• Ik zit nu in 4VWO en ik weet bijna zeker dat ik overga naar 5VWO, want het gaat gewoon goed. Maar nu zit ik er al een tijdje aan te denken of ik volgend schooljaar een jaar naar het buitenland wil om daar naar school te gaan. Ik zit dan te denken aan Engeland, Ierland, Amerika of Canada.
    Eigenlijk vanaf deze week ben ik begonnen met echt zoeken naar organisaties die dit soort reizen organiseren en heb al een aantal goede gevonden. Maar ik zit heel erg met één vraag, die ik ook al aan mijn decaan heb voorgelegd, alleen hij kon deze niet echt beantwoorden. Nu hoop ik dat één van jullie het weet. Daarbij heb ik ook nog wat andere vraagjes en ik hoop dat jullie die willen beantwoorden.

    1. Als ik volgend jaar naar het buitenland ga en daarna weer terugkeer, kan ik dan gelijk beginnen aan 6VWO of zal ik dan in 5VWO moeten beginnen?
    2. En hoe zit dit als ik ervoor kies om maar één semester te gaan (5 maanden, 1/2 schooljaar)?
    3. Zouden jullie dit overwege? Of zeg je juist eerder "Waarom zou ik, hier in Nederland (of België) is het toch goed genoeg?"
    4. Welk land zou je het meest aanraden, Engeland, Ierland, Amerika of Canada?
    5. Waarom?
    6. Heb je dit misschien zelf gedaan? Zou je dat dan willen aangeven en kan ik je dan uithoren over je ervaringen :Y)

    Dat waren mijn vragen voor nu. Dankjewel!


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa

    Ik heb hier zelf ook aan gedacht en kwam toen bij http://www.travelactive.nl/high-school uit. Als je daar heen gaat moet je volgens mij na terugkomst wel een jaar over doen maar dat kan ook per land verschillen, bij veel gestelde vragen staat daar volgens mij wel over en anders kan je alsnog je vraag stellen op de site. Ik denk dat als je een semester gaat je sowieso wel gewoon door kan in het jaar wat je dan doet maar dit weet ik niet zeker. De landen die je noemt hebben wel goed onderwijs om het zo te zeggen. Ik zou het zeker wel overwegen, zelf heb ik er dus ook een tijdje sterk over na gedacht om het te doen. Het lijkt me een geweldige ervaring en ik hou gewoon van andere landen en nieuwe plaatsen.

    [ bericht aangepast op 27 feb 2013 - 18:51 ]

    1. Als ik volgend jaar naar het buitenland ga en daarna weer terugkeer, kan ik dan gelijk beginnen aan 6VWO of zal ik dan in 5VWO moeten beginnen?
    Je zal het jaar over moeten doet, omdat de schoolsystemen in het buitenland geheel anders zijn als in andere landen, vooral Amerika. Daar zit de senior klas onder het vmbo-t niveau van Nederland, dus het spreekt voor zich dat je 5VWO dan opnieuw moet doen.
    2. En hoe zit dit als ik ervoor kies om maar één semester te gaan (5 maanden, 1/2 schooljaar)?
    Als je vijf maanden doet, kom je waarschijnlijk in de problemen met weer het inrollen van school. Je hebt veel toetsen gemist, veel schoolexamens, ik denk dat hiervoor hetzelfde geldt en je daardoor ook blijft zitten of met hele slechte punten over gaat.
    3. Zouden jullie dit overwege? Of zeg je juist eerder "Waarom zou ik, hier in Nederland (of België is het toch goed genoeg?"
    Ik heb het zelf overwogen, maar de prijs was veel te hoog. Een vriendin van mij is vorig jaar wel naar Amerika geweest.
    4. Welk land zou je het meest aanraden, Engeland, Ierland, Amerika of Canada?
    Amerika denk ik, gewoon omdat ik daar het meest in geïnteresseerd ben, dus ja. Dat is gewoon geheel eigen keus.
    6. Heb je dit misschien zelf gedaan? Zou je dat dan willen aangeven en kan ik je dan uithoren over je ervaringen.
    Nee, maar zoals ik zei ken ik wel mensen en weet hun ervaringen. Ze gingen met travel active. De meeste doen het trouwens pas als ze hun examen gedaan hebben, maar die high school years gelden in Amerika tot en met achttien jaar, dus ik weet niet of je daar dan nog invalt.


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.