• Ja, lomografie, voor diegene die het niet kennen ; Het is een bepaalde manier van fotograferen, nog analoog, en er zijn talloze accessoires voor lomo camera's verkrijgbaar.

    Lomografie is een redelijk nieuw fenomeen in de analoge fotografie. De naam komt van een eenvoudig cameraatje, de Lomo Compact Automaat (LC-A), dat werd gemaakt in Sint-Petersburg, Rusland. Deze camera is in 2005 uit productie genomen. Lomografie heeft een nonchalante, terloopse manier van fotograferen: zonder te kijken, vanuit de heup en zonder na te denken. Het doet er niet toe of de foto nu scherp of bewogen is. Iemand die de lomografie bedrijft, noemt men een lomograaf.

    De tien gouden regels van de lomografie:

    -Neem je camera overal mee naartoe;
    -Gebruik 'm altijd, dag en nacht;
    - Lomografie is een deel van je leven;
    -Oefen met opnames uit de losse hand;
    -Ga zo dicht mogelijk bij het onderwerp staan;
    - Denk niet na;
    -Wees snel;
    -Je hoeft niet van tevoren te weten wat er op de foto staat;
    Achteraf trouwens ook niet;
    Maak je niet druk over deze regels.

    Hier een paar voorbeelden :







    Ik vroeg me af wie hier lomografie kent en wie ook een lomo camera heeft. Ik heb zelf net een Diana F+ gekocht maar ik weet nog niet precies hoe ik hem moet gebruiken. Ook is het allemaal best duur en wil ik graag zo goedkoop mogelijke rolletjes scoren, iemand enig idee waar ik dit kan doen? Ik heb 120 film nodig maar volgens mij kun je die niet zomaar bij de hema krijgen...

    [ bericht aangepast op 29 dec 2011 - 18:24 ]


    Aan niets denken is ook denken.

    Nee, ik ken het helaas niet, maar die foto's zien er echt wel supercool uit! Het zou mij ook wel lijken, maar helaas ben ik de slechtste fotografe ter wereld, dus dat gaat 'm niet worden (krul)


    “Love is a contradiction.”

    Ladylit schreef:
    Nee, ik ken het helaas niet, maar die foto's zien er echt wel supercool uit! Het zou mij ook wel lijken, maar helaas ben ik de slechtste fotografe ter wereld, dus dat gaat 'm niet worden (krul)


    Dat is nou juist het leuke, bij lomografie moet je maar wat experimenteren en zelfs dan kan je niet voorspellen hoe je foto wordt. Het is overigens wel prijzig.


    Aan niets denken is ook denken.

    klop het dat er in die laatste 2, 2 foto's door elkaar heen zit o-O en het gewoon bewerkt lijkt ? -die eerste ook-
    Is wel awesome trouwens.


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    Midna schreef:
    klop het dat er in die laatste 2, 2 foto's door elkaar heen zit o-O en het gewoon bewerkt lijkt ? -die eerste ook-
    Is wel awesome trouwens.


    Dat is inderdaad zo!
    Dit kun je, volgens mij, met elke analoge camera doen door de sluiter 2x over te halen, zodat het stukje film 2x belicht wordt en dan pas het doordraai knopje gebruiken om een nieuw stukje film te krijgen.


    Aan niets denken is ook denken.

    Mocht ik dat proberen komen er nooit zulke plaatjes uit.

    @ Midna, dat kan je bekomen door niet volledig door te draaien als je een foto getrokken hebt. Dan staat er nog een deel van de nieuwe foto op hetzelfde stukje van de film.


    I've no idea of the future, but I can see the past quite well. And the present, if the weather's clear.

    Gancanagh schreef:
    Mocht ik dat proberen komen er nooit zulke plaatjes uit.

    @ Midna, dat kan je bekomen door niet volledig door te draaien als je een foto getrokken hebt. Dan staat er nog een deel van de nieuwe foto op hetzelfde stukje van de film.


    Nee klopt, het zal vast wel even wat oefenen zijn voordat je zulke mooie plaatjes krijgt.


    Aan niets denken is ook denken.

    _O_


    Aan niets denken is ook denken.

    Ik ken 't wel. Super awesome _O_


    "I shut my eyes in order to see.'

    Wauw, dat ziet er echt heel gaaf uit.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Ik kende het niet, maar dat is echt wel mooi!


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Ziet er wel leuk uit :3
    Maar ik ben voorlopig helemaal blut, dus dat zit er niet in :')


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ladylit schreef:
    Nee, ik ken het helaas niet, maar die foto's zien er echt wel supercool uit! Het zou mij ook wel lijken, maar helaas ben ik de slechtste fotografe ter wereld, dus dat gaat 'm niet worden (krul)


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Lovingly schreef:
    Ziet er wel leuk uit :3
    Maar ik ben voorlopig helemaal blut, dus dat zit er niet in :')


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Lovingly schreef:
    Ziet er wel leuk uit :3
    Maar ik ben voorlopig helemaal blut, dus dat zit er niet in :')


    Ahh, dat is jammer.
    De camera's zelf zijn niet heel erg duur ; je kunt er al 1 krijgen voor 50 euro. Alleen rolletjes en ontwikkelen is duur.


    Aan niets denken is ook denken.

    Rizzoli schreef:
    (...)

    Ahh, dat is jammer.
    De camera's zelf zijn niet heel erg duur ; je kunt er al 1 krijgen voor 50 euro. Alleen rolletjes en ontwikkelen is duur.


    I know (:


    But I still have this faith in the truth of my dreams.