• Ik ben nu aan het leren voor de laatste paar toetsen van de toetsweek en dit wordt echt verschrikkelijk. Morgen heb ik namelijk mijn natuurkunde proefwerk en ik ben bang voor een gigantische black-out, terwijl ik het heel belangrijk vind om nu een goed cijfer te halen.
    Even een situatieschets:

    Ik heb het hele jaar een verschrikkelijke docent gehad. Niet zo eentje waarvan je zegt: Ugh, ik mag hem niet. Nee, deze vent wist werkelijk niet hoe hij les moest geven. Onze toetsen werden anders beoordeeld dan bij de andere natuurkundeklas met een andere leraar (in ons nadeel, altijd) en hij wist niet hoe hij zijn kennis over moest brengen. Zo kwamen er gesprekken als: "Meneer, ik snap het niet." "Oké" *loopt gewoon verder* of "Meneer, kunt u mij helpen bij deze opdracht. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen." "Het antwoord is drie!" *loopt daarna verder*. Toen kreeg hij in april te horen dat zijn contract niet werd verlengd, maar wel het schooljaar af moest maken. Meneer is meteen opgestapt en heeft ons zonder natuurkundedocent achtergelaten. Na 3 weken eindelijk vervanging en dan merk je pas hoe slecht de kwaliteit van de lessen waren als gewoon elke andere natuurdocent voor je neus kan staan en het allemaal in een les uit kan leggen.

    Puntje bij paaltje: De stof van het laatste proefwerk van het jaar is eindelijk uitgelegd door een goede docent. Ik wil me gewoon bewijzen voor dit proefwerk, dat ik níet hopeloos ben in dit vak en ook werkelijk iets heb geleerd, dat het al die tijd aan de leraar lag. Maar nu maak ik oefenopgaven en de paniek komt al gewoon boven. Vanavond wordt sowieso slapen met slaappillen, maar hoe voorkom ik dat ik morgen zo erg in de stress schiet dat ik een black-out heb? Ik heb het namelijk al vaker gehad als ik teveel druk op mezelf zette en ik wil het nu tegengaan.
    Wat doen jullie om black-outs tegen te gaan?


    From these ashes, I will rise

    ow dat komt dus zooooo herkenbaar, heb je toevallig niet mijn oude Nask docent?? die was precies hetzelfde, naja gewoon lekker oefenen, van te voren goed doorelzen maar niet van vijf minuten van te voren ow even dit en dat lezen dat werkt bij mij dan juist slecht. Zeg tegen jezelf dat je het gewoon kan en doe eerst alles wat je zo weet want als je bij iets twijfelt halverwege ga je bij de rest ook twijfelen. Alleen verbeteren als je het echt zeker weet niet als je begint te twijfelen.

    heel veel succes


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    ow dat komt dus zooooo herkenbaar, heb je toevallig niet mijn oude Nask docent?? die was precies hetzelfde, naja gewoon lekker oefenen, van te voren goed doorelzen maar niet van vijf minuten van te voren ow even dit en dat lezen dat werkt bij mij dan juist slecht. Zeg tegen jezelf dat je het gewoon kan en doe eerst alles wat je zo weet want als je bij iets twijfelt halverwege ga je bij de rest ook twijfelen. Alleen verbeteren als je het echt zeker weet niet als je begint te twijfelen.

    heel veel succes

    Dank je wel! Ik had alleen dezelfde docent als jij als je op het Rijnlands Lyceum in Sassenheim zit, daar heeft hij de afgelopen 2 jaar gewerkt (:
    Verbeteren moet ik sowieso doen, want ik ga berekeningen krijgen van halve A4en, dus de kans op een verkeerd antwoord is veel te groot :c


    From these ashes, I will rise

    Ik heb faalangst-training gehad, dat werkte alleen niet bij mijn wiskunde-examen, want daar had ik een black-out maarja xD Voor de rest heeft het me vaak wel geholpen.

