• Zoals ik eerder in een topic had voorgesteld, begin ik een actie om op 28 juli voor een bepaalde tijd Quizlet een "Flanders field" te laten maken omdat het dan 100 jaar geleden is dat de eerste wereldoorlog is begonnen.

    Waarom de eerste wereldoorlog en niet de tweede wereldoorlog?
    Op 28 juli 1914 begon de eerste wereldoorlog officieel, wat betekend dat het dit jaar precies honderd jaar geleden is dat deze oorlog is gestart. Niet alleen dat, het is ook een ontzettend gruwelijke oorlog geweest, waar veel doden en verwonden zijn gevallen. Er zullen nu niet meer heel veel veteranen leven, maar er zijn nog altijd mensen die hun familieleden in deze oorlog hebben verloren, wellicht ook van mensen hier op Quizlet. De tweede wereldoorlog is natuurlijk ook vreselijk, maar de eerste wereldoorlog wordt in Nederland gewoon veel minder herdacht dan de eerste wereldoorlog.

    Wat gaat er dan precies gebeuren?
    Mijn idee was dat iedereen voor een bepaalde tijd zijn profielfoto verandert naar een afbeelding van een poppy, het teken van de eerste wereldoorlog. De lengte van deze actie moet nog gekozen worden en de afbeelding moet nog gekozen worden, maar dat kan altijd nog tot 28 juli. Daarnaast kan er hier in dit topic vanalles gedeeld worden over de eerste wereldoorlog, bijvoorbeeld gedichten.

    Waarom een poppy?

    Scandal
    Klaprozen groeien enorm goed op pas omgewoelde grond. Tijdens de oorlog vielen er vele doden. Deze werden om de haverklap begraven. Omdat er amper andere planten en bloemen groeiden in de pas omgewoelde grond, had de klaproos vrij spel om te bloeien tussen alle kruisen en op alle graven.
    Ook in de loopgraven groeiden deze bloemen omdat ook hier de grond vers omgespit werd.
    Daarnaast bevatten klaprozen ook een bepaalde stof waar men opium en morfine van kon maken. De verdovende werking van de stof kon maar al te goed gebruikt worden in de loopgraven.
    Een derde betekenis achter de klaproos zijn de kleuren. De rode blaadjes verwijzen naar al het bloed dat er vergoten is. De zwarte kern verwijst naar rouwen.

    Fawkes
    De klaproos heeft een lange verbintenis met Remembrance Day. Rode klaprozen (popaver rhoeas) groeien van nature in omstandigheden van verstoorde aarde door heel West-Europa. De vernietiging die Napoleontische oorlogen brachten in de vroege 19e eeuw, veranderden het verwoestte land in velden vol bloedrode papavers. Deze groeiden rond de lichamen van gesneuvelde soldaten.
    In het najaar van 1914 werden de velden van Noord-Frankrijk en Vlaanderen opnieuw opengereten toen de Eerste Wereldoorlog woedde in het hart van Europa. Zodra het conflict over was, was de klaproos één van de weinige planten die kon groeien op de anders dorre slagvelden.


    De betekenis van de papaver als blijvend symbool voor de gesneuvelde mensen werd gerealiseerd door de Canadese John McCrae in zijn gedicht 'Flanders Fields', en werd al snel een gedenkteken voor degenen die in de Eerste Wereldoorlog en latere conflicten stierven.

    Er zijn verschillende suggesties gegeven voor foto's -hartelijk bedankt- en er zijn ook suggesties om het op het profiel te doen of in de signature. Zelf zat ik te denken -omdat het in de profielfoto is, kan de foto niet te "klein" zijn- aan deze foto, maar jullie frisse ideeën zijn altijd welkom!
    *Wél de profielfoto veranderen, maar dan allemaal verschillend.

    Deelnemers
    Gelieve naamsveranderingen door te geven.
    -Cresseyde
    -Pabu
    -Zeke
    -Fawkes
    -Poppies
    -Insurgent
    -Pulsar
    -MyselfOnly
    -Cantabile
    -Churchill
    -McClair
    -Eunomia
    -Square
    -LyraPhoenix


    >Poll voor duur actie

    [ bericht aangepast op 18 april 2014 - 16:34 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Poppies schreef:
    (...)

    Oké. Dat is jouw mening. Mijn mening is dat ik dat nogal respectloos vind.


    Dat ik niet meedoe aan de actie? Want dan zijn veel mensen vaak respectloos bezig.

    Ik vind het gewoon schijnheilig als ik mee zou doen terwijl het me echt niks doet (;


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    BastiIIe schreef:
    (...)

    Dat ik niet meedoe aan de actie? Want dan zijn veel mensen vaak respectloos bezig.

    Ik vind het gewoon schijnheilig als ik mee zou doen terwijl het me echt niks doet (;


    Volgens mij is het niet omdat je niet mee doet aan de actie, maar in die oorlog zijn er veel mensen gestorven en is er heel veel schade aangericht. Ik vind dat je daar minstens even bij stil kan staan.


    "Happiness can be found, even in the darkest of times.. if one only remembers.. to turn on the light." —Albus Dumbledo

    Ik doe ook niet mee. Niet omdat het me niet interesseert, maar omdat ik vind dat er belangrijkere dingen in het heden zijn waar we onze aandacht op moeten richten. Ja het was heel erg en er zijn heel veel doden gevallen. Maar dat gebeurd nu ook. Nederland stuurt net weer een stel soldaten op vredesmissie naar Mali, omdat het verscheurd wordt door een burgeroorlog. En ook Krim is nog steeds bezig. Als je het niet ziet op het nieuws betekent het niet dat het al voorbij is. Dat zijn nog maar twee "kleine" dingen die er nu gebeuren en zijn voor mij toch een stuk belangrijker dan iets dat zo lang geleden is gebeurd.

    But thats me en iedereen mag doen en laten waar hij of zij zin in heeft :Y)

    [ bericht aangepast op 24 april 2014 - 8:01 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    LyraPhoenix schreef:
    Zet mij er maar bij. Ik doe zeker er aan mee.


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Divergency > Avarosa


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ik doe wel mee.


    Tell her she's beautiful, wonderful, everything she doesn't see

    LyraPhoenix schreef:
    Zet mij er maar bij. Ik doe zeker er aan mee.


    Dear Molly. Watching over Fred like you have been watching over Harry all these years. Love, Lily.

    Ik doe ook mee.
    Begin dit schooljaar hadden we het over de Eerste Wereldoorlog, en toen ben ik ook naar Ieper op excursie geweest, en daar zijn al enorm veel doden gevallen, ik vond het echt zo erg, het is maar 1 stad (maar het was dan ook wel een slag, net zoals bij Verdun en bij de Somme) en dan al zoveel doden...
    En in bijv. Ieper liggen er nog steeds explosieven uit WOI in de grond waar er ook nog steeds dingen mee gebeuren/mensen aan kunnen overlijden...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Mijn mening heb ik al duidelijk gemaakt. Ik doe dus niet mee aan deze actie.
    En om Simone nu respectloos te noemen vind ik veel te ver gaan. Blijkbaar is de definitie van respectloos bij vele mensen niet bekend. Het is niet respectloos als je geen gevoel ergens bij hebt, waar andere mensen wel gevoel bij hebben. Wat wél respectloos zou zijn, is als iemand de gesneuvelden belachelijk maakt.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."