• Welke wiskunde genie hier op Quizlet zou me verder kunnen helpen met een vraagstuk over afgeleiden? (cat)
    Ik heb echt geen flauw idee waar ik moet beginnen, dus het vraagstuk geldt als volgt:

    Een bedrijf kan x stuks van een bepaald artikel verkopen tegen een prijs van y euro waarbij geldt: x = 8100 - 180y (<= dit is de vraagfunctie)

    De productiekost voor x stuks is echter: 40000 + 5x

    Tegen welke prijs is de winst maximaal?


    Ik had eerst gewoon een formule van x = 8100 - 180 . (40000 + 5x) omdat ik dacht dat de productiekost gelijk was aan y, maar dat klopt blijkbaar niet want dan kan ik niet afleiden. Wie, oh, wie zou me hiermee verder kunnen helpen?
    Alvast bedankt!


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Moet je niet dit doen
    40000 + 5x = 8100 - 180y ? D: Dit kwam als eerste in me op, maar ik zie nu dat dat niet gaat vanwege de x en y die je hebt en die kunnen verder nergens vanaf gehaald worden.

    Wacht, en als je de x invult? Dus dit: 40000 + 5*8100 - 180y ?
    Die * moet keer voorstellen.

    [ bericht aangepast op 16 okt 2013 - 20:17 ]

    Oh, help, ik krijg. U al weer flashbacks van wiskunde en economie en net als nu, snapte ik er toen niets van. Blij dat ik de vakken niet meer volg. Ik zou je graag willen helpen, maar, ehh, ik schiet daarin tekort. Sorry. :/


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ho-óly. Fuck.

    Nee, je hebt niks aan mij, sorry. Ik suck in wiskunde. :')


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Moet je niet de top berekenen? O, wacht ik heb het fout
    Ik had dit vorig jaar ook, maar ben het vergeten hoe dat gedaan moet worden :/

    [ bericht aangepast op 16 okt 2013 - 20:19 ]


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Malafide schreef:
    Ho-óly. Fuck.

    Nee, je hebt niks aan mij, sorry. Ik suck in wiskunde. :')


    Dit en voor mijn laatste toets had ik een 3.1. -_- Dus als ik antwoord geef is het hoogstwaarschijnlijk fout.:'D


    It's not that I don't love our little talks, it's just... I don't love them. ~ Loki

    Oeps wacht, ik zie net dat je 18 bent. Waarschijnlijk heb je niet heel veel aan wat ik zei, aangezien dat 3VWO stof is :'D At least I tried something.

    [ bericht aangepast op 16 okt 2013 - 20:20 ]

    LetUsBurn schreef:
    Moet je niet de top berekenen?
    Ik had dit vorig jaar ook, maar ben het vergeten hoe dat gedaan moet worden :/


    Ja je moet eerst je formule zoeken, dan kijken als je eventueel met discriminant kan oplossen, zo niet moet je hem afleiden of de x afzonderen. Dan moet je de nulwaarden zoeken en dan het tekenverloop.
    Als ik nu gewoon die formule had zou ik 'm zo kunnen oplossen, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen D:


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Lovina schreef:
    Oeps wacht, ik zie net dat je 18 bent. Waarschijnlijk heb je niet heel veel aan wat ik zij, aangezien dat 3VWO stof is :'D At least I tried something.


    Nee, dit is leerstof van het 6e jaar ASO haha :')


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Volgens mij moet je de Y-top berekenen:
    Xtop = -b / 2a
    En dan zet je de uitkomst op de X-plek neer, die je weer uitrekent en dan heb je de Y-top.
    Not sure :[

    Drogo schreef:
    (...)

    Nee, dit is leerstof van het 6e jaar ASO haha :')

    Dat bedacht ik me ook toen ik zag dat je 18 was :') Ik weet niet of je een antwoorden boekje hebt gekregen?

    Als ik onzin uitkraam, dan mag je me slaan: (wiskunde B, ofwel functies in opleiding hiero)

    Heb je iets van de afgeleide gehad? Zo zou ik 'n maximum bereken, namelijk.
    Anders heb ik geen idee...

    Wacht, ik lees héél slecht. Momentje, ik ga even mijn hersens kraken, en dan ben ik zo weer terug... ^^

    [ bericht aangepast op 16 okt 2013 - 20:25 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Scamander schreef:
    Volgens mij moet je de Y-top berekenen:
    Xtop = -b / 2a
    En dan zet je de uitkomst op de X-plek neer, die je weer uitrekent en dan heb je de Y-top.
    Not sure :[


    Maar ik weet niet eens hoe ik moet beginnen met het vormen van mijn functie D:
    Ik weet alleen de formule voor X en de productiekost, dus ik moet de Y gaan zoeken en dan iets met die productiekost gaan doen.


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Scamander schreef:
    Volgens mij moet je de Y-top berekenen:
    Xtop = -b / 2a
    En dan zet je de uitkomst op de X-plek neer, die je weer uitrekent en dan heb je de Y-top.
    Not sure :[

    Maar toppen kun je toch alleen berekenen bij parabolen? Dit is een rechte lijn omdat het een eenmachtsfunctie is.

    Ik weet alleen dat je de grootste winst hebt op het moment dat de meeste ruimte tussen de twee lijnen zit. Misschien even kijken met een GR?


    From these ashes, I will rise

    Carmina schreef:
    Als ik onzin uitkraam, dan mag je me slaan: (wiskunde B, ofwel functies in opleiding hiero)

    Heb je iets van de afgeleide gehad? Zo zou ik 'n maximum bereken, namelijk.
    Anders heb ik geen idee...


    Als ik nu eens de functie had zou ik 'm kunnen afleiden en zo m'n maximum berekenen.. Maar zonder functie kan ik 'm moeilijk afleiden D:


    Lovina schreef:
    (...)
    Dat bedacht ik me ook toen ik zag dat je 18 was :') Ik weet niet of je een antwoorden boekje hebt gekregen?


    Nope, niets. Dit is overigens een oefening van een taak die ik morgen moet inleveren.


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Leonhardt schreef:
    (...)
    Maar toppen kun je toch alleen berekenen bij parabolen? Dit is een rechte lijn omdat het een eenmachtsfunctie is.

    Ik weet alleen dat je de grootste winst hebt op het moment dat de meeste ruimte tussen de twee lijnen zit. Misschien even kijken met een GR?


    Dit moet volgens mij wel een parabool zijn, want tot nu toe hebben we enkel parabolen bij afgeleiden gezien. Je moet 'm gewoon zodanig omvormen dat je een parabolische functie krijgt denk ik..
    En ik heb geen GR aangezien ik maar 3u wiskunde doe.


    Happiness can be found, even in the darkest of times.