• Veel van jullie die in de derde zitten weten het vast al, we moeten een profielkeuze gaan kiezen.
    Ik ben best wel nieuwschierig naar wat jullie gaan kiezen, en naar al jullie vragen (:
    Zelf heb ik ook een vraag, maar waarschijnlijk kan niet echt niemand 'm van jullie beantwoorden, want ik moet toch echt zelf kiezen.

    Ik zit namelijk te twijfelen tussen C&M (Cultuur & Maatschappij) en N&T (Natuur & Techniek).
    Ik heb wel een lichte voorkeur voor C&M, maar ik hoor van best wel wat mensen dat N&T veel handiger is, omdat je dan veel meer kanten op kan en uit veel meer verschillende opleidingen kan kiezen. Wat is het beste om te kiezen volgens jullie?

    Ook al hoeven we pas te kiezen rond maart (geloof ik), ik ben toch wel benieuwd naar jullie keuzes.

    - Sommige van jullie vroegen welk niveau ik doe, ik doe vwo. En het is niet zo op onze school dat je na een tijdje als je wilt nog van pakket mag wisselen, dus ik moet echt wel meteen een goede keuze maken ...
    - De vakken waar ik beter in ben zijn eigenlijk niet echt specifieke vakken. Ik ben bijvoorbeeld erg goed in alle talen (Frans, Duits, enz..), maar ook sta ik bijvoorbeeld voor wiskunde, informatica en natuurkunde echt heel erg hoog. Ik heb niet echt moeilijkheden met één speciaal vak, dus daar ligt het probleem niet.
    - Ik heb werkelijk géén idee wat ik wil worden, maar psycholoog of iets in de bouwkunde lijkt me wel wat.
    - Ik zit ook best wel in een lastige periode, want het is namelijk zo dat ik in de eerste en tweede klas talen helemaal geweldig vond. Ik heb het gevoel dat dit wel langzaam aan het veranderen is, omdat ik steeds minder zin heb om wat voor talen te doen. Terwijl ik het eerst met heel veel plezier leerde, vind ik het nu toch wel erg vervelend. Ik ben nooit echt een bèta persoon geweest, maar de laatste tijd interesseer ik me toch meer in bèta vakken. Omdat je toch minder moet stampen met woordjes en zinnetjes gaat het toch sneller. Maar ik weet echt niet of dit ook zo verder gaat, want het zou ook zo kunnen zijn dat het opeens helemaal kantelt. Kort samengevat: ik weet eigenlijk niet goed wat ik écht leuk vind.
    - Ik hoor toch ook best wel veel dat heel veel mensen voor het E&M (Economie & Maatschappij) pakket kiezen / hebben gekozen. Waarom hebben jullie hier voor gekozen?
    - Het profiel N&G (Natuur & Gezondheid) is voor mij echt geen optie. Ik heb een hekel aan biologie.

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 17:10 ]

    CM is echt niet zo'n pretpakket als velen hier lijken te denken, zeker niet op VWO. Als de vakken je aanstaan is het natuurlijk wel heel leuk, maar denk maar niet dat het er makkelijker op wordt met alle talen. :'D
    In jouw geval zou ik eerder kijken naar de vakken zelf dan naar welke studies je er uiteindelijk mee kan gaan doen. De drie jaar dat je met die vakken opgescheept zit zijn namelijk nog best lang als je de vakken niet heel erg leuk vindt, en bovendien zijn studies waarmee je vakken nodig hebt die net niet helemaal je ding zijn meestal minder leuk dan studies die nauw aansluiten op je favoriete vakken. Een vriend van me twijfelde ook tussen NT en in zijn geval dan een CM-EM combinatieprofiel, en is uiteindelijk voor CM gegaan. Nu is hij er heel erg blij mee.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Is er geen mogelijkheid dat je een taal kan krijgen bij NT? Ik zou niet weten welke vakken je allemaal hebt met alles gezien het op veel scholen net iets anders is en ik havo doe. En waarschijnlijk ga je ook zulke tests invullen over wat het beste bij je past en alles.
    Zelf heb ik vorig jaar gekozen voor EM met Biologie zodat het ook gedeeltelijk NG is alleen dan zonder scheikunde. Bij ons op school word EM trouwens gezien als het pretpakket, en tot nu toe klopt het nog wel.

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 12:40 ]


    "Delaying death is one of my favourite hobbies."

