• De Duitse snoepjesproducent Haribo stopt in Denemarken en Zweden met de verkoop van bepaalde zwarte dropsnoepjes omdat ze er als racistisch bestempeld worden.


    De snoepjes maken al jarenlang deel uit van het assortiment van Haribo. Het gaat om zwarte drop in de vorm van verschillende figuurtjes, waaronder maskers en gezichtsuitdrukkingen die doen denken aan primitieve Afrikaanse, Aziatische en inheemse Amerikaanse kunst.

    Op sociale media in Zweden en Denemarken ligt Haribo al een tijdje onder vuur omdat die figuurtjes als racistisch ervaren worden. De Duitse snoepfabrikant stelde in een eerste reactie dat "het verhaal" van de snoepjes meer dat van een matroos is die de wereld rondreist, en dat er niets negatiefs aan is. Gisteren werd dan toch beslist om de verkoop van het omstreden snoep in Zweden en Denemarken stop te zetten.

    Het is niet voor het eerst dat in Zweden polemiek ontstaat over het al dan niet racistisch zijn van afbeeldingen. Zo bleek in 2012 dat heel wat bibliotheken de strip "Kuifje in Afrika" niet willen opnemen in hun collectie.

    VRT Nieuws


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Nami schreef:
    (...)Jup de poppetjes zijn vies. Bah.
    Maar nee ik vind dit echt belachelijk. Ze zijn zwart en lijken op de Afrikaanse cultuur. Ja en? Die mensen zijn toch zwart van kleur, want is er dan racistisch aan. Het zou nog eerder racistisch zijn moesten we ze een kleur geven die alles behalve zwart is. Belachelijk dit. Het zijn gewoon snoepjes. Ik snap zelf niet dat mensen de moeite doen om hier over te discussiëren eigenlijk.

    Drop is nou eenmaal zwart, en daar is niks mis mee:Y) En of snoep nou rood wit of zwart is, ik eet het op! Nu ik er aan denk, in zwartwitjes zitten meer witten dan zwarten...:X


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ribery schreef:
    Are you. Fucking. Kidding me. Dit schiet gewoon hartstikke door, man.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Fennec schreef:
    (...)
    Drop is nou eenmaal zwart, en daar is niks mis mee:Y) En of snoep nou rood wit of zwart is, ik eet het op! Nu ik er aan denk, in zwartwitjes zitten meer witten dan zwarten...:X


    Roep dat maar niet te hard. Dadelijk worden die snoepjes ook verboden omdat de blanken hierdoor 'voorrang' lijken te hebben en beter in hun ras zijn.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Nami schreef:
    (...)Jup de poppetjes zijn vies. Bah.
    Maar nee ik vind dit echt belachelijk. Ze zijn zwart en lijken op de Afrikaanse cultuur. Ja en? Die mensen zijn toch zwart van kleur, want is er dan racistisch aan. Het zou nog eerder racistisch zijn moesten we ze een kleur geven die alles behalve zwart is. Belachelijk dit. Het zijn gewoon snoepjes. Ik snap zelf niet dat mensen de moeite doen om hier over te discussiëren eigenlijk.


    Precies. Is het niet juist 'racistisch' om te weigeren om de negroïde snoepjes in het assortiment op te nemen?
    Mijn god, mensen kunnen soms zo moeilijk doen.


    "Remember, Red, hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies."

    Nami schreef:
    (...)Dat zeiden wij hier thuis ook. Ik vind het een beetje zinloos eigenlijk. Als het niet zwart is wordt er geklaagd dat het racistisch is en als het zwart is, mag dat ook niet. Wat willen de mensen dan.


    Ja..tegenwoordig is een donkere huidskleur, gewoon een donkere huidskleur. Dat hoop ik iig, vooral in een land als Nederland. Mensen worden niet meer onderdrukt door de huidskleur dus ik vind het erg veel drukte maken om dingen die er niet meer zijn. Dat met zwarte Pieten was ook een discussie waar vooral blanken vonden dat het niet meer kon. Terwijl het niet eens om hun als "slachtoffer groep"ging.
    Ach ja sommige mensen zeuren graag over bepaalde dingen.


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Het is rasistisch omdat het zwart is en naar de primitieve culturen verwijst?
    Newsflash: die primitieve culturen waren zwart!


    Just one. I'm a few. No family too. Who am I?

    freestyle schreef:
    (...)

    Precies. Is het niet juist 'racistisch' om te weigeren om de negroïde snoepjes in het assortiment op te nemen?
    Mijn god, mensen kunnen soms zo moeilijk doen.


    Ja precies dat had ik ook al bedacht..


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Schijnbaar is heel Europa racistisch. Onze maatschappij is echt ten dode opgeschreven.


    Searching heavens for another earth

    Fennec schreef:
    (...)
    Drop is nou eenmaal zwart, en daar is niks mis mee:Y) En of snoep nou rood wit of zwart is, ik eet het op! Nu ik er aan denk, in zwartwitjes zitten meer witten dan zwarten...:X
    Ik vind het gewoon niet lekker, maar ik vind het raar, waarom ze opeens de snoep zouden moeten verbieden door zijn kleur. Wat zijn zwartwitjes?


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Wauw wat zielig. Het zijn verdomme dropjes, maak er niet zo'n probleem van zeg.

    Ribery schreef:
    Are you. Fucking. Kidding me. Dit schiet gewoon hartstikke door, man.


    A good book on your shelf is a friend that turns its back on you and remains a friend. ~Author Unknown

    Ribery schreef:
    Are you. Fucking. Kidding me. Dit schiet gewoon hartstikke door, man.


    ©1998

    Wat een bullshit zeg
    Dus dan mag wit brood niet meer wit zijn,


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    VoIde schreef:
    -.-'''

    Raar dat chocolade nog legaal is.


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    Wat een gezeik zeg. Ik ga dit met een korreltje zout nemen, net als de rest van dat gezeik over 'discriminerend voedsel'.

    Maar als ze aan de chocolade komen verhuis ik naar de maan. (Met een voorraadje chocolade of course)


    26 - 02 - '16