• Verhaallijn

    Een groep jongeren uit het vierde jaar Latijn belandt door een fout bij een practicum van chemie honderdvijftig jaar in de toekomst, in Chicago. In eerste instantie weet niemand waar ze zijn of wat ze moeten doen.
    Uiteindelijk komen enkele leerlingen erachter dat ze in het toekomstig Chicago uit Divergent zitten en dat een week voor de kiesceremonie is. Echter, waar de jongeren zich zorgen om maken, is dat het onmogelijk zal zijn voor hen om een factie te kiezen, omdat ze niet op de lijst van de zestienjarigen staan.
    Uiteindelijk komen ze tot de conclusie dat er geen weg terug is, dus gaan ze liever vooruit. Aangezien ze op school verplicht zijn blauw te dragen en iedereen in het hoofdkwartier van Zelfverloochening binnen raakt met een Erudiet kostuum aan, slagen ze erin, door een deel van het geheugenserum te stelen, het geheugen van de juiste mensen in Eruditie te wissen, hen de juiste informatie terug mee te geven en hen valse informatie over zichzelf geven, op de lijst van de zestienjarigen te komen binnen recordtijd.
    Op de dag van de ceremonie besluiten ze om zich op te splitsen en elk krijgt een opdracht. De mensen die voor Dauntless gaan kiezen, moeten zich subtiel gaan verzetten tegen de principes van Jeanine Matthews en moeten proberen de Afwijkenden te redden. Degenen die voor Erudite zullen gaan, moeten uit zien te pluizen hoe ze terug kunnen keren in de tijd en moeten met de bestanden van Jeanine Matthews prutsen. De Candor-aspiranten moeten achter de waarheid en het motief van Jeanine zien te komen en de Zelfverloochenaars moeten de rest van de stad beschermen tegen haar. Dan blijft er uiteindelijk nog Amity over. Hoewel iedereen anders bezig is aan een verzet, moeten zij ervoor zorgen dat de vrede bewaard blijft, dat de mensen die niet aan het verzet deelnemen niet doorhebben dat er een verzet is.

    Maar de toekomst blijkt complexer te zijn dat ze zich hadden kunnen inbeelden. De omgeving en de gedachtegang van de mensen rondom hen, beïnvloeden hun eigen gedachtegang. Kort samengevat: niet iedereen blijft Divergent, zoals ze in hun wereld eens waren. Slechts enkelen uit de groep weet uiteindelijk nog waar hun loyaliteit ligt en wat hen te doen staat. Hun taak verandert. Wat moeten ze doen om hun klasgenoten weet te laten inzien wie ze daadwerkelijk zijn?


    Invullijst
    Naam:
    Leeftijd (Vijftien of Zestien in het begin van de RPG, maar op het moment dat de gegevens veranderd worden wordt dit sowieso aangepast naar 16):
    Geslacht:
    Gekozen Factie:
    Divergent?:
    Innerlijk:
    Uiterlijk:
    Extra:

    Als je een Erudite of Dauntless aspirant hebt, zou ik graag hebben dat je bij "extra" schrijft wat ze onderzoeken tijdens hun inwijdingsproces of waar ze bang van zijn. Als het iemand uit Candor is, wil ik daar zijn of haar diepste geheim zien.


    Rollen
    • Dauntless

    Aria "Ari" Adams | D | Lacville
    Reyna 'Ray' Aurora Finnow | D | Markham
    Henry Aaron Marwick | D | Tolkien



    • Erudite

    Kaelyn ‘Kay’ Wright | Nyl
    Thea Myrcella Hyde. | Tolkien
    Maximilian “Max” Wells | D | Sempra



    • Candor

    Katie Moore | Solitaria
    Lucas "Luke" Erics | D | Pabu
    Matthew “Matt” Laurens | Sempra



    • Amity

    Melissa "Mel" Simons | MarkOfCain
    Chloe Autumn Anderson | Celebration
    Ryan Green | Nicosia (NNA!)



    • Abnegation

    Faye Anna Henderson | Microwave
    Jaymi “Jay” Johnson | Nyl





    Regels
    • Je houdt je aan de huisregels van Quizlet.
    • Je schrijft op z'n minst 250 woorden. Ik kijk niet op het woord, maar probeer echt niet lager te gaan dan tweehonderd.
    • Je hebt respect voor elkaar.
    • Ruzie mag IC, maar niet OOC. Wie meermaals OOC ruzie zoekt, vliegt eruit.
    • Geen eendagsvliegjes, ik wil mensen die actief meedoen.
    • Ik heb het liefst mensen die toch wel iet of wat RPG-ervaring hebben.
    • We gaan niet als een sneltrein vooruit. Soms zullen er tijdssprongen gemaakt worden, maar dat bepaal ik wel.
    • We doen niet aan godmodden, powerplayen, et cetera.
    • Reservaties blijven 48 uur staan.
    • Ik geef niet om hoeveel meisjes/jongens, maar ik zou het appreciëren moesten er op z'n minst een paar jongens zijn.
    • Ik wil maximum vijf rollen per factie. Let wel: als er bijvoorbeeld in Dauntless en Erudite beiden vier zitten en in Candor geen, zal ik even een stop zetten op (een) bepaalde factie(s).
    • Niet teveel Divergents, het liefst heb ik slechts 1/3 of 1/4 van de spelers zo.
    • OOC tussen haakjes
    • Naamsveranderingen worden doorgegeven!
    • Enkel ik (Lacville) open nieuwe topics!
    • En het belangrijkste: Have fun!


    RommeltopicRollentopic

    WE BEGINNEN BIJ HET MOMENT DAT DE STUDENTEN IN CHICAGO BELANDEN!

    [ bericht aangepast op 27 april 2014 - 20:10 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Solitaria schreef:
    [Mijn topics]


    help

    Lucas "Luke" Erics


    Net als we bezig zijn met ons practicum van chemie verschijnt er een grote flits. Van schrik strompel ik achteruit en val ik achterover. We zijn niet meer in ons klaslokaal. Niet eens in de buurt.
    Ik kijk om me heen. 'Waar zijn we?' Vraag ik verbaasd. De rest van de klas lijkt net zo verbaasd. Ik sta op en klop het zand van mijn kleren. Ik laat mijn blik nieuwsgierig over een gebouw een stukje verderop glijden. Erudite. Ik trek een wenkbrauw op. Zo noemt mijn vader me altijd als ik even de betweter uithang. "Wat ben je toch een erudiet," zegt hij dan. Of iets in die trant.
    Voor de zekerheid besluit ik het toch maar even te vragen. 'Zeg,' begin ik. 'Is een erudiet niet een slim iemand?' Want dan zou dat gebouw voor slimme mensen gebouwd zijn. Misschien is het een college?
    'Laten we er naartoe gaan,' stel ik dan voor aan de rest. 'Misschien kunnen de mensen daar ons helpen.' Al weet ik niet precies wat we dan moeten zeggen. Maar misschien hebben ze wat te eten. Ik rammel, aangezien ik niks heb gegeten voor de lunch.
    Ik zet een paar stappen naar voren en draai me dan om. 'Nou, komt er nog wat van?' Vraag ik grijnzend aan de rest. 'Tenzij jullie hier de hele dag willen blijven staan, zal ik maar meekomen.' Ik draai me weer om en begin richting het gebouw te lopen.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Maximilian ‘Max’ Wells.

    Erudite




    'Dit moet een grap zijn.' Mompelt Jaymi naast me. 'Ik denk in Chicago...' Beantwoord hij dan mijn vraag. 'Max, heb jij toevallig ooit Divergent gelezen?'
    Holy, frickin’, moly. Ineens dringt alles tot me door. Ik lees het woord dat op het gebouw staat. ‘Erudite,’ Zeg ik. ‘The Intelligent.’
    Wow. ‘En nu?’ Vraagt Kaelyn hardop. Mijn blik blijft bij haar hangen, ze is echt heel mooi. Ik voel hoe mijn wanger roder worden en loop haar snel achterna. Ik pak voorzichtig haar pols beet zodat ze stopt. ‘Het is niet handig om nu al op te splitsen. Ik denk dat we het best een plan kunnen verzinnen om daar binnen te komen en ons op zo’n inwijdingslijst te zetten.’ Ik weet niet of het echt slim van me is om mijn gedachtes hardop te zeggen maar voor de rest komt er niemand met een plan aanzetten. Plotseling ben ik me er van bewust dat ik nog steeds haar pols vast heb, die ik snel los laat. Verlegen draai ik me om naar de groep.
    'Zeg, is een erudiet niet een slim iemand? Laten we er naartoe gaan, misschien kunnen de mensen daar ons helpen.' Ik rol mijn ogen bij het horen van Lucas’ woorden. 'Nou, komt er nog wat van? Tenzij jullie hier de hele dag willen blijven staan, zal ik maar meekomen.' Opnieuw rol ik mijn ogen.
    ‘Hey,’ roep ik. ‘Ik denk niet dat het heel handig is. We zijn zojuist van ons chemie lokaal naar futuristisch Chicago geflitst. Ik denk niet dat die mensen daar erg blij mee zijn,’ zeg ik, wijzend naar het doorzichtige gebouw. ‘Ik weet niet of je ooit boeken leest, of films kijkt, maar we zijn zojuist in ééntje beland.’
    Als het niet duidelijk was voor iedereen – dan is het nu hopelijk wel zo. Ik denk dat het een goed idee is om naar binnen te sneaken, één van die computers te hacken en ons in hun systeem te zetten zodat we ook bij de inwijdingsceremonie kunnen zijn.

    [ bericht aangepast op 27 april 2014 - 18:14 ]

    Aria "Adam" Adams
    Zestien • Dauntless • Divergent


    'Is een erudiet niet een slim iemand?' vraagt Lucas voor de hele groep.
    'Ja,' antwoord ik. 'Een Erudiet is een slim iemand die die slimheid nuttig en goed gebruikt. Volgens mij is dat laatste in deze maatschappij vergeten door de meeste mensen.' Hij gaat verder.
    'Laten we er naartoe gaan,' zegt hij dan. 'Misschien kunnen de mensen daar ons helpen.' Ik moet mijn best doen niet in de lach te schieten, en Max' opmerking doet daar niet veel goeds aan.
    'Neen,' zeg ik. 'Zoals Max zei: We zitten hier midden in een boek en volgens mij heb jij Divergent nog nooit gelezen, want dan zou je weten dat ze wellicht helemaal niet van plan zijn ons te helpen. We hebben een plan nodig om op de inwijdingslijst te komen. Dus ik stel voor dat we een paar slimmerds een plan bedenken. Max, Ray, Thea, Kay, dat doen jullie wel,' verklaar ik. 'Als jullie daar zin in hebben, natuurlijk, maar daar twijfel ik niet aan.' Want daar is jullie onbedwingbare zin om de betweter uit te hangen te groot voor. Bij sommigen dan toch, de eerste twee vallen nog mee qua betweter gehalte, denk ik er nog bij, maar luidop zeg ik niets. 'Maar natuurlijk moeten we wel eerst beslissen wie er naar welke factie gaat, éénmaal we die computers gehackt hebben. Ík stel voor dat de vier eerdergenoemden naar Eruditie gaan. Ik bedoel, jullie zijn slím, dat kunnen we van de rest van onze klas niet zeggen. Of toch in ieder geval niet slim genoeg voor Eruditie, hoewel we allemaal goed goed genoeg zijn om een Latijn richting aan te kunnen. Inclusief ik, waarmee ik op beide stukken van de zin doel, ik heb geen nood aan stomme opmerkingen. Wie is er akkoord?' Ik glimlach, monologen zijn altijd al mijn ding geweest.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Lucas "Luke" Erics


    ‘Hey,’ hoor ik Max achter me roepen. 'Ik denk niet dat het heel handig is. We zijn zojuist van ons chemie lokaal naar futuristisch Chicago geflitst. Ik denk niet dat die mensen daar erg blij mee zijn,’ Hij wijst naar het gebouw ‘Ik weet niet of je ooit boeken leest, of films kijkt, maar we zijn zojuist in ééntje beland.’
    Ik draai me om en kijk naar Max' gezicht. Meent hij dit? Hij lijkt tenminste erg zeker van zijn zaak. 'Gast, hoor je jezelf wel?' Ik kijk hem spottend aan. 'Want je klinkt als een idioot.'
    Ik heb het vermoeden dat hij een grapje maakt, maar hij kijkt erg serieus. Ik kan niet van zijn gezicht aflezen of hij dit echt meent. 'En nee, ik lees geen boeken. Alleen als dat moet,' bijt ik hem toe. 'En volgens mij lees jij er juist te veel.'
    Want het zou best kunnen dat Max gewoon te veel fantasieboeken leest en gewoon wiltdat we in een fantasiewereld zijn. Hoewel deze wereld er niet erg fantasie-achtig uit ziet. Er staan een paar hoge gebouwen en een enorm hek er omheen. Echt een fantasiewereld zou ik het dus niet willen noemen. Waarschijnlijk is het gewoon een dom stadje ergens in the middle of nowhere. Het blijft echter wel een raadsel waarom we hier beland zijn.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Aria "Adam" Adams
    Zestien • Dauntless • Divergent


    'Gast, hoor je jezelf wel?' Luke kijkt Matt spottend aan. 'Want je klinkt als een idioot. En nee, ik lees geen boeken. Alleen als dat moet en volgens mij lees jij er juist te veel.' Ik kuch luidop. Sommige mensen zijn toch echt idioot.
    'Hé, gast.' Ik kijk Luke kwaad aan. 'Ben je nu een idioot of doe je alsof je een idioot bent? Want wat het ook is, wat je aan het zeggen bent is het onbenulligste dat ik van mijn leven gehoord hebt en als je dit meent ben jij ook onmiddellijk het onbenulligste dat ik van mijn leven gezíén heb. Want a) Jij leest geen boeken en de rest van je klas wel en b) Ik heb Divergent gelezen - geen idee of Max dat gedaan heeft, ik heb de film gezien en eerlijk gezegd voldoet dit nog meer aan de beschrijving van het boek.
    Het is niet omdat jij een kalf bent dat je de rest van de wereld zo moet afschilderen.' Ik kijk hem kwaad aan en kijk dan rond me heen naar de rest van de groep. 'Ik veronderstel dat we weten wie er níét in Eruditie past.' Ik had Luke nooit echt gemogen, hoewel hij technisch gezien een vriend was. Technisch gezien, ja, want mijn moeder had me gedwongen bevriend met hem te worden om redenen die me nog steeds vrij onduidelijk zijn. Misschien omdat ze hoopt op het feit dat ik ooit echte vrienden ga maken buiten Chloë, maar whatever the case, dat wordt Luke niet.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Reyna 'Ray' Aurora Finnow.

    Vijftien • Dauntless • Divergent.


    'Is een Erudiet niet een slim iemand?' vraagt Lucas. Ik rol met mijn ogen. Duidelijk onwetend. 'Ja,' antwoordt Adam. 'Een Erudiet is een slim iemand die die slimheid nuttig en goed gebruikt. Volgens mij is dat laatste in deze maatschappij vergeten door de meeste mensen.' Ik lach zachtjes. Daar heeft ze maar al te gelijk in. 'Laten we er naartoe gaan. Misschien kunnen de mensen daar ons helpen.' Ik lach weer. Erudite, en vreemden helpen. Ze denken net zo goed dat we factieloos zijn, en dan maakt het ze niks uit of we dood in de greppel belanden of niet. En volgens mij dan ook nog liever wél.
    'Neen.' Adam heeft het boek gelezen, dat weet ik. We hebben het er vaak over gehad. En over hoe we beiden voor Dauntless zouden willen kiezen. 'Zoals Max zei: We zitten hier midden in een boek en volgens mij heb jij Divergent nog nooit gelezen, want dan zou je weten dat ze wellicht helemaal niet van plan zijn ons te helpen. We hebben een plan nodig om op de inwijdingslijst te komen. Dus ik stel voor dat we een paar slimmerds een plan bedenken. Max, Ray, Thea, Kay, dat doen jullie wel. Als jullie daar zin in hebben natuurlijk, maar daar twijfel ik niet aan.'
    Ze grijpt de rol als leider met beide handen aan, en dat doet ze goed. Begrijp me niet verkeerd, ik mag Adam. We zijn goede vriendinnen. Maar dat ze me samen wil laten werken met nota bene Max, Thea én Kay, dat doet me wel even zuchten. 'Maar natuurlijk moeten we wel eerst beslissen wie er naar welke factie gaat, éénmaal we die computers gehackt hebben. Ík stel voor dat de vier eerdergenoemden naar Eruditie gaan. Ik bedoel, jullie zijn slím, dat kunnen we van de rest van onze klas niet zeggen. Of toch in ieder geval niet slim genoeg voor Eruditie, hoewel we allemaal goed goed genoeg zijn om een Latijn richting aan te kunnen. Inclusief ik, waarmee ik op beide stukken van de zin doel, ik heb geen nood aan stomme opmerkingen. Wie is er akkoord?' Ik glimlach kleintjes en steek mijn vuist in de lucht. Ik geef me niet volledig over aan Erudite nu ik weet dat ik daar heen zal moeten. Ik laat mijn waardering zien op de Dauntless-manier. Ergens is dit ook een waarschuwing voor Adam.
    Ik kijk over de groep heen, en kom naast Adam staan. 'Ik ga er van uit dat weinigen de boeken kennen, ook al zijn we 4VWO. Maar een indeling lijkt me wel verstandig. Ben je het niet eens, dan roep je maar.' Ik laat mijn blik nogmaals over de personen glijden, stuk voor stuk. 'Degenen die door Adam genoemd zijn, inderdaad, naar Erudite. Dit zijn de intelligenten, en zij stellen kennis voorop; "Kennis is de enige logische oplossing voor het probleem van conflict".' Ik ben even stil. 'Voor Candor lijken Matt, Katie en Luke me wel geschikt. Zij stellen eerlijkheid voorop; "Oneerlijkheid maakt het kwade mogelijk".' Weer ben ik stil. Dit is nogal wat om te verwerken. 'Abnegation; Faye en Jay. "Ik zal degenen vergeten van wie ik houd als ik hen geen hulp biedt".' Ik glimlach als de keuze van de laatste twee facties niet lastig meer is. Amity en Dauntless, de overeenkomsten zijn niet te vinden. 'Voor Amity, degenen die vriendschap voorop stellen; Melissa, Chloe en Ryan. En voor degenen die lafheid als de wereld's grootste zonde zien en dapperheid als zijn oplossing, Adam en Aaron.' besluit ik met een glimlachje. 'Goed. Ik stel voor dat jullie je nu intelligent gaan gedragen. Verberg elke andere kleur dan blauw. Meisjes, draag je haar naar achteren of in een knot zo mogelijk. We gaan naar Erudite.' Ik glimlach gelukkig. 'Welkom in futuristisch Chicago.'

    [ bericht aangepast op 27 april 2014 - 19:48 ]


    These rings that I'm breaking are making you a personal debt.

    Maximilian ‘Max’ Wells.

