• De stelling van deze week luidt:
    De (Nederlandse) ID-kaart moet alsnog gratis worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    If I die young, send me away with the words of a lovesong.

    Mundane schreef:
    Oneens. Het kost ook wel wat om een ID-kaart te maken en zoals al gezegd, dan zouden veel mensen er een stuk minder zuinig mee omgaan. Wel vind ik dat het wel wat goedkoper kan, want het is nu wel erg duur voor een stukje plastic dat je verteld dat je officieel bestaat. (Een Nederlands paspoort mag maximaal € 50,35 kosten en een ID-kaart € 41,90. Het jeugdtarief (tot en met 13 jaar) voor een ID-kaart is € 31,85.)


    Agreed. En het argument dat 'we moeten betalen om onszelf te zijn' vindt ik een beetje zwakjes. Je moet voor veel meer dingen betalen, een ID-kaart moet nou eenmaal gemaakt worden en dat kost tijd en geld, en het is niet zo dat ze die dingen zo duur maken om ons te pesten, daar is heus wel een reden voor, alhoewel de prijs nu wel erg hoog ligt. Ik vindt echt dat sommige mensen veel te onvoorzichtig met die dingen omgaan.


    Aan niets denken is ook denken.

    Florentina schreef:
    (...)

    Agreed. En het argument dat 'we moeten betalen om onszelf te zijn' vindt ik een beetje zwakjes. Je moet voor veel meer dingen betalen, een ID-kaart moet nou eenmaal gemaakt worden en dat kost tijd en geld, en het is niet zo dat ze die dingen zo duur maken om ons te pesten, daar is heus wel een reden voor, alhoewel de prijs nu wel erg hoog ligt. Ik vindt echt dat sommige mensen veel te onvoorzichtig met die dingen omgaan.


    Precies! Die mensen die daar werken moeten ook betaalt worden. Alles kost nou eenmaal geld. En ik las dat iemand zei dat je elk jaar een nieuwe moet, nee hoor. In de vijf jaar ongeveer. Als we geen ID kaart hebben, kan gewoon ieder mens hier rondlopen en doen wat 'ie wilt. Ook als 'ie geen burger van Nederland is. Je moet je kunnen legitimeren. Dat is veiliger voor jou en voor de maatschappij. En dat het verplicht wordt gesteld is goed en dat je moet betalen ervoor, dat moet dan maar, maar het kan inderdaad wel een beetje goedkoper.


    Brave like a cheetah ~ Dorothy & Manila

    Facinelli schreef:
    Eens. Ik vind het echt onzin dat we moeten betalen om officieel te laten zien dat we wel onszelf zijn


    My thoughts are stars I cannot fathom into constellatio

    Piazon schreef:
    (...)

    Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België moet je betalen als je 'm gaat afhalen en dan nog eens om een nieuwe aan te vragen als je 'm kwijt raakt. Dus als een tweede exemplaar alsnog betalend is, denk ik wel dat mensen er toch goed mee gaan omspringen, neen?


    Nee. Ik denk alsnog niet. Als je hem hier kwijt raakt moet je echt een flinke boete betalen en vervolgens een nieuwe kopen, maar als ze gratis zouden zijn, zouden mensen er vreselijk slecht mee om gaan. Dat is hetzelfde als bij een verzekering. Als er een eigen risico is (dat hoog is) dan gaan mensen er voorzichtiger mee om, dan dat er geen eigen risico is.


    Brave like a cheetah ~ Dorothy & Manila

    Eens. De kosten die je moet betalen zijn echt niet alleen voor de kaart zelf. De kosten zijn te hoog.


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    iHeartNouis schreef:
    (...)

    Precies! Die mensen die daar werken moeten ook betaalt worden. Alles kost nou eenmaal geld. En ik las dat iemand zei dat je elk jaar een nieuwe moet, nee hoor. In de vijf jaar ongeveer. Als we geen ID kaart hebben, kan gewoon ieder mens hier rondlopen en doen wat 'ie wilt. Ook als 'ie geen burger van Nederland is. Je moet je kunnen legitimeren. Dat is veiliger voor jou en voor de maatschappij. En dat het verplicht wordt gesteld is goed en dat je moet betalen ervoor, dat moet dan maar, maar het kan inderdaad wel een beetje goedkoper.


    Agreed ;3


    Aan niets denken is ook denken.

    Oneens. Het kost tijd om zo'n ding te maken. Als het gratis is zullen mensen er minder zuinig mee zijn, want je kunt toch zo een nieuwe krijgen. Alsof het zo simpel is om te maken.
    Misschien dat het wat goedkoper zou kunnen, maar ik zie niet in waarom je er niet voor zou willen betalen.

    [ bericht aangepast op 23 juni 2013 - 17:28 ]


    You are beautiful, you are love.

    'k Weet niet of dat met ID-kaarten ook zo is, maar ik vind echt dat ze die kosten per gemeente gelijk moeten trekken... ik moest in Groningen ineens veel meer geld neerleggen voor 'n rijbewijs, dan in gemeente waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Belachelijk gewoon.


    "I shut my eyes in order to see.'

    ChocoCookiez schreef:
    Helemaal mee eens.
    En dan moeten we hem ook nog elk 5 jaar laten vernieuwen, net alsof ik dan een ander persoon ben geworden!



    Snapje!!!


    "It means no worries, for the rest of your days"

    Eens!
    Ik vind het deels ook onzin om dat ding bij me te hebben, grotendeels ligt 'ie toch thuis. Ik word er nooit op gecontroleerd, in al die 4 jaar dat ik dat ding nu heb, ben ik nooit gecontroleerd op een ID-kaart, heb ik hem 1x moeten kopiëren voor m'n werkweek en 2x voor werk. De rest heeft of mijn moeder hem bij zich in het buitenland of ligt 'ie thuis. In geen enkel land, zelfs niet naar een niet Europees land is om mijn ID gevraagd.
    En dan ook nog dat je er maar beperkt mee naar landen kunt gaan, kun je net zo goed voor ongeveer €10.- een paspoort aanvragen, kun je de hele wereld mee over.......


    Yongguk & Daehyun <33

    Facinelli schreef:
    Eens. Ik vind het echt onzin dat we moeten betalen om officieel te laten zien dat we wel onszelf zijn


    No matter how talented you are, not everybody is going to like you. But that's life, stay strong ~ Justin Drew Bieber ~

    Eens!!
    Want ik moet mij ID vernieuwen dus dat gaat me weer geld kosten.... en mijn ID is al een maand over datum, huhum oeps....:$:X


    sommige liefdes zijn perfect, andere zijn vervloekt

    Eens. Al zouden ze dan wel een regel moeten maken dat je een nieuwe binnen vijf jaar wél zelf moet betalen, anders raakt iedereen 'm natuurlijk zo kwijt.


    “Love is a contradiction.”

    Oneens, sommige mensen raken snel hun ID-kaart kwijt en zullen dan heel vaak opnieuw een nieuwe aanvragen terwijl het geld kost om zoiets te maken. Ik vind wel dat het wat goedkoper kan, ik heb geen verstand van hoe je zoiets precies maakt maar nu heb ik echt zoiets van wat duur. Daarnaast vind ik dat mensen die kunnen bewijzen dat hun ID-kaart is gestolen een nieuwe gratis moeten kunnen krijgen of als dat te duur is, toch wel minder hoeven te betalen. Het is immers waarschijnlijk niet hun schuld dat hun ID-kaart is gestolen.


    Physics is awesome

    helemaal mee eens!! ik vind het belachelijk dat je moet betalen voor je ID. en het ook nog eens v.a. de 14 verplicht is...

    [ bericht aangepast op 23 juni 2013 - 19:52 ]