• Ik kwam een interessant filmpje tegen (met dezelfde titel als die van dit topic), die inmiddels helaas van YouTube is verwijderd, maar dit is een gelijksoortig experiment: 'The Bystander Effect':



    Op deze site las ik onderaan wat reacties op het (verwijderde) filmpje. Er is een partij die het belachelijk vindt dat de 'minder verzorgde' persoon niet geholpen wordt en er is een partij die zegt 'die persoon ziet er uit als een zwerver/lijkt dronken, logisch dat hij niet geholpen wordt.'
    Met welke partij zijn jullie het eens? Is het logisch dat de minder verzorgde persoon zo lang ligt te vragen om hulp? Denk je dat jij zou helpen in dezelfde situatie?
    Ik ben het eens met de partij die het belachelijk vind dat er niks gedaan wordt, het kan zomaar zijn dat die persoon een ernstig gezondheidsprobleem heeft.. En nu ik het filmpje gezien heb zou ik hópen dat ik zou helpen.. Maar of ik het daadwerkelijk zou doen weet ik denk ik pas wanneer het me overkomt.


    You are beautiful, you are love.

    Het is natuurlijk niet oké, maar ik snap het wel.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Waarom zou je mensen 'die er niet uitzien' niet helpen? Wat als die persoon toevallig op sterven ligt, hem/haar gewoon laten sterven? Het is belachelijk hoe heel veel mensen aan zichzelf denken en mensen niet helpen omdat ze er 'onverzorgd uitzien'. Ik ben het dus eens met de partij die het belachelijk vindt dat niemand helpt. Hoe zou jij het zelf vinden als niemand je komt helpen? Daar zouden ze beter eens over nadenken.


    16 - 09 - '17

    Nou zeg. Die man zag er niet eens vies uit. Te erg voor woorden. Ik zal dus wel helpen of ten minste kijken of die man wel goed is. Je weet maar nooit. Nu kunnen jullie vast zeggen: 'Maar jij zegt het alleen omdat je die film heb gezien, wacht maar af totdat je jezelf in zo'n situatie bevind.' Nou, niet dus. Ik weet dat ik wel een handje uit zal steken. Al haat ik het gestaar dat erbij komt.


    -

    In het algemeen zou ik zeggen dat mensen die er minder verzorgd uitzien minder snel geholpen worden. Zeker in de grote steden. Ik zou hier een hele uitleg bij willen geven, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen zonder dat het verkeerd overkomt. Laat ik het daarom houden op iets als intuïtie?


    Hamartia

    Cresseyde schreef:
    Het is natuurlijk niet oké, maar ik snap het wel.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Als je achter je computer naar dit filmpje kijkt, is het makkelijk om te zeggen dat je het zelf anders zou doen. In realiteit zou je de "zwerver" waarschijnlijk gewoon niet opmerken. Natuurlijk zouden veel mensen wel helpen als het heel duidelijk was dat deze ziek was, maar als hij ergens gewoon ligt, laten we hem met rust.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Foraoise schreef:
    Waarom zou je mensen 'die er niet uitzien' niet helpen? Wat als die persoon toevallig op sterven ligt, hem/haar gewoon laten sterven? Het is belachelijk hoe heel veel mensen aan zichzelf denken en mensen niet helpen omdat ze er 'onverzorgd uitzien'. Ik ben het dus eens met de partij die het belachelijk vindt dat niemand helpt. Hoe zou jij het zelf vinden als niemand je komt helpen? Daar zouden ze beter eens over nadenken.


    Pretty is just a pretty word.

    Tuala schreef:
    Als je achter je computer naar dit filmpje kijkt, is het makkelijk om te zeggen dat je het zelf anders zou doen. In realiteit zou je de "zwerver" waarschijnlijk gewoon niet opmerken. Natuurlijk zouden veel mensen wel helpen als het heel duidelijk was dat deze ziek was, maar als hij ergens gewoon ligt, laten we hem met rust.


    Die man vroeg om hulp. Als het een zwerver was zou je nog kunnen stellen dat hij daarom hulp wil, maar ik vond die man er nou niet bepaald als een zwerfer uitzien.


    Pretty is just a pretty word.

    JAAAAAAAAAAAAAAAAA
    Dan moeten die man en vrouw beide hetzelfde doen. Niet de man zo nep om hulp laten roepen en die vrouw daar dood laten liggen.
    Daarbij zag die man er beter uit dan die vrouw.

    Wat een dom onderzoek. Helemaal fout gedaan.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2014 - 21:42 ]


    I live for the applause, you will die for it.

    Tuala schreef:
    Als je achter je computer naar dit filmpje kijkt, is het makkelijk om te zeggen dat je het zelf anders zou doen. In realiteit zou je de "zwerver" waarschijnlijk gewoon niet opmerken. Natuurlijk zouden veel mensen wel helpen als het heel duidelijk was dat deze ziek was, maar als hij ergens gewoon ligt, laten we hem met rust.

    Dit is goed uitgelegd! Ongeveer wat ik ook dacht. Daarbij speelt het gevoel of je iemand wel of niet snel zult vertrouwen een rol, denk ik.


    Hamartia

    Ik vind ook dat ze het onderzoek een beetje verkeerd hebben gedaan, er zijn te veel factoren anders.
    Maar ik denk dat als dat zo was, ze dezelfde uitkomst zouden krijgen. De meeste mensen zitten nou eenmaal zo in elkaar..


    I solemnly swear that I am up to no good.

    Lazet schreef:
    Ik vind ook dat ze het onderzoek een beetje verkeerd hebben gedaan, er zijn te veel factoren anders.
    Maar ik denk dat als dat zo was, ze dezelfde uitkomst zouden krijgen. De meeste mensen zitten nou eenmaal zo in elkaar..


    Dit, en ik had laatst ook nog een ander filmpje gezien met hetzelfde onderzoek en dat was niet erg anders.
    Klik.


    Everything is illuminated by the light of our past.

    ik heb hier een ander filmpje over gezien, hetzelfde principe, maar realistischer uitgewerkt. de zwerver lag er een uur en de man in pak, hoefde maar door zijn knieën te zakken of er stond al 10 man omheen.

    Maar het is makkelijk om te zeggen dat je het zo en zo gaat doen. net zoals mensen altijd zeggen 'ja, zodra rik zie dat er iemand in elkaar geslagen word, schiet ik te hulp.' maar voorlopig staat bijna iedereen altijd toe te kijken.
    Dit zijn dingen die op het moment gebeuren en je niet over nadenkt. Het is normaal in zo'n grote stad, dat er zwervers op de stoep liggen. ik persoonlijk denk, dat ik ook met een grote boog omgelopen zou zijn als dit het geval was. daar ben ik gewoon heel eerlijk in.


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    Hmm, ik kan het filmpje niet zien op de mobiele versie :/


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Styles schreef:
    ik heb hier een ander filmpje over gezien, hetzelfde principe, maar realistischer uitgewerkt. de zwerver lag er een uur en de man in pak, hoefde maar door zijn knieën te zakken of er stond al 10 man omheen.

    Maar het is makkelijk om te zeggen dat je het zo en zo gaat doen. net zoals mensen altijd zeggen 'ja, zodra rik zie dat er iemand in elkaar geslagen word, schiet ik te hulp.' maar voorlopig staat bijna iedereen altijd toe te kijken.
    Dit zijn dingen die op het moment gebeuren en je niet over nadenkt. Het is normaal in zo'n grote stad, dat er zwervers op de stoep liggen. ik persoonlijk denk, dat ik ook met een grote boog omgelopen zou zijn als dit het geval was. daar ben ik gewoon heel eerlijk in.

    Dat filmpje wilde ik dus ook in dit topic zetten, maar is overal verwijderd.
    En tja, als niemand helpt, waarom jij of ik dan wel? Ik snap wel dat veel mensen het niet doen, maar als iemand echt duidelijk om hulp vraagt (zoals in het filmpje dat helaas verwijderd is) vind ik het tocht behoorlijk triest.

    Tootles schreef:
    (...)

    Dit, en ik had laatst ook nog een ander filmpje gezien met hetzelfde onderzoek en dat was niet erg anders.
    Klik.

    Ja, dat is het filmpje dat ik bedoelde, in je link is 't ook verwijderd. ;p


    You are beautiful, you are love.