• Twee oudere mannen (die niet van onze school waren, ik denk zelf niet dat er iemand op school ervan wist) deelden aan de schoolpoort kleine boekjes uit. Inderdaad: het Nieuwe Testament. Mijn klas was de eerste die langs hen passeerde, aangezien wij in een ander gebouw zitten. Bijna iedereen heeft ééntje genomen (ze wisten niet wat het was). Ik heb er geen genomen.
    Nou, vanmiddag, acht uur later, ontstond dit gesprek in onze klasgroep op facebook:


    Ik ben trouwens Nele in het gesprek.



    (bij zie meer, voor wie geïnteresseerd is: die het hele lichaam besmet, en ontsteekt het rad van onze geboorte, en wordt ontstoken door de hel.
    Want alle natuur, beide van de wilde dieren en de vogels, beide van de kruipende en zeedieren, wordt getemd en is getemd geweest door de menselijke natuur.
    Maar de tong kan geen mensen temmen, zij is een niet te bedwingen kwaad, vol dodelijk venijn.")


    En nu komt het typische van mijn klas naar boven:



    Iedereen begrijpt wat Abel zegt?

    Typisch mijn klas. Ik hou er met momenten van, maar haat hen soms ook wel.

    Dat gelezen, of niet, wat is jullie mening over de bijbel? Het nieuwe/oude, maakt niet uit.
    Persoonlijk vond ik het grof dat ze dit aan de schoolpoort uitdeelden. Alsof wij geen geloof meer hebben, alsof we vol zonden zitten. Ik moet zeggen, ik werd wat beledigd.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    ik heb geen probleem met mensen die in de Bijbel geloven. Maar duw het niet door mn strot. and please just shove the homophobia up your asses.

    Maar goed. ^^


    Welcome to Night Vale. All Hail the Glow Cloud. All Hail Perfect, Beautiful Carlos.

    Ik zelf heb niks met de Bijbel, maar alle respect voor mensen die dat wél hebben en erin geloven.

    Hmmm Karl Marx was iemand wie voor een communistische revolutie was en wat gebeurde in 1917 en toen kwamen Lenin en favoriet Staling aan de macht, dus ik weet niet of we die gozer erg serieus kunnen nemen. Als ze een godsdienst willen afkraken, wat overigens gezien de geschiedenis erg makkelijk is, doe dat dan goed :P


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Destined schreef:
    Hmmm Karl Marx was iemand wie voor een communistische revolutie was en wat gebeurde in 1917 en toen kwamen Lenin en favoriet Staling aan de macht, dus ik weet niet of we die gozer erg serieus kunnen nemen. Als ze een godsdienst willen afkraken, wat overigens gezien de geschiedenis erg makkelijk is, doe dat dan goed :P

    Dat weten we. ;p We hebben er volgende week examen over (Marxisme en de Russische Revolutie, dus hij weet wel waar hij over praat), vandaar dat hij Karl Marx ook aanhaalt.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Bieberen schreef:
    Ik zelf heb niks met de Bijbel, maar alle respect voor mensen die dat wél hebben en erin geloven.


    •*• Lululu •*•

    Crispation schreef:
    (...)
    Dat weten we. ;p We hebben er volgende week examen over (Marxisme en de Russische Revolutie, dus hij weet wel waar hij over praat), vandaar dat hij Karl Marx ook aanhaalt.


    Ik kan ook Dzjengis Khan (of hoe ik hem het liefst noem Temüjin) aanhalen wie bijna half Azië heeft bevolkt (hyperbool), maar dat leek me een beetje irrelevant. Tuurlijk weet ik wel waar ik over praat, dacht je soms dat ik onzin uitkraamde, nou ja soms dan :P maar dat doe ik expres!


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Destined schreef:
    (...)

    Ik kan ook Dzjengis Khan (of hoe ik hem het liefst noem Temüjin) aanhalen wie bijna half Azië heeft bevolkt (hyperbool), maar dat leek me een beetje irrelevant. Tuurlijk weet ik wel waar ik over praat, dacht je soms dat ik onzin uitkraamde, nou ja soms dan :P maar dat doe ik expres!

    Nou, nu heb ik géén idee waar jij over praat. :Y) (Temüjin ken ik niet, maar ik snap wat je bedoelt)- Met hij bedoelde ik eigenlijk de jongen uit mijn klas -


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Ik heb er nou niet echt bepaald een mening over. ^^
    Wij kregen een tijdje geleden ook bijbels van twee oudjes, ik nam het niet aan maar de rest dacht daar natuurlijk anders over. Overal lagen Bijbels op de grond, velen overgereden door auto's.


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Crispation schreef:
    (...)
    Nou, nu heb ik géén idee waar jij over praat. :Y) (Temüjin ken ik niet, maar ik snap wat je bedoelt)- Met hij bedoelde ik eigenlijk de jongen uit mijn klas -


    Mongoolse leider een hele tijd terug :P
    Heeft bijna heel Azië in zijn macht gehad en ongeveer 40% van de wereld.

    Ik vind het alleen niet zo slim in dat geval over Karl Marx te citeren. terwijl hij nou ook niet egt een geweldig plan had met zijn Russisch revolutie. Vooral niet wat de Russische revolutie voor uitkomst had :X


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Tegen de Bijbel op zich heb ik niks. Er vallen prima lessen uit te halen en ik vind de verhalen vaak zelfs vrij interessant, al ben ik zelf niet of bijna niet gelovig.
    Waar ik me wel aan stoor, is de manier waarop enkele Christen met hun heilige boek zwaaien alsof het een antwoord op alles bevat (met de nadruk op enkele Christenen, want er zijn ook voldoene heel gave, ruimdenkende Christenen). Dat is namelijk gewoon niet zo. "Homoseksualiteit is slecht, want dat staat in de Bijbel." Waar dan? Wat er overigens wél in staat, is dat het mixen van twee verschillende soorten stof een zonde is (Leveticus 19:19, volgens Google). O, en het verhaal van Jonathan en David, die van elkaar hielden "als van hun eigen ziel" (maar no homo!).
    Waar het op neer komt is dat met de Bijbel zelf helemaal niets mis is, maar dat mensen wel moeten inzien dat dit een boek is dat twee millenia geleden geschreven is door wat mannen. Of dat nou in opdracht was van God of niet, dat verandert er helemaal geen snars aan dat het ongelofelijk verouderd is en dat de wereld in tweeduizend jaar is veranderd. Eigenlijk zou dat tot de logische conclusie zou moeten leiden dat je zo'n document, hoe waardevol ook, niet meer als wetboek kunt gebruiken.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Destined schreef:
    (...)

    Mongoolse leider een hele tijd terug :P
    Heeft bijna heel Azië in zijn macht gehad en ongeveer 40% van de wereld.

    Ik vind het alleen niet zo slim in dat geval over Karl Marx te citeren. terwijl hij nou ook niet egt een geweldig plan had met zijn Russisch revolutie. Vooral niet wat de Russische revolutie voor uitkomst had :X

    Ah, ik vind het persoonlijk wel goed geciteerd. Aangezien die uitspraak op onze test voorkomt en 75% kans dat hij in het examen voorkomt.
    Marx' ideeën waren op zich goed. Misschien wat te idealistisch, maar in de Rusland is het verkeerd gelopen doordat ze in verkeerde handen gevallen zijn en boem daar is de dictatuur. Marx was trouwens al gestorven lang voordat de russische revolutie in zijn beginfase zat...


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Square schreef:
    Tegen de Bijbel op zich heb ik niks. Er vallen prima lessen uit te halen en ik vind de verhalen vaak zelfs vrij interessant, al ben ik zelf niet of bijna niet gelovig.
    Waar ik me wel aan stoor, is de manier waarop enkele Christen met hun heilige boek zwaaien alsof het een antwoord op alles bevat (met de nadruk op enkele Christenen, want er zijn ook voldoene heel gave, ruimdenkende Christenen). Dat is namelijk gewoon niet zo. "Homoseksualiteit is slecht, want dat staat in de Bijbel." Waar dan? Wat er overigens wél in staat, is dat het mixen van twee verschillende soorten stof een zonde is (Leveticus 19:19, volgens Google). O, en het verhaal van Jonathan en David, die van elkaar hielden "als van hun eigen ziel" (maar no homo!).
    Waar het op neer komt is dat met de Bijbel zelf helemaal niets mis is, maar dat mensen wel moeten inzien dat dit een boek is dat twee millenia geleden geschreven is door wat mannen. Of dat nou in opdracht was van God of niet, dat verandert er helemaal geen snars aan dat het ongelofelijk verouderd is en dat de wereld in tweeduizend jaar is veranderd. Eigenlijk zou dat tot de logische conclusie zou moeten leiden dat je zo'n document, hoe waardevol ook, niet meer als wetboek kunt gebruiken.


    Nou, ik geloof niet echt wat in de bijbel staat en vind het meer een gedateerd sprookjesboek.
    Ik ben toch meer voor de evolutie-theorie van Darwinnetje dan het creationisme oftewel het scheppingsverhaal dat de bijbel beschrijft, maar das mijn mening.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Haguro schreef:
    Ik heb er nou niet echt bepaald een mening over. ^^
    Wij kregen een tijdje geleden ook bijbels van twee oudjes, ik nam het niet aan maar de rest dacht daar natuurlijk anders over. Overal lagen Bijbels op de grond, velen overgereden door auto's.

    Spijtig. Echte papierverspilling. Ook al gewoon met flyers voor fuiven. Die neem ik ook niet aan.
    Ik zag ook al enkele bijbels op de grond, maar ik moest er geen hebben. Wij hebben het nieuwe testament thuis al liggen (ja, wat ik geciteerd heb, had ik werkelijk al voor vandaag gelezen). Het Oude Testament zou ik wel nog meenemen. :Y)


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Ik ben zelf niet gelovig, maar de Bijbel vind ik wel prachtig om te lezen. In de verhalen zitten - voor mij - een kern van waarheid, al moet je ze nemen met een flinke korrel zout.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Crispation schreef:
    (...)
    Ah, ik vind het persoonlijk wel goed geciteerd. Aangezien die uitspraak op onze test voorkomt en 75% kans dat hij in het examen voorkomt.
    Marx' ideeën waren op zich goed. Misschien wat te idealistisch, maar in de Rusland is het verkeerd gelopen doordat ze in verkeerde handen gevallen zijn en boem daar is de dictatuur. Marx was trouwens al gestorven lang voordat de russische revolutie in zijn beginfase zat...


    Aahh jaa klopt :P
    maar ik ben niet zo'n fan van Marx, hoewel hij ook vrij revolutionair was voor zijn tijd. Het idee wat achter zijn plan zat, vind ik op zich best goed, maar het enige probleem is dat het gewoon niet werkt in de praktijk. Je krijgt dan (zoals gebleken) een elite en de rest. Dus zijn plan was op zich goed alleen het werkt niet, hoewel het kapitalisme natuurlijk net zo zijn fouten heeft. Maar ik ben alleen niet zo'n fan van het communisme, hoewel ze van mij wel NS mogen regelen. In dat geval vind ik wel dat het communisme gelijk heeft. Mensen waren nog nooit zo snel in die tijd van Staling in Siberië gekomen, hoewel het tevens ook het eindstation is :X


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.