    Square schreef:
    Oh, en dan nog één ding: CM is geen pretpakket. Ik word zo moe van het aantal keren dat ik dat al heb gehoord. (cat)
    Ik zou al die mensen met exacte vakken die neerkijken op CM wel eens dat profiel willen zien doen. Het is niet alleen knutselen, maar ook dingen zoals geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijwetenschappen, economie en talen. Dat zijn net zo goed als natuurkunde en scheikunde dingen die je maar net moeten liggen en als je dat niet interessant vindt zal het echt niet gemakkelijk of leuk zijn. Tss.


    Same, ik word er gewoon gek van dat mensen zeggen dat het een pretpakket is. Veel plezier iedereen die nu N&G of N&T doen en die zeggen dat het een pretpakket is, want als je het zou moeten doen, dan zou je het waarschijnlijk zelf ook moeilijk hebben ermee. (cat)


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.

    Festus schreef:
    Is er geen mogelijkheid dat je een taal kan krijgen bij NT? Ik zou niet weten welke vakken je allemaal hebt met alles gezien het op veel scholen net iets anders is en ik havo doe. En waarschijnlijk ga je ook zulke tests invullen over wat het beste bij je past en alles.
    Zelf heb ik vorig jaar gekozen voor EM met Biologie zodat het ook gedeeltelijk NG is alleen dan zonder scheikunde. Bij ons op school word EM trouwens gezien als het pretpakket, en tot nu toe klopt het nog wel.


    Lol, E&M pretpakket?
    Maak dan maar eens een economie SE van vwo 6, daar is niks "pret" aan.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Nou zoals ik dat lees zouden beide pakketten kunnen, ik zou voor C&M gaan maar dat is puur omdat ik slecht ben in wiskunde en je met dat pakket wiskunde kunt laten vallen. Echter ben je goed in al je vakken naar je eigen mening en dus zou ik gaan voor het pakket wat jij het leukste vind want als er vakken zijn die je leuk vind ga je later daar ook waarschijnlijk iets mee doen.


    You were born original, don't die as a copy.

    Weet je al wat je later wil worden? Ik had nog geen idee in de derde, dus heb ik N&T/N&G gedaan met economie en M&O omdat je daar alle kanten mee op kan (volgens mij was het zo dat ik in principe alle studies kon gaan doen). Maar als je al een voorkeur hebt voor een studie waar je geen natuurkunde of zo voor nodig hebt, zou ik als ik jou was C&M kiezen, omdat daar nu je gevoel naartoe gaat.
    Oh, en E&M/C&M is zeker geen pretpakket. Ik vond economie en M&O weliswaar makkelijker dan natuurkunde en scheikunde, maar ik heb genoeg N&T-ers gezien die keihard faalden in de talen en economie.


    "Remember, Red, hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies."

    @SPECS, ze doet vwo dus wiskunde is verplicht.

    Ik zou aan je leraren vragen of ze denken dat jij het vak in de bovenbouw kunt redden. Toen ik in de derde zat kreeg iedereen voor elk vak een onvoldoende, twijfel, voldoende of goed, zodat je een beetje een idee kreeg of het slim zou zijn dat vak te kiezen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Olicity schreef:
    @SPECS, ze doet vwo dus wiskunde is verplicht.

    Ik zou aan je leraren vragen of ze denken dat jij het vak in de bovenbouw kunt redden. Toen ik in de derde zat kreeg iedereen voor elk vak een onvoldoende, twijfel, voldoende of goed, zodat je een beetje een idee kreeg of het slim zou zijn dat vak te kiezen.


    Dat hadden wij ook maar dan met - +/- of +. Ik kreeg over +/- bij behalve bij Nederlands en Engels :'D Het had voor mij helaas niet geholpen, maar ik ben nu meer dan tevreden met wat mijn profiel is ^^


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.

    Volgens mij kan je met beiden veel kanten op als je op het VWO zit (:
    Maar denk wel heel goed na. Ik heb havo gedaan, en toen heb ik een beetje klakkeloos voor E&M gekozen omdat ik altijd hoger dan een 8 haalde voor economie, niet omdat mijn interesse erbij lag. Nu zit ik op een MBO omdat ik de havo niet heb kunnen halen, omdat economie me gewoon niet interesseerde, en ik eigenlijk gewoon voor N&G had moeten kiezen, omdat ik dat wél interessant vind. Gewoon heel goed nadenken wat jou interessanter lijkt, en waar jij later graag een baan in zou hebben (:


    Alis volat propriis.

    Ik heb het C&M profiel, maar dat heb ik bewust gekozen, omdat ik niet de kant op wilde van techniek en gezondheid en dat soort dingen. ;)
    Je moet al een beetje nadenken welke kant je graag op wilt gaan. Dat is nu natuurlijk nog erg lastig, maar wat ik je zou aanraden is toch te gaan voor het NT profiel, met een extra taal erbij ofzo. Dat was bij ons op school wel mogelijk, ik weet niet of dat bij jullie ook zo is? Wij kregen namelijk profielvakken, dus vakken die verplicht zijn op het profiel dat je kiest en ook nog 2 keuzevakken, die je geheel zelf mag invullen. Een vriendin van mij heeft het NT profiel, met Duits. Dus misschien is dat een optie voor je?

    Praat er goed over met je ouders, vrienden en mentor/decaan. Zij kunnen je ook helpen bij zo'n keuze.
    Veel succes ermee!


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik heb het bericht iets aangepast, en zoveel mogelijk geprobeerd om te antwoorden op jullie vragen.

    - Ik hoor toch ook best wel veel dat heel veel mensen voor het E&M (Economie & Maatschappij) pakket kiezen / hebben gekozen. Waarom hebben jullie hier voor gekozen?


    Ik wist zeker dat ik geen scheikunde, biologie of natuurkunde meer wilde, dus vielen NG en NT meteen al af. Ik voelde ook niet veel voor een kunstvak, waardoor CM wegviel, dus heb ik EM gekozen. Geschiedenis wilde ik sowieso houden en economie vond ik niet erg. ^^
    Wat je ook zou kunnen overwegen is CM met scheikunde en/of natuurkunde, of NT met kunst en/of geschiedenis. Dat is volgens mij wel vrij ongewoon, maar vaak wel mogelijk. Je hoeft niet per se voor het ene of het andere extreem te gaan.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik zit nu in de 4e van het VWO,
    Ik heb CM met Duits, WisA (wss stap ik over op C), Aardrijkskunde, Beeldende Vormgeving en Frans en natuurlijk de gemeenschappelijke shit.
    Op mijn school kun je ook extra vakken kiezen, sinds jij zegt dat je goed bent in talen en in de beta kant:
    Zou je eventueel alle talen kunnen nemen en de betavakken d.m.v een extra vak.

    :)


    nothing is true, everything is permitted.

    Als ik nu even zo jouw rijtje lees (met punten en dingen), raad ik jou aan om N&T te gaan doen met economie. E&M is namelijk wel met geschiedenis, en dat is leerwerk, dat kan ik je verzekeren. Daarbij: als je de bouwkunde in wil, moet je een N&T profiel hebben, dus wil je die optie open houden, zou ik voor N&T kiezen.

    Daarbij kun je altijd nog extra vakken erbij kiezen, zoals een extra taal of iets wat nog dieper ingaat op wat je leuk vind (wiskunde: wiskunde D; technologie: informatica; kunst: kunst muziek/beeldende vorming; iets in de economie: economie of management en organisatie).

    Ik heb trouwens N&T+N&G, met muziek en Latijn als vakken. Ik ben namelijk heel slecht in talen (behalve Engels), en Latijn was het enige waar ik wel iets van snapte. Daarbij vind ik biologie héél interessant. Mijn keuze was erg makkelijk gemaakt, omdat ik me totaal niet kon interesseren in aardrijkskunde of maatschappijleer. Ik vond geschiedenis wel interessant, maar ik heb/had de concentratie er niet voor om zoveel te leren. Muziek heb ik gekozen omdat ik piano speel en ik vind het heerlijk om even mijn gedachten te kunnen afleiden met muziek ^^

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 18:45 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Titan schreef:
    C&M klonk voor mij altijd als een pretpakket. :'D Ik heb N&T gekozen, omdat ik dit nodig had voor mijn opleiding en mij de kans geeft om heel heel veel te worden. :Y)


    Ik heb dat pretpakket (cat). Voor mij is het ook écht een pretpakket, eigenlijk. Ik wilde geen moeilijke vakken, want VWO is eigenlijk te moeilijk voor mij. Dus ik heb als keuzevakken Spaans en Muziek. Tsja (cat) Maar met N&T kun je inderdaad meer kanten op. Ik heb nu al van meerdere leraren gehoord dat ik echt een kutpakket heb en dat ik later nergens naartoe kan D: