• Welke wiskunde genie hier op Quizlet zou me verder kunnen helpen met een vraagstuk over afgeleiden? (cat)
    Ik heb echt geen flauw idee waar ik moet beginnen, dus het vraagstuk geldt als volgt:

    Een bedrijf kan x stuks van een bepaald artikel verkopen tegen een prijs van y euro waarbij geldt: x = 8100 - 180y (<= dit is de vraagfunctie)

    De productiekost voor x stuks is echter: 40000 + 5x

    Tegen welke prijs is de winst maximaal?


    Ik had eerst gewoon een formule van x = 8100 - 180 . (40000 + 5x) omdat ik dacht dat de productiekost gelijk was aan y, maar dat klopt blijkbaar niet want dan kan ik niet afleiden. Wie, oh, wie zou me hiermee verder kunnen helpen?
    Alvast bedankt!


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    x = 8100 - 180y + 40000 + 5x
    Misschien dit?


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Fuck man, deze is moeilijk.

    Scamander schreef:
    Fuck man, deze is moeilijk.


    I know, ik zit hier al 2 dagen op te vloeken. Quizlet is echt mijn laatste hoop :c

    LetUsBurn schreef:
    x = 8100 - 180y + 40000 + 5x
    Misschien dit?


    Maar mijn X weet ik al, het is de Y die ik moet zoeken, en daarna moet ik iets met die productiekostformule doen..


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Okeuy, geen idee of dit ergens kan kloppen, maar het is maar een idee.

    Moet je niet eerst die y naar buiten halen bij die eerste functie?
    Dus:
    x = 8100 - 180y
    x - 8100 = -180y
    y = (x - 8100)/(-180)

    Hier klopt niks van, want je kan die andere x niet invullen. Staat er geen teken voor die andere functie? Want ik snap er ander geen drol van...
    OFOFOF:
    Je moet die andere functie van die andere aftrekken? Dat is meestal de logica die bij economie zit?
    Ik heb echt geen idee verder.

    [ bericht aangepast op 16 okt 2013 - 20:35 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik zou eigenlijk ook willen zeggen dat je de afgeleide functie moet berekenen, aangezien je daarmee de top kunt vinden, maar ik zou niet weten hoe je daarmee verder kunt komen. Of moet je de functies in elkaar integreren?
    Oké, laat maar, ik kraam onzin uit D:
    Volgens mij heb je niet zoveel aan wat ik net gezegd heb, en ik zou het verder ook niet weten, sorry. Veel succes nog!


    "You can't cancel Quidditch!" - Oliver Wood

    Met mijn paar jaartjes wiskunde kom ik hierbij niet ver.
    kosten= 40000 + 5 X(keer) 8100 - 18y
    Dat is alles wat ik eruit kan maken (omdat ik voor de rest te lui ben), maar hier klopt volgens mij niets van als ik alles zo zie x]


    -

    Carmina schreef:
    Okeuy, geen idee of dit ergens kan kloppen, maar het is maar een idee.

    Moet je niet eerst die y naar buiten halen bij die eerste functie?
    Dus:
    x = 8100 - 180y
    x - 8100 = -180y
    y = (x - 8100)/(-180)

    Hier klopt niks van, want je kan die andere x niet invullen. Staat er geen teken voor die andere functie? Want ik snap er ander geen drol van...
    OFOFOF:
    Je moet die andere functie van die andere aftrekken? Dat is meestal de logica die bij economie zit?
    Ik heb echt geen idee verder.


    Dat wou ik net zeggen haha!
    En ik heb geen verstand van economie, maar ik denk inderdaad ook dat ik 'm moet aftrekken of delen. Maar die Y is het probleem, want daar weet ik de formule dus niet van.


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Weet je zeker dat de vraag goed is? Ik heb toch vijf jaar wiskunde gehad en drie jaar economie maar hier kom ik niet uit.


    Physics is awesome

    Drogo schreef:
    (...)

    Dat wou ik net zeggen haha!
    En ik heb geen verstand van economie, maar ik denk inderdaad ook dat ik 'm moet aftrekken of delen. Maar die Y is het probleem, want daar weet ik de formule dus niet van.

    Je zou dan eventueel eerst die y naar buiten kunnen halen, zoals ik al gedaan had, en dan val elkaar aftrekken. Maar ik heb nog steeds geen idee hoe je dan tot een antwoord komt, omdat je een x in de afgeleide moet overhouden, wil je maxima of minima krijgen.
    Is dit wiskunde B van de ASO, dan?
    En ik heb ook geen verstand van economie, ik heb gelukkig een redelijke wiskundeknobbel :Y)


    Deep inside, I've never felt alive

    Blutbad schreef:
    Weet je zeker dat de vraag goed is? Ik heb toch vijf jaar wiskunde gehad en drie jaar economie maar hier kom ik niet uit.


    Ik heb geen idee, zo staat 't gewoon op mijn blad :'D


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Wacht, maar de formule van winst is omzet - kosten. Dus in dit geval:
    x * y - 40000 + 5x = winst
    Misschien kom je nu verder? x*y zou je kunnen berekenen en de functie die er dan uit komt is de functie voor je winst en hoogstwaarschijnlijk een tweede machtsfunctie. Dan bepaal je je maximum met (quote van Scamander):

    Volgens mij moet je de Y-top berekenen:
    Xtop = -b / 2a

    En klaar!


    From these ashes, I will rise

    Ik heb dit met economie gehad, maar dan moest je ze gelijk maken. Dat zal wel niet goed zijn. :Y)


    Big girls cry when their hearts are breaking

    is dit niet met Marginale Opbrengst=Marginale Kosten geeft Maximale winst?

    Oh, het ziet er ergens bekend uit, maar ik zou het eerlijk gezegd op het moment echt niet weten. En nu ben ik wel erg erg benieuwd naar wat het zou moeten zijn...


    Stenenlikker

    Prefect schreef:
    is dit niet met Marginale Opbrengst=Marginale Kosten geeft Maximale winst?


    Marginale, I lol'd.

    OT: ik heb nooit economie gehad, waardoor ik er ook niet zo veel van snap. Ik ga me er toch even aanzetten. ^^


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.