• Omdat ik de laatste tijd wel vaker reacties zie dat mensen niet goed kunnen slapen e.d. post ik dit artikel dat ik net las. Wie weet helpt het je. :Y)

    Als je vlak voor het slapengaan koffie drinkt, mag je je aan een slapeloze nacht verwachten. Doe je dat niet maar kom je toch geregeld doodmoe aan op je werk? Dan ligt een van deze verrassende oorzaken misschien wel aan de basis van je slapeloze nachten.



    Je hebt slaap ingehaald in het weekend
    Velen van ons zijn geneigd om na een drukke week extra lang in bed te blijven liggen op zaterdag en zondag. Maar volgens experts is dat geen goed idee omdat je zo je bioritme in de war kan sturen. Later opstaan, zorgt er ook voor dat je later moe wordt en dat kan dus problemen geven in de nacht van zondag op maandag.

    Het is volle maan
    Neen, je zal heus niet in een weerwolf veranderen. Maar kleinschalig onderzoek toont aan dat de stand van de maan je slaap wel degelijk kan verstoren. Tijdens nachten voor en na een volle maan zou je minder snel in slaap vallen en ook minder diep slapen.

    Het is te warm of te koud in je kamer
    Volgens professor Christopher Winter schommelt de ideale slaapkamertemperatuur tussen de 15 en 19 graden. Als het frisser dan 12 graden of warmer dan 23 graden is, dan wordt het bijzonder moeilijk om in slaap te vallen.

    Je draagt geen sokken
    Uit een onderzoek uit 1999 blijkt dat warme handen en voeten ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt. Haal gerust een paar warme sokken uit je kast als je merkt dat je voeten ijsklompjes zijn, zo win je extra slaap.

    Het is te stil
    Thomas Roth, verbonden aan de Sleep Disorders and Research Center at Henry Ford Hospital in Detroit, zegt dat een te stille kamer tot slapeloosheid kan leiden. Simpelweg omdat je elk geluidje dan beter kan horen. Volgens hem biedt een machine die rustige geluiden verspreidt soelaas.

    Je bent bang in het donker
    Misschien ben je te stoer om het toe te geven: maar angst voor de duisternis kan je slaap verstoren. Op de slaapconferentie van 2012 werd onthuld dat mensen die van zichzelf vinden dat ze slechte slapers zijn soms gewoon bang zijn in het donker. Daardoor slapen ze niet vast genoeg en schrikken ze wakker bij het minste geluid.

    Je hebt steak gegeten als avondmaal
    Je zou het niet verwachten van steak, maar je lichaam moet keihard werken om de zware maaltijd te verwerken, wat je slaap kan kosten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Northwestern University’s Feinberg School of Medicine.

    Je bent uitgeput
    Stel: je hebt een zware werkdag achter de rug, hebt geen fut meer en springt thuis dan ook meteen in bed. Ondanks de vermoeidheid blijf je toch wakker. Volgens wetenschapper Thomas Roth moet je eerst wat ontspannen in plaats van je naar dromenland te haasten, want dat zou het omgekeerde effect veroorzaken.

    Er ligt iemand naast je
    Het is sowieso geen goed idee om met een huisdier in bed te kruipen, want de beestjes bewegen ’s nachts en maken soms storende geluiden. Creëer voor hen een slaapplek buiten de slaapkamermuren. Ook de woelige bewegingen of het snurken van je partner kunnen je wakker houden. Is het niet langer houdbaar, overweeg dan om apart te slapen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik ben bang in het donker, ik heb nog altijd het kinderachtige idee dat er in de kast of in een donker hoekje een horrorpersoon zit. En ik ben altijd al bang geweest in het donker, vooral omdat ik zo erg geloof in geesten. Ik denk dat -dat het is.


    "We will teach you how to make boys next door, out of assholes."

    Piazzolla schreef:
    Ook schijnt het zo te zijn dat je in principe zo'n 2 uur voor het slapen gaan je je computer and stuff uit moet zetten omdat het licht wat van al die apparatuur komt, er ook voor zorgt dat het in slaap komen moeilijker gaat. :p

    Mjah, zelf heb ik gelukkig niet zo heel erg slaapproblemen. Ik heb meer problemen met het uit mijn bed komen elke morgen omdat het veelste lekker ligt. :')


    Same here. Dat eerste vind ik erg lastig. Ik moet eens een goed boek lezen maar je hebt ook leuke verhalen hier op Quizlet en dus verkies ik Quizlet wel eens boven een simpele boek.


    It takes 17 muscles to smile, 43 muscles to frown ~~

    Aha, genoeg reden dus wrm ik niet kan slapen, dat weten we dan nu ook


    16 - 09 - '17

    Dat eerste wist ik al, ja. Ik kan ook aan het begin van de week (maandag op zondag), nooit de slaap vatten, waarschijnlijk omdat ik meer slaap in het weekend.
    Ik moet iedereen trouwens wel waarschuwen met dat sokken dragen in bed. Als je dat namelijk doet, is de kans groter dat je het koud krijgt overdag. Je lichaam is dan namelijk gewend aan die sokken, en ze maken dan deel uit van je lichaam, om de warmte te kunnen behouden. Doe het dus niet te vaak, alleen als je het echt te koud is.


    Deep inside, I've never felt alive

    Square schreef:
    Je zou een horrorverhaal kunnen schrijven met de tussenkopjes. :'D
    Het is volle maan en het is te stil. Je bent bang in het donker, je bent uitgeput en *griezelig muziekje* er ligt iemand naast je. *Tam tam TAM.* (Oh, en je draagt geen sokken.)


    Maar dit soort artikels zijn wel interessant om te lezen. ^^ Het is waarschijnlijk goed om dit soort dingen te weten, zelfs al weet ik wel wat mijn problemen zijn. Ik krijg mezelf alleen niet zo ver er echt iets aan te doen.

    Mijn reden staat er niet tussen want alles wat ik doe dat klopt ook gewoon volgens dat artikel en ik kan nog steeds niet slapen :')

    Interessant. (: Ik heb bijna nooit slapeloze nachten, wel onrustig, maar niet slapeloos.


    You are beautiful, you are love.

    Ik heb insomnia en meegedaan aan het SlimSlapen programma van de UvA. Daar heb ik enorm veel geleerd. Je moet ook uitkijken voor producten zoals rijst en aardappelen, niet iedereen kan die producten aan en dat zorgt er dus ook voor dat je wakker blijft.
    Veel mensen zeggen: ga douchen voor het slapengaan. Ook dat is niet altijd waar, dat verschilt enorm per persoon. De ene vindt het fijn vanwege de ontspanning, maar de andere kan dat niet zo fijn vinden. Wanneer je gaat slapen daalt je lichaamstemperatuur en omdat je hebt gedoucht, is je lichaamstemperatuur natuurlijk hoger. Die wisseling van warm naar koud is dan sterker en sommige mensen kunnen daar niet zo goed tegen en blijven dan ook wakker.


    everything, in time