• Momenteel zit ik te schrijven aan een paper en nu heb ik het woord nodig dat het tegenovergestelde is van verbloemen (=iets positiever voorstellen dan het is). Maar mijn geheugen laat me nu eventjes in de steek, en google op het eerste zicht ook. Hier soms iemand die het woord kan zeggen voor: iets negatiever voorstellen dan het is?


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Afkraken?


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    verwelken?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Pessimistisch lol.
    Daar moet ik in elk geval direct aan denken.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Hoe bedoel je het woord verbloemen? Je kan een hoop opzoeken met synoniemen en op antoniemen. Als ik een woord niet weet, doe ik het meestal zo.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik kan ook alleen maar komen op pessimistisch.

    [ bericht aangepast op 3 dec 2013 - 15:47 ]


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Hmm pessimistisch is het niet echt, ik zoek meer een werkwoord. Het is in de context van de waarheid verdraaien, in plaats van het neutraal en objectief voor te stellen kun je het verbloemen, ophemelen, mooier voorstellen dan dat het is en omgekeerd kun je het ook negatiever voorstellen.
    Taalkundig kan je verbloemen wel aan eufemisme linken maar dat is dan weer het positieve en ik heb het negatieve nodig. Bestaat er een soort van tegengestelde stijlfiguur voor een eufemisme? Misschien dat ik zo op het werkwoord kom..., als iemand dat weet tenminste. Want er is een woord, ik heb het ooit wel ergens enkele keren gehoord maar ik zou bij god niet weten waar en al helemaal niet hoe ik het terug zou moeten vinden. ;/

    [ bericht aangepast op 3 dec 2013 - 16:08 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    In wat voor zin wil je het gebruiken? :')


    Take me to wonderland

    Endorphin schreef:
    In wat voor zin wil je het gebruiken? :')
    Dat zou inderdaad handig zijn en vind je het echt niet als je synoniemen en antoniemen opzoekt?


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Neerhalen? Afkeuren? Naar beneden halen? Verwerpen? Misprijzen?


    Searching heavens for another earth

    Histoire schreef:
    Hmm pessimistisch is het niet echt, ik zoek meer een werkwoord. Het is in de context van de waarheid verdraaien, in plaats van het neutraal en objectief voor te stellen kun je het verbloemen, ophemelen, mooier voorstellen dan dat het is en omgekeerd kun je het ook negatiever voorstellen.
    Taalkundig kan je verbloemen wel aan eufemisme linken maar dat is dan weer het positieve en ik heb het negatieve nodig. Bestaat er een soort van tegengestelde stijlfiguur voor een eufemisme? Misschien dat ik zo op het werkwoord kom..., als iemand dat weet tenminste. Want er is een woord, ik heb het ooit wel ergens enkele keren gehoord maar ik zou bij god niet weten waar en al helemaal niet hoe ik het terug zou moeten vinden. ;/


    Het tegengestelde van eufemisme is dysfemisme, als je daar iets mee bent.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Histoire schreef:
    Hmm pessimistisch is het niet echt, ik zoek meer een werkwoord. Het is in de context van de waarheid verdraaien, in plaats van het neutraal en objectief voor te stellen kun je het verbloemen, ophemelen, mooier voorstellen dan dat het is en omgekeerd kun je het ook negatiever voorstellen.
    Taalkundig kan je verbloemen wel aan eufemisme linken maar dat is dan weer het positieve en ik heb het negatieve nodig. Bestaat er een soort van tegengestelde stijlfiguur voor een eufemisme? Misschien dat ik zo op het werkwoord kom..., als iemand dat weet tenminste. Want er is een woord, ik heb het ooit wel ergens enkele keren gehoord maar ik zou bij god niet weten waar en al helemaal niet hoe ik het terug zou moeten vinden. ;/


    Liegen?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    xVixncxiex schreef:
    verwelken?


    ©1998

    Shit, ik denk dat ik snap welk woord je zoekt maar ik kom er zelf nu ook niet op.

    Verbloemen? Uuuhm, ontbloemen :W


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Verdoezelen?


    "Do not be angry with the rain; it simply does not know how to fall upwards.” - Vladimir Nabokov