• De stelling van vandaag luidt:
    Friesland moet onafhankelijk worden

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    "I shut my eyes in order to see.'

    Sadism schreef:
    (...)

    ´Ze´ ? We zijn niet een ander ras ofzo :'D?


    Lawl, met 'ze' bedoel ik Friestaligen in het algemeen. ^^


    Numbers.

    Oneens
    1) Ze horen bij NL of ze er blij mee zijn of niet
    2) Hoezo wordt er gezegt dat twente dan ook een lang kan worden dat is een stad lijkt me beetje een heel klein landje dan
    3) dan worden dalijk alle provincies landen.
    4) Wie heeft die stelling bedacht?
    5) ze hebben een eige taal volgens mij wordt er in iedere provincie wel plat gesproken dus heeft iedere provincie wel een een soort van eigen taal dus dat ze een eige taal hebben betekent niet meteen dat ze een eige land moeten worden.

    [ bericht aangepast op 8 maart 2011 - 23:47 ]


    (Be)lieve in (you)rself

    Somethnholic schreef:
    (...)

    Lawl, met 'ze' bedoel ik Friestaligen in het algemeen. ^^


    Kay :'D

    Naja, Sommige friezen zijn zo 'volksgericht' maar, over het algemeen denk ik ook niet dat friezen een eigen land willen worden (krul)

    Dûh! Limburg dan ook. En Holland.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Geen mening aangezien ik als Belg niet helemaal op de hoogte ben van de politieke situatie in Nederland. (krul)


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Friesland kan erg goed een eigen land vormen maar denk dan niet alleen aan de provincie friesland maar ook :
    West friesland (nh)
    Fryslân (frl)
    Ostfriesland (de)
    Nörd friislan (dk)
    In alle delen is de friese taal deels of geheel terug te vinden, het friese handelskarakter en de mentaliteit, het zegt eigenlijk wel wat dat de friezen na 500 jaar nog steeds hun eigen weg willen uitgaan.
    Het geld van Gas, groot deel van de landbouw, toerisme en een groeiende industrie zien de friezen weinig van terug, dat word in miljarden projekten in de randstad gepompt..

    De dijken en terpen waar NL om bekend staat komen oorspronkelijk van de friezen.

    Toen nederland nog niet bestond zaten er al friezen diep in rusland vanwege de handel.
    Engels is voor een groot deel ontstaan uit het fries.
    Kaai - key
    Bûter - butter
    Tsiis - chees
    Swiet - sweet
    Doar - door
    Stiel - steel
    Êfter - after
    Tebek - back
    Etc etc

    Toen ik op vakantie in de filippijnen was heb ik met een chinees gesproken die wist wat friesland was en een klein beetje van de geschiedenis wist omdat ze dat daar op school kunnen leren (west europese volkeren).
    In NL krijgen wij friezen niet eens friese geschiedenis omdat de regering al eeuwenlang het fries probeert te verdringen.. Toch blijven we fries praten (spreekwoord : koppige friezen omdat we ons niet aanpassen willen).
    Friesland bestaat al meer dan 2100 jaar en dat willen we niet laten verpesten door wat 'jildwûlfen út De Haach'

    Wie dit niet kan begrijpen moet zich wat meer in andermans kulturen verdiepen.. Daar leer je namelijk van.

    Ohja.
    Friesland streek vroeger van vlaanderen tot zuid denemarken,
    Nu heb ik persoonlijk zoeits een groot deel van nl er niet bij hoeft maar een deel van groningen wel, die mensen zijn ook friezen in doen, het ploat grunnings is een mengeling tussen fries en nederlands met eigen woorden die in verloop van tijd ontstaan zijn.
    utrecht is opgericht door friezen (útert)

    [ bericht aangepast op 13 mei 2011 - 11:57 ]

    MagnaFrisia schreef:
    Friesland kan erg goed een eigen land vormen maar denk dan niet alleen aan de provincie friesland maar ook :
    West friesland (nh)
    Fryslân (frl)
    Ostfriesland (de)
    Nörd friislan (dk)
    In alle delen is de friese taal deels of geheel terug te vinden, het friese handelskarakter en de mentaliteit, het zegt eigenlijk wel wat dat de friezen na 500 jaar nog steeds hun eigen weg willen uitgaan.
    Het geld van Gas, groot deel van de landbouw, toerisme en een groeiende industrie zien de friezen weinig van terug, dat word in miljarden projekten in de randstad gepompt..

