• Omdat ik de laatste tijd wel vaker reacties zie dat mensen niet goed kunnen slapen e.d. post ik dit artikel dat ik net las. Wie weet helpt het je. :Y)

    Als je vlak voor het slapengaan koffie drinkt, mag je je aan een slapeloze nacht verwachten. Doe je dat niet maar kom je toch geregeld doodmoe aan op je werk? Dan ligt een van deze verrassende oorzaken misschien wel aan de basis van je slapeloze nachten.



    Je hebt slaap ingehaald in het weekend
    Velen van ons zijn geneigd om na een drukke week extra lang in bed te blijven liggen op zaterdag en zondag. Maar volgens experts is dat geen goed idee omdat je zo je bioritme in de war kan sturen. Later opstaan, zorgt er ook voor dat je later moe wordt en dat kan dus problemen geven in de nacht van zondag op maandag.

    Het is volle maan
    Neen, je zal heus niet in een weerwolf veranderen. Maar kleinschalig onderzoek toont aan dat de stand van de maan je slaap wel degelijk kan verstoren. Tijdens nachten voor en na een volle maan zou je minder snel in slaap vallen en ook minder diep slapen.

    Het is te warm of te koud in je kamer
    Volgens professor Christopher Winter schommelt de ideale slaapkamertemperatuur tussen de 15 en 19 graden. Als het frisser dan 12 graden of warmer dan 23 graden is, dan wordt het bijzonder moeilijk om in slaap te vallen.

    Je draagt geen sokken
    Uit een onderzoek uit 1999 blijkt dat warme handen en voeten ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt. Haal gerust een paar warme sokken uit je kast als je merkt dat je voeten ijsklompjes zijn, zo win je extra slaap.

    Het is te stil
    Thomas Roth, verbonden aan de Sleep Disorders and Research Center at Henry Ford Hospital in Detroit, zegt dat een te stille kamer tot slapeloosheid kan leiden. Simpelweg omdat je elk geluidje dan beter kan horen. Volgens hem biedt een machine die rustige geluiden verspreidt soelaas.

    Je bent bang in het donker
    Misschien ben je te stoer om het toe te geven: maar angst voor de duisternis kan je slaap verstoren. Op de slaapconferentie van 2012 werd onthuld dat mensen die van zichzelf vinden dat ze slechte slapers zijn soms gewoon bang zijn in het donker. Daardoor slapen ze niet vast genoeg en schrikken ze wakker bij het minste geluid.

    Je hebt steak gegeten als avondmaal
    Je zou het niet verwachten van steak, maar je lichaam moet keihard werken om de zware maaltijd te verwerken, wat je slaap kan kosten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Northwestern University’s Feinberg School of Medicine.

    Je bent uitgeput
    Stel: je hebt een zware werkdag achter de rug, hebt geen fut meer en springt thuis dan ook meteen in bed. Ondanks de vermoeidheid blijf je toch wakker. Volgens wetenschapper Thomas Roth moet je eerst wat ontspannen in plaats van je naar dromenland te haasten, want dat zou het omgekeerde effect veroorzaken.

    Er ligt iemand naast je
    Het is sowieso geen goed idee om met een huisdier in bed te kruipen, want de beestjes bewegen ’s nachts en maken soms storende geluiden. Creëer voor hen een slaapplek buiten de slaapkamermuren. Ook de woelige bewegingen of het snurken van je partner kunnen je wakker houden. Is het niet langer houdbaar, overweeg dan om apart te slapen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Leuk! Ik was ook eerst bang in de donker toen ik sliep… maar ik heb eens geprobeerd in de donker en ik ben veel beter uitgerust. Interessant artikel


    I'm a girl in the world

    Ghehe bij mij is meestal de oorzaak dat ik mijn slaap ingehaald heb, of dat het te stil is -daarom slaap ik altijd met m'n m4 xd-


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    Mijn probleem zal wel ''Er ligt iemand naast je'' zijn, problem is: zonder hem kan ik ook niet slapen. ><


    ''There is no hell, no heaven either. This world is what we make of it.''

    Uitgeput zijn en slaap in halen in het weekend heb ik last van, haha!


    Pretty is just a pretty word.

    Je hebt slaap ingehaald in het weekend
    Velen van ons zijn geneigd om na een drukke week extra lang in bed te blijven liggen op zaterdag en zondag. Maar volgens experts is dat geen goed idee omdat je zo je bioritme in de war kan sturen. Later opstaan, zorgt er ook voor dat je later moe wordt en dat kan dus problemen geven in de nacht van zondag op maandag.


    Dude, serieus? Oke, dat verklaart een hoop. Ik blijf meestal tot 12/1 uur liggen. o.o


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

    Mullingford schreef:
    Uitgeput zijn en slaap in halen in het weekend heb ik last van, haha!


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa

    Je zou een horrorverhaal kunnen schrijven met de tussenkopjes. :'D
    Het is volle maan en het is te stil. Je bent bang in het donker, je bent uitgeput en *griezelig muziekje* er ligt iemand naast je. *Tam tam TAM.* (Oh, en je draagt geen sokken.)


    Maar dit soort artikels zijn wel interessant om te lezen. ^^ Het is waarschijnlijk goed om dit soort dingen te weten, zelfs al weet ik wel wat mijn problemen zijn. Ik krijg mezelf alleen niet zo ver er echt iets aan te doen.

    [ bericht aangepast op 16 aug 2013 - 13:17 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    De meeste liggen best voor de hand als je het mij vraagt :Y). Dat van die sokken gaat voor mij niet op, ik kan er echt niet tegen als ik die dingen aan heb 's nachts. Zelfde geldt voor broeken.


    i put the fun in funeral

    Ik las laatst een heel groot artikel over slaap: here it is. Wel helemaal in 't Engels, maar interessant. ^^


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ook schijnt het zo te zijn dat je in principe zo'n 2 uur voor het slapen gaan je je computer and stuff uit moet zetten omdat het licht wat van al die apparatuur komt, er ook voor zorgt dat het in slaap komen moeilijker gaat. :p

    Mjah, zelf heb ik gelukkig niet zo heel erg slaapproblemen. Ik heb meer problemen met het uit mijn bed komen elke morgen omdat het veelste lekker ligt. :')


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Lampjes van de Ikea doen wonderen xD


    ©1998

    Square schreef:
    Je zou een horrorverhaal kunnen schrijven met de tussenkopjes. :'D
    Het is volle maan en het is te stil. Je bent bang in het donker, je bent uitgeput en *griezelig muziekje* er ligt iemand naast je. *Tam tam TAM.* (Oh, en je draagt geen sokken.)


    Maar dit soort artikels zijn wel interessant om te lezen. ^^ Het is waarschijnlijk goed om dit soort dingen te weten, zelfs al weet ik wel wat mijn problemen zijn. Ik krijg mezelf alleen niet zo ver er echt iets aan te doen.



    De sokken doen het hem xd.


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    Square schreef:
    Je zou een horrorverhaal kunnen schrijven met de tussenkopjes. :'D
    Het is volle maan en het is te stil. Je bent bang in het donker, je bent uitgeput en *griezelig muziekje* er ligt iemand naast je. *Tam tam TAM.* (Oh, en je draagt geen sokken.)


    Maar dit soort artikels zijn wel interessant om te lezen. ^^ Het is waarschijnlijk goed om dit soort dingen te weten, zelfs al weet ik wel wat mijn problemen zijn. Ik krijg mezelf alleen niet zo ver er echt iets aan te doen.


    hahaha


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Mijn reden staat er niet tussen. Ik haal namelijk geen rust uit mijn slaap. Dit is een geheel psychisch probleem en ik pieker ook nog eens veel te veel.


    26 - 02 - '16

    Mijn reden is vaak dat ik uitgeput ben.


    -