• ok,vandaag op school waren ik en een vriend aan het praten in het papiaments (taal van de antillen) zo leerkracht hoorde het en zie dat we moesten ophouden. we zijn toen ook gestopt. maar vervolgens vroeg ik aan mijn vriendin in het zweeds waar we les hadden. en nu moet ik 100 keer schrijven.

    ik mag niet in een andere taal praten.

    fuck!

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    Marshmellow schreef:
    (...)
    Dan begrijp ik dat je liever in die andere taal spreekt, maar zo kunnen mensen gaan denken dat je over hen aan het roddelen bent, waardoor ze juist door jullie gepraat heel onzeker worden :'D. Snap je?



    ja dat begrijp ik wel. maar als ze hier in limburg dailecht praten. dan mag dat wel.

    ik vind het wel logisch. bij ons op school hebben we heel veel turken enz. en die praten dan hun eigen taal en je weet nooit waar ze het over hebben.. miss wel over jou?


    My heart is yours and so am I

    loveprinses schreef:
    (...)

    ja idd. maar we waren over iets aan het praten dat gewoon prive lag. en we wouden niet dat iemand mee kan luisteren. en nee ik denk niet dat je een racist bent.


    Tja, dat kan ik wel begrijpen, dat je dan in een andere taal gaat praten. Ik zeg ook niet, dat ik het goed vind, dat ze je strafwerk hebben gegeven, dat is gewoon zwaar overdreven. Maar over het algemeen kan ik begrijpen waarom leraren je er op aan zouden spreken. En het is goed dat je dat niet denkt, want dat ben ik dus écht niet. En Limburgs is een accent wat je aangeleerd hebt, geen aparte taal. Sowieso passen ze zich wel aan als ze met anderen zijn. In mijn klas praten de Limburgers zo goed als ze kunnen zonder hun accent, waardoor je geen situaties krijgt waarbij je ze niet kunt begrijpen. Sowieso, je woont in Limburg? Dan hoor je dat lijkt me gewoon te begrijpen.

    [ bericht aangepast op 25 nov 2010 - 14:32 ]


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Het is heel onprettig voor anderen als ze niet kunnen volgen wat jij zegt. Want jij zegt dan misschien wel "waar hebben we les?", een ander weet dan niet wat jij zegt en kan dan misschien zelfs wel denken dat het over hem/haar gaat.

    Ik vind het gewoon onbeschoft om in een andere taal te gaan praten. Dat doe je dan toch als je alleen bent met die vriendin?


    loveprinses schreef:
    (...)

    ja idd. maar we waren over iets aan het praten dat gewoon prive lag. en we wouden niet dat iemand mee kan luisteren. en nee ik denk niet dat je een racist bent.

    En als je echt iets wilt bespreken, moet je dat buiten school doen of gewoon in het Nederlands.

    [ bericht aangepast op 25 nov 2010 - 14:32 ]


    ars moriendi

    loveprinses schreef:
    (...)


    ja dat begrijp ik wel. maar als ze hier in limburg dailecht praten. dan mag dat wel.

    Misschien dat dat limburgs echt anders klinkt, maar het is nog steeds Nederlands :'D. Het is dezelfde taal, alleen is het 'anders' door andere klanken of andere woorden of zinsconstructies die ze gebruiken. Maar het is nog steeds dezelfde taal :'D. Overal in Engeland mag je toch ook praten met een Londens accent? Da's eigenlijk zowat hetzelfde ^^.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Ik vind het sowieso dat als je in Nederland, Nederlands moet praten, of het nou op school of thuis is. Sorry.

    Marshmellow schreef:
    (...)
    Misschien dat dat limburgs echt anders klinkt, maar het is nog steeds Nederlands :'D. Het is dezelfde taal, alleen is het 'anders' door andere klanken of andere woorden of zinsconstructies die ze gebruiken. Maar het is nog steeds dezelfde taal :'D. Overal in Engeland mag je toch ook praten met een Londens accent? Da's eigenlijk zowat hetzelfde ^^.


    goed maar ik versta er echt niets van. en zweeds is eigenlijk ook de germaanse taal maar dan ook met andere klanken.

    loveprinses schreef:
    (...)

    goed maar ik versta er echt niets van. en zweeds is eigenlijk ook de germaanse taal maar dan ook met andere klanken.


    In Den Haag mag je ook geen Haags op de scholen praten. En Zweeds in geen Nederlands, dus dat kun je niet vergelijken.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Courtesan schreef:
    (...)

    In Den Haag mag je ook geen Haags op de scholen praten. En Zweeds in geen Nederlands, dus dat kun je niet vergelijken.


    goed,ok maar toch vind ik dat niet eerlijk. hele drama als wij in onse taal praten. maar hun mogen wel in dalecht praten. lekker eerlijk.

    Courtesan schreef:
    (...)

    In Den Haag mag je ook geen Haags op de scholen praten. En Zweeds in geen Nederlands, dus dat kun je niet vergelijken.

    Ik praatte af en toe wel Haags, lol. Maar Haags is nog redelijk verstaanbaar, althans vergeleken met Zweeds/Papiaments. :-)


    A decision I will regret, until my dying breath.

    loveprinses schreef:
    (...)

    goed maar ik versta er echt niets van. en zweeds is eigenlijk ook de germaanse taal maar dan ook met andere klanken.

    Da's Noord-Germaans, Nederlands is als ik mij niet vergis West-germaanse taal. Dus zit je nog met een verschil. En als je zo bezig bent, dan kan je gaan zeggen dat ze zelfs Indisch mogen praten op school aangezien dat een Indo-Europese taal is en overeenkomsten heeft met Europese (waaronder Germaanse, Romaanse,...) en Slavische talen. Het gaat trouwens niet over dat het een Germaanse taal is, het gaat er over dat het dezelfde taal is.

    Plus, mij lijkt het eerder een beetje respect tegenover medeleerlingen om Nederlands te praten.

    Maar om daarvoor straf te geven vind ik er ook over hoor.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Stripe schreef:
    (...)
    Ik praatte af en toe wel Haags, lol. Maar Haags is nog redelijk verstaanbaar, althans vergeleken met Zweeds/Papiaments. :-)


    en ik versta het niet.

    loveprinses schreef:
    (...)

    goed,ok maar toch vind ik dat niet eerlijk. hele drama als wij in onse taal praten. maar hun mogen wel in dalecht praten. lekker eerlijk.

    Hoezo is het niet eerlijk? We leven in Nederland, niet in Zweden.


    A decision I will regret, until my dying breath.

    Bij ons is het praten in een andere taal ook verboden. En dat vind ik maar wat goed, want ik heb bij god geen idee waar die Turkse mensen over praten als ze Turks praten. Of Marokkanen, of bij mijn part Spanjaarden -niet dat we die hebben-


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Stripe schreef:
    (...)
    Hoezo is het niet eerlijk? We leven in Nederland, niet in Zweden.


    omdat ik en vele anderen met mij dalicht niet verstaan.