• De Duitse snoepjesproducent Haribo stopt in Denemarken en Zweden met de verkoop van bepaalde zwarte dropsnoepjes omdat ze er als racistisch bestempeld worden.


    De snoepjes maken al jarenlang deel uit van het assortiment van Haribo. Het gaat om zwarte drop in de vorm van verschillende figuurtjes, waaronder maskers en gezichtsuitdrukkingen die doen denken aan primitieve Afrikaanse, Aziatische en inheemse Amerikaanse kunst.

    Op sociale media in Zweden en Denemarken ligt Haribo al een tijdje onder vuur omdat die figuurtjes als racistisch ervaren worden. De Duitse snoepfabrikant stelde in een eerste reactie dat "het verhaal" van de snoepjes meer dat van een matroos is die de wereld rondreist, en dat er niets negatiefs aan is. Gisteren werd dan toch beslist om de verkoop van het omstreden snoep in Zweden en Denemarken stop te zetten.

    Het is niet voor het eerst dat in Zweden polemiek ontstaat over het al dan niet racistisch zijn van afbeeldingen. Zo bleek in 2012 dat heel wat bibliotheken de strip "Kuifje in Afrika" niet willen opnemen in hun collectie.

    VRT Nieuws


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    tegenwoordig moeten ze ook echt over alles zeiken. het zijn dropjes! en zelf als waren ze het niet, die mensen waren/zijn ook zwart! dan zou het ook racistisch om die snoep biggetjes roze te maken ofzo.. ik snap ook nooit waarom het racistisch is als je het hebt over een 'zwarte man' of iets, terwijl die gene ook zwart is.


    I am the master of my fate, I am the captain of my soul

    RapunzeI schreef:
    Wat een gezeik zeg. Ik ga dit met een korreltje zout nemen, net als de rest van dat gezeik over 'discriminerend voedsel'.

    Maar als ze aan de chocolade komen verhuis ik naar de maan. (Met een voorraadje chocolade of course)
    Wil ik je die chocolade daar wel eens zien opeten.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Vuelie schreef:
    Mensen zijn rare wezens. -_-


    Enjoy the best things in you life, cause you aint gonna live it twice.

    Wat is dit nou weer, gaan ze nu serieus zeuren over dropjes?

    De laatste tijd is alles racistisch. Mweh.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Nami schreef:
    (...)Wil ik je die chocolade daar wel eens zien opeten.


    Ik bedoel het niet letterlijk, whahaha.
    Alsof ze chocolade ooit gaan verbieden. :')


    26 - 02 - '16

    Javier schreef:
    Waar gaan we heem in de wereld!
    Eerst de negerzoenen toem zwarte piet en nu een paas SIMPELE DROPJES. serieus... wanneer mag blanke vla niet meer?


    Blanke vla mag altijd want blanken 'discrimeren' mag gewoon.x-x


    You were born original, don't die as a copy.

    de laatste jaren kan enkel een blanke racistish zijn
    en ik heb al een hoop mensen ontmoet waarbij ik me toch vragen stel

    het hele dit racistisch dat racistisch de laatste tijd is gewoonweg absurd


    Sticking needles in people is fun. Matt <3

    Nami schreef:
    (...)Wil ik je die chocolade daar wel eens zien opeten.

    Ik dacht meteen hieraan Klik

    Ot: Haha, ik vind het eigenlijk zielig en grappig tegelijkertijd. Ik vraag me af, hoe je daar überhaupt op komt...


    Tijd voor koffie.

    Ribery schreef:
    Wat de fuck is hier racistisch aan trouwens? Worden die poppetjes uitgelachen? Zijn die poppetjes vies? Kan iemand me vertellen wat het racistische gedeelte is, want ik begrijp het niet helemaal.

    Ja indeed. What. The. Fuck.
    Maar het zal wel, ze vinden er altijd wel een of andere rotsmoes op. Is elke keer wat men.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Serieus, waar gaat dit naar toe? -.-


    16 - 09 - '17

    IrishNialler schreef:
    Wat een bullshit zeg
    Dus dan mag wit brood niet meer wit zijn,

    Nee, bruin brood mag geen bruin meer zijn lol. :'D


    Don't walk. Run, you sheep, run.