• Veel van jullie die in de derde zitten weten het vast al, we moeten een profielkeuze gaan kiezen.
    Ik ben best wel nieuwschierig naar wat jullie gaan kiezen, en naar al jullie vragen (:
    Zelf heb ik ook een vraag, maar waarschijnlijk kan niet echt niemand 'm van jullie beantwoorden, want ik moet toch echt zelf kiezen.

    Ik zit namelijk te twijfelen tussen C&M (Cultuur & Maatschappij) en N&T (Natuur & Techniek).
    Ik heb wel een lichte voorkeur voor C&M, maar ik hoor van best wel wat mensen dat N&T veel handiger is, omdat je dan veel meer kanten op kan en uit veel meer verschillende opleidingen kan kiezen. Wat is het beste om te kiezen volgens jullie?

    Ook al hoeven we pas te kiezen rond maart (geloof ik), ik ben toch wel benieuwd naar jullie keuzes.

    - Sommige van jullie vroegen welk niveau ik doe, ik doe vwo. En het is niet zo op onze school dat je na een tijdje als je wilt nog van pakket mag wisselen, dus ik moet echt wel meteen een goede keuze maken ...
    - De vakken waar ik beter in ben zijn eigenlijk niet echt specifieke vakken. Ik ben bijvoorbeeld erg goed in alle talen (Frans, Duits, enz..), maar ook sta ik bijvoorbeeld voor wiskunde, informatica en natuurkunde echt heel erg hoog. Ik heb niet echt moeilijkheden met één speciaal vak, dus daar ligt het probleem niet.
    - Ik heb werkelijk géén idee wat ik wil worden, maar psycholoog of iets in de bouwkunde lijkt me wel wat.
    - Ik zit ook best wel in een lastige periode, want het is namelijk zo dat ik in de eerste en tweede klas talen helemaal geweldig vond. Ik heb het gevoel dat dit wel langzaam aan het veranderen is, omdat ik steeds minder zin heb om wat voor talen te doen. Terwijl ik het eerst met heel veel plezier leerde, vind ik het nu toch wel erg vervelend. Ik ben nooit echt een bèta persoon geweest, maar de laatste tijd interesseer ik me toch meer in bèta vakken. Omdat je toch minder moet stampen met woordjes en zinnetjes gaat het toch sneller. Maar ik weet echt niet of dit ook zo verder gaat, want het zou ook zo kunnen zijn dat het opeens helemaal kantelt. Kort samengevat: ik weet eigenlijk niet goed wat ik écht leuk vind.
    - Ik hoor toch ook best wel veel dat heel veel mensen voor het E&M (Economie & Maatschappij) pakket kiezen / hebben gekozen. Waarom hebben jullie hier voor gekozen?
    - Het profiel N&G (Natuur & Gezondheid) is voor mij echt geen optie. Ik heb een hekel aan biologie.

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 17:10 ]

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Haha idd, in de onderbouw denk je: Nou, dat gaat wel lekker. De 4e is vooral herhaling, maar net even wat pittiger, de 5e is ineens een ware hel met allemaal nieuwe en lastige shit en dan heb je de 6e, weer allemaal herhaling, maar wel veel stress wegens PWS, mondelingen, werkstukken, examens etc.


    Om eerlijk te zijn vind ik het nu al best wel moeilijk. Ik zit in 3TVWO (dus tweetalig VWO) en het verloopt nog niet helemaal lekker. Mijn cijfers zijn wel aardig goed, daar ligt het probleem niet. Ik vind (persoonlijk) dat we te veel huiswerk hebben, maar dat vinden jullie wss onzin. En ik kan gewoon niet plannen, dus daar moet ik extra mijn best voor doen. Ik kijk wel uit naar de 4e, omdat je dan echt de vakken hebt waarin je geïnteresseerd bent, en niet van alles maar een beetje.

    Romia schreef:
    (...)

    Om eerlijk te zijn vind ik het nu al best wel moeilijk. Ik zit in 3TVWO (dus tweetalig VWO) en het verloopt nog niet helemaal lekker. Mijn cijfers zijn wel aardig goed, daar ligt het probleem niet. Ik vind (persoonlijk) dat we te veel huiswerk hebben, maar dat vinden jullie wss onzin. En ik kan gewoon niet plannen, dus daar moet ik extra mijn best voor doen. Ik kijk wel uit naar de 4e, omdat je dan echt de vakken hebt waarin je geïnteresseerd bent, en niet van alles maar een beetje.


