• Halloooo! Ik doe mijn profielwerkstuk over het schrijven van een boek en daarvoor moet ik weten welk perspectief jullie fijner vinden lezen. Daarom heb ik hieronder twee stukjes geplaatst. Als iedereen even zou willen zeggen welk stukje hij/zij het beste vindt? (A)

    Het is wel belangrijk dat jullie zo objectief mogelijk kijken, dus niet standaard '1e persoon want dat vind ik altijd het leukst lezen' (of andersom natuurlijk), maar het gaat er vooral om: wat vind je het fijnste lezen bij DIT stukje?

    1
    ‘Als ik mijn ogen open, is het licht in mijn slaapkamer, ondanks dat de gordijnen nog dicht zijn. Mijn hoofd bonkt als een gek als ik overeind kom en ik voel me een beetje duizelig worden. Ik zet mijn voeten op de koude vloer en ga staan. Duizenden zwarte vlekjes dansen voor mijn ogen en ik knijp ze even stijf dicht. Daarna sta ik op en loop ik naar de spiegel. Ik schrik van mijn spiegelbeeld: mijn krullen staan alle kanten op en mijn mascara zit over mijn hele gezicht gevlekt. De donkerrode lippenstift die ik gisteravond heb opgedaan, blijkt toch niet zo goed te zijn als er op de verpakking stond: op sommige plekjes zijn mijn lippen donkerder dan op andere. Mijn kleren zitten verfomfaaid om mijn lichaam en ik draag hetzelfde rode truitje en dezelfde spijkerbroek als gisteren. Mijn ogen worden groot als ik de rode vlek in mijn nek zie. Met wie, in hemelsnaam, heb ik dingen uitgespookt?’

    2
    ‘Toen Nelly haar ogen opende, was het licht in haar slaapkamer, ondanks dat de gordijnen dicht waren. Toen ze overeind kwam, bonkte haar hoofd en was ze een beetje duizelig. Voorzichtig zette ze haar voeten op de grond en trok ze zichzelf omhoog. Kleine, zwarte vlekjes verschenen voor haar ogen en ze kneep ze even stijf dicht. Daarna stond ze op en liep ze naar haar spiegel om de schade die de drank haar had aangebracht te bekijken. Haar donkerblonde haren, meestal met een mooi stel krullen, stonden alle kanten op. Haar lichtblauwe ogen waren met donkere wallen getekend en haar mascara zat over haar hele gezicht. Haar volle lippen waren gevlekt en op sommige plekken donkerder dan normaal: de donkerrode lippenstift die ze gisteravond had opgedaan, bleef toch niet zo lang zitten als er op de verpakking stond. Ze droeg de kleren die ze de avond ervoor aan had getrokken nog en tot haar grote schrik zat er een rode vlek in haar nek. Met wie, in hemelsnaam, had ze dingen uitgespookt?’



    En dezelfde vraag geldt voor dit stukje:

    3
    ‘Plotseling valt alles op zijn plaats. Kyle is ontzettend veranderd, in vijf jaar. En ik… ik ben ergens in die jaren gestorven. Nu ben ik hier, vijf jaar jonger dan ik zou moeten zijn, omdat ik uit het verleden kom. Maar dit is absurd. Dan ben ik dus in de toekomst… en dat is onmogelijk! Ik ben niet gereisd met een tijdmachine, of iets dergelijks, dus dit kan écht niet. Ik doe pogingen om een andere verklaring te zoeken, maar die is er simpelweg niet.
    ‘D-dus dat b-beteknt dat ik – dat jij – dat ik in de toekomst ben.’ Ik begin te stamelen. ‘En dat ik in d-de toekomst dood b-ben.’ Ik voel hoe mijn voeten het begeven en op het moment dat ik erdoorheen zak, wordt het zwart voor mijn ogen.’


