• Ik herriner me een tijdje geleden een topic waarin beweerd werd dat er geen grote oorlogen meer zouden zijn, dat de samenleving te ver ontwikkeld was voor oppressie en dat iedereen vrij wilde zijn. In een topic (was het een andere?) vond iemand het vreemd dat Neo-Nazi's nog bestonden in Duitsland. Neo-nazisme klopte niet, niemand kon daar toch nog in geloven? Het was een gedachte waar een aantal het mee eens waren, ondanks de moeilijkheden in het midden-oosten. Dit is ook om te laten zien dat religieus extremisme ook hier voor komt, toch best wel dicht bij huis.

    Maar daarom gaan we een stapje verder dan een kleine groep Neo-Nazi's in Griekenland, naar een stukje uitermate bittere ironie. De EU heeft recentelijk de Nobel Prijs voor de vrede gewonnen (wat ook idioot is aangezien de EU verbrokkelt en onrustig is, maar dat is een ander verhaal) maar in Griekenland heeft men een ander idee van vrede.

    Het toneelstuk Corpus Christi, waarin Jezus wordt neergezet als een homoseksueel, ging vorige week in premiere in Griekenland. De Griekse regeringspartijd Golden Dawn (jullie kennen hen misschien voor het slaan van een andere politicus tijdens een debat, waarvan ze niet begrijpen waarom dat niet mag, het leiden van bendes die door markten stormen en de kraampjes en winkels slopen van iedereen die geen papieren kan laten zien of er niet grieks uit ziet) was daar fel op tegen, aangezien ze zich profileren als streng orthodox christelijk. Ze waren dus daar om te protesteren. Gelukkig voor de bezoekers en de toneelspelers was de politie er om hen te beschermen.

    ... Dachten ze. Van de politie is 50% voor Golden Dawn. De politie arresteert regelmatig immigranten en kinderen van immigranten, en er gaan geruchten dat dat er minstens tien van hen zijn gemarteld door de politie. Het is dan misschien niet zo heel verbazingwekkend dat de politie niet ingreep toen chaos ontstond.

    En dat gebeurde. Een groep fascisten, onder wie enkele parlementariërs van de Golden Dawn stormde de menigte theaterbezoekers in en begon er op los te slaan, scheldwoorden spuiend als een homofobe tuinslang. Een journalist werd in elkaar geslagen door een van de parlementariërs, slechts enkele stappen van de politie verwijdert, die erbij stond en lachtte, Uiteindelijk zijn 4 protesteerders toch nog gearresteerd. Maar kijk wat er toen gebeurde:


    Dat is ook een parlementariër van Golden Dawn. Hij loopt een politiebusje binnen en bevrijdt een van de gearresteerden. De politie houdt hem niet tegen.

    Pas de dag erna trad de politie halfhartig op om de vrede te bewaren. Waarom? Omdat er heel veel journalisten waren met camera's en fototoestellen, klaar om te filmen wat zou gebeuren. Dit waren niet langer bloggers of kleine krantjes, maar internationale bladen. Dat was teveel voor de Golden Dawn, waarvan de echte knokploegen wegbleven en de politie, die hun werk soort van deed.

    Maar misschien is het meest afschrikwekkende is misschien de uitspraak van een van de parlementsleden van de Golden Dawn, dezelfde die ook de andere politicus op tv aanviel: "In any case where the religious sentiment of Greeks is insulted, the Golden Dawn will react dynamically, If someone tries to stage a play making fun of Muhammad in a Muslim country, he will lose his head. They won't react peacefully as Greeks do."
    Het is duidelijk dat censuur, geweld en intimidatie vredige tactieken zijn.

    Terwijl de EU de nobelprijs voor de vrede krijgt en zichzelf op de borst klopt (en niet geheel verbazingwekkend vraagt de rest van de wereld af wat voor drugs het Nobel Prijs comitee gebruikt) groeit het facisme in Griekenland. In een tijd van onrust en onvrede, in een tijd van armoede, waarin de staat grote schulden moet afbetalen en er nauwelijks meer geld beschikbaar is, komt een fascistische partij op, geleid door een charismatische man die het land verenigt met haat voor buitenlanders en homoseksuelen. Met nationalisme. De partij groeit snel en trekt steeds meer macht naar zich toe, hun aanhangers lopen, geleid door de partijleden, door de straten en intimideren en mishandelen op klaarlichte dag.

    De vergelijkingen zijn niet moeilijk te maken. Maar de problemen worden nauwelijks erkend en ingegrepen word er ook niet. Dit is hoe verlicht en ontwikkeld en vreedzaam de maatschappij is.

    Bron
    Bron


    quidquid excusatio prandium pro

    Damn, dit slaat toch echt weer helemaal nergens op. Idiote Grieken, verneukte EU.

