo examen doen.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ze is pas 13. Ik vind het geweldig dat haar ouders haar erin steunen, maar als de rest van Nederland zich aan leerplichtwet moet houden, dan zij ook.


    If I die young, send me away with the words of a lovesong.

    Hopeless schreef:
    Ze is pas 13. Ik vind het geweldig dat haar ouders haar erin steunen, maar als de rest van Nederland zich aan leerplichtwet moet houden, dan zij ook.


    idd! Als ik aan mijn ouders zou vragen of ik op wereldreis zo mogen, zou da geneens mogen! :O Enik ben ouder dan haaR!


    You were much more muchier, you've lost your muchness.