    Maar wat je vooral moet doen inderdaad is niet vlak van tevoren nog even alles doornemen. Dan denk je te snel van, weet ik alles wel? Ga ervan uit dat je alles weet en dat je er klaar voor bent. Morgen ga jij aan die toets zitten en hem goed maken! Daarnaast is het altijd goed om gewoon bij opdracht 1 te beginnen, snap je hem niet? Direct overslaan en doorgaan naar de volgende. Als je de volgende wel snapt, dan werkt dit heel goed voor je zelfvertrouwen en kom je er wel doorheen! Mocht het echt zo zijn dat je de paniek op voelt komen, dan leg je gewoon even je pen neer en probeer te ontspannen. Denk even niet aan het proefwerk dat voor je ligt, maar bijvoorbeeld aan de zee ofzo, op die manier kan je weer rustig worden en opnieuw beginnen. (:

    Succes ^^

    [ bericht aangepast op 26 juni 2013 - 21:55 ]


    It's never gonna happen, Guys.

    Ik heb dat nog nooit gehad, alleen moet ik wel een faalangst training gaan zoeken.


    -

    Aetha schreef:
    Ik heb faalangst-training gehad, dat werkte alleen niet bij mijn wiskunde-examen, want daar had ik een black-out maarja xD Voor de rest heeft het me vaak wel geholpen.

    Maar wat je vooral moet doen inderdaad is niet vlak van tevoren nog even alles doornemen. Dan denk je te snel van, weet ik alles wel? Ga ervan uit dat je alles weet en dat je er klaar voor bent. Morgen ga jij aan die toets zitten en hem goed maken! Daarnaast is het altijd goed om gewoon bij opdracht 1 te beginnen, snap je hem niet? Direct overslaan en doorgaan naar de volgende. Als je de volgende wel snapt, dan werkt dit heel goed voor je zelfvertrouwen en kom je er wel doorheen! Mocht het echt zo zijn dat je de paniek op voelt komen, dan leg je gewoon even je pen neer en probeer te ontspannen. Denk even niet aan het proefwerk dat voor je ligt, maar bijvoorbeeld aan de zee ofzo, op die manier kan je weer rustig worden en opnieuw beginnen. (:

    Succes ^^

    Bedankt, hier heb ik wel wat aan (:


    From these ashes, I will rise

    Welk jaar zit je en wat is het onderwerp?

    Zelf heb ik nooit echt grote blackouts gehad ofzo. Meer dat ik af en toe iets was vergeten en zeker wist dat ik het had geleerd, maar er even niet op kon komen. Maar dat is vaker bij Engels of Frans dan bij natuurkunde. Bij natuurkunde is het vooral nodig dat je het kunt, net zoals bij wiskunde.
    Blijf verder rustig en ga niet nu al lopen denken: "oh nee wat als ik een blackout krijg. Ik wil geen blackout krijgen. Wat moet ik doen als ik een blackout krijgen." Volgens mij krijg je dan juist een blackout.


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa

    Faalangsttraining voor na dit schooljaar, maar nu weet je van jezelf dat alles je goed uitgelegd is. Black-outs komen door angst, en ik geloof niet dat slaappillen goed zijn voor je concentratie van de volgende dag, maar als je ze nodig hebt, gewoon nemen, moe zijn helpt ook niets. 8 uurtjes slaap per nacht heb je ook altijd nodig voor verwerking, als je dus stevig in je schoenen staat, verkleint de kans aanzienlijk.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Ik heb daar training in gehad.
    Zodra je merkt dat je een black-out hebt rustig met het tikken van de klok meetellen. Als je weer rustig bent proberen die toets te maken. Niet denken aan 'de vorige keer ging het ook fout' of 'het lukt me toch niet.'

    zet in het klein o je vinger bijv. het cijfer 8 als jij denkt dat je goed genoeg hebt geleerd om een 8 te halen. of zet er een 7 neer of 6.5 enz. Als je dan tijdend die toets denkt hrt lukt me niet, kijk ernaar! Dan denk je: zie je wel ik heb goed geleerd. Ik kan het wel.

    en onthoud: "Jij bent meer waard dan het cijfer boven op het toetsblaadje!"

    Als je voor een 8 geleerd had en je haalt een 6.5/6 weetje dat je je goed hebt ingezet.


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.