    [ bericht aangepast op 16 okt 2012 - 10:35 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    CyberLord schreef:
    Damn, dit slaat toch echt weer helemaal nergens op. Idiote Grieken, verneukte EU.


    And this I believe: that the free, exploring mind of the individual human is the most valuable thing in the world.

    Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat de EU de Nobelprijs heeft gewonnen :') Absurd.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Longclaw schreef:
    Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat de EU de Nobelprijs heeft gewonnen :') Absurd.


    Pfff, ze hebben Al Gore een prijs gegeven voor zijn film (die niks met vrede te maken had) en Obama een prijs voordat ie ook maar iets had gedaan. Vredesprijs is geen flikker waard.


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik ben niet bepaald mee met het nieuws aangezien het gewoon te deprimerend is van wat er overal in de wereld gebeurd, maar net zoals dit, ik vrees dat dat al eeuwen aan de gang is en het nog eeuwen aan de gang zal blijven. De mensheid zit zo in elkaar en er zijn er altijd die te fanatiek hun eigen visie nastreven ten koste van alle anderen. Mijn geschiedenis reikt niet ver en is niet zo heel uitgebreid, maar het was al zou in het oude Egypte, bij de Romeinen, de Duisters (Ik zal er nog wel een zooitje overslaan XD) en nu in deze tijd. Het maakt niet uit hoe ver we ontwikkeld zijn, het is een veralgemenisatie en er zullen altijd mensen zijn die fanatiek hun mening willen opdringen bij anderen, zelfs als daar geweld en oorlogen voor moet uitbreken. Dit zal je altijd en eeuwig houden vrees ik, hoe ver de maatschappij zich zou ontwikkelen.

    [ bericht aangepast op 16 okt 2012 - 11:05 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Mordin schreef:
    (...)

    Pfff, ze hebben Al Gore een prijs gegeven voor zijn film (die niks met vrede te maken had) en Obama een prijs voordat ie ook maar iets had gedaan. Vredesprijs is geen flikker waard.

    Inderdaad...


    "I shut my eyes in order to see.'

    Dus je verwacht een herhaling van wat in Duitsland gebeurde? Natuurlijk is het gekte dat zo'n partij deel uitmaakt van een regering, maar ik zie ze niet als een gevaar voor de Europese 'vrede'. Destijds was er sowieso al veel meer sprake van nationalisme en racisme in Duitsland, er waren veel extreem nationalistische verenigingen die ongelofelijk veel propagandamateriaal verspreidden. Alle macht lag ineens in de handen van 1 man. Er is een reden waarom er nog zoveel gepraat wordt over die oorlog, en dat is maar goed ook, want nu weet iedereen wat de gevolgen van zo'n dictatuur kunnen zijn. Of Europa nu verneukt is of niet, er wordt echt wel alles gedaan om zoiets verschrikkelijks te voorkomen hoor.
    Desalniettemin is het natuurlijk belachelijk dat een regeringspartij zoiets kan flikken :/. Als je ook kijkt naar hun punten:
    -Alle immigranten, zowel illegalen als legalen, het land uit.
    -Speciale kampen voor buitenlandse misdadigers.
    -Landmijnen op de Turks-Griekse grens ter voorkoming dat er illegalen het land binnenkomen.
    -Verschillende politici gevangenzetten.
    Ik snap echt niet hoe zoveel mensen daarop kunnen stemmen. Maar ja, wat wil je eraan doen?


    i put the fun in funeral

    Dit was wel te verwachten, ookal moet Griekenland dan niet zo zeiken over dingen die de Duitsers tijdens de WOII daar hebben aangericht en er een vergoeding voor vragen, als ze nu lekker op hetzelfde pad bezig zijn. Iedereen kan zien waar dit heen gaat, maar volgens mij zal niemand het stoppen. Volgens mij zal het niet lang meer duren tot er inderdaad iets op volgt wat aanleiding zal geven tot een oorlog.


    Your make-up is terrible

    Het is behoorlijk naief om te denken dat er geen grote oorlogen zullen komen, even I can tell that.
    Crazy stuff happens en mark my words, t wordt nog wel erger.


    No growth of the heart is ever a waste

    Audacity schreef:
    Dus je verwacht een herhaling van wat in Duitsland gebeurde? Natuurlijk is het gekte dat zo'n partij deel uitmaakt van een regering, maar ik zie ze niet als een gevaar voor de Europese 'vrede'. Destijds was er sowieso al veel meer sprake van nationalisme en racisme in Duitsland, er waren veel extreem nationalistische verenigingen die ongelofelijk veel propagandamateriaal verspreidden. Alle macht lag ineens in de handen van 1 man. Er is een reden waarom er nog zoveel gepraat wordt over die oorlog, en dat is maar goed ook, want nu weet iedereen wat de gevolgen van zo'n dictatuur kunnen zijn. Of Europa nu verneukt is of niet, er wordt echt wel alles gedaan om zoiets verschrikkelijks te voorkomen hoor.
    Desalniettemin is het natuurlijk belachelijk dat een regeringspartij zoiets kan flikken :/. Als je ook kijkt naar hun punten:
    -Alle immigranten, zowel illegalen als legalen, het land uit.
    -Speciale kampen voor buitenlandse misdadigers.
    -Landmijnen op de Turks-Griekse grens ter voorkoming dat er illegalen het land binnenkomen.
    -Verschillende politici gevangenzetten.
    Ik snap echt niet hoe zoveel mensen daarop kunnen stemmen. Maar ja, wat wil je eraan doen?


    Een herhaling? Nee. Maar destabilisatie in een andere vorm.

    De partij probeert Griekenland te verenigen door haat aan het buitenland aan te wakkeren. Als dat doorgaat kan dat grote problemen opleveren. Griekenland kan samen met Spanje, Portugal en Italie uit de EU stappen, samen met het geld dat ze hebben gekregen. Griekenland kan besluiten dat Cyprus geheel aan hun toebehoort en de Turks/Griekse oorlog om Cyprus hervatten. Er zijn allerlei manieren waarop het mis kan gaan, maar ik vermoed dat de uiteindelijke manier als het misgaat (met nadruk op als) dat er slechts oppervlakkige vergelijkingen kunnen zijn.

    Europa grijpt niet in. Europa heeft geen ruggengraat. Europa probert alleen macht en prestige te vergaren, zonder te begrijpen dat daar een fundament en daden voor nodig zijn, niet woorden en symbolen. De grote bondgenoot van Europa, de VS, die altijd de ruggengraat is geweest van de NATO (die aan het verbrokkelen is) is in zichzelf gekeerd en heeft genoeg eigen problemen zonder ook Europa achter zijn kont aan te zitten.

    Je hoort hier nauwelijks over op het nieuws, terwijl de democratie afbrokkelt in een EU land. De EU gaat niet ingrijpen. In het allerergste geval zal nederland naar voren stappen en even met het beschuldigende vingertje wijzen, want nederland wil altijd het beste jongetje in de klas zijn. Maar proberen de opkomst van Golden Dawn voorkomen heeft Europa geen tijd voor. Ze hebben alle mensen nodig om een munt te behouden waar geen toezicht of eenheid bij is.

    Dit is echter vooral een herrinering aan iedereen dat mensen nooit oorlog, hebzucht of machtshonger zullen ontgroeien.


    quidquid excusatio prandium pro

    Assassin schreef:
    Dit was wel te verwachten, ookal moet Griekenland dan niet zo zeiken over dingen die de Duitsers tijdens de WOII daar hebben aangericht en er een vergoeding voor vragen, als ze nu lekker op hetzelfde pad bezig zijn. Iedereen kan zien waar dit heen gaat, maar volgens mij zal niemand het stoppen. Volgens mij zal het niet lang meer duren tot er inderdaad iets op volgt wat aanleiding zal geven tot een oorlog.


    Weet je wat echt zuur is?

    Toen Merkel langskwam om met de Grieken te praten vorige week waren er protesten, omdat de Grieken geen Nazi's en fascisten in hun land wilden. Raad eens wie de protesten leidden?

    De lokale facistise neo-nazi partij! 8D


    quidquid excusatio prandium pro

    Mordin schreef:
    (...)

    Weet je wat echt zuur is?

    Toen Merkel langskwam om met de Grieken te praten vorige week waren er protesten, omdat de Grieken geen Nazi's en fascisten in hun land wilden. Raad eens wie de protesten leidden?

    De lokale facistise neo-nazi partij! 8D


    De hypocriesie van een mens kent geen eind... Ik mag Merkel dan wel een eng mens vinden, maar het is toch echt geen Nazi of fascist. Wanneer kijken ze eens naar zichzelf?


    Your make-up is terrible

    Hier was ik dus ook bang voor toen Geert Wilders opkwam in Nederland maar 'Godzijdank' is Nederland te nuchter hiervoor.


    Life is hard and then we die

    Mordin schreef:
    (...)

    Weet je wat echt zuur is?

    Toen Merkel langskwam om met de Grieken te praten vorige week waren er protesten, omdat de Grieken geen Nazi's en fascisten in hun land wilden. Raad eens wie de protesten leidden?

    De lokale facistise neo-nazi partij! 8D

    Lol dat is pas een keiharde faal.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    CyberLord schreef:
    Damn, dit slaat toch echt weer helemaal nergens op. Idiote Grieken, verneukte EU.


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.