    Erudite




    'Zoals Max zei: We zitten hier midden in een boek en volgens mij heb jij Divergent nog nooit gelezen, want dan zou je weten dat ze wellicht helemaal niet van plan zijn ons te helpen. We hebben een plan nodig om op de inwijdingslijst te komen. Dus ik stel voor dat we een paar slimmerds een plan bedenken. Max, Ray, Thea, Kay, dat doen jullie wel, als jullie daar zin in hebben, natuurlijk, maar daar twijfel ik niet aan. Maar natuurlijk moeten we wel eerst beslissen wie er naar welke factie gaat, éénmaal we die computers gehackt hebben. Ík stel voor dat de vier eerdergenoemden naar Eruditie gaan. Ik bedoel, jullie zijn slím, dat kunnen we van de rest van onze klas niet zeggen. Of toch in ieder geval niet slim genoeg voor Eruditie, hoewel we allemaal goed goed genoeg zijn om een Latijn richting aan te kunnen. Inclusief ik, waarmee ik op beide stukken van de zin doel, ik heb geen nood aan stomme opmerkingen. Wie is er akkoord?'
    Ergens moet ik lachen om haar opmerking, dus er verschijnt een lichte glimlach op mijn gezicht waarna ik mijn vinger opsteek, net zoals Ray, die eigenlijk alleen een vuist in de lucht steekt. Een stil protest.
    'Gast, hoor je jezelf wel? Want je klinkt als een idioot. En nee, ik lees geen boeken. Alleen als dat moet en volgens mij lees jij er juist te veel.' Ik besluit om niks te zeggen. Ik mag hem toch niet en anders krijgen we alleen maar ruzie.
    'Hé, gast. Ben je nu een idioot of doe je alsof je een idioot bent? Want wat het ook is, wat je aan het zeggen bent is het onbenulligste dat ik van mijn leven gehoord hebt en als je dit meent ben jij ook onmiddellijk het onbenulligste dat ik van mijn leven gezíén heb. Want a) Jij leest geen boeken en de rest van je klas wel en b) Ik heb Divergent gelezen - geen idee of Max dat gedaan heeft, ik heb de film gezien en eerlijk gezegd voldoet dit nog meer aan de beschrijving van het boek. Het is niet omdat jij een kalf bent dat je de rest van de wereld zo moet afschilderen. Ik veronderstel dat we weten wie er níét in Eruditie past.' Ik schiet nu in de lach. Moet hij maar niet zo dom doen.
    'Ik ga er van uit dat weinigen de boeken kennen, ook al zijn we 4VWO. Maar een indeling lijkt me wel verstandig. Ben je het niet eens, dan roep je maar. Degenen die door Adam genoemd zijn, inderdaad, naar Erudite. Dit zijn de intelligenten, en zij stellen kennis voorop; "Kennis is de enige logische oplossing voor het probleem van conflict". Voor Candor lijken Matt, Katie en Luke me wel geschikt. Zij stellen eerlijkheid voorop; "Oneerlijkheid maakt het kwade mogelijk". Abnegation; Faye en Jay. "Ik zal degenen vergeten van wie ik houd als ik hen geen hulp biedt". Voor Amity, degenen die vriendschap voorop stellen; Melissa, Chloe en Ryan. En voor degenen die lafheid als de wereld's grootste zonde zien en dapperheid als zijn oplossing, Adam en Aaron. Goed. Ik stel voor dat jullie je nu intelligent gaan gedragen. Verberg elke andere kleur dan blauw. Meisjes, draag je haar naar achteren of in een knot zo mogelijk. We gaan naar Erudite. Welkom in futuristisch Chicago.'
    Ik verwerk de informatie. Dit is nogal wat. We staan van het ene moment op het andere al te discussïeren over wie er naar welke factie gaat. Ik bijt op mijn lip en knoop mijn blauwe blazer dicht. Ik heb er spijt van dat ik vandaag een beanie op heb gedaan maar als ik hem af doe zie ik er al helemaal niet uit – mijn bril stelt het wel weer in evenwicht.
    Ik keer me weer om naar de anderen. Ray, Thea, Kay en ik dus – aangezien wij nu naar binnen moeten sneaken. Ik kijk naar de ingang en zie dat iedereen gewoon naar binnen loopt, jong en oud. ‘Ik denk dat we gewoon de ingang kunnen nemen, maar daarna wordt het wel moeilijk. We moeten waarschijnlijk naar de hoogste verdiepingen.’ Ik scan het gebouw en zie een brandtrap. Die kunnen we ook nemen maar dan hebben we meer kansen om gepakt te worden.
    ‘We hebben ook nog de brandtrap,’ ik wijs ernaar. ‘Het enige gevaarlijke eraan is dat we meer op zullen vallen aangezien iedereen de ingang neemt.’
    Opnieuw laat ik mijn blik het gebouw scannen maar bedenk me dat ik het verkeerd bekijk. Bekijk niet een deel maar het geheel.
    Ik bestudeer de mensen en zie dat sommige volwassenen een pasje dragen. Misschien kunnen we met zo’n pasje bij de informatie. ‘Of we moeten zo’n pasje gebruiken,’ grijns ik.

    [ bericht aangepast op 27 april 2014 - 20:49 ]

    -

    [ bericht aangepast op 27 april 2014 - 22:13 ]


    help

    Melissa

    Ze keek Luke raar aan. Geloofde hij nu echt dat de mensen van Erudite echt ons zouden helpen? Ze waren zeer arrogant en zouden nooit iemand helpen die niet van hun factie was. Ze had persoonlijk niks regen Eudite want op sommige punten was Mel akkoord met Erudite maar Melissa vond ontwetendheid niet een rede voor oorlog, helemaal niet. Dan komt Adam naar voren en neemt ze direct de leiding. Zij zegt op een onbeleefde manier dat Luke fout was en dan stelde ze voor wat we moesten doen. Nadat die klaar was met haar uitleg ,komt Reyna naast Adam staan en vertelt zij verder. Mel luistert dus aandachtig naar wat Reyna zegt: "Ik ga er van uit dat weinigen de boeken kennen, ook al zijn we 4VWO. Maar een indeling lijkt me wel verstandig. Ben je het niet eens, dan roep je maar." Het blijft stil en ze kijkt rond naar alle andere mensen. Mel kende Divergent al en ze wist dus ook waar ze haar ging indelen. Zodra ze het boek uit had, zocht ze direct quizzen om te zien waar ze hoorde omdat alleen Dauntless en Abnegation duidelijk uitgelegd werden. Op de quiz kwam ze Amity uit en ze zocht meer informatie. Het paste inderdaad perfect bij haar. Ze probeerde altijd vriendelijk te zijn en door ruzie ontstond oorlog. Zo dacht ze er toch over. Toen sprak Reyna: "Voor Amity, degenen die vriendschap voorop stellen; Melissa, Chloe en Ryan." Melissa knikte omdat ze akkoord ging en ze keek Chloe aan, glimlachte en zei: "We passen ook echt in Amity, hé,"

    [ bericht aangepast op 27 april 2014 - 21:11 ]

    Aria "Adam" Adams
    Zestien • Dauntless • Divergent


    'Goed plan,' zeg ik tegen Ray als ze klaar is met haar uitleg. Ik besluit maar niets te zeggen op het feit dat ze haar vuist in de lucht stak in plaats van haar hand, wat een teken van de Onverschrokkenen is. 'Én perfect ingedeeld, maatje.' Het grote Max-plan gaat me ook niet voorbij en zelfs al zou ik het van mijn leven niet willen of durven toegeven, het is best een goed plan.
    'Eén vraag, Max,' zeg ik. 'Hoe wil je die pasjes bemachtigen?' Ik heb geluk dat ik vandaag een jeansbroek en een blauw topje aanhad, want anders was de hele missie voor mij totaal gescheten. Mijn handen reiken naar mijn haar, dat op het moment voor de ene helft in een dot zit en er voor de andere helft uithangt. Ik ben nooit de beste geweest met haar, maar het lukt me nog net wel om mijn haar helemaal vast te steken. 'Niemand toevallig een reservebril bij? Desnoods zelfs een zonnebril?' vraag ik. 'We kunnen natuurlijk ook claimen dat ze op de grond gevallen zijn, maar dan maken we niet zo'n goede eerste indruk op Jeanine Matthew, vrees ik.' Opeens realiseer ik me dat de helft van ons klas wellicht zelfs niet eens weer wie Jeanine Matthews is, dus leg ik het maar even uit. 'Jeanine Matthews is de leidster van Eruditie, ontzettend slim en dat maakt haar ook een ontzettend moeilijk doelwit. Zij is onze vijand, aangezien we volgens mij allemaal aan de kant van Tris staan - als Tris hier bestaat, natuurlijk. Ik heb geen idee welke dag van welk jaar we op het moment zijn, of wij de rol van Tris horen in te vullen of dat we misschien bondgenoten horen te zijn met haar - en haar dus horen te zoeken. Maar goed, ik veronderstel dat iedereen akkoord is met het Max-plan, aangezien niemand echt iets zei toen hij het vroeg?'


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried


    Henry Aaron Marwick.
    Zestien • Dauntless • Divergent.


    Aaron knipperde even met zijn ogen tegen het felle zonlicht. Hij fronste zijn wenkbrauwen toen hij zijn omgeving zag. Dit leek niet echt op het chemielokaal waar ze vier seconden geleden even in stonden. Gebouwen torenden boven hen uit langs alle kanten en de zon stond hoog aan de hemel. In de verte, nog hoger dan alle gebouwen, was iets te zien dat op een hek leek. Aaron had geen flauw idee waar ze zich bevonden.
    Reyna zei iets. In Aarons opinie leek ze veel te vrolijk voor de huidige omstandigheden. Hij zuchtte en haalde een hand door zijn haar. Moest dit nu weer zo nodig gebeuren. Wat gezellig.
    Aaron zag in de verte een reuzenrad dat de skyline tot een geheel maakte, en toen herkende hij het. Het zag er weliswaar helemaal anders uit dan het er zou moeten uitzien, maar dit was zeer zeker de skyline van Chicago. Wat deden ze in godsnaam in Chicago?
    Aaron was had blijkbaar iets belangrijks gemist, want iedereen was al in een diep gesprek verwikkeld waar hij duidelijk geen deel van uitmaakte. Aaron draaide zich om naar de groep en ging verveeld wat dichterbij staan. Hij ving het woord 'Divergent' meer dan eens op. Ohja, die boeken waar alle tienermeisjes op de hele wereld momenteel aan verslaafd waren. Aaron was geen fan van moderne lectuur. Hij respecteerde dat anderen daar wel hun tijd aan konden besteden, maar dit was gewoon te gestoord voor woorden.
    "Neen," ving Aaron op. "Zoals Max zei: We zitten hier midden in een boek en volgens mij heb jij Divergent nog nooit gelezen, want dan zou je weten dat ze wellicht helemaal niet van plan zijn ons te helpen." Oh, geweldig. "We hebben een plan nodig om op de inwijdingslijst te komen. Dus ik stel voor dat we een paar slimmerds een plan bedenken. Max, Ray, Thea, Kay, dat doen jullie wel," verklaar ik. "Als jullie daar zin in hebben, natuurlijk, maar daar twijfel ik niet aan."
    Aaron zuchtte geïrriteerd bij de betweterige manier van spreken die Adam had opgezet. En nope, ze hield niet op.
    "Kennis is de enige logische oplossing voor het probleem van conflict," zei ze. "Voor Candor lijken Matt, Katie en Luke me wel geschikt. Zij stellen eerlijkheid voorop; Oneerlijkheid maakt het kwade mogelijk." Aaron had niet eens zin om er commentaar op te geven. Hij was er eerlijk gezegd verrast van dat hij dit zo gemakkelijk over zich heen liet gaan. Per slot van rekening waren ze een heel stuk ver van thuis en het leek niet echt waarschijnlijk dat ze snel terug zouden gaan. "Abnegation; Faye en Jay. Ik zal degenen vergeten van wie ik houd als ik hen geen hulp biedt." Iemand hield zich graag bezig met citaten van buiten te leren...
    "Voor Amity, degenen die vriendschap voorop stellen; Melissa, Chloe en Ryan. En voor degenen die lafheid als de werelds grootste zonde zien en dapperheid als zijn oplossing, Adam en Aaron," sloot Reyna af. Aaron had zijn armen gekruist en keek naar beneden toen hij half in de lach schoot, maar zich inhield. "Goed. Ik stel voor dat jullie je nu intelligent gaan gedragen. Verberg elke andere kleur dan blauw. Meisjes, draag je haar naar achteren of in een knot zo mogelijk. We gaan naar Erudite." Reyna glimlachte die dromerige glimlach die Aaron al zo vaak had gezien. Het was een wonder dat hij nog steeds geen arrogante opmerking had gemaakt... "Welkom in het futuristische Chicago," zei Ray.
    Ik verwerk de informatie. Dit is nogal wat. We staan van het ene moment op het andere al te discussïeren over wie er naar welke factie gaat. Ik bijt op mijn lip en knoop mijn blauwe blazer dicht. Ik heb er spijt van dat ik vandaag een beanie op heb gedaan maar als ik hem af doe zie ik er al helemaal niet uit – mijn bril stelt het wel weer in evenwicht.
    "Ik denk dat we gewoon de ingang kunnen nemen, maar daarna wordt het wel moeilijk. We moeten waarschijnlijk naar de hoogste verdiepingen," begon Max toen. Hij staarde naar het gebouw met het logo van wat Eruditie genoemd wordt. "We hebben ook nog de brandtrap." Hij wijst er even onnodig naar. "Het enige gevaarlijke eraan is dat we meer op zullen vallen aangezien iedereen de ingang neemt." Aaron bedacht dat het sowieso al een belachelijk idee was om met iedereen tegelijkertijd naar binnen te gaan. "Of we moeten zo’n pasje gebruiken," zei Max dan. Hij grijnsde. De grijns stond hem niet.
    "Eén vraag, Max," begon Adam dan weer autoritair. "Hoe wil je die pasjes bemachtigen? Niemand toevallig een reservebril bij? Desnoods zelfs een zonnebril?' vraag ze. "We kunnen natuurlijk ook claimen dat ze op de grond gevallen zijn, maar dan maken we niet zo'n goede eerste indruk op Jeanine Matthew, vrees ik."
    "Oh ja, want iedereen die slim is draagt een bril en het is totaal niet verdacht als een hele groep mensen ze op hetzelfde moment heeft kwijtgespeeld," zei Aaron zuchtend, maar Adam ging onverstoorbaar verder. "Jeanine Matthews is de leidster van Eruditie, ontzettend slim en dat maakt haar ook een ontzettend moeilijk doelwit. Zij is onze vijand, aangezien we volgens mij allemaal aan de kant van Tris staan - als Tris hier bestaat, natuurlijk. Ik heb geen idee welke dag van welk jaar we op het moment zijn, of wij de rol van Tris horen in te vullen of dat we misschien bondgenoten horen te zijn met haar - en haar dus horen te zoeken. Maar goed, ik veronderstel dat iedereen akkoord is met het Max-plan, aangezien niemand echt iets zei toen hij het vroeg?"
    "Ik veronderstel dat jij onze almachtige leider bent, aangezien je vrijwel gewoon iedereen staat te commanderen en er amper een speld tussen te krijgen is?" imiteerde Aaron haar irriterende toontje. "Eerst en vooral, als zij daarbinnen allemaal zo verschrikkelijk slim zijn, lijkt het je dan niet enorm absurd moesten ze niet doorhebben dat wij - of zij," hij knikte zijn hoofd in de richting van Thea, die er heel stil bij stond, "daar niet thuis horen?" zei hij. Het kon natuurlijk ook zijn dat er daar zo ongelofelijk veel mensen werkten dat niemand het zou opmerken moesten er een paar nieuwe gezichten zijn, maar dan nog zou het slimmer zijn om te doen alsof ze helemaal nieuw waren en geen pasje hadden, alsof ze kwamen solliciteren voor een job. "En denk je niet dat vier tieners opvallend zijn tussen een hoop volwassenen als ze gewoon binnenwalsen? Maar goed, ik vertrouw op je, want je hebt het blijkbaar allemaal zo fantastisch uitgedokterd," vervolgde Aaron met een gespeelde glimlach.


    This post still sucks, I'm sorry.

    [ bericht aangepast op 27 april 2014 - 22:41 ]


    help

    Lucas "Luke" Erics


    'Hé, gast.' Ik hoor de boze stem van Ari naast me. 'Ben je nu een idioot of doe je alsof je een idioot bent? Want wat het ook is, wat je aan het zeggen bent is het onbenulligste dat ik van mijn leven gehoord hebt en als je dit meent ben jij ook onmiddellijk het onbenulligste dat ik van mijn leven gezíén heb. Want a) Jij leest geen boeken en de rest van je klas wel en b) Ik heb Divergent gelezen - geen idee of Max dat gedaan heeft, ik heb de film gezien en eerlijk gezegd voldoet dit nog meer aan de beschrijving van het boek. Het is niet omdat jij een kalf bent dat je de rest van de wereld zo moet afschilderen.' Zegt ze. 'Ik veronderstel dat we weten wie er níét in Eruditie past.'
    Ik kijk haar aan met een grijns. Grappig hoe snel sommige mensen boos worden. 'Dus omdat ik de Divergent boeken niet heb gelezen en ik niet meteen geloof dat we in de toekomst zijn in de wereld van Divergent, ben ik gelijk een idioot?' Ik knik even langzaam. 'Oké, duidelijk.'
    Vervolgens wordt alles uitgelegd, en ik snap er toch steeds geen zak van. Ik word ingedeeld in een groep die "Candor" heet en eerlijkheid voorop stelt. 'Ik vind het best,' zegt ik schouderophalend. 'Hopelijk lopen daar mensen rond die niet gelijk staan te janken als je iets opmerkt aan hun kledingstijl of gedrag.' Want zo zijn de meeste mensen op onze school wel. Als ik zeg dat iemands broek veel te kort is, of dat iemand zich echt als een klootzak gedraagt ben ik altijd gemeen. Al vind ik daar niks gemeens aan. Het is zo, en iemand moet die mensen daar even op wijzen.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Aria "Adam" Adams
    Zestien • Dauntless • Divergent


    "Oh ja, want iedereen die slim is draagt een bril en het is totaal niet verdacht als een hele groep mensen ze op hetzelfde moment heeft kwijtgespeeld," klaagt Aaron. Waarom ook niet, het is Aaron, die heeft altijd wel iets te klagen.
    "Voor de duidelijkheid, Aaron, hier wel. Hier dragen alle Erudieten brillen, zelfs al is het maar voor de sier. Je twijfels aan mij zijn onterecht."
    "Ik veronderstel dat jij onze almachtige leider bent, aangezien je vrijwel gewoon iedereen staat te commanderen en er amper een speld tussen te krijgen is?" zei Aaron, die mij zo te zien probeerde te immiteren. "Eerst en vooral, als zij daarbinnen allemaal zo verschrikkelijk slim zijn, lijkt het je dan niet enorm absurd moesten ze niet doorhebben dat wij - of zij," hij knikte naar Thea, "daar niet thuishoren?"
    "Niet als we het slim spelen. We moeten onszelf dan wel in het systeem krijgen, maar we hebben ook het serum van Abnegation nodig om het geheugen van sommige mensen bij te schaven. En wat je eerste opmerking betreft: Volgens mij is dat het eerste in jaren waarin ik je gelijk kan geven. Al kun je Ray ook zo noemen, ze doet het opmerkzaam goed in het leidersshap." Ik glimlachte vals naar hem. Aaron en ik waren nooit beste maatjes geweest, verre van.
    "En denk je niet dat vier tieners opvallend zijn tussen een hoop volwassenen als ze gewoon binnenwalsen? Maar goed, ik vertrouw op je, want je hebt het blijkbaar allemaal zo fantastisch uitgedokterd," glimlacht hij.
    "Nummer twee waarin ik je gelijk kan geven vandaag. Goed op weg, Aaron, je bent je record aan het vestigen. En ik weet niet of je het op hebt, maar er wandelen daar heus wel meer mensen binnen dan volwassenen. Ik vertrouw erop dat onze Erudieten - met de nadruk op onze, het lukt. Ondertussen stel ik wel voor dat er een paar mensen naar Abnegation gaan om dat serum in handen te krijgen. Dat moet simpel zijn, aangezien de bescherming daar ridicuul en lachwekkend is. Whatever the case," sluit ik af, "ik ga niet met jou mee."
    Sluit ik af, totdat ons teergeliefde Luke er weer tussen komt, in ieder geval.
    "Ja, Luke. Je zou ons ondertussen toch wel al wat meer mogen vertrouwen wat zo'n dingen betreft en als je dat niet doet ben je inderdaad heel idioot bezig. Ik heb je zelfs nog de keuze gegeven om te beslissen of je idioot was of idioot bezig was. En om op je tweede vraag te antwoorden: Ik zou daarbinnen maar gewoon mijn kop houden, want ze stellen dat daar inderdaad niet zo op prijs."


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried



    Ryan Green
    Zestien • Amity


    Ik word wakker van een luide stem. Quasi meteen grijp ik naar mijn achterhoofd, waar een helse pijn de kop op steekt. Ik open mijn ogen, maar heb het gevoel dat ik nog droom. Ik ben niet meer in het klaslokaal, maar zit onder een blauwe hemel op de grond. Ik werp een blik achter me, waarna de oorzaak van die verschrikkelijke pijn in mijn achterhoofd meteen duidelijk wordt. Ik ben recht op een steen terecht gekomen. Nu pas merk ik op dat mijn klasgenoten hier ook allemaal zijn. De meesten lijken al klaarwakker en enkelen zijn hevig in discussie. Ik herken Aria's stem en probeer me daarop te focussen. Het is moeilijker dan gedacht omdat ik steeds een luid gebons hoor in mijn hoofd. Ik probeer recht te gaan staan, wat me tot mijn verbazing ook lukt. Ik neem de omgeving in me op en zie enkele grote gebouwen. Dit is niet de school waar ik enkele ogenblikken geleden nog was. Verward glijd mijn blik naar een gebouw met een groot oog op. Eronder staan letters, maar door mijn val en het feit dat ik al lang geen bril meer draag, kan ik die niet ontcijferen. Ik schud mijn hoofd en kijk nar de rest. Opnieuw heeft Aria het woord genomen. Van wat ik tot nu toe begrepen heb zitten we in een fantasiewereld. Blijkbaar hebben enkelen boeken hierover gelezen, maar mij zegt de naam 'Divergent' helemaal niets. Ik ben nooit een lezer geweest. Verder begrijp ik nog dat we allemaal een factie moeten kiezen binnenkort, en dat ik het best in Amity zou passen. Ik houd inderdaad enorm van mijn vrienden, maar toch ben ik niet zeker of ik hier wel voor geschikt ben. Aangezien ik geen ruzie wil, zeg ik op zachte toon: 'Voor mij is het oke. Willen jullie wel wat zachter praten? Ik ben net op een steen terecht gekomen en het lijkt alsof er honderd mensen in mijn oor staan te schreeuwen.' Ik wend mijn blik af van Aria en ga op zoek naar Cloe. Ik voel een vlaag van opluchting door me heen gaan, als ik haar even verderop zie zitten. Ik loop naar haar toe en ga naast haar zitten. 'Gaat het een beetje met je?'


    [ bericht aangepast op 30 april 2014 - 15:02 ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.