• De stelling van vandaag luidt:
    Latijn en Oud-Grieks zijn zinloze vakken.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ bericht aangepast op 10 juli 2011 - 22:27 ]


    I am an idiot, I move.

    Wij leven in een cultuur die is voort gevloeid van de Grieken en de Romeinen en om deze maatschappij te begrijpen, moeten we eerst de Grieken en de Romeinen kennen.


    Olive

    Puntjuuhh schreef:
    niet echt nutteloos maar als je slecht bent in talen zou ik zeker geen latijn en grieks volgen.


    Ahum als je slecht bent in talen kun je zat Grieks volgen hoor! Grieks is heel anders dan Latijn, Frans, Duits en Engels...


    There is nothing more badass than being yourself

    Latijn: oneens
    Oud-Grieks: eens

    Latijn is de voorloper van vele talen en kan erg nuttig zijn om andere talen te leren en geneeskunde bijvoorbeeld te gaan studeren, maar Grieks leren we omdat het de voorloper is van het Latijn. Dat vindt ik dus wel nutteloos om te leren.


    Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit. - Seneca

    MaakGeloof schreef:
    Latijn vind ik logischer dan Grieks, omdat veel namen in de geneeskunde hun oorsprong hebben in het Latijns.


    No guts no glory.

    Glimpse schreef:
    Oneens, het is om te beginnen goed voor de algemene ontwikkeling en men leert op verschillende manieren te denken. Ook is het zurgvuldig bekijken en bestuderen van een tekst erg nuttig. Daarbij kan het best zinvol zijn te begrijpen hoe de Oude Grieken en Romeinen dachten. Latijn en Grieks zijnhandig voor vele opleidingen en vakken: geschiedenis, Duits, architectuur, geneeskunst, levensbeschouwing en de Klassieke Talen ofcourse.


    The way that you flip your hair gets me overwhelmed - One Direction, What Makes You Beautiful

    Glimpse schreef:
    Oneens, het is om te beginnen goed voor de algemene ontwikkeling en men leert op verschillende manieren te denken. Ook is het zurgvuldig bekijken en bestuderen van een tekst erg nuttig. Daarbij kan het best zinvol zijn te begrijpen hoe de Oude Grieken en Romeinen dachten. Latijn en Grieks zijnhandig voor vele opleidingen en vakken: geschiedenis, Duits, architectuur, geneeskunst, levensbeschouwing en de Klassieke Talen ofcourse.


    "No matter where you are in the world, the moon is never bigger than your thumb" - Dear John

    Het heeft wel zin, want als deze kennis niet wordt doorgegeven wordt deze vergeten. Op die manier gaat uiteindelijk alle kennis verloren; Als deze zogenaamd niet meer "relevant" is.


    dude, i can move my toes

    Oneens, als het aan mij had gelegen had ik ook dit jaar die vakken gevolgd(door omstandigheden kon dat helaas niet). Ik heb nu maar 1 jaartej Latjn gehad, maar ik herken gewoon worden die daar hun oorsprong in hebben


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Oneens, omdat zoveel van ons hedendaagse leven geinspireerd is door deze talen en de volken waar ze van af komen.


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Oud grieks is wel zinloos, Latijn niet dat komt voor in Harry Potter. :'D


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    Latijn en Grieks zijn nuttig zolang je er in je vervolgopleiding iets mee gaat doen, zoals geneeskunde en talen. Maar verder heeft het geen functie en voor mij is het dus erg zinloos.
    Nu zullen sommige denken: dat is met alle vakken zo. Maar dat valt ook wel mee. Geschiedenis bijv. vind ik een heel belangrijk vak.


    To live would be an awfully big adventure

    Ik wil graag even duidelijk maken aan de mensen hier dat Latijn en Oud-Grieks niet alleen gaan over de taal zelf. Het is niet alleen maar grammatica en het zijn niet alleen woordjes. Het gaat ook om de cultuur en om tekstbegrip en vele andere dingen. Laat dat duidelijk zijn.


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Aguamenti schreef:
    Voor mij ,mee eens.
    Voor een ander misschien ,Oneens


    Fighting for peace is like fucking for virginity.

    Oneens, Latijn ligt aan de basis van heel veel talen en als je Latijn volgt word het dus ook makkelijker om bijv. Italiaans te leren. En Oud Grieks, tsja dat is eigenlijk gewoon leuk om te spreken, maar tenzij je iets in die richting wilt doen later heb je er niet heel veel aan.


    Our Father who art in Heaven. Our Father who art buried in the yard.

    Deceptive schreef:
    Het heeft wel zin, want als deze kennis niet wordt doorgegeven wordt deze vergeten. Op die manier gaat uiteindelijk alle kennis verloren; Als deze zogenaamd niet meer "relevant" is.


    Ook helemaal mee eens!


    Our Father who art in Heaven. Our Father who art buried in the yard.