    De dijken en terpen waar NL om bekend staat komen oorspronkelijk van de friezen.

    Toen nederland nog niet bestond zaten er al friezen diep in rusland vanwege de handel.
    Engels is voor een groot deel ontstaan uit het fries.
    Kaai - key
    Bûter - butter
    Tsiis - chees
    Swiet - sweet
    Doar - door
    Stiel - steel
    Êfter - after
    Tebek - back
    Etc etc

    Toen ik op vakantie in de filippijnen was heb ik met een chinees gesproken die wist wat friesland was en een klein beetje van de geschiedenis wist omdat ze dat daar op school kunnen leren (west europese volkeren).
    In NL krijgen wij friezen niet eens friese geschiedenis omdat de regering al eeuwenlang het fries probeert te verdringen.. Toch blijven we fries praten (spreekwoord : koppige friezen omdat we ons niet aanpassen willen).
    Friesland bestaat al meer dan 2100 jaar en dat willen we niet laten verpesten door wat 'jildwûlfen út De Haach'

    Wie dit niet kan begrijpen moet zich wat meer in andermans kulturen verdiepen.. Daar leer je namelijk van.

    Ohja.
    Friesland streek vroeger van vlaanderen tot zuid denemarken,
    Nu heb ik persoonlijk zoeits een groot deel van nl er niet bij hoeft maar een deel van groningen wel, die mensen zijn ook friezen in doen, het ploat grunnings is een mengeling tussen fries en nederlands met eigen woorden die in verloop van tijd ontstaan zijn.
    utrecht is opgericht door friezen (útert)

    Schat,iedere provincie heeft wel iets groots gedaan. Zonder Limburg hadden we nooit boeren gehad(löss). Zonder Holland hadden we nooit de Gouden Eeuw gehad. Ga zo maar door.
    Zo kan je voor iedere provincie wel iets verzinnen.
    In de 80 jarige oorlog hebben ze gevochten voor al de provincies,ook voor Friesland.Dat verbind ons,en dat moeten we zeker niet vergeten.
    Dat een provincie een ader dialect heeft en een iets andere geschiedenis in de prehistorie is dat toch nog geen reden om onafhankelijk te worden. Wand dan kan elke provincie wel onafhankelijk,elke provincie is anders,dat maakt Nederland tot Nederland,dat maakt ons zo bijzonder.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Heb jij überhaubt wel gelezen wat er staat ?
    Elk land heeft ook z'n oorlogen gehad maar dat wil toch niet zeggen dat je alles tot 1 land kunt omdopen ?
    Als friesland nog langer onderdrukt word (ja gebeurd echt) dan praat iedereen hier straks nederlands, kultuur verdwijnt en dan is er niks van friesland over.. Oudste nog steeds bestaand volk van NW europa WEG.


    Limburg is hetzelfde idee als friesland inderdaad.
    Ik en vèle anderen voelen ons geen nederlanders maar friezen, een volk appart met een eigen taal, kultuur en mening t.o.v. De rest van nl.
    Wereldwijd erkend, maar dat verdwijnt door verplicht NL op school spreken, max 1 friese tv zender en regels, wetten en borden in nederlands. nederland heeft z'n beste tijd gehad, gloriedagen zijn voorbij en moslims nemen de macht in rap tempo over. Ik wil niet dat Fryslân door nl ten onder gaat.

    Lol, oneens.


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    Somethnholic schreef:
    Eens! Ze denken geloof ik toch al dat ze een eigen land zijn, ze hebben zelfs hun eigen taal. -_-'


    The greatest thing in life you`ll ever learn is just to love and be loved in return.

    MagnaFrisia schreef:
    Friesland kan erg goed een eigen land vormen maar denk dan niet alleen aan de provincie friesland maar ook :
    West friesland (nh)
    Fryslân (frl)
    Ostfriesland (de)
    Nörd friislan (dk)
    In alle delen is de friese taal deels of geheel terug te vinden, het friese handelskarakter en de mentaliteit, het zegt eigenlijk wel wat dat de friezen na 500 jaar nog steeds hun eigen weg willen uitgaan.
    Het geld van Gas, groot deel van de landbouw, toerisme en een groeiende industrie zien de friezen weinig van terug, dat word in miljarden projekten in de randstad gepompt..

    De dijken en terpen waar NL om bekend staat komen oorspronkelijk van de friezen.

    Toen nederland nog niet bestond zaten er al friezen diep in rusland vanwege de handel.
    Engels is voor een groot deel ontstaan uit het fries.
    Kaai - key
    Bûter - butter
    Tsiis - chees
    Swiet - sweet
    Doar - door
    Stiel - steel
    Êfter - after
    Tebek - back
    Etc etc

    Toen ik op vakantie in de filippijnen was heb ik met een chinees gesproken die wist wat friesland was en een klein beetje van de geschiedenis wist omdat ze dat daar op school kunnen leren (west europese volkeren).
    In NL krijgen wij friezen niet eens friese geschiedenis omdat de regering al eeuwenlang het fries probeert te verdringen.. Toch blijven we fries praten (spreekwoord : koppige friezen omdat we ons niet aanpassen willen).
    Friesland bestaat al meer dan 2100 jaar en dat willen we niet laten verpesten door wat 'jildwûlfen út De Haach'

    Wie dit niet kan begrijpen moet zich wat meer in andermans kulturen verdiepen.. Daar leer je namelijk van.

    Ohja.
    Friesland streek vroeger van vlaanderen tot zuid denemarken,
    Nu heb ik persoonlijk zoeits een groot deel van nl er niet bij hoeft maar een deel van groningen wel, die mensen zijn ook friezen in doen, het ploat grunnings is een mengeling tussen fries en nederlands met eigen woorden die in verloop van tijd ontstaan zijn.
    utrecht is opgericht door friezen (útert)


    jij praat onzin -sorry-. kijk ik praat ook gewoon mijn limburgse taaltje als ik daar zin in heb. dus ik begrijo jou mening niet.

    MagnaFrisia schreef:
    Heb jij überhaubt wel gelezen wat er staat ?
    Elk land heeft ook z'n oorlogen gehad maar dat wil toch niet zeggen dat je alles tot 1 land kunt omdopen ?
    Als friesland nog langer onderdrukt word (ja gebeurd echt) dan praat iedereen hier straks nederlands, kultuur verdwijnt en dan is er niks van friesland over.. Oudste nog steeds bestaand volk van NW europa WEG.


    Limburg is hetzelfde idee als friesland inderdaad.
    Ik en vèle anderen voelen ons geen nederlanders maar friezen, een volk appart met een eigen taal, kultuur en mening t.o.v. De rest van nl.
    Wereldwijd erkend, maar dat verdwijnt door verplicht NL op school spreken, max 1 friese tv zender en regels, wetten en borden in nederlands. nederland heeft z'n beste tijd gehad, gloriedagen zijn voorbij en moslims nemen de macht in rap tempo over. Ik wil niet dat Fryslân door nl ten onder gaat.


    echt waar -ik zwijg-. ik ben gwn een nederlander met een limburgse achtergrond.

    MagnaFrisia schreef:
    Heb jij überhaubt wel gelezen wat er staat ?
    Elk land heeft ook z'n oorlogen gehad maar dat wil toch niet zeggen dat je alles tot 1 land kunt omdopen ?
    Als friesland nog langer onderdrukt word (ja gebeurd echt) dan praat iedereen hier straks nederlands, kultuur verdwijnt en dan is er niks van friesland over.. Oudste nog steeds bestaand volk van NW europa WEG.

    Limburg is hetzelfde idee als friesland inderdaad.
    Ik en vèle anderen voelen ons geen nederlanders maar friezen, een volk appart met een eigen taal, kultuur en mening t.o.v. De rest van nl.
    Wereldwijd erkend, maar dat verdwijnt door verplicht NL op school spreken, max 1 friese tv zender en regels, wetten en borden in nederlands. nederland heeft z'n beste tijd gehad, gloriedagen zijn voorbij en moslims nemen de macht in rap tempo over. Ik wil niet dat Fryslân door nl ten onder gaat.

    Dat slaat nergens op, dat Friesland bij Nederland hoort hoeft toch niet meteen dat het 'uitsterft'. Lol...
    Ik vindt dat Friesland gewoon bij Nederland hoort.


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind

    xSnoepjex schreef:
    (...)
    gewoon uit nieuwsgierigheid,
    sta je goed voor het vak Nederlands?

    Toen was mijn toetsenbord kapot

    Ik vind het nog steeds een onzin Stelling.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Nee, Friesland hoort bij Nederland. Ik vind het wel leuk als er verschillende taaltjes zijn in nederlannd (:


    Shoot for the moon, even if you miss you'll end up among the stars.