• De stelling van deze week luidt:
    Alles is relatief, je kunt overal je twijfels bij zetten, want niks is zeker.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Audacity schreef:
    (...)

    Ik weet dat ik besta ja, maar niet of jij bestaat :p.


    Dat weet ik wel ^^ En jij eigenlijk ook, want ik typ, en jij ziet dat ik getypt heb, dus ik besta.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Eens. Sommige dingen staan nou eenmaal vast en kun je niet veranderen


    If you would get one star for every little thing that makes you beautiful, it would never be dark again

    Eens. Je kan aan alles twijfelen, kijk maar naar de filosofen. Iemand die kleurenblind is ziet de wereld heel anders dan iemand met een groeistoornis. Geschiedenis is soms niet objectief geschreven. Je bent er, en zelfs dat is nog maar de vraag. Wie ben ik en hoe ga ik me mijn zwakheden om? Die vraag is de moeilijkste van allemaal. Je materie is hier, maar ben jij dat daadwerkelijk? Dit soort vragen hoor ik dagelijks met filosofie, maar ook buiten school. Je kan werkelijk aan alles twijfelen.


    I will keep watch.

    cogito ergo sum; ik denk dus ik ben. Je kan aan alles twijfelen behalve aan het feit dat je twijfelt. als je kan twijfelen kan je denken, om te denken moet je bestaan. Dus je kan niet twijfelen aan het feit dat je; 1. twijfelt, 2. denkt, 3. bestaat.

    (van de filosoof: René Descartes)


    There is something alluring about an angel drawn to the dark side.

    Oneens, er zijn toch echt dingen waar je echt niet over kunt twijfelen. Zoals hoe een land heet of waar het ligt, hoe snel licht zich verplaatst, etc.


    4:21 ''We'll be alright''

    Ik typ, dus ik besta. Lol.
    Een heleboel filosofen hebben hier gedachten over...
    'Ik denk dus ik ben.'
    'Al wat ik weet, is dat ik niets weet.'

    Tja... Ik ben niet zo filosofisch, maar zoals geleninja zegt is het enige wat je zeker weet is dat je twijfelt. Twijfelen over dat je twijfelt? Dacht het niet. Dan twijfel je nog steeds. Lol.
    Dus het enige wat je zeker weet, is dat je twijfelt.

    Wauw, ik denk niet echt dat ik hiermee een bijdrage aan dit gesprek lever :S


    Nypmh > Yaspis

    Als je zegt (iemand heeft dat gezegd op een van de vorige pagina's) 'wat als alles een droom is?' Om te dromen, moet je kunnen denken, moeten je hersenen werken. Als je hersenen werken, dan leef je. Als je leeft, dan besta je. En dan is dat zeker ^^
    En daarbij, als je zegt dat niets zeker is, dan is dat zeker, voor jou ^^

    [ bericht aangepast op 10 april 2013 - 21:59 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Charitable schreef:
    Als je zegt (iemand heeft dat gezegd op een van de vorige pagina's) 'wat als alles een droom is?' Om te dromen, moet je kunnen denken, moeten je hersenen werken. Als je hersenen werken, dan leef je. Als je leeft, dan besta je. En dan is dat zeker ^^
    En daarbij, als je zegt dat niets zeker is, dan is dat zeker, voor jou ^^


    Je bekijkt het nu veel te wetenschappelijk. Denk aan Plato, vergeet al de dingen die je op school hebt geleerd over hersenen. Het zou in principe net zo goed gelogen kunnen zijn, misschien hallucineer je wel. Het gaat er niet om hoe onwaarschijnlijk dat is, het gaat om het feit dat ik niks kan bewijzen (Descartes niet meegerekend. Ook wel ironisch dat ik het over het feit heb dat er geen feiten bestaan. Misschien staat er dan nog iets vast, namelijk, dat niets vaststaat? Maar afijn, laten we niet té filosofisch worden).


    i put the fun in funeral

    Audacity schreef:
    (...)

    Je bekijkt het nu veel te wetenschappelijk. Denk aan Plato, vergeet al de dingen die je op school hebt geleerd over hersenen. Het zou in principe net zo goed gelogen kunnen zijn, misschien hallucineer je wel. Het gaat er niet om hoe onwaarschijnlijk dat is, het gaat om het feit dat ik niks kan bewijzen (Descartes niet meegerekend. Ook wel ironisch dat ik het over het feit heb dat er geen feiten bestaan. Misschien staat er dan nog iets vast, namelijk, dat niets vaststaat? Maar afijn, laten we niet té filosofisch worden).


    Met dit aspect ben ik het niet eens: het enige dat zeker is, is dat niets zeker is. Dan ben je het dus nog steeds zeker.
    Wat Plato ervan vond, die geloofde ook in een waarheid. Het enige wat hij zij, dat de waarheid niet te bereiken viel me je zintuigen. Wel met je hersenen, met te denken. Dus volgens Plato, kun je met je hersenen dingen zeker weten.

    [ bericht aangepast op 11 april 2013 - 13:47 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Charitable schreef:
    (...)

    Met dit aspect ben ik het deels eens: het enige dat zeker is, is dat niets zeker is. Dan ben je het dus nog steeds zeker.
    Wat Plato ervan vond, die geloofde ook in een waarheid. Het enige wat hij zij, dat de waarheid niet te bereiken viel me je zintuigen. Wel met je hersenen, met te denken. Dus volgens Plato, kun je met je hersenen dingen zeker weten.


    O, ik bedoel Socrates, lol.


    i put the fun in funeral

    Audacity schreef:
    (...)

    O, ik bedoel Socrates, lol.


    Zelfs die geloofde nog in een waarheid. De waarheid volgens hem was het mooie en het goede, hij stelde vragen om achter de waarheid te komen. Door vragen te stellen, kon je dus dingen zeker weten volgens hem ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Audacity schreef:
    (...)

    O, ik bedoel Socrates, lol.

    Zei hij ook niet dat "ik" de enige zekerheid was.
    "Ik denk, dus ik besta,"


    Take me to wonderland

    Itami schreef:
    (...)
    Zei hij ook niet dat "ik" de enige zekerheid was.
    "Ik denk, dus ik besta,"


    Dat was Descartes :].


    i put the fun in funeral

    Charitable schreef:
    (...)

    Zelfs die geloofde nog in een waarheid. De waarheid volgens hem was het mooie en het goede, hij stelde vragen om achter de waarheid te komen. Door vragen te stellen, kon je dus dingen zeker weten volgens hem ^^


    Ach, zo erg heb ik me nooit in die man verdiept, maar ik ben het met hem eens dat er niks te weten valt ;].


    i put the fun in funeral

    Audacity schreef:
    (...)

    Ach, zo erg heb ik me nooit in die man verdiept, maar ik ben het met hem eens dat er niks te weten valt ;].


    Volgens hem valt er wel iets te weten, en dat kun je te weten komen door vragen te stellen ik verdiep me er trouwens ook niet zo in... heb zo'n beetje mijn geschiedenis ls "griekse filosofen" naast me liggen ^^

    [ bericht aangepast op 11 april 2013 - 17:49 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried