• De stelling van deze week luidt:
    Wiskunde moet weer een keuzevak worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Oneens!
    Men moet beseffen hoe belangrijk het is en waar je het allemaal voor nodig hebt. Het heeft ook met systematisch denken te maken.

    Misschien is het nog belangrijker dan Engels en Nederlands.


    Brave like a cheetah ~ Dorothy & Manila

    Bij ons is wiskunde op mavo al een keuzevak, en bij havo is 't een keuzevak bij 't profiel C&M.
    Maar ik vind 't onzin, wiskunde is best belangrijk lijkt mij!


    Opgeven is geen optie.

    Volgens mij kan het nog, wanneer je een C&M pakket hebt.
    Maar ik ben het ermee eens. Niet gewoon voor mezelf, maar stel dat je echt een ramp bent in wiskunde en alleen maar onvoldoendes haalt. Hoe moet je dan ooit slagen voor je examens?


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Mee eens. In plaats daarvan zouden ze beter extra aandacht aan Nederlands kunnen besteden, want dat kan tegenwoordig bijna niemand meer goed. Nederlands en Engels verplicht, daar ben ik het dus volledig mee eens. Maar wiskunde, nee, ik vind dat je daar zelf over moet kunnen beslissen.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Op het HAVO zou het wel mogen, maar als je universitair gaat heb je vaak gewoon enige wiskunde kennis nodig. Veel talen hebben het vak statistiek, waar je het gewoon bij nodig hebt. Dus ik zeg oneens.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Eens. Ik ben een ramp in wiskunde en mijn opleiding heeft er ook nog eens totaal niks mee te maken. Ik heb het later niet nodig. Daarbij wordt het bij mij volgend jaar verplicht, dus mijn kansen op een rapport zonder onvoldoendes zijn mininiem.
    Wiskunde is niet bij alles nodig, dus als je er een keuzevak van maakt zou dat juist goed zijn. In plaats daarvan zou je altijd nog rekenvaardigheid kunnen geven. Want zeg nou zelf, wie gaat later nou worteltrekken?


    Reading a good book is like taking a journey.

    Oneens, ik vind wiskunde een van de belangrijkste vakken, ongeacht welke richting je volgt. En, eerlijk gezegd, als het een keuzevak zou zijn, hoeveel mensen zouden dan nog wiskunde volgen?


    Ex astris, sciencia

    Ik ben het hier eigenlijk mee oneens. Het is nogal makkelijk om te zeggen dat wiskunde veel minder belangrijk is dan taal, omdat je die dingen totaal niet kunt vergelijken. Ik denk dat wiskunde wel degelijk belangrijk is, omdat het je op een bepaalde manier naar iets leert kijken: door veel wiskunde te oefenen, ontwikkel je daar een specifiek inzicht mee, en dat soort inzicht kun je, bewust of niet, altijd wel weer toepassen in andere situaties.


    I'm not smug, ma'am, it's just the unfortunate shape of my face.

    Mee eens. Ik mocht gelukkig nog nét de keuze maken en heb er niet voor gekozen. Heb het wel geprobeerd, maar het lukte gewoon niet.
    Het is voor sommigen gewoon niet weg gelegd. Ik vind het wel belangrijk dat er een basis is, maar die krijgt ieder kind als het goed is op de basisschool. Voor een aantal beroepen is de wiskunde belangrijk die je op de middelbare school krijgt, dus het lijkt mij echt meer dan logisch dat het een keuzevak moet zijn.


    You are beautiful, you are love.

    Eens. Ik heb vrienden die een ramp zijn in wiskunde en die iets met kunst of een maatschappelijke opleiding gaan doen. Dus dan hebben die alleen maar meer kans om te zakken, omdat ze geen wiskunde kunnen en dat terwijl ze het niet nodig hebben.


    Tell me about it, stud.

    Eens, als ik wiskunde had gehad was ik gezakt en zou ik dus nooit slagen. Ik heb in plaats van wiskunde veel maatschappelijke vakken gehad en ik denk dat ik dat meer kan toepassen dan wiskunde.
    En ja, het is wel belangrijk, maar ik heb al drie jaar wiskunde gehad en ik heb het nooit gebruikt.


    Today will be Girl's Day party with you~

    Mulford schreef:
    Oneens, ik vind wiskunde een van de belangrijkste vakken, ongeacht welke richting je volgt. En, eerlijk gezegd, als het een keuzevak zou zijn, hoeveel mensen zouden dan nog wiskunde volgen?


    Bij mij op school was het dit jaar nog een keuzevak, maar ik heb het moeten kiezen omdat ik volgend jaar een lager niveau ga doen en daarna weer naar mijn oude niveau probeer op te klimmen en dan is het wel verplicht.
    De hele klas, op twee meisjes na, koos wiskunde als keuzevak erbij. Het is het meest gewilde keuzevak bij ons op school, leerlingen weten heus wel waar ze mee bezig zijn.


    Reading a good book is like taking a journey.

    Praelectio schreef:
    (...)

    Bij mij op school was het dit jaar nog een keuzevak, maar ik heb het moeten kiezen omdat ik volgend jaar een lager niveau ga doen en daarna weer naar mijn oude niveau probeer op te klimmen en dan is het wel verplicht.
    De hele klas, op twee meisjes na, koos wiskunde als keuzevak erbij. Het is het meest gewilde keuzevak bij ons op school, leerlingen weten heus wel waar ze mee bezig zijn.

    Bij jou op school misschien, maar dat zal heus niet overal zo zijn, geef bijvoorbeeld mijn klas de keuze en er zitten er nog hooguit vijf van de tien in wiskunde.

    [ bericht aangepast op 21 april 2013 - 10:17 ]


    Ex astris, sciencia

    Mulford schreef:
    (...)
    Bij jou op school misschien, geef mijn klas de kans en er zitten er nog hooguit vijf van de tien in wiskunde.


    Dat is toch nog 50%. Misschien zijn dat mensen die wiskunde niet nodig hebben, of denken te hebben. Daarbij is het hun eigen keuze en als ze het later wel nodig hebben kunnen ze het laten bijscholen.
    Ik weet zeker dat vele leerlingen heus niet met hun hoofd tegen de muur gaan lopen als het over hun toekomst gaat. Ik ken genoeg anderen waar wiskunde een keuzevak is en waar toch vele leerlingen het vak kiezen. Pubers zijn eigenwijs en tegendraads, maar ze zijn niet zo stom om wiskunde niet te kiezen als ze weten dat ze het nodig gaan hebben.


    Reading a good book is like taking a journey.

    Lol.
    Uhm nee. De helft kan nu al niet deftig rekenen, stel je voor dat dat een keuzevak wordt, dan zijn we vast volledig verloren.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?