• Veel van jullie die in de derde zitten weten het vast al, we moeten een profielkeuze gaan kiezen.
    Ik ben best wel nieuwschierig naar wat jullie gaan kiezen, en naar al jullie vragen (:
    Zelf heb ik ook een vraag, maar waarschijnlijk kan niet echt niemand 'm van jullie beantwoorden, want ik moet toch echt zelf kiezen.

    Ik zit namelijk te twijfelen tussen C&M (Cultuur & Maatschappij) en N&T (Natuur & Techniek).
    Ik heb wel een lichte voorkeur voor C&M, maar ik hoor van best wel wat mensen dat N&T veel handiger is, omdat je dan veel meer kanten op kan en uit veel meer verschillende opleidingen kan kiezen. Wat is het beste om te kiezen volgens jullie?

    Ook al hoeven we pas te kiezen rond maart (geloof ik), ik ben toch wel benieuwd naar jullie keuzes.

    - Sommige van jullie vroegen welk niveau ik doe, ik doe vwo. En het is niet zo op onze school dat je na een tijdje als je wilt nog van pakket mag wisselen, dus ik moet echt wel meteen een goede keuze maken ...
    - De vakken waar ik beter in ben zijn eigenlijk niet echt specifieke vakken. Ik ben bijvoorbeeld erg goed in alle talen (Frans, Duits, enz..), maar ook sta ik bijvoorbeeld voor wiskunde, informatica en natuurkunde echt heel erg hoog. Ik heb niet echt moeilijkheden met één speciaal vak, dus daar ligt het probleem niet.
    - Ik heb werkelijk géén idee wat ik wil worden, maar psycholoog of iets in de bouwkunde lijkt me wel wat.
    - Ik zit ook best wel in een lastige periode, want het is namelijk zo dat ik in de eerste en tweede klas talen helemaal geweldig vond. Ik heb het gevoel dat dit wel langzaam aan het veranderen is, omdat ik steeds minder zin heb om wat voor talen te doen. Terwijl ik het eerst met heel veel plezier leerde, vind ik het nu toch wel erg vervelend. Ik ben nooit echt een bèta persoon geweest, maar de laatste tijd interesseer ik me toch meer in bèta vakken. Omdat je toch minder moet stampen met woordjes en zinnetjes gaat het toch sneller. Maar ik weet echt niet of dit ook zo verder gaat, want het zou ook zo kunnen zijn dat het opeens helemaal kantelt. Kort samengevat: ik weet eigenlijk niet goed wat ik écht leuk vind.
    - Ik hoor toch ook best wel veel dat heel veel mensen voor het E&M (Economie & Maatschappij) pakket kiezen / hebben gekozen. Waarom hebben jullie hier voor gekozen?
    - Het profiel N&G (Natuur & Gezondheid) is voor mij echt geen optie. Ik heb een hekel aan biologie.

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 17:10 ]

    Briannah schreef:
    Ik zit nu in de 4e van het VWO,
    Ik heb CM met Duits, WisA (wss stap ik over op C), Aardrijkskunde, Beeldende Vormgeving en Frans en natuurlijk de gemeenschappelijke shit.
    Op mijn school kun je ook extra vakken kiezen, sinds jij zegt dat je goed bent in talen en in de beta kant:
    Zou je eventueel alle talen kunnen nemen en de betavakken d.m.v een extra vak.

    :)


    Hoe kun jij trouwens wiskunde A hebben bij C&M? Ik kon dat niet kiezen. Ik heb alleen in de vierde Wiskunde A, en daarna wordt het Wiskunde C.

    Kiezen wat je leuk vind! Dat werkt het best (: Iedereen zei hier altijd dat C&M een pretpakket is en makkelijk en blabla. Nou, ik ben blij dat ik het gekozen heb, want het sluit aan bij mijn interesses en nu blijkt ook dat het goed aansluit bij de studies die ik wil gaan doen (:

    Ik heb trouwens C&M, met economie, Frans, wiskunde A, tekenen en filosofie als keuzevakken ^^

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 19:05 ]


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik zou als ik jou was voor NT gaan. Je zegt namelijk dat je goed bent in talen, maar bij de richtingen waar je je in interesseert, heb je talen niet echt nodig, dus dan heb je meer aan NT.
    By the way, je kan ook altijd een extra vak nemen om het breed te houden (bijv. economie of een taal of allebei).


    There is nothing more badass than being yourself

    Insurgent schreef:
    Volgens mij ligt het er vooral aan hoe je je vakken kiest en niet perse aan het profiel. Ik heb E&M gekozen waarmee ik bijna alle kanten op kan en dat was een goede keuze.


    Dit. En uiteindelijk heb ik voor mijn opleiding (maatschappelijk werk en dienstverlening) niet per se mijn vakken nodig gehad, maar heb ik wat sommige dingen betreft toch mijn voordeel. Daarbij heb ik het vooral over Geschiedenis, maar ook Economie en M&O.


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Bedenk jezelf: welke kant wil ik op? Je hoeft geen meteen specifieke keuze te maken, maar streep af wat je verschrikkelijk vindt. Heb je moeite met natuurkunde, wil je absoluut niet het laboratorium of de biomedische wereld in? Dan kun je al twee pakketten afstrepen. In jouw geval is het natuurlijk net iets anders, omdat zowel bèta als alfa-vakken je liggen. Ik weet niet hoe jullie systeem in elkaar zit, maar ik kan je écht aanraden om, als je goed bent met cijfers én met woorden, variatie te zoeken in je profiel. Eigenlijk is N&G dan heel erg geschikt, maar biologie is inderdaad pittig. Bij ons kun je bij N&T geen talen kiezen. Bij N&G wel. E&M komt dan, denk ik, nog het meest in de buurt met wat je wilt. Daar kun je ook exacte vakken bij kiezen.
    C&M is een heel leuk profiel, vind ik zelf. Maar het is hard werken, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Exacte vakken is begrijpen. Talen moet je leren, want je spreekt niet meteen vloeiend Frans. Nu denk ik dat dat ook wel verschilt per persoon, maar C&M is zeker niet de underdog van de profielen.
    Kies wat je het meest aanstaat, kan ik alleen zeggen. Je kunt altijd nog uitdaging zoeken door een extra vak erbij te nemen. Veel succes met kiezen! Je kunt in de tussentijd ook nog wat open dagen bezoeken, dan krijg je een beeld van wat je in je vakkenpakket wilt en wat je totaal niet aanstaat. Het heeft mij in elk geval heel erg geholpen.


    Searching heavens for another earth

    Jammer dat je zegt dat N&G geen optie is, want omdat je eerder in je beginpost aangaf dat de richting van psycholoog je wel wat lijkt, zou ik daar juist wel N&G bij vinden passen. Bij de bouwkunde zou N&T weer meer passen, vind ik.

    Voor mij was 3 havo ik deed havo en geen vwo al een tijdje geleden, maar ik heb toen gekozen voor N&G. Het was geen makkelijk profiel, ik heb echt hard moeten blokken, maar ik ben blij dat ik toch voor dat profiel gekozen heb. Ik zit nu alweer 3 jaar op de opleiding Social Work, en ik merk dat ik, vooral aan biologie waar jij dus een schijthekel aan hebt toch wel wat gehad heb. Ik heb toen al het minimale geleerd over de psychologen Pavlov en Skinner, waar ik op de opleiding nu mee wordt doodgegooid:p

    Anyway, hopelijk heb je wat gehad aan mijn gelul:p Succes met kiezen!


    Inspiration can hit you any time

    Even klein dingetje over psychologie: ik ben twee keer op een opendag iets geweest daarvan en beide keren is verteld, dat biologie niet verplicht is, maar dat het wel ontzettend handig is om te hebben.
    En tsja, er zal altijd minimaal wel één vak in je profiel zitten wat je niks vindt.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Olicity schreef:
    Even klein dingetje over psychologie: ik ben twee keer op een opendag iets geweest daarvan en beide keren is verteld, dat biologie niet verplicht is, maar dat het wel ontzettend handig is om te hebben.
    En tsja, er zal altijd minimaal wel één vak in je profiel zitten wat je niks vindt.


    Ja, dat klopt, en dat vind ik ook helemaal niet erg. Maar N&G is wel heel erg biologisch. Ik kan misschien nog altijd N&T met biologie er bij kiezen, maar alleen als ik echt richting die kant van psycholoog wil gaan.

    Romia schreef:
    (...)

    Ja, dat klopt, en dat vind ik ook helemaal niet erg. Maar N&G is wel heel erg biologisch. Ik kan misschien nog altijd N&T met biologie er bij kiezen, maar alleen als ik echt richting die kant van psycholoog wil gaan.

    Mag ik vragen wat het verschil is met N&G en N&T? Ik weet niet of er bij jullie een belangrijk verschil is, maar bij ons op school is het alleen dat je biologie als verplicht keuzevak hebt, en je hebt persé wiskunde A. Het enige verschil is dus het vak 'biologie'. De richting zelf maakt het niet meer of minder biologisch...


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik zou voor N&T gaan, zeker als je psycholoog of bouwkundige wil worden.Bovendien zijn er vrij weinig studierichtingen waar je echt het profiel C&M voor nodig hebt, meestal kan je dat ook wel zonder die vakken studeren terwijl N&T voor veel dingen echt een must is.

    Serieus, je gaat dan N&G/N&T kiezen om psycholoog te worden? Weet je hoeveel meer vruchtbare baankansen er zijn als je met zo'n profiel juist een andere richting opgaat? Met psychologie heb je bijna geen baankans + je kunt het ook doen met C&M/E&M. Het is natuurlijk jouw keuze, maar dan zou ik niet zo'n heel technisch profiel kiezen als dat je uiteindelijke doel is.


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Dallis schreef:
    Serieus, je gaat dan N&G/N&T kiezen om psycholoog te worden? Weet je hoeveel meer vruchtbare baankansen er zijn als je met zo'n profiel juist een andere richting opgaat? Met psychologie heb je bijna geen baankans + je kunt het ook doen met C&M/E&M. Het is natuurlijk jouw keuze, maar dan zou ik niet zo'n heel technisch profiel kiezen als dat je uiteindelijke doel is.


    Dat is nu zo. Tegen de tijd dat ze een master in psychologie heeft kan er alweer heel anders voor staan.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Olicity schreef:
    (...)

    Dat is nu zo. Tegen de tijd dat ze een master in psychologie heeft kan er alweer heel anders voor staan.


    Dat zou kunnen, maar ik zou het risico niet nemen. En zeker vanwege het feit dat als er banen komen er heel veel mensen die banen zullen willen hebben die dus allemaal die opleiding gedaan hebben en dan nu dé kans zien. Bovendien heb ik ook vaak het idee dat mensen een studie als psychologie kiezen omdat het een bekende studie is en ze maar niet weten wat ze anders moeten doen. Maar als je hart er ligt en je het echt zeker zeker weet, dan moet je het doen, maar je moet wel de risico's in je achterhoofd houden dan en zorgen dat je al veel ervaring opdoet tijdens je opleiding om je baankans te vergroten (veel stage e.d.).


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Als zij psycholoog wil worden, laat haar dan lekker zeg. Je doet toch een opleiding omdat je dat leuk lijkt.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Om psycholoog te worden hoef je helemaal geen N&T. Met E&M kan je ook psychologie doen. Van C&M weet ik het niet zeker.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."