• Hai! Ik heb een vraag voor de mensen die paardrijden :3
    Ik rij dus zelf paard, maar wanneer ik dit zeg tegen mensen krijg ik vaak dingen naar m'n hoofd geslingerd van "paardrijden is geen sport" (zelfs mijn gymleraar zei het laatst!) en "paardrijden is dierenmishandeling".
    Zeer vervelend dus, en duidelijk mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten.
    Maar hoe gaan jullie hier nu mee om?


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Infinitum schreef:
    Ik heb ook paardgereden. Ik ben er sinds een paar jaar mee gestopt omdat ik me ben gaan concentreren op voltige.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er nooit over gehad heb of het een sport is of niet, dus ik heb er nooit mee om hoeven gaan. Ik denk dat je het inderdaad gewoon moet negeren. Als je vraagt of iemand die ene band leuk vindt dat jij helemaal te gek vindt, dan ga je er ook niet over discussiëren of het een leuke band is. Dan zie je het als iemands mening. Zo is dat ook met paardrijden. Het is zijn mening en that's it.


    Hmm, ben het niet helemaal met je eens. Als het over een band ging, zou het over persoonlijke smaak gaan, en over smaken en kleuren valt nu eenmaal niet te discussiëren. Maar met paardrijden zit het anders. Hier gaat het er gewoon om dat mensen die er helemaal niks vanaf weten het 'dierenmishandeling' noemen, en zeggen dat het geen sport is zonder het ooit geprobeerd te hebben. Als mensen die wel paardrijden en dan zeggen dat het geen sport is, oké, hun mening. Maar van mensen die het nog nooit geprobeerd hebben accepteer ik het gewoon niet dat ze zoiets zeggen.
    Het is heel normaal voor mensen om hun voorkeuren te verdedigen, en op zich is daar ook helemaal niets mis mee. (:

    & ik heb nog nooit iemand ontmoet die voltige doet :o :o :o


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    xButters schreef:
    Paardrijden is wel een sport.. je traint je paarden voor goeie conditie

    paardrijden is juist goed voor paarden!! Dan komen gewrichten los en conditie verbeterd. En het paard leert disipline


    Niet alleen je paard krijgt discipline, maar de ruiter zelf ook.


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    ALTERMOON schreef:
    (...)

    Inderdaad, dat in de krul trekken en alles is echt ziek. Een paard gaat vanzelf wel aan de teugel als je goed rijdt, dat is beter dan die hele hals krom trekken. Ik rijd meestal op best pittige paarden, maar als het even kan laat ik de martingaal en andere hulpteugels gewoon achterwege.


    Ja, dat klopt. Ik rij nu ongeveer al een halfjaar op een puberende merrie, de eerste 3 maanden waren echt een hel, ik moest zelfs met een pessoa bit rijden om haar te kunnen houden. Nu gaat het al veeeeeel beter, ik rij nu met een enkel gebroken bit en zonder martingaal, en ik ben echt trots op mezelf en op haar met wat we samen al bereikt hebben op zo'n korte tijd! :D


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Tweestrijd.
    Ik rijd/reed zelf ook paard, maar uiteindelijk, wat je doet is niet echt awesome.
    Back to the point; paardrijden is obviously een sport, maar wat sommige onwetende zielen bij het paard doen, is misschien wel te ordenen bij mishandeling.
    Daarbij is het rijden zelf ook niet echt vriendelijk namelijk:
    het bit doet zeer in de mond van een paard, ook al weet je hoe je er mee om moet gaan, toch kan het zijn dat je af en toe een pijnlijke harde snert geeft aan de mond van het paard. En je doet het paard in feite daarmee pijn; en pijn is mishandeling, toch?
    Het zadel.. in vele maneges liggen er foute zadels op de paarden, die daardoor de ruggengraat mogelijk definitief verwonden of andere wondjes maakt. Dat is niet echt paardvriendelijk of wel? Als kinderen een pony krijgen van hun ouders, kennen de ouders er meestal niet veel van, gelukkig gaan de meesten dan ook wel naar de paardenspeciaalzaak om duidelijke informatie te krijgen, maar natuurlijk zijn er ook diegene die gewoon gaan tweedehands neuzen op internet en een fout zadel aankopen voor het paard.
    Misschien muggenziften, maar uiteindelijk is het niet paardvriendelijk... maar mishandeling durf ik er dan weer net niet onder te zetten.

    [ bericht aangepast op 22 jan 2012 - 18:35 ]


    Always be yourself; Unless you can be Pikachu. Always be Pikachu.

    skinwalker schreef:
    (...)

    Ja, maar het is gewoon frustrerend. Vooral als je zoiets te horen krijgt van je eigen vriendje én zelf je gymleraar. En dan vinden ze autocross en motorcross wel een sport? Dat slaat toch gewoon nergens op.

    Dat vind ik ook geens port. Net zoals ik paardrijden ook geen sport vindt. Ik weet goed genoeg dat paardrijden wel fysieke inspanningen vereisen en dat het heus niet even op een paard zitten si maar dan nog.
    Weet je dit is zo'n discussie zoals "is dat een fruit of een groente" daar bestaan soms ook geen duidelijke lijnen tussen. En als jij dat wel een sport vind dan is dat goed voor jou, maar er zijn eenmaal ook andere meningen. En tuurlijk is dat niet zo leuk om te hoor, maar negeer het dan ofzo =).


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Reloaded schreef:
    Hzt probleem met paardrijden is dat de meeste mensen met paarden zo geobsedeerd zijn en alleen maar over paarden praten. (Toch degene die ik ken) En ze zelfs uit het niets beginnen '..want paardrijden is een sport etc...' Ze doen het zichzelf aan, zo krijg sowieso tegenargumenten..
    En of het is een sport is of niet, dat is een mening. Sommige denken aan sport enkel aan teamsporten en horen dingen als ballet er ook niet bij, anderen zien dit dan weer breder. Hangt van je eigen definitie af.. (:


    Ja, in zo'n geval moet ik je wel gelijk geven. En inderdaad, je hebt overal irritante mensen tussen zitten.
    Maar in mijn geval gaat het erom dat als ik nog maar zeg dat ik paardrijd ik al dingen naar m'n hoofd krijg gegooid dat ik een dierenbeul ben, en dat dat geen echte sport is, en dat het paard al het werk doet, etc..
    & tja, als je dat al 8 jaar doet begin je het ook beu te worden..


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    skinwalker schreef:
    (...)

    Ja, in zo'n geval moet ik je wel gelijk geven. En inderdaad, je hebt overal irritante mensen tussen zitten.
    Maar in mijn geval gaat het erom dat als ik nog maar zeg dat ik paardrijd ik al dingen naar m'n hoofd krijg gegooid dat ik een dierenbeul ben, en dat dat geen echte sport is, en dat het paard al het werk doet, etc..
    & tja, als je dat al 8 jaar doet begin je het ook beu te worden..

    Ik rijd voor mn 9e jaar nu, maar ik heb er echt heel weinig last van, alleen op het begin van de middelbare, maar ik praat er ook heel weinig over tegen me niet-paardrijdende vriendinnen, dat lost een hoop op ^^


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind

    Nemph schreef:
    Tweestrijd.
    Ik rijd/reed zelf ook paard, maar uiteindelijk, wat je doet is niet echt awesome.
    Back to the point; paardrijden is obviously een sport, maar wat sommige onwetende zielen bij het paard doen, is misschien wel te ordenen bij mishandeling.
    Daarbij is het rijden zelf ook niet echt vriendelijk namelijk:
    het bit doet zeer in de mond van een paard, ook al weet je hoe je er mee om moet gaan, toch kan het zijn dat je af en toe een pijnlijke harde snert geeft aan de mond van het paard. En je doet het paard in feite daarmee pijn; en pijn is mishandeling, toch?
    Het zadel.. in vele maneges liggen er foute zadels op de paarden, die daardoor de ruggengraat mogelijk definitief verwonden of andere wondjes maakt. Dat is niet echt paardvriendelijk of wel? Als kinderen een pony krijgen van hun ouders, kennen de ouders er meestal niet veel van, gelukkig gaan de meesten dan ook wel naar de paardenspeciaalzaak om duidelijke informatie te krijgen, maar natuurlijk zijn er ook diegene die gewoon gaan tweedehands neuzen op internet en een fout zadel aankopen voor het paard.
    Misschien muggenziften, maar uiteindelijk is het niet paardvriendelijk... maar mishandeling durf ik er dan weer net niet onder te zetten.


    Ik ben absoluut tegen manèges. Vandaar dat ik een paar jaar terug naar een privé-manège ben gegaan. Ik moet je echt honderd procent gelijk geven over wat je zei ivm met manèges. Maar over dat bit weet ik zo nog niet hoor. Als je je handig gewoon stil houdt en niet gaat zagen in de mond kan je op zich niet veel fout doen. Ook als het paard onderin loopt laat je hem gewoon met rust. Het hangt er ook vanaf welk bit je hebt. Natuurlijk heb je er altijd van die idioten tussen zitten die als het paard dan iets verkeerds doet in de mond gaan straffen, wat je echt NOOIT mag doen.
    Maarja, zo'n mensen verdienen het ook niet om op een paard te zitten vind ik dan..


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Ik vind paard rijden geen sport en ik vind het wél dierenmishandeling als je te vroeg paard gaat rijden (wanneer het paard nog te jong is, waardoor hun rug doorzakt), dan vind ik het wel een vorm van dierenmishandeling.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    skinwalker schreef:
    (...)

    Ja, in zo'n geval moet ik je wel gelijk geven. En inderdaad, je hebt overal irritante mensen tussen zitten.
    Maar in mijn geval gaat het erom dat als ik nog maar zeg dat ik paardrijd ik al dingen naar m'n hoofd krijg gegooid dat ik een dierenbeul ben, en dat dat geen echte sport is, en dat het paard al het werk doet, etc..
    & tja, als je dat al 8 jaar doet begin je het ook beu te worden..
    Als je paardrijdt zoals het hoort denk ik niet dat het dierenmishandeling is. (: Gewoon niet aantrekken wat ze zeggen en verder doen met paardrijden!


    Get outta my head!

    Adler schreef:
    (...)
    Ik rijd voor mn 9e jaar nu, maar ik heb er echt heel weinig last van, alleen op het begin van de middelbare, maar ik praat er ook heel weinig over tegen me niet-paardrijdende vriendinnen, dat lost een hoop op ^^


    Ik praat er ook niet echt over, aangezien ik de enigste ben in heel m'n school die rijdt, maar als mensen me dan vragen wat mijn hobby's zijn begint de miserie..


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Tragically schreef:
    Ik vind paard rijden geen sport en ik vind het wél dierenmishandeling als je te vroeg paard gaat rijden (wanneer het paard nog te jong is, waardoor hun rug doorzakt), dan vind ik het wel een vorm van dierenmishandeling.


    Inderdaad! Ons tweede paard is nu 2 jaar, en we doen er al een jaar grondwerk mee. M'n mama wilt zelfs nog wachten tot hij 4 is om er pas echt op te rijden. (:


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    skinwalker zei op 22 jan 2012 - 18:41:
    Ik ben absoluut tegen manèges.


    ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Bij de meeste manages tegenwoordig wordt er amper gekeken naar het welzijn van het paard en gaat het alleen maar om het geld. Ik heb jarenlang bij een manege gereden waar dat niet het geval was. Jammer genoeg is die wat verder weg, dus red ik het niet meer daar te rijden. Maar ik vertik het om op de manege in ons dorp te gaan rijden; het is mij te commercieel en niet paardvriendelijk.


    Give thanks for what you are now, and keep fighting for what you want to be tomorrow. ~Fernanda Miramontes-Landeros

    Ik vind het niet echt een sport. Het is wel inspanning, ja, maar of het een sport is. Maar er zal natuurlijk wel een reden zijn waarom het paardensport heet. Ik doe zelf western paardrijden maar ik heb ook 5 jaar dressuur gedaan, maar ik heb er nooit echt last van gehad wanneer mensen zeiden dat het geen sport was. :'p

    marlot schreef:
    (...)

    ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Bij de meeste manages tegenwoordig wordt er amper gekeken naar het welzijn van het paard en gaat het alleen maar om het geld. Ik heb jarenlang bij een manege gereden waar dat niet het geval was. Jammer genoeg is die wat verder weg, dus red ik het niet meer daar te rijden. Maar ik vertik het om op de manege in ons dorp te gaan rijden; het is mij te commercieel en niet paardvriendelijk.

    Ik had eerst ook zo'n manege, gewoon halster om het hoofdstel of 3 uur achter elkaar laten lopen of echt eens in de twee weken de stal uit mesten, of waar ze kreupelen paarden gewoon laten meelopen. Maar ik rijd nu op een best wel goede manege, en daar wordt best wel goed gereden, goed lesgegeven en vooral goed naar de paarden gekeken..


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind