• Veel van jullie die in de derde zitten weten het vast al, we moeten een profielkeuze gaan kiezen.
    Ik ben best wel nieuwschierig naar wat jullie gaan kiezen, en naar al jullie vragen (:
    Zelf heb ik ook een vraag, maar waarschijnlijk kan niet echt niemand 'm van jullie beantwoorden, want ik moet toch echt zelf kiezen.

    Ik zit namelijk te twijfelen tussen C&M (Cultuur & Maatschappij) en N&T (Natuur & Techniek).
    Ik heb wel een lichte voorkeur voor C&M, maar ik hoor van best wel wat mensen dat N&T veel handiger is, omdat je dan veel meer kanten op kan en uit veel meer verschillende opleidingen kan kiezen. Wat is het beste om te kiezen volgens jullie?

    Ook al hoeven we pas te kiezen rond maart (geloof ik), ik ben toch wel benieuwd naar jullie keuzes.

    - Sommige van jullie vroegen welk niveau ik doe, ik doe vwo. En het is niet zo op onze school dat je na een tijdje als je wilt nog van pakket mag wisselen, dus ik moet echt wel meteen een goede keuze maken ...
    - De vakken waar ik beter in ben zijn eigenlijk niet echt specifieke vakken. Ik ben bijvoorbeeld erg goed in alle talen (Frans, Duits, enz..), maar ook sta ik bijvoorbeeld voor wiskunde, informatica en natuurkunde echt heel erg hoog. Ik heb niet echt moeilijkheden met één speciaal vak, dus daar ligt het probleem niet.
    - Ik heb werkelijk géén idee wat ik wil worden, maar psycholoog of iets in de bouwkunde lijkt me wel wat.
    - Ik zit ook best wel in een lastige periode, want het is namelijk zo dat ik in de eerste en tweede klas talen helemaal geweldig vond. Ik heb het gevoel dat dit wel langzaam aan het veranderen is, omdat ik steeds minder zin heb om wat voor talen te doen. Terwijl ik het eerst met heel veel plezier leerde, vind ik het nu toch wel erg vervelend. Ik ben nooit echt een bèta persoon geweest, maar de laatste tijd interesseer ik me toch meer in bèta vakken. Omdat je toch minder moet stampen met woordjes en zinnetjes gaat het toch sneller. Maar ik weet echt niet of dit ook zo verder gaat, want het zou ook zo kunnen zijn dat het opeens helemaal kantelt. Kort samengevat: ik weet eigenlijk niet goed wat ik écht leuk vind.
    - Ik hoor toch ook best wel veel dat heel veel mensen voor het E&M (Economie & Maatschappij) pakket kiezen / hebben gekozen. Waarom hebben jullie hier voor gekozen?
    - Het profiel N&G (Natuur & Gezondheid) is voor mij echt geen optie. Ik heb een hekel aan biologie.

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 17:10 ]

    Titan schreef:
    Als zij psycholoog wil worden, laat haar dan lekker zeg. Je doet toch een opleiding omdat je dat leuk lijkt.


    Ik zeg toch ook niet dat het niet mag? Alleen wijs ik er gewoon op dat ze er dan wel goed overna moet denken, ook met de profielkeuze. want met zoiets als N&T maak je het je zelf ook wel moeilijker.

    En ja, je doet een opleiding omdat het je leuk lijkt, maar je moet dus wel rekening houden met de mogelijkheden, want anders kan het daarna niet meer leuk zijn.


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Dallis schreef:
    Serieus, je gaat dan N&G/N&T kiezen om psycholoog te worden? Weet je hoeveel meer vruchtbare baankansen er zijn als je met zo'n profiel juist een andere richting opgaat? Met psychologie heb je bijna geen baankans + je kunt het ook doen met C&M/E&M. Het is natuurlijk jouw keuze, maar dan zou ik niet zo'n heel technisch profiel kiezen als dat je uiteindelijke doel is.


    Rustig, het lijkt me alleen maar leuk. En misschien is dat over die baankans over een tijdje wel heel anders? Wie weet. En als ik N&T zou kiezen zou ik het niet alleen maar kiezen omdat ik psycholoog wil worden. Je kunt er veel kanten mee op, dus ook in de bouwkunde of misschien wel iets heel anders.

    [ bericht aangepast op 17 nov 2013 - 16:39 ]

    Dallis schreef:
    Serieus, je gaat dan N&G/N&T kiezen om psycholoog te worden? Weet je hoeveel meer vruchtbare baankansen er zijn als je met zo'n profiel juist een andere richting opgaat? Met psychologie heb je bijna geen baankans + je kunt het ook doen met C&M/E&M. Het is natuurlijk jouw keuze, maar dan zou ik niet zo'n heel technisch profiel kiezen als dat je uiteindelijke doel is.

    Het is niet zo dat N&G/N&T nutteloos zijn als je Psychologie wil studeren. Mijn moeder is psycholoog en zij verteld me dat als je N&G/N&T hebt dat wel degelijk een voordeel is ten opzichte van C&M.

    Ik heb even met mijn ouders overlegd, en zij zeggen dat als je bijvoorbeeld kinderpsycholoog wilt worden, je niet perse N&G of N&T nodig hebt, maar dat het wel handig is.

    Niet zo zeer N&G/N&T, maar gewoon het vak Biologie. Ben op meerdere voorlichtingen van psychologie geweest en daar zeiden ze dat Biologie handig is om te hebben. Dus, kan ook gewoon C&M of E&M met als keuzevak Biologie.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Square schreef:
    Oh, en dan nog één ding: CM is geen pretpakket. Ik word zo moe van het aantal keren dat ik dat al heb gehoord. (cat)
    Ik zou al die mensen met exacte vakken die neerkijken op CM wel eens dat profiel willen zien doen. Het is niet alleen knutselen, maar ook dingen zoals geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijwetenschappen, economie en talen. Dat zijn net zo goed als natuurkunde en scheikunde dingen die je maar net moeten liggen en als je dat niet interessant vindt zal het echt niet gemakkelijk of leuk zijn. Tss.

    + Ik heb in de derde voor C&M gekozen mét wiskunde, dus niks pretpakket. En zo gemakkelijk is geschiedenis, economie en kunst beeldend niet. Anders was ik wel geslaagd.
    Als je later bouwkunde wilt gaan studeren, dan is N&T een betere optie, omdat je natuurkunde daarvoor nodig hebt.
    Psycholoog kan je ook worden met C&M, maar dan moet je wel wiskunde hebben gehad.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Souffez schreef:
    (...)
    + Ik heb in de derde voor C&M gekozen mét wiskunde, dus niks pretpakket. En zo gemakkelijk is geschiedenis, economie en kunst beeldend niet. Anders was ik wel geslaagd.
    Als je later bouwkunde wilt gaan studeren, dan is N&T een betere optie, omdat je natuurkunde daarvoor nodig hebt.
    Psycholoog kan je ook worden met C&M, maar dan moet je wel wiskunde hebben gehad.


    Hoezo gekozen voor wiskunde, dat heb je toch altijd? :')

    Ben het verder wel eens hoor, ik stoorde me ook aan het feit dat iedereen zo neerkijkt op C&M. Geschiedenis, economie, filosofie etc. zijn best pittig.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Hoezo gekozen voor wiskunde, dat heb je toch altijd? :')

    Ben het verder wel eens hoor, ik stoorde me ook aan het feit dat iedereen zo neerkijkt op C&M. Geschiedenis, economie, filosofie etc. zijn best pittig.

    Bij mij kon je kiezen tussen wiskunde, filosofie, Spaans en biologie. Ik koos wiskunde.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Héhé, ik snap er niets van... Wat is een profiel? haha


    "I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things."

    Souffez schreef:
    (...)
    Bij mij kon je kiezen tussen wiskunde, filosofie, Spaans en biologie. Ik koos wiskunde.


    Omg serieus? Ik vind het echt héél slecht als je geen wiskunde hebt tbh, dat is gewoon.. Goed voor je algemene ontwikkeling, bepaalde inzichten en dergelijke.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Hoezo gekozen voor wiskunde, dat heb je toch altijd? :')

    Ben het verder wel eens hoor, ik stoorde me ook aan het feit dat iedereen zo neerkijkt op C&M. Geschiedenis, economie, filosofie etc. zijn best pittig.


    Bij ons is wiskunde ook verplicht, misschien is het op de havo niet verplicht?

    C&M en N&T zijn wel even een heel groot verschil, haha;p Het is maar wat je liever hebt om het heel globaal te zeggen in jouw geval: of je wilt een heel technisch profiel, of niet(; Ik doe zelf N&G en zit in m'n examenjaar. Scheikunde is echt een vak waar ik wel om kan janken momenteel, omdat het echt moeilijk kan zijn als het niet je beste vak is. Je moet je uiteraard wel realiseren dat de derde nog 'vrij makkelijk' is (sorry;p), maar als jij er echt voor wilt gaan en de verwachting ook is dat je de technische vakken zoals scheikunde en natuurkunde aan zult kunnen, zou ik dat doen. (Ben je bijvoorbeeld ook goed in Geschiedenis? Want dat heb je ook in C&M verplicht als het goed is.) Je kan met het profiel N&T idd heel veel richtingen op. Een vak zoals Geschiedenis is bijvoorbeeld niet verplicht voor de studie Geschiedenis, hetzelfde geldt voor Aardrijkskunde. Zo is Natuurkunde en WiskB wel voor bep medische studies verplicht, wat weer dus in N&T zit.
    Voor E&M kies je over het algemeen vrijwel altijd als het je om de vakken M&O en Economie gaat, dat soort vakken(; (Of als de rest van de profielen je niet boeit (x )(Trouwens, ik heb N&G en ook Economie, dus Economie kan je op die manier altijd wel in je profiel halen --om de studierichtingen te verbreden, bv.)
    Wat had je dan voor profielkeuzevak had je dan in gedachten bij beide profielen, trouwens?(:


    “Begin at the beginning," the King said, very gravely, "and go on till you come to the end: then stop.” - Lewis Carrol

    Profielkeuze...

    Hahaha ik ga denk ik C+M kiezen, met aardrijkskunde (het vak wat ik het interessantst vind), wss Duits aangezien ik frans al helemaal niet kan, en tja, de rest zie ik allemaal nog wel.

    Iig geen natuurkunde, dat is echt geen optie voor mij


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Romia schreef:
    (...)

    Bij ons is wiskunde ook verplicht, misschien is het op de havo niet verplicht?


    Volgens mij is t alleen voor VWO verplicht nog, maar gaat het voor de rest ook verplicht worden


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Hoezo gekozen voor wiskunde, dat heb je toch altijd? :')

    Ben het verder wel eens hoor, ik stoorde me ook aan het feit dat iedereen zo neerkijkt op C&M. Geschiedenis, economie, filosofie etc. zijn best pittig.


    Economie zit niet "vast" C&M, iedereen kan het gewoon kiezen.
    Mensen zien C&M denk ik vaak als een pretpakket, omdat veel van die mensen kunst/muziek hebben en tsja, dat is vaak wel een stuk leuker als iets als M&O of economie, dus ik kan het wel snappen dat mensen dat vinden als ze er niet echt een lastig vak bij hebben. Als je tekentalent/muziektalent hebt, heb je gewoon weg geluk want dan kan je gemakkelijk compensatiepunten behalen.

    [ bericht aangepast op 19 nov 2013 - 7:03 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered