• Okeee ik moet dus binnenkort een betoog voor nederlands houden.Alleen er is één probleem.Ik ben altijd zo zenuwwachtig.
    Ik wordt knalrood,begin te trillen en stotter daardoor een beetje.
    Ik ben ook altijd bang dat ze mij uitlachen:$
    heeft iemand tips?


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    Dat heb ik ook altijd. En wat mijn vriendinnen blijven zeggen,niets helpt. Ik denk altijd:'Nog even en dan ben ik er vanaf.' (:


    Il vaut mieux vivre avec des remords qu'avec des regrets.

    Oh lol, ik dacht dat een betoog altijd op papier werd gezet :W Weer wat geleerd.
    Stel iedereen voor in ondergoed :]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik heb er alleen last van als ik moet beginnen. Als ik eenmaal bezig ben dan is het geen probleem.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    > Ik heb even de hoofdletterwoorden aangepast in de titel, onnodige hoofdletters zijn namelijk niet toegestaan.

    [ bericht aangepast op 24 sep 2012 - 9:34 ]

    Wat bij mij werkte is een vast punt op de muur nemen om naar te kijken tijdens je betoog, en je goed concentreren op wat je wilt gaan zeggen. Zo heb ik me er doorheen geslagen haha, maar het blijft moeilijk. Als je van te voren thuis goed je betoog oefend ben je vaak minder zenuwachtig omdat je dan alles weet en meer zelfvertrouwen krijgt. Anyways, Succes! You can do it! (Y)


    Baby you're a firework, c'mon show them what you're worth.

    Toevallig krijg ik net training in presenteren (vind het nog steeds best eng!). Maar heb ook een bestand met allemaal tips en handige dingen om over na te denken. Misschien dat je er wat aan hebt. (:

    De 5 V’s:
    Vaardig zijn
    Vertrouwen op jezelf
    Voorbereiden
    Vertellen
    Vragen stellen/beantwoorden

    Non-verbaal: (waar je bij jezelf op kunt letten)
    oogcontact
    gezichtsuitdrukking
    lichaamshouding
    gebaren

    Let op je DOEL. Een goede opening is het halve werk.
    Breng bruggen aan tussen onderdelen. Bij en Black-out; raak niet in paniek, ga je niet
    verontschuldigen.

    Redenen voor spanningen: angst voor reacties, slechte ervaringen, faalangst, te hoge eisen
    stellen aan zichzelf.

    Trillende handen/stem is vooral een teken dat je het contact met het publiek kwijt bent!
    Haal rustig adem, plant je voeten op de grond, en kijk. Pak eventueel de lessenaar vast (zoek
    houvast).

    Voorbereiding
    1. Doel: wat is het doel van de presentatie, hoe wil je het doel bereiken.
    2. Publiek: wie is je publiek. Zijn dit medestudenten, gemeentebestuur, ouders van kinderen
    van een basisschool etc. Wat weet je van het publiek, hebben ze voorkennis over het
    onderwerp?
    3. Onderwerp: wat is de aanleiding van het onderwerp, wat is de kern van het onderwerp?
    4. Situatie: tijdstip van de presentatie, plaats van presentatie, faciliteiten die aanwezig zijn
    5. Richtlijnen: op papier tijdens presentatie, wat schrijf je dan voor jezelf op.

    Tot zo ver! En als ik jou was zou ik wel oogcontact proberen te maken.
    En bedenk één ding goed: Je hoeft niet perfect te zijn en je bent niet de enige die er moeite mee heeft. Heel veel succes! (:

    [ bericht aangepast op 24 sep 2012 - 11:02 ]


    You are beautiful, you are love.

    dank jullie allemaal:)
    Aan die tips heb ik één voor één echt wat:)
    xxx


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    oké toen ik deze topic begon had ik net te horen gekregen dat ik een betoog moest houden maar nou heb ik dus over 2 dagen mijn betoog en ik krijg steeds meer zenuwen:(


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    Rembrandt schreef:
    Dat heb ik ook altijd. En wat mijn vriendinnen blijven zeggen,niets helpt. Ik denk altijd:'Nog even en dan ben ik er vanaf.' (:


    •*• Lululu •*•

    Succes, je kunt het!


    "It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart."

    okeee ik blijf hier dus maar posten XD
    okeee ik had vandaag dus mijn betoog.
    Ik heb het echt verpest.Op het moment stond ik niet stil bij jullie tips. Ik blijf trouwens wel elke keer contact houden met de klas. Maar mijn betoog had dus niet echt arrogumenten enzo en dat is het dus geen betoog. Lijkt mij logisch maar ik was zou zenuwwachtig en toen vroeg lerares ook nog of ik mijn stelling en argumenten op het bord wilde zetten.Ik wist alles niet meer.Ja oké mijn stelling wel en toen moest ik huilen.Ik vindt het zo dom van mijzelf maarja er is niks aan te doen. Ik wil jullie nogamaals bedanken voor jullie tips:)
    xxx


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.