• Voor Nederlands moet ik een betoog houden en mijn onderwerp is:
    'Nederland moet terug naar de gulden'
    Ik moet hiervoor dus nog argumenten hebben en een tegenargument. Ik heb al twee argumenten:
    - De Eurocrisis
    - Nederland had nooit naar de euro gemoeten
    En ik vroeg me af, weten jullie nog wat argumenten? Aangezien ik er vier moet hebben, ben vastgelopen en aan het tweede argument twijfel.


    Take risks and conquer your fears.

    De euro is meer waard dan de gulden, dus zodra de gulden weer terug komt, worden alle prijzen nog hoger.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Tegenargument: Als je naar het buitenland gaat moet je eerst je geld ruilen, ipv onmiddellijk in euro te kunnen betalen.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik weet dat het voor België geldt en ik gok ook op de rest van Europa: nooit naar de euro gemoeten.

    Een land kon eerder zijn eigen munten en biljetten drukken. Nu doet de ECB dat. Omdat het door een hogere macht (ECB) gedaan wordt en gecontroleerd wordt, heb je er als land minder vat op. Toen het land zelf nog zijn munten en biljetten kon maken hadden ze meer controle. Bijvoorbeeld als er een economische mindering is (recessie) dan kan dat land ervoor zorgen via zijn nationale bank dat er meer geld wordt vrijgemaakt op allerlei wijzen zoals gewoon munten en biljetten maken, maar ook in andere vormen zoals obligaties en dergelijke. Zulke dingen. Nu zijn alle landen afhankelijk van 1 centrale bank en niet meer van hun eigen. En als de ECB een cruciale fout maakt, en die krijgt zelf problemen, zit heel Europa in de knoei.

    Maar je kan ook niet terug. Als je terug naar de gulden zou gaan, wordt alles dubbel zo duur. En dat gaat voor een grote recessie zorgen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury