• Ja, lomografie, voor diegene die het niet kennen ; Het is een bepaalde manier van fotograferen, nog analoog, en er zijn talloze accessoires voor lomo camera's verkrijgbaar.

    Lomografie is een redelijk nieuw fenomeen in de analoge fotografie. De naam komt van een eenvoudig cameraatje, de Lomo Compact Automaat (LC-A), dat werd gemaakt in Sint-Petersburg, Rusland. Deze camera is in 2005 uit productie genomen. Lomografie heeft een nonchalante, terloopse manier van fotograferen: zonder te kijken, vanuit de heup en zonder na te denken. Het doet er niet toe of de foto nu scherp of bewogen is. Iemand die de lomografie bedrijft, noemt men een lomograaf.

    De tien gouden regels van de lomografie:

    -Neem je camera overal mee naartoe;
    -Gebruik 'm altijd, dag en nacht;
    - Lomografie is een deel van je leven;
    -Oefen met opnames uit de losse hand;
    -Ga zo dicht mogelijk bij het onderwerp staan;
    - Denk niet na;
    -Wees snel;
    -Je hoeft niet van tevoren te weten wat er op de foto staat;
    Achteraf trouwens ook niet;
    Maak je niet druk over deze regels.

    Hier een paar voorbeelden :







    Ik vroeg me af wie hier lomografie kent en wie ook een lomo camera heeft. Ik heb zelf net een Diana F+ gekocht maar ik weet nog niet precies hoe ik hem moet gebruiken. Ook is het allemaal best duur en wil ik graag zo goedkoop mogelijke rolletjes scoren, iemand enig idee waar ik dit kan doen? Ik heb 120 film nodig maar volgens mij kun je die niet zomaar bij de hema krijgen...

    [ bericht aangepast op 29 dec 2011 - 18:24 ]


    Aan niets denken is ook denken.

    Jaa,ik ken het! Het is echt supermooi, ik heb zelf wel geen camera.
    Dit doet me zohard denken aan polaroid of toch zo dat oude eraan, misschien een beetje raar, maar goed.

    Lisboa schreef:
    Jaa,ik ken het! Het is echt supermooi, ik heb zelf wel geen camera.
    Dit doet me zohard denken aan polaroid of toch zo dat oude eraan, misschien een beetje raar, maar goed.


    Dat is helemaal niet raar hoor, polaroid camera's zijn ook weer helemaal in ;D


    Aan niets denken is ook denken.

    Rizzoli schreef:
    (...)

    Dat is helemaal niet raar hoor, polaroid camera's zijn ook weer helemaal in ;D


    Dat is waar, haha, maar toch : mijn grootvader had z'n camera en geweldig vond ik dat! Dit doet me echt terug denken aan toen ik superklein was en mijn grootvader daarmee foto's trok (: Alleen het kost ongelooflijk veel en ik ben iets te perfectionistisch om zomaar te klikken en een leuk of mislukt effect te bekomen (:

    Lisboa schreef:
    (...)

    Dat is waar, haha, maar toch : mijn grootvader had z'n camera en geweldig vond ik dat! Dit doet me echt terug denken aan toen ik superklein was en mijn grootvader daarmee foto's trok (: Alleen het kost ongelooflijk veel en ik ben iets te perfectionistisch om zomaar te klikken en een leuk of mislukt effect te bekomen (:


    Ahh, ja dat is leuk, dat het herinneringen opbrengt. Jammer genoeg is het idd behoorlijk prijzig en ik ben zelf ook best wel perfectionistisch x3


    Aan niets denken is ook denken.

    Rizzoli schreef:
    (...)

    Ahh, ja dat is leuk, dat het herinneringen opbrengt. Jammer genoeg is het idd behoorlijk prijzig en ik ben zelf ook best wel perfectionistisch x3


    Overlaatst had ik er wel een leuke gezien in een vintage winkeltje, maar geen idee of het werkt of ik ergens z'n papiertjes vind.( z'n witte dingskes voor de foto, weet je wat ik bedoel? Want ik weet even de naam niet (: )

    Lisboa schreef:
    (...)

    Overlaatst had ik er wel een leuke gezien in een vintage winkeltje, maar geen idee of het werkt of ik ergens z'n papiertjes vind.( z'n witte dingskes voor de foto, weet je wat ik bedoel? Want ik weet even de naam niet (: )


    Ahaha, ik weet niet of het zo'n goed idee is om een camera bij een vintage winkeltje te kopen, behalve als je wel garantie en gebruiksaanwijzing hebt. Anyway, dat fotopapier moet toch nog wel ergens te koop zijn hoor.


    Aan niets denken is ook denken.

    Rizzoli schreef:
    (...)

    Ahaha, ik weet niet of het zo'n goed idee is om een camera bij een vintage winkeltje te kopen, behalve als je wel garantie en gebruiksaanwijzing hebt. Anyway, dat fotopapier moet toch nog wel ergens te koop zijn hoor.


    Ja,inderdaad, maar ik zou het zowieszo niet kopen haha, misschien wat later. Grote kans is het dan alleen maar om eens af en toe een foto te nemen. En waarschijnlijk wel,maar ik zou niet weten waar (: