• Veel van jullie die in de derde zitten weten het vast al, we moeten een profielkeuze gaan kiezen.
    Ik ben best wel nieuwschierig naar wat jullie gaan kiezen, en naar al jullie vragen (:
    Zelf heb ik ook een vraag, maar waarschijnlijk kan niet echt niemand 'm van jullie beantwoorden, want ik moet toch echt zelf kiezen.

    Ik zit namelijk te twijfelen tussen C&M (Cultuur & Maatschappij) en N&T (Natuur & Techniek).
    Ik heb wel een lichte voorkeur voor C&M, maar ik hoor van best wel wat mensen dat N&T veel handiger is, omdat je dan veel meer kanten op kan en uit veel meer verschillende opleidingen kan kiezen. Wat is het beste om te kiezen volgens jullie?

    Ook al hoeven we pas te kiezen rond maart (geloof ik), ik ben toch wel benieuwd naar jullie keuzes.

    - Sommige van jullie vroegen welk niveau ik doe, ik doe vwo. En het is niet zo op onze school dat je na een tijdje als je wilt nog van pakket mag wisselen, dus ik moet echt wel meteen een goede keuze maken ...
    - De vakken waar ik beter in ben zijn eigenlijk niet echt specifieke vakken. Ik ben bijvoorbeeld erg goed in alle talen (Frans, Duits, enz..), maar ook sta ik bijvoorbeeld voor wiskunde, informatica en natuurkunde echt heel erg hoog. Ik heb niet echt moeilijkheden met één speciaal vak, dus daar ligt het probleem niet.
    - Ik heb werkelijk géén idee wat ik wil worden, maar psycholoog of iets in de bouwkunde lijkt me wel wat.
    - Ik zit ook best wel in een lastige periode, want het is namelijk zo dat ik in de eerste en tweede klas talen helemaal geweldig vond. Ik heb het gevoel dat dit wel langzaam aan het veranderen is, omdat ik steeds minder zin heb om wat voor talen te doen. Terwijl ik het eerst met heel veel plezier leerde, vind ik het nu toch wel erg vervelend. Ik ben nooit echt een bèta persoon geweest, maar de laatste tijd interesseer ik me toch meer in bèta vakken. Omdat je toch minder moet stampen met woordjes en zinnetjes gaat het toch sneller. Maar ik weet echt niet of dit ook zo verder gaat, want het zou ook zo kunnen zijn dat het opeens helemaal kantelt. Kort samengevat: ik weet eigenlijk niet goed wat ik écht leuk vind.
    - Ik hoor toch ook best wel veel dat heel veel mensen voor het E&M (Economie & Maatschappij) pakket kiezen / hebben gekozen. Waarom hebben jullie hier voor gekozen?
    - Het profiel N&G (Natuur & Gezondheid) is voor mij echt geen optie. Ik heb een hekel aan biologie.

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 17:10 ]

    Zelf zit ik nu in de vijfde van VWO en heb C&M, voor zover ik weet kan ik nog gewoon heel veel kanten uit met mijn profiel. De enige kant die ik nu lastiger op kan, is Geneeskunde, maar zelfs dat is nog niet uitgesloten. Je kunt altijd namelijk nog de avondschool volgen om je andere vakken bij te spijkeren en dan kun je alsnog iets met Geneeskunde doen. (If I'm right, dit is mij namelijk verteld toen ik voor de keuze stond).

    Daarbij, ik vind dat je altijd moet doen wat je leuker vind ^^ Uiteindelijk gaat het om je toekomst en dan lijkt het mij belangrijk om iets leuks te doen qua werk en interesses :]


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.

    Ik moest vorig jaar profiel kiezen en ik had precies hetzelfde. Uiteindelijk heb ik voor NT gekozen :') Het is inderdaad dat je geloof ik daarmee echt alle kanten op kan, zelfs economie als je geen economie in je vakkenpakket hebt. Tenminste, dat vertelde iemand mij.
    Wat bij ons ook op school is, dat je voor de herfstvakantie van profiel kan kiezen als je gekozen vakken je toch niet aanstaan. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar als dat zo is, kan je dat ook altijd nog in je achterhoofd houden.
    En inderdaad, zoals Irvine zegt: kies wat je het leukst vind, dat is het belangrijkste ^^

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 11:50 ]


    Stenenlikker

    C&M klonk voor mij altijd als een pretpakket. :'D Ik heb N&T gekozen, omdat ik dit nodig had voor mijn opleiding en mij de kans geeft om heel heel veel te worden. :Y)


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Het is niet bepaald zo dat als je N&T hebt, dat je meer kanten op kunt. Als je economie of natuurkunde, of beide, in je pakket hebt, kun je al heel veel kanten op. Het ligt er maar net aan wat je later wilt gaan doen.
    Zelf heb ik E&M gekozen en heb er totaal geen spijt van

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 11:53 ]


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Oh grapje, ik las E&M
    C&M is, zoals net al gezegd was, een beetje een pretpakket. Maar zolang je er maar economie bij kiest, kun je al veel kanten op


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Volgens mij ligt het er vooral aan hoe je je vakken kiest en niet perse aan het profiel. Ik heb E&M gekozen waarmee ik bijna alle kanten op kan en dat was een goede keuze.


    Take risks and conquer your fears.

    Met N&T kan je veel kanten op true, maar je moet het ook kúnnen. Wiskunde B, scheikunde, natuurkunde... Ik zit nu in de zesde en behoorlijk wat mensen hebben daar moeite mee.
    C&M is een stuk makkelijker en meer leren dan begrijpen.
    Je zou natuurlijk ook een tussenweg kunnen doen, en dan N&G met een kunstvak/geschiedenis erbij.

    Doe je trouwens havo of vwo? Want op vwo moet je ook nog een extra vak.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    C&M is zeker geen pretpakket. Je gaat daarmee gewoon meer de maatschappelijke kant op, meer talen dan exacte vakken. Dat betekent niet dat het gelijk een pretpakket is. En je kunt met dit profiel ontzettend veel kanten op hoor.
    Zelf zit ik in 5 HAVO met het C&M profiel. Ik zou nu eigenlijk 5VWO doen, maar wiskunde was het enige vak wat mij niet lag dus stapte ik over naar 5 HAVO. Als je meer een alpha persoon bent is dit profiel beter dan N&T, denk ik. Maar het ligt er natuurlijk aan waar je kwaliteiten liggen.
    Op de meeste scholen kun je ook nog van profiel wisselen in het begin, mocht het ene je niet liggen.

    Wat zegt je school er eigenlijk over? Hebben zij geen advies voor je?


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Ik doe vwo, ik zet het er wel even bij. Mijn school heeft op dit moment nog geen advies voor mij persoonlijk, dus misschien moet ik gewoon nog even wachten en geduld hebben. Wel doen we er al heel veel projecten over.

    Ik had precies hetzelfde dilemma vorig jaar, maar ben uiteindelijk voor C&M gegaan.
    Gewoonweg omdat talen mij veel beter liggen dan natuurkunde en scheikunde etc.
    Ik heb zelf economie, aardrijkskunde, Frans en Duits gekozen. Het bevalt me prima en het is ook zeker niet zo dat je met C&M geen kant op kunt! Maar uiteindelijk is het inderdaad wat jou het beste ligt.
    Succes alvast (:


    ~ It's impossible to forget someone who gave you so much to remember ~

    Nieuwsgierig
    Ik zit nu in 5vwo en heb die keuze twee jaar geleden moeten maken (: Ik heb N&G/N&T gekozen mét economie. Dus de vakken wiskunde b, scheikunde, natuurkunde, biologie, economie en heb daar Frans bij. Het moet je wel echt liggen, ik heb een van de moeilijkste profielen zeggen ze, en het is keihard werken want alle bèta vakken overlappen elkaar wel een beetje. Wiskunde heb je nodig bij biologie, natuurkunde én scheikunde. Ik ben wel heel blij dat ik het gekozen heb, want ik vind het wel leuk (behalve natuurkunde, haha, maar dat vak ligt me minder) Ik kan wel echt heel veel gaan doen met deze vakken, dat klopt, maar als je al een beetje weet welke kant je op wil gaan, is C&M toch ook prima?


    Miep

    Enig idee wat je wil worden? Want daar kan de profielkeuze ook mee helpen.
    Ik had E&M maar had achteraf C&M moeten kiezen, toen ben ik maar naar het MBO gegaan :')


    It takes 17 muscles to smile, 43 muscles to frown ~~

    Ik zou in jouw geval voor CM gaan. Je zegt zelf dat je daar een lichte voorkeur voor hebt en ik vind dat je altijd beter kunt kiezen wat je leuk vindt, dan waar je veel studies mee kunt doen. Je hebt er niets aan als je drie jaar allerlei vakken volgt waar je een lichte hekel aan hebt alleen zodat je eventueel studies kunt volgen waarvoor je die vakken nodig hebt (die je in dat geval waarschijnlijk ook niet eens leuk zult vinden).

    Ik doe zelf EM, maar dat ik moest kiezen is al bijna drie jaar geleden. Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn profiel, behalve dat ik me soms wel eens afvraag of ik niet toch Duits had moeten kiezen, maar dan zou ik twee extra vakken hebben gehad en dat is ook wat overdreven. Eind dit schooljaar die ik examen. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Met C&M kan je meer dan je denkt.
    Als je daar een voorkeur voor hebt doe je dat toch. Ik kan me immers niet voorstellen dat je met het C&M profiel geen vervolgopleiding kan vinden die je ligt. Ik weet niet of het mogelijk is, maar je kan natuurlijk ook een dubbelprofiel doen.


    Thank you for the tragedy, I need it for my art.

    Oh, en dan nog één ding: CM is geen pretpakket. Ik word zo moe van het aantal keren dat ik dat al heb gehoord. (cat)
    Ik zou al die mensen met exacte vakken die neerkijken op CM wel eens dat profiel willen zien doen. Het is niet alleen knutselen, maar ook dingen zoals geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijwetenschappen, economie en talen. Dat zijn net zo goed als natuurkunde en scheikunde dingen die je maar net moeten liggen en als je dat niet interessant vindt zal het echt niet gemakkelijk of leuk zijn. Tss.

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 12:29 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan