• Een vriendin van me, die sinds de kerstvakantie bij mij op school zit, heeft het een beetje moeilijk in haar thuissituatie. Ik ga niet teveel uitweiden hierover, aangezien het nogal privé is, maar het komt erop neer dat ze geen computer of internet heeft (behalve op haar gsm, maar dat natuurlijk ook beperkt).
    Doordat ze geen computer had en ook geen word is ze er niet in geslaagd een soort verslag voor Nederlands in te leveren. Nu heeft ze dus op haar examen Nederlands, voor het onderdeel schrijven, sowieso een nul.
    Achteraf gezien zou je zeggen, waarom heb je haar niet gewoon uitgenodigd om het bij jou te typen? Da's waar, alleen had ze ons niet meteen verteld dat ze met dat probleem zat, zo kon ik haar dus moeilijk helpen.
    Nu leerden we onlangs bij Nederlands over het schrijven van een sonnet. En onze leerkracht zegt dat als iemand een goed sonnet, volgens de regels van de kunst, kan schrijven, die 100% krijgt op het onderdeel literatuur voor de examens. Daar kreeg ik dus het idee om die vriendin een handje te helpen. Met een 100 voor literatuur kan ze misschien wel (samen met de andere onderdelen van het examen Nederlands) haar punten ophalen. Nu zat ik alleen met het probleem: er moet dus iemand een sonnet schrijven.
    Ik heb het haar al voorgesteld, maar zij zelf is niet zo goed in het schrijven van die dingen. En ook ik blink er niet bepaald in uit... Dus zou ik graag beroep doen op de creatieve geesten hier aanwezig. Dus:

    Wat moet er gebeuren:
    Ik heb een sonnet nodig, onderwerp helemaal vrij gekozen.

    Wat is een sonnet:
    Een verhalende dichtvorm, die zeer veel regels heeft. Ik zal ze hieronder dus proberen uitleggen (uit mijn cursus Nederlands), maar weet niet of ik dat zeer duidelijk kan.

    Een sonnet bestaat in totaal uit 14 verzen. Die zijn opgedeeld in twee delen. Het eerste deel is een octaaf (8 versen), die dan weer bestaat uit twee quatrijnen (4 verzen). Het tweede deel is een sextet (6 verzen), die bestaat uit twee terzines (3 verzen).
    Laat ik dat eens proberen in een schema te gieten.

    Vers 1
    Vers 2
    Vers 3
    Vers 4 ---> het eerste quatrijn is hierbij volledig

    Vers 5
    Vers 6
    Vers 7
    Vers 8 ---> Het tweede quatrijn is af


    > de twee quatrijnen vormen een octaaf, het eerste deel van je sonnet

    Hier bevindt zich een ommekeer. Het gevoel gaat bv. van poitief naar negatief.

    Vers 9
    Vers 10
    Vers 11 ----> Dit is de eerste terzine

    Vers 12
    Vers 13
    Vers 14 ----> Tweede terzine
    > de twee terzines vormen een sextet, het tweede deel van het sonnet.



    Hierbovenop zijn er nog meer regels. Namelijk omtrent de rijmklanken:
    Het eerste deel van het sonnet (de octaaf dus) mag maar twee rijmklanken bevatten. Ik geef even een voorbeeld (maar dan zonder volledige zinnen):
    Paard A
    Wagen B
    Klagen B
    Haard A
    Ook het tweede quatrijn moet er zo uitzien. De rijmwoorden moeten dus nog steeds zo geordend zijn ABBA, waarin A nog steeds rijmt op paard en B nog steeds op wagen. bv.
    Kaart A
    Zagen B
    Opdagen B
    Zwaard A

    Hopelijk snappen jullie het tot nu toe nog. Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.... Maar hier komt het vervolg van de rijmklanken, hopelijk heb ik jullie nog niet afgeschrikt (;
    Ook het tweede deel (het sextet) heeft een uitgesproken vorm. Daar kunnen zich 2 of 3 rijmklanken bevinden. Dat zijn dus 2 of 3 woorden waarop gerijmd wordt, zoals paard en wagen in het voorbeeld hierboven. Ik geef nog een voorbeeld:
    Droog C
    Boog C
    Zoek D

    Boom E
    Droom E
    Boek D


    Het ritme:
    Elk vers telt 12 of 13 lettergrepen. (Maar je vers mag enkel 13 lettergrepen tellen als de laatste lettergreep eindigt met een doffe e)
    Bovendien heeft elk vers een bepaald metrum waar men zich aan dient te houden. Hiervoor moet je erop letten of een lettergreep beklemtoond is of niet.
    Ik neem hiervoor het voorbeeld uit mijn notieties Nederlands:

    En toomt haar paarden woest, met teughel en ghebit (het is oud Nederlands, dus nee ik heb het niet fout geschreven (; )

    En is een onbeklemtoonde lettergreep, gevolgd door een beklemtoonde lettergreep, hier eindigt 1 versvoet. Je kan dat vers dus op deze manier onderverdelen:

    En toomt / haar paard/en woest,/ met teugh/el en/ ghebit.

    We hebben ze nu dus steeds verdeeld dat er twee lettergrepen apart staan, ik duid de eerste even aan: èn tòòmt, dit is dus een versvoet, in totaal hebben we er zes. Elke versvoet moet eerst een onbeklemtoonde en later een onbeklemtoonde lettergreep hebben. Zoals bv. de tweede versvoet:

    haar paard , daarbij is paard beklemtoond, dat is het belangrijkste, daar leg je de nadruk op.
    Als je dit alles begrijpt, dan weet je hoe je een sonnet moet schrijven. (:

    Meer informatie over een sonnet:
    Wikipedia
    Uitleg over de structuur van een sonnet
    Een voorbeeld
    In het Engels (maar wel duidelijk uitgelegd, met voorbeelden)

    Beloning:
    Degene wie zijn sonnet ik (of eigenlijk mijn vriendin) gebruik(t), krijgt mijn allerlaatste 3 credits. Ik vrees dat ik jullie niet meer kan bieden.
    Daarbovenop krijg je mijn oneindige respect en dankbaarheid.

