• Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hebben is zondagavond de database gecrashed. Hieronder vind je meer informatie en de gevolgen van deze crash.

    Hoe is de database gecrashed?
    Dat zijn we nog aan het uitzoeken. We weten nog niet zeker of er aan onze kant iets mis is gegaan, of dat Q door bijvoorbeeld een DDOS attack uit de lucht is gegaan.

    Wat is er precies gebeurd?
    Zondagavond ontstond er een enorme grote load op de server en dan vooral op de database. Hierdoor liep de database vast en moest de server gereset worden. Hierbij is een deel van de database beschadigd geraakt.

    Wat is eigenlijk een database?
    Een database is het gedeelte van een website waarin alle informatie opgeslagen zit. Dingen als forum berichten, quizzen, instellingen en bans.

    Waren er geen backups van de database?
    Door miscommunicatie bleek dat er geen recente backups meer aanwezig waren. De backup die we wel hebben gevonden is van februari 2010. We zijn nog op zoek naar nieuwere backups.

    Welke informatie is er nu verloren gegaan?
    De volgende informatie hebben we niet terug kunnen vinden:
    - Vriendschappen gesloten na feb 2010. Je zult dus opnieuw vrienden moeten toevoegen.
    - Ingevulde vragenlijsten. Ook deze zul je opnieuw in moeten vullen.
    - Favortiete gedichten. Even opnieuw bij je favorieten zetten dus.
    - Forum categories. Die zijn inmiddels opnieuw aangemaakt.
    - Forum sessions. Deze worden sowieso elke zoveel maanden verwijderd.

    En de stories?
    Helaas is de tabel verloren gegaan waarin informatie over chapters bewaard was. De tekst van alle chapters is dus aanwezig!
    Probleem is alleen dat van stories van na feb 2010 gekeken moet worden hoe we de tekst bij de juiste story kunnen krijgen. Ik wacht nog even tot we meer weten over een eventuele nieuwere backup, maar anders zal ik een script schrijven waarmee de mods en ik de teksten uit de chapters bij de juiste story kunnen koppelen. Een enorm karwei gezien de hoeveelheid stories, dus misschien doen we ook een beroep op meer vrijwilligers hiervoor. Meer info hierover volgt nog.

    Wat zijn jullie een enorme prutsers. Hoe gaan jullie voorkomen dat dit niet meer gebeurd?
    Allereerst mijn nederige excuses voor alle overlast en eventueel kwijtgeraakt werk. Daarnaast gaan we onderzoeken wat de crash heeft veroorzaakt en daar maatregelen tegen nemen. Ten slotte ga ik zelf regelmatig backups maken zodat we hiervoor niet meer afhankelijk zijn van anderen.

    Ik heb Quizlet gemist! Kan ik snel weer aan de slag?
    Alles behalve de stories zou het nu weer moeten doen. Mocht je nog iets tegenkomen wat niet werkt dan hoor ik het graag!

    Update:
    Momenteel is het niet mogelijk om nieuwe foto's te plaatsen. Ik zal het morgen fixen (Y)

    Belangrijk!
    Mocht je niet-geactiveerde stories of hoofdstukken hebben die om wat voor reden niet door anderen gelezen mogen worden tijdens het terugzetten, stuur me dan een PB zodat ik daar wat op kan bedenken. Stuur dan als het kan in die PB een letterlijke zin uit de story zodat ik er naar op zoek kan gaan.

    [ bericht aangepast op 18 jan 2011 - 17:55 ]


    Dit is mijn signature...

    ik hoop dat ik weer snel aan mijn stories kan werken, ik loop over van inspi


    Reasons are no reasons. They're excuses...-VD, Elena

    Wow, ik ben nu vriendloos x'D hahaha.
    Even wat aan doen.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ohh ik was echt depressief vandaag en gister, gelukkig doet bijna alles 't weer!
    Maar zijn alle stories weg of komen ze nog terug? O:<

    Ik zit eigenlijk alleen op Q voor de verhalen.
    Ze zelf lezen & schrijven.
    Hopelijk doet deze het vlug weer! x

    ik hoop echt dat ik snel weer aan mijn story's kan werken
    heb het gemist ):


    No matter what they say, i'll love you anyway.

    betekent dit dat ik mijn stories verloren ben, en ze alleen terug krijg met alle hoop op een niewere backup?


    the end of the world in the night

    Lithuania schreef:
    Ohh ik was echt depressief vandaag en gister, gelukkig doet bijna alles 't weer!
    Maar zijn alle stories weg of komen ze nog terug? O:<


    ik verveelde mezelf nogal rot XD


    Dream not your live, live your dream!

    Aegis schreef:
    Ik wil best helpen, alles om het oude Q weer terug te krijgen.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Yeah! Q doet het weer <3
    Jammer dat de story's het nog niet doen, dat is zo ong. het enige wat ik hier doe..

    Dat heb ik nog helemaal niet gezegd maar, heel erg bedankt Rutger!_O_


    You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?

    Betekend dit dat het kiezen van de columnisten enzo op een lager pitje wordt gezet? Want ik denk dat je nu best wel druk bezig bent?


    it's so empty living behind these castle walls

    lisasnowy schreef:
    betekent dit dat ik mijn stories verloren ben, en ze alleen terug krijg met alle hoop op een niewere backup?

    Nee, als er geen nieuwere backup is, worden de stories handmatig 'gered'. Het kan even duren, maar als het goed is zouden alle stories het weer moeten gaan doen (Y)


    Dit is mijn signature...

    Ik vind het sowieso fijn dat alles het weer doet.
    En jullie zijn geen prutsers want (bijna) alles doet het weer.
    Ik heb het echt gemist!
    Gelukkig hadik nog wel een andere site,
    maar deze site is sowieso leuker omdat
    er meer mensen op zitten.
    Laat gauw alles het weer doen.
    En geluk daarmee
    Xx


    Wibbly-Wobbly Timey-Wimey

    Ik heb gelukkig 2 van de 3 stories op word... goed dat Q in ieder geval weer terug is en bedankt voor het zo snel mogelijk er aan werken en de informatie :'D! En ik wil wel vrijwiller zijn als je ze inderdaad gaat zoeken (:!

    Ik had nog geen vrienden dus ik hoef geen moeite te doen om ze allemaal weer te vinden haha.

    [ bericht aangepast op 18 jan 2011 - 16:19 ]

    Ik bied me aan voor vrijwilliger. Ik wil dat Q snel weer normaal is. Ik vind dit erg kut vervelend. Niet alleen voor mezelf maar ook voor alle andere hier.

    Rutger, we still love you!


    #WWED - What Would Emma Do?