    Dat komt denk ik vooral omdat je in de onderbouw nog veel lesuren hebt. In de 3e had ik geloof ik 36 uur per week en nu nog maar 25 :p


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Dat komt denk ik vooral omdat je in de onderbouw nog veel lesuren hebt. In de 3e had ik geloof ik 36 uur per week en nu nog maar 25 :p


    Nu kijk ik al helemaal uit naar de bovenbouw ;o

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    In de onderbouw heb je volgens mij nooit kunstgeschiedenis, maar dat je toetsen krijgt waar je alleen voor moet stampen in de bovenbouw vind ik slecht ja.


    Waarom zeg je dan dat je t/m 3 de kunststromingen leert?
    En dat dat slecht is, wil nog niet gelijk zeggen dat hele school slecht is. Als je in de bovenbouw een keer een woordjes so hebt, waarvoor je moet stampen, wilt toch ook niet zeggen dat dat vak gelijk helemaal slecht gegeven wordt?
    Enja, grotendeels is die stom wel stampen ja, want je moet die stof kennen om het op teksten en kunstbeelden te kunnen toepassen. Als je de stof niet weet, kan je ook lastig zeggen bij welke stroming een bepaald schilderij, beeld o.i.d. hoort.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Romia schreef:
    (...)

    Nu kijk ik al helemaal uit naar de bovenbouw ;o


    Tip: begin gewoon echt op tijd met PO's die je moet maken en boeken die je moet lezen, dat scheelt al best wel wat. Bij vakken als wiskunde helpt het héél erg voor de toets, als je altijd het huiswerk maakt. Ik las dat je ook misschien economie wilde kiezen, dus ik zeg alvast dat economie in de bovenbouw erg verschilt van economie in de onderbouw.
    En voor de rest voor vakken als geschiedenis gewoon op tijd beginnen met samenvattingen maken.
    En oja: maak examenopgaven voor een toets. In SE's zitten vaak wel één of twee examenopgaven en dan kan je zelf het geluk hebben dat de opgave die jij gemaakt had, terug komt op de toets. En ook als dat niet gebeurd, dan is het een goede oefening omdat het op niveau van de toets is.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Olicity schreef:
    (...)

    Tip: begin gewoon echt op tijd met PO's die je moet maken en boeken die je moet lezen, dat scheelt al best wel wat. Bij vakken als wiskunde helpt het héél erg voor de toets, als je altijd het huiswerk maakt. Ik las dat je ook misschien economie wilde kiezen, dus ik zeg alvast dat economie in de bovenbouw erg verschilt van economie in de onderbouw.
    En voor de rest voor vakken als geschiedenis gewoon op tijd beginnen met samenvattingen maken.
    En oja: maak examenopgaven voor een toets. In SE's zitten vaak wel één of twee examenopgaven en dan kan je zelf het geluk hebben dat de opgave die jij gemaakt had, terug komt op de toets. En ook als dat niet gebeurd, dan is het een goede oefening omdat het op niveau van de toets is.

    Dat geldt wel pas voor de vijfde. In de vierde was dat (bij mij tenminste) niet zo examenniveau. Trouwens, wat ze hierboven wel zegt is een goede tip, vooral als ze in de vierde nog niet werken met proefwerkweken (vier maal per jaar). Dat is namelijk echt een hel, want dan heb je de hele handel door elkaar.


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik zou voor C&M gaan. Natuurkunde en scheikunde zijn echt lastig op vwo.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Olicity schreef:
    (...)

    Waarom zeg je dan dat je t/m 3 de kunststromingen leert?
    En dat dat slecht is, wil nog niet gelijk zeggen dat hele school slecht is. Als je in de bovenbouw een keer een woordjes so hebt, waarvoor je moet stampen, wilt toch ook niet zeggen dat dat vak gelijk helemaal slecht gegeven wordt?
    Enja, grotendeels is die stom wel stampen ja, want je moet die stof kennen om het op teksten en kunstbeelden te kunnen toepassen. Als je de stof niet weet, kan je ook lastig zeggen bij welke stroming een bepaald schilderij, beeld o.i.d. hoort.


