• ik heb een test gedaan om te testen of ik HSP ben (Highly Sensitive Person, oftewel, hooggevoelig)

    wat is HSP?
    Een HSP is meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels en merkt meer signalen en details op. Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens. Wat anderen normaal vinden zoals mensenmassa’s of harde muziek, kan voor HSP’s al snel te veel zijn; zij raken dan overprikkeld door letterlijk een teveel aan (sterke) prikkels.


    doe de test en ontdek of jij HSP bent: (:
    klik voor test

    en ik kwam hierop uit:
    Je hebt 16 punten

    Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.


    Dreams are like water, they are beautiful, sad, quiet, wild, changeable, unpredictable ...

    xSnoepjex schreef:
    6 punten,
    ik snap eigelijk nog steeds niet wat HSP is, komt vast omdat mijn hersens 's avonds traag werken (x


    het is gewoon dat je hooggevoelig bent,
    en het komt best vaak voor, 20% van de nederlanders heeft dit
    het is geen ziekte, je kan er niet mee naar de dokter,
    het is ook verder geen probleem. als je autisme hebt hoef je toch ook niet gelijk naar de dokter?
    of naar een psychiater?


    Dreams are like water, they are beautiful, sad, quiet, wild, changeable, unpredictable ...

    Je hebt 8 punten

    Er zijn verschillende gradaties in sensitiviteit. Je bent waarschijnlijk wel sensitief maar mogelijk niet hoogsensitief. Dat kan een groot voordeel zijn omdat je wel veel dingen aan kan voelen, maar niet de problemen hebt die de hoogsensitieven hebben.


    Ik geloof er niet in xd ADHD is al genoeg voor mij :')


    Alis volat propriis.

    SE7EN schreef:
    (...)

    het is gewoon dat je hooggevoelig bent,
    en het komt best vaak voor, 20% van de nederlanders heeft dit
    het is geen ziekte, je kan er niet mee naar de dokter,
    het is ook verder geen probleem. als je autisme hebt hoef je toch ook niet gelijk naar de dokter?
    of naar een psychiater?

    maar wat is hooggevoelig dan? (x


    Me so good.

    ik heb 18 punten, maar als ik het zo lees heeft iedereen hier HSP. Dat klopt toch niet? :x


    Let the Night embrace you

    .Je hebt 9 punten

    Er zijn verschillende gradaties in sensitiviteit. Je bent waarschijnlijk wel sensitief maar mogelijk niet hoogsensitief. Dat kan een groot voordeel zijn omdat je wel veel dingen aan kan voelen, maar niet de problemen hebt die de hoogsensitieven hebben.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    xSnoepjex schreef:
    (...)
    maar wat is hooggevoelig dan? (x

    Je kan dan de gevoelens van andere voelen als je eigen gevoelens. Je pikt heel snel op hoe iemand zich voelt en dan ge je je ook zo voelen,simpel gezegt.
    Het is echt kut om te hebben,een vriendin van mij heeft het en zij heeft er soms best veel last van.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    (...)
    Je kan dan de gevoelens van andere voelen als je eigen gevoelens. Je pikt heel snel op hoe iemand zich voelt en dan ge je je ook zo voelen,simpel gezegt.
    Het is echt kut om te hebben,een vriendin van mij heeft het en zij heeft er soms best veel last van.

    Ik snap het O:

    lijkt me idd vervelend..


    Me so good.

    Je hebt 7 punten

    Je bent waarschijnlijk geen HSP-er. Hoewel dat niet met zekerheid te zeggen is. Want als er bijvoorbeeld twee items heel erg waar zijn voor jou kan het zijn dat je wel hoogsensitief bent


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Evaluatie van de HSP test
    Je hebt 20 punten

    Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

    Lees hier meer over wat dat voor jou betekent.

    Als je meer wilt weten over HSP dan zijn hier goede boeken over te vinden.

    dit kwam er bij mij uit... ik weet niet wat ik er van moet vinden.. het kan ook zijn doordat ik Autitisch ben.. maar misschien ben ik ook een HSP.. ik heb geen idee..


    "Because I'm with you until the end of the line." - Stucky

    xSnoepjex schreef:
    (...)
    maar wat is hooggevoelig dan? (x


    mensen met HSP (hooggevoeligheid):
    •Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar
    •Zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf;
    vaak voelen HSP’s zich hierdoor niet op hun gemak
    •Hebben meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken
    •Hebben een diep en rijk innerlijk leven;
    dromen, fantaseren en overwegen veel
    •Voelen stemmingen en sferen goed aan
    •Worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek
    •Eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren
    •Hebben moeite met planning en het verkrijgen van structuur
    •Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet
    •Zijn vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
    •Functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden
    •Zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen; µmoeite om grenzen aan te geven
    •Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieën,
    maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.
    •Lopen groter risico op stemmingswisselingen,
    depressiviteit, angsten en verslavingen


    Dreams are like water, they are beautiful, sad, quiet, wild, changeable, unpredictable ...

    Daarvoor loop ik bij een psycho _O_


    Ik ben gemeen xoxo

    StJimmy schreef:
    (...)
    Psychiater.De vragen die er staan kloppen wel maar het zijn er veel te weinig,ik zat er iets van anderhalf uur om alle vragen te beantwoorden.

    Sorry, psycholoog is beter. Een psychiater geeft jou pillen en stuff. Een psycholoog praat met je, is meer een therapeut. En dát is wat een echte HSP'er nodig heeft; praten over zijn/haar gevoelens


    So here's a heart to heart on the back of postcards sent from California

    Ik heb er 11, maar sowieso vind ik dit niet echt betrouwbaar...


    I'm not smug, ma'am, it's just the unfortunate shape of my face.

    13 punten

    15.

    Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.


    "Ignite, my love. Ignite."