• ik had een vraag over schrijf stijl... als ik een verhaal schrijf weet ik nooit uit wel gezichtspunt ik moet schrijven.
    want het kan zo:

    ‘papa, ik zeg toch dat het me heel erg spijt!’ ik zit op de achterbank van de witte range rover van mijn vader.

    of

    'papa, ik zeg toch dat het me heel erg spijt!' eliza zit op de achterbank van de range rover van haar vader.

    wat leest fijner, ik persoonlijk heb het tijdens lezen niet eens zo heel erg door, maar ik wil toch even jullie mening horen.


    sommige liefdes zijn perfect, andere zijn vervloekt

    De zinnen zijn allebei niet mooi geschreven. Ik vind ze allebei niet mooi.

    Sofinite schreef:
    De zinnen zijn allebei niet mooi geschreven. Ik vind ze allebei niet mooi.


    de zin zelf is even uit mijn duim gezogen snel, maar hoe kan je het dan het beste doen in een verhaal?

    [ bericht aangepast op 21 juni 2013 - 16:41 ]


    sommige liefdes zijn perfect, andere zijn vervloekt

    Sofinite schreef:
    De zinnen zijn allebei niet mooi geschreven. Ik vind ze allebei niet mooi.

    Daar gaat het niet om. Ze vraagt welke gezichtspunt je fijner vindt. Of de ik-vorm, of de hij/zij-vorm. Niet welke zin beter is geschreven.
    OT: Maakt mij niks uit.


    Some people are art and do art at the same time

    Wanneer je vanuit de ik-persoon schrijft is het makkelijker om de lezer te betrekken bij het verhaal. Althans, dat is wat de uitgever die ik om advies vroeg zei. Maar persoonlijk vind ik de 3e-persoon ook niet vervelend lezen, zoals in Harry Potter. Ik denk dat je moet schrijven zoals jij het prettigst schrijft. Dan schrijf je immers het best en dat is het prettigst voor je lezers c;


    Happy Birthday my Potter!

    Het hangt ervan af. Bij een verhaal zoals THG, was een ik-vorm gewoon perfect.

    [ bericht aangepast op 21 juni 2013 - 16:43 ]


    -

    Om eerlijk te zijn vind ik ze geen van beiden mooi geschreven. Ik zou eerder doen:

    'Ik zeg toch dat het me spijt, papa.' zeg ik vanuit de achterbank van mijn vaders Range Rover.

    of

    'Ik zeg toch dat het me spijt, papa.' zegt Eliza vanuit de achterbank van haar vaders Range Rover.

    Maar sowieso zou ik je aanraden om gewoon de schrijfstijl schrijven die jíj het fijnste vind.
    Dan komt het meestal ook mooier uit.
    Zelf schrijf ik 9/10 keer in de ik-vorm, maar lees ik de hij/zij vorm, hahaha. :p


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Je moet pakken wat je zelf het fijnst vindt schrijven.


    Take risks and conquer your fears.

    Het gaat er uiteindelijk vooral om wat jij prettiger vindt schrijven, want zoals Rider al zegt, zul je daarmee waarschijnlijk ook het beste resultaat krijgen. Wat wel belangrijk is om rekening mee te houden, is wat voor soort verhaal je wilt schrijven. Als het iets is met veel personages en veel verschillende verhaallijnen, kun je beter schrijven met hij/zij omdat één perspectief dan vaak gewoon niet voldoende is, terwijl iets dat zich heftig concentreert op de gevoelens en gedachten van één persoon meestal juist beter klinkt in ik-perspectief, omdat je dan dichter bij het personage staat.
    Persoonlijk maakt het mij niet zo veel uit. Ik lees het allebei graag. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Het gaat er uiteindelijk vooral om wat jij prettiger vindt schrijven, want zoals Rider al zegt, zul je daarmee waarschijnlijk ook het beste resultaat krijgen. Wat wel belangrijk is om rekening mee te houden, is wat voor soort verhaal je wilt schrijven. Als het iets is met veel personages en veel verschillende verhaallijnen, kun je beter schrijven met hij/zij omdat één perspectief dan vaak gewoon niet voldoende is, terwijl iets dat zich heftig concentreert op de gevoelens en gedachten van één persoon meestal juist beter klinkt in ik-perspectief, omdat je dan dichter bij het personage staat.
    Persoonlijk maakt het mij niet zo veel uit. Ik lees het allebei graag. ^^


    16 - 09 - '17

    De ik-vorm :)


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    Eerste persoon (ik-vorm) en verleden tijd, puur omdat je je dan beter in kan leven en het logischer klinkt wanneer verschillende handelingen zich achter elkaar voordoen.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik heb een voorkeur voor de ik-vorm, omdat dit fijner leest én schrijft.

    Mijn voorkeur gaat steeds meer uit naar de hij/zij-vorm.


    Pretty is just a pretty word.

    Ik heb nog vrijwel nooit een boek niet leuk gevonden vanwege het perspectief. Ofwel, ik vind alles prima. Ik kom er uiteindelijk toch wel in. Zoals eerder gezegd wordt, is het afhankelijk van wat voor soort verhaal is + je moet gewoon doen wat jij prettig vindt.


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Wisselend ik-perspectief kan ook erg interessant zijn btw, maar doe dit niet met meer dan 4 personen.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.