    4
    ‘Plotseling viel alles op zijn plaats. Kyle was flink veranderd, in vijf jaar. Nelly was ergens een aantal jaren geleden doodgegaan. Zij was jonger, omdat ze uit het verleden kwam. Maar dit was absurd. Dat zou betekenen dat ze in de toekomst zou zijn, iets wat gewoon niet mogelijk was. Ze was niet in een tijdmachine gereisd, of iets dergelijks, dus het idee was werkelijk gestoord. Een andere verklaring kon ze echter niet bedenken.
    ‘D-dus dat b-betekent dat ik – dat jij – dat ik in de toekomst ben,’ stamelde Nelly. ‘En dat ik in d-de toekomst dood b-ben.’ Ze voelde dat haar voeten het gingen begeven en op het moment dat ze erdoorheen zakte, werd het zwart voor haar ogen. Nelly was flauwgevallen.’

    [ bericht aangepast op 23 dec 2013 - 9:49 ]


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ik vind stukje 1 fijner lezen. Omdat je vanuit het ik-perspectief leest is het meer alsof je er echt in zit, vind ik, en dat maakt het iets aantrekkelijker.


    'For what? You'll win her over with your rainbow kisses and unicorn stickers?' - Regina Mills

    Idono schreef:
    Ik vind stukje 1 fijner lezen. Omdat je vanuit het ik-perspectief leest is het meer alsof je er echt in zit, vind ik, en dat maakt het iets aantrekkelijker.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Idono schreef:
    Ik vind stukje 1 fijner lezen. Omdat je vanuit het ik-perspectief leest is het meer alsof je er echt in zit, vind ik, en dat maakt het iets aantrekkelijker.


    Bedankt! Het is wel belangrijk dat jullie zo objectief mogelijk kijken, dus niet standaard '1e persoon want dat vind ik altijd het leukst lezen', maar het gaat er vooral om: wat vind je het fijnste lezen bij DIT stukje?

    Ik zeg niet dat jullie dat hebben gedaan, maar goed ;)


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    3e persoon vindt ik persoonlijk het fijnst, als je in de eerste persoon leest, krijg je ook maar één mening mee. Derde persoon geeft vaak wat meer over de gedachtes van andere.


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can

    Marjannee schreef:
    (...)

    Bedankt! Het is wel belangrijk dat jullie zo objectief mogelijk kijken, dus niet standaard '1e persoon want dat vind ik altijd het leukst lezen', maar het gaat er vooral om: wat vind je het fijnste lezen bij DIT stukje?

    Ik zeg niet dat jullie dat hebben gedaan, maar goed ;)


    Ik vind het bij dit stukje de eerste persoon ook leuker, omdat ik nu zelf ook zo'n idee heb van 'Wat is er gisteravond gebeurd?!' en bij het tweede stukje heb ik meer iets van 'Oké, er is gisteren iets gebeurd, ben wel benieuwd wat, maar het zal wel...'


    'For what? You'll win her over with your rainbow kisses and unicorn stickers?' - Regina Mills

    Ik vind het eerste beter, omdat ik hier het gevoel heb dat het tweede geforceerd geschreven is.


    comfort in c h a o s

    Ook ik stem voor 1. :)


    My life would be so much better if you just dropped dead. - Marshall Mathers

    Idono schreef:
    Ik vind stukje 1 fijner lezen. Omdat je vanuit het ik-perspectief leest is het meer alsof je er echt in zit, vind ik, en dat maakt het iets aantrekkelijker.


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Ik vind 1 hier fijner. Dit stukje draait heel erg om dat meisje en wat zij doet en voelt, dus dan past de eerste persoon er wat beter bij omdat je dan dichter bij het personage staat als lezer.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik vind geen van beide geweldig geschreven en zou tussen beiden niet kunnen kiezen. Één is in tegenwoordige tijd geschreven en daar erger ik me enorm aan, maar twee leest alsof je eerst deel één geschreven hebt en dan snel de persoonsvorm verandert hebt, geforceerd zoals Bates zegt.


    Ex astris, sciencia

    Ja, ik vind in dit geval 1 ook beter!
    Je raakt meer betrokken, vind ik.


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa

    Bedankt allemaal voor de reacties! Ik merk dat er een flinke voorkeur naar de eerste versie gaat!


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Stukje 2


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Stukje 1, kun je je makkelijker inleven


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    In stuk 1 kan ik me beter inleven,, omdat het meer inleeft,, alleen het woord "ik" wordt naar mijn mening te vaak gebruikt.

    Heb je deze stukjes zelf geschreven??


    The thing you do mean something to people -Ncis