    Wij moeten op toetsen niet zeggen welk schilderij welke stroming is, dat deden wij in de vierde. Er wordt nu meer van ons verlangd, maar kan het niet echt uitleggen. We moeten in ieder geval veel met bronnen werken en er valt eigenlijk niet voor de toetsen te leren, je krijgt gewoon een tekst over bijvoorbeeld een kunstenaar (Edmonia Lewis bijvoorbeeld) en dan krijg je daar vragen over.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Zelf heb ik daar helemaal geen verstand van doordat ik VMBO gedaan heb. Ik had economie gekozen, echt serieus, de slechtste keuze aller tijden van mij.
    Maar persoonlijk vind ik dat het VMBO al te snel moeten kiezen vanwege dat wij nog lang niet weten wat we willen. Dus tja.

    Ik wil trouwens wel even zeggen dat er bij ons op VWO vaak veel slechte cijfers vallen bij: Wiskunde B, scheikunde, M&O.
    Economie is ook wel vrij pittig, maar wel te doen. Mocht je filosofie willen moet je je wel bewust zijn dat je er ook werkelijk
    wat voor moet doen, je moet wel echt je huiswerk maken om te oefenen, geld ook voor kunstgeschiedenis.
    De enige manier om goede cijfers te halen is door te oefenen, oefenen en oefenen.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Paranymph schreef:
    (...)
    Dat geldt wel pas voor de vijfde. In de vierde was dat (bij mij tenminste) niet zo examenniveau. Trouwens, wat ze hierboven wel zegt is een goede tip, vooral als ze in de vierde nog niet werken met proefwerkweken (vier maal per jaar). Dat is namelijk echt een hel, want dan heb je de hele handel door elkaar.


    Dat verschilt per school, ik had in de vierde voor aardrijkskunde al examenvragen.

    En oja, slechte cijfers bij mij op school vwo: vooral wiskunde B en natuurkunde.
    Economie en M&O verschilt erg per onderwerp dat je behandeld en dat geldt ook voor aardrijkskunde.
    Maar bij de afgelopen toetsweek, waren bij de wiskunde B klas (voornamelijke mensen scheikunde, natuurkunde) waren er van de 208 cijfers 116 onvoldoendes. So yeah, bèta is wel pittig, zelfs voor sommige mensen die er goed in zijn.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Haha idd, in de onderbouw denk je: Nou, dat gaat wel lekker. De 4e is vooral herhaling, maar net even wat pittiger, de 5e is ineens een ware hel met allemaal nieuwe en lastige shit en dan heb je de 6e, weer allemaal herhaling, maar wel veel stress wegens PWS, mondelingen, werkstukken, examens etc.


    Idd. Ik heb inmiddels (ik zit in de 5e) wel gemerkt dat wanneer je de stof kent, het nog niet wil zeggen dat je ook werkelijk een 8 haalt.


    There is nothing more badass than being yourself

    HarrysBum schreef:
    (...)

    Idd. Ik heb inmiddels (ik zit in de 5e) wel gemerkt dat wanneer je de stof kent, het nog niet wil zeggen dat je ook werkelijk een 8 haalt.


    Jup, dat is helaas dan ineens het punt. Ikzelf moest ook ontdekken wat ik nou precies fout deed, bijvoorbeeld voor economie. Ken alle stof, maar had, ondanks alle bijlessen, toch een 5.2 Dus iets op de toets ging fout en dat ga ik dan bespreken met mijn docent.

    Mokertip: Wees begin van het jaar een beetje braaf, zet je in en laat je van je goede kant zien. Dan mag de docent je en dat kan je onwijs helpen! Dan steken ze meer tijd in je, geven ze waarschijnlijk toch sneller iets meer punten dan iemand die zich minder inzet (mag niet, maar telt wel mee, we zijn immers mensen) etc. Daarbij heb je aan het einde van het jaar vaak minder zin en als je dan zit te niksen vinden ze het minder erg dan wanneer je dit al het hele jaar deed (;


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Mhm, ik weet nou niet zo goed of ik economie er bij moet kiezen of niet. Ik weet trouwens ook niet of dat bij N&T kan, maar bij C&M kan het sowieso wel. Omdat ik het nu al niet zo geweldig vind, en het alleen maar moeilijker wordt is het misschien niet zo verstandig. Maar het is waarschijnlijk wel altijd handig voor de toekomst.

    [ bericht aangepast op 19 nov 2013 - 19:49 ]

    Volgens mij kun je wel economie kiezen bij N&T. Bij mij op school hadden mensen dat in ieder geval wel (:


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom