• Zwakbegaafde mensen mogen geen kinderen krijgen, dat is de stelling voor het debat dat ik moet gaan voeren. Ik weet nog niet of ik voor of tegen ben, maar ik heb nog niet genoeg argumenten in mijn hoofd. Ik heb er wel al een aantal, maar genoeg om een heel debat mee te voeren is het dus niet.

    Voorbeeld, voor de stelling:
    ~Zwakbegaafde mensen kunnen niet goed voor hun kind zorgen, in verband met de verwaarlozing van hygiëne, verzorging en voeding. Dit kunnen ze zelf niet voor zichzelf regelen.


    Voorbeeld, tegen de stelling:
    ~Ieder mens heeft recht op het krijgen van kinderen, het is de natuur en dit kun je ze niet ontnemen.


    Je mag je eigen mening geven, argumenten verzinnen of erover discussiëren.


    Reading a good book is like taking a journey.

    @Girl, ik ga even in op je reactie die je op mij hebt gegeven.

    Kijk, wat ik in het begin al zei, ik ben er zelf ook niet voor. Echter gaf jij het argument dat de kinderen van kinderen van zestien ook niet afgepakt worden. Dit is gewoon iets heel erg anders dan zwakbegaafde mensen. Dat is wat ik fout vond aan jouw redenatie, aangezien dat niet jouw eerder gegeven argument over zwakbegaafden ondersteunt, aangezien dat twee hele verschillende dingen zijn.

    Kijk, ik snap dat jij spreekt vanuit persoonlijke ervaring en dat jij het gewoon goed gered hebt. Maar dat is gewoon lang niet bij iedereen zo. Het gegeven is gewoon dat mensen uit achterstandwijken vaak kinderen krijgen die in dezelfde situatie terechtkomen. Dit geldt voor enorm veel kinderen uit die situatie. Ook is het vaak zo dat mensen uit die wijken vaak wat minder begaafd zijn. Natuurlijk is dit niet altijd zo en zitten er zeer zeker ook mensen vanwege andere redenen in zo'n situatie. Minder begaafde mensen hebben al heel snel veel minder geld en hebben bovendien vaak minder de capaciteiten om hun daden te overzien, overzicht te houden over de situatie, een minder groot vermogen om dingen te regelen, et cetera. Hierdoor krijg je gewoon kinderen die bepaalde dingen gewoon helemaal niet mee krijgen, of als snel een grote achterstand krijgen (kijk, hier kwam ook een misverstand, ik zeg namelijk zeker niet dat ieder kind die dit heeft nooit goed terecht zal komen). Maar het is zonder meer een slechte start en het verslechtert de kansen wel. Neem nou bijvoorbeeld ouders die niet eens geld hebben om een leesboekje voor hun kind te kopen, omdat ze al amper rondkomen voor het eten. En stel dan dat de ouders daar bovenop nog eens minder- of zwakbegaafd zijn. Dan verminderen de kansen zeker.


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    ik had ze wel beide ingenomen te gelijk heb niet gespuugd ofzo maar de pil werkte gewoon niet...
    misschien kon dat ook wezen omdat me lichaam aan het herstellen was..
    Die dag dat ik toen gedaan had hadden we condoom zon ding ja slim niet van latex of zo,, allergie vrij of zo... tegenwoordig hebben ze heel wat ben ik al achter gekomen..
    voortplanten zal ik zelf waarschijnlijk niet kunnen wegens mijn ziekte,, het kan wel maar ik wil me kind het niet aandoen om eerst 20 jaar lekker te laten lopen vlieren fluiten en dan tevens in een rol stoel te laten belanden..
    daar ben ik gewoon heel hard in, ik kan dat niet over mijn hart verdragen om mijn kind dan bijvoorbeeld te zien aftakelen zoals ik nu bij me zelf ziet en bij me moeder gezien heb. tevens wil ik meer zekerheid hebben, omdat ik niet in het wilde weg zomaar beslissingen nemen. Ik zou wel een kind kunnen krijgen maar dan zou het een jongen moeten wezen, helaas kan je niet even zeggen ik ga een jongen maken het is altijd een verrassing namelijk.
    Wil het namelijk eerst goed hebben uitgezocht.. Voor ik pas zelf aan kinderen gaat denken, kinderen van andere zijn leuk wanneer ze beginnen te krijzen zijn ze ook weer zo weg. Maar een kind van je zelf komt veel meer bij kijken.. Hoop verantwoordelijk heid..

    seks is een bijrol bij een relatie vind ik..
    het moet iets wezen wat speciaal is, ookal komt daar een kind van op de wereld.
    heb zelf de opleiding help de welzijn gedaan maar mocht me laatste examen niet volbrengen omdat me moeder me thuis hield omdat ik voor haar meost zorgen..
    Ja vanaf me 12 e ben ik al volwassen geworden geen jeugd gehad zoals ik dus al eerder zij..
    heb toen al geleerd dat de wereld hard was en altijd zo zal zijn je moet vechten voor een plekje in de maatschappij.

    fouten kan ik best toegeven, alleen ik vind dat sommige fouten gedeeld zijn.
    als een arts dingen verzwijgt of niet onder worden kan brengen is het ook deels zijn verantwoording.
    zie mar bij de behandelingen hoe tegenwoordig gehandeld worden je bent een nummertje meer niet.
    heb veel fouten in mijn leven gemaakt, heb veel fouten toegegeven, en er zeer zeker van geleerd.
    leren zal ik altijd doen, hoe meer je leert hoe slimmer je ooit kan wezen.

    wat je zegt kan wel kloppen over hersenen, maar waar ik op doelde is dat veel mensen vaak later pas beseffen dat ze dingen hebben bij geleerd..
    Iedereen leert van fouten ook van ander mans fouten.
    voorkomen is beter dan genezen zeggen ze maar vaak is het kwaad al verschiet.
    ik moet zelf altijd bijsluiters lezen omdat ik weet dat ik veel niet mag hebben.
    zoals bijvoorbeeld paracetamol 500 mag ik al niet hebben.. -_- vaak wel relax als je echt even wilt slapen...
    ik weet is gevaarlijk maar als je niet gehoord word of niet geholpen kan worden omdat ze met hun haren in hun handen zitten dan moet een mens toch wat.
    Echter heeft het meid je haar lesje geleerd, ze heeft gezegd als ik het over kon doen zou ik er 10x over denken, had ik eerst school afgemaakt en gaan werken dan pas kinderen krijgen.


    Enjoy the little things in life, because one day you wi

    DarkSavior schreef:
    Dit is een stelling waar je niet echt ver mee komt. De grondwet mee zal in deze stelling meespelen, doordat iedereen gelijk behandeld zou moeten worden. Dus kun je zwakbegaafden niet verbieden om kinderen te krijgen.

    Daarbij hoeft het kind van zwakbegaafden niet per definitie dom te zijn. Slimme ouders krijgen toch ook niet alleen maar slimme kinderen? Je opvoeding speelt heel erg mee.

    Als ik jou was zou ik een andere stelling nemen voor morgen.


    Ik mocht niet kiezen, deze heb ik gekregen van mijn docente. Maar ik snap het punt wel, het is een hele vervelende stelling.


    Reading a good book is like taking a journey.

    DarkSavior schreef:
    Dit is een stelling waar je niet echt ver mee komt. De grondwet mee zal in deze stelling meespelen, doordat iedereen gelijk behandeld zou moeten worden. Dus kun je zwakbegaafden niet verbieden om kinderen te krijgen.

    Daarbij hoeft het kind van zwakbegaafden niet per definitie dom te zijn. Slimme ouders krijgen toch ook niet alleen maar slimme kinderen? Je opvoeding speelt heel erg mee.

    Als ik jou was zou ik een andere stelling nemen voor morgen.

    Gelukkig hoef je geen rekening te houden met de grondwet hier, als in, je kan beargumenteren wat je wilt, je krijgt het alleen wel terug op je dak. Maar met deze stelling gaat het er vooral om dat de mensen nauwelijks voor zichzelf kunnen zorgen en daarom niet 'mogen' beginnen aan de zorg voor een baby (eenderde is 'goed genoeg', dat wil zeggen dat ze het zonder hulpverlening redden, eenzesde heeft problemen en bij de overige 55 procent schiet de opvoeding echt te kort).


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Girl89 schreef:
    ik had ze wel beide ingenomen te gelijk heb niet gespuugd ofzo maar de pil werkte gewoon niet...
    misschien kon dat ook wezen omdat me lichaam aan het herstellen was..
    Die dag dat ik toen gedaan had hadden we condoom zon ding ja slim niet van latex of zo,, allergie vrij of zo... tegenwoordig hebben ze heel wat ben ik al achter gekomen..
    voortplanten zal ik zelf waarschijnlijk niet kunnen wegens mijn ziekte,, het kan wel maar ik wil me kind het niet aandoen om eerst 20 jaar lekker te laten lopen vlieren fluiten en dan tevens in een rol stoel te laten belanden..
    daar ben ik gewoon heel hard in, ik kan dat niet over mijn hart verdragen om mijn kind dan bijvoorbeeld te zien aftakelen zoals ik nu bij me zelf ziet en bij me moeder gezien heb. tevens wil ik meer zekerheid hebben, omdat ik niet in het wilde weg zomaar beslissingen nemen. Ik zou wel een kind kunnen krijgen maar dan zou het een jongen moeten wezen, helaas kan je niet even zeggen ik ga een jongen maken het is altijd een verrassing namelijk.
    Wil het namelijk eerst goed hebben uitgezocht.. Voor ik pas zelf aan kinderen gaat denken, kinderen van andere zijn leuk wanneer ze beginnen te krijzen zijn ze ook weer zo weg. Maar een kind van je zelf komt veel meer bij kijken.. Hoop verantwoordelijk heid..

    seks is een bijrol bij een relatie vind ik..
    het moet iets wezen wat speciaal is, ookal komt daar een kind van op de wereld.
    heb zelf de opleiding help de welzijn gedaan maar mocht me laatste examen niet volbrengen omdat me moeder me thuis hield omdat ik voor haar meost zorgen..
    Ja vanaf me 12 e ben ik al volwassen geworden geen jeugd gehad zoals ik dus al eerder zij..
    heb toen al geleerd dat de wereld hard was en altijd zo zal zijn je moet vechten voor een plekje in de maatschappij.

    fouten kan ik best toegeven, alleen ik vind dat sommige fouten gedeeld zijn.
    als een arts dingen verzwijgt of niet onder worden kan brengen is het ook deels zijn verantwoording.
    zie mar bij de behandelingen hoe tegenwoordig gehandeld worden je bent een nummertje meer niet.
    heb veel fouten in mijn leven gemaakt, heb veel fouten toegegeven, en er zeer zeker van geleerd.
    leren zal ik altijd doen, hoe meer je leert hoe slimmer je ooit kan wezen.

    wat je zegt kan wel kloppen over hersenen, maar waar ik op doelde is dat veel mensen vaak later pas beseffen dat ze dingen hebben bij geleerd..
    Iedereen leert van fouten ook van ander mans fouten.
    voorkomen is beter dan genezen zeggen ze maar vaak is het kwaad al verschiet.
    ik moet zelf altijd bijsluiters lezen omdat ik weet dat ik veel niet mag hebben.
    zoals bijvoorbeeld paracetamol 500 mag ik al niet hebben.. -_- vaak wel relax als je echt even wilt slapen...
    ik weet is gevaarlijk maar als je niet gehoord word of niet geholpen kan worden omdat ze met hun haren in hun handen zitten dan moet een mens toch wat.
    Echter heeft het meid je haar lesje geleerd, ze heeft gezegd als ik het over kon doen zou ik er 10x over denken, had ik eerst school afgemaakt en gaan werken dan pas kinderen krijgen.


    Een kort een bondig argument is sterker.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Dit heb ik precies ook moeten doen. Alleen dat is al een aantal jaartjes terug en ik kan je er niet meer mee helpen. Ik heb toen gewoon mijn artikelen gevonden in de krant en daar argumenten uit gehaald. Dat vind ik nog altijd het makkelijkst.


    I still think of the guitar bible.

    we komen al in de buurt van snappen:D

    wat ik probeerde te zeggen is als mensen bijvoorbeeld zwakbegaafd zijn het net zo moeilijk hebben als kinderen die een kind krijgen.
    ze weten bijde niet wat er allemaal te wachten staat ECT..

    @Pythias

    Dat probeerde ik in stukje te schrijven..
    volgens mij bedoelen we wel het zelfde alleen we mogen noooit iemands zijn droom afpakken.
    mensen moeten kunnen blijven dromen en soms kunnen de dromen uit komen..


    Enjoy the little things in life, because one day you wi

    Girl89 schreef:
    we komen al in de buurt van snappen:D

    wat ik probeerde te zeggen is als mensen bijvoorbeeld zwakbegaafd zijn het net zo moeilijk hebben als kinderen die een kind krijgen.
    ze weten bijde niet wat er allemaal te wachten staat ECT..

    @Pythias

    Dat probeerde ik in stukje te schrijven..
    volgens mij bedoelen we wel het zelfde alleen we mogen noooit iemands zijn droom afpakken.
    mensen moeten kunnen blijven dromen en soms kunnen de dromen uit komen..


    Maar tienermoeders hebben in principe niks te maken met zwakbegaafdheid, dat staat er totaal los van.


    Reading a good book is like taking a journey.