    Inleveren:
    Ten laatste op maandag 2 juni en liefst in privébericht. Zodra deze sonnet immers op internet staat is hij te traceren en ik wil niet dat ze nog ergere punten krijgt doordat ze beschuldigd zou worden van plagiaat. Mensen die deze dingen niet willen doen uit eergevoel, begrijp ik volledig. Ik ben degene dan ook eeuwig dankbaar die een goede sonnet kan inleveren, aangezien diegene wel zorgt voor de goede punten van mijn vriendin.

    [ bericht aangepast op 27 mei 2014 - 16:21 ]


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik weet dat ze het risico wel wil lopen. Ze heeft immers een boel in te halen. En als die leerkracht daarover stom gaat doen, dan moet er eens grondig gebabbeld worden. Er heeft onder andere al vertrouwelijke dingen zomaar gezegd, ook al vroeg mijn vriendin expliciet zoiets niet te vertellen.
    Ik hoop gewoon haar te helpen zo, aangezien ze er niet zo goed voor staat tot nu toe..


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Mijn topics.

    Ik heb al een heel tijdje geen gedichten meer geschreven en heb zelf nog nooit een sonnet geschreven, wel veel behandeld bij Nederlands, maar misschien dat ik, als ik tijd en inspiratie heb, wel een poging waag c;


    Happy Birthday my Potter!

    Junns schreef:
    Ik vind het ontzettend lief van je dat je dit voor haar wilt regelen.
    Maar je zegt dat dit voor een examen is. Hoe sneu ik het ook vind voor je vriendin dat zij het zelf niet kan redden, dat vind ik 'spieken' of 'plagiaat'. Je snapt wat ik bedoel. Als zij dat gaat inleveren en zegt dat het de hare is, wat kan er ook allemaal wel niet gebeuren als je leerkracht erachter komt dat hij niet van haarzelf is?
    Nogmaals, ik vind het echt heel lief dat je dit wilt doen, dit is allemaal niet aanvallend naar jou bedoeld, ik ben zelf gewoon een heel eerlijk persoon en ik kan het dus gewoon niet in mijn hart vinden om te helpen. Sorry.


    Het is allesbehalve spieken of plagiaat.. het is gewoon hulp.. De leraar kan er uberhaupt niet achterkomen, zeker niet als t per PB gestuurd wordt. en t gaat daar ook niet om. Dit is eigenlijk puur een extra opdracht om je punten op te halen als t niet zo goed gaat..
    Het is inderdaad heel lief dat ze dit doet en ik ben ook een heel eerlijk persoon. en t is eerlijk dat dit best een lage reactie is.. (en dit is ook niet aanvallend bedoeld ofzo, maar kom op zeg..)

    Maar verder. ik kan t ook niet, en dat weet je denk ik wel (;


    It's high noon.

    LogitG27 schreef:
    (...)

    Het is allesbehalve spieken of plagiaat.. het is gewoon hulp.. De leraar kan er uberhaupt niet achterkomen, zeker niet als t per PB gestuurd wordt. en t gaat daar ook niet om. Dit is eigenlijk puur een extra opdracht om je punten op te halen als t niet zo goed gaat..
    Het is inderdaad heel lief dat ze dit doet en ik ben ook een heel eerlijk persoon. en t is eerlijk dat dit best een lage reactie is.. (en dit is ook niet aanvallend bedoeld ofzo, maar kom op zeg..)

    Maar verder. ik kan t ook niet, en dat weet je denk ik wel (;


    Als de leerkracht dit topic per toeval zou zien, kan hij er wel achter komen. En Junns' reactie is helemaal niet laag, ze spreekt de waarheid. Ik vind deze reactie eerder laag.
    Goed, ik wil heel graag helpen, maar ik kan absoluut niet met ritme in een gedicht werken :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik heb je hele lap uitleg over de sonnet niet gelezen, want ik snap er niet veel van. Maar goed, ik ben moe en niet in een dichtbui op het moment. x)
    Wel had een vriendin van me een keer voor school een ''muziek sonnet'' nodig. Ze legde me uit hoe het ongeveer moest, en ik heb er wat van proberen te maken. Ze zei me dat het goed genoeg was, dus het zal vast wel goed zijn. Als je wilt mag je die van mij gerust gebruiken. Als het dus goed genoeg is, tenminste. Hahaha. x)

    Klikje!

    Ik vind het erg lief dat je dit doet voor je vriendin. Hopelijk krijgt ze die 100%! (: Veel succes!


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Als de leraar hem dan gaat googelen, vindt hij hem wel op Q. Dat je het even weet. En ik kan geen Sonnet schrijven,maar ik ben het wel met Junns eens. Het is lief wat je doet, maar ze profiteert nu van een ander.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Ik had wel verwacht dat er zulke reacties op zouden komen en die begrijp ik dan ook.
    Alleen dwing ik niemand om een sonnet te schrijven. Het is dan ook volledig eigen keus of diegene wil helpen en dan vind ik het niet profiteren van iemand anders, aangezien die persoon vrijwillig helpt en weet waar het sonnet voor zal dienen.
    Maar begrijp me niet verkeerd, ik begrijp iedereen zijn mening wel.


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Ik heb wat geprobeerd, maar dit was nogal lastig. Ik zal het even via een pbtje sturen.
    Misschien kan je vriendin het eventueel nog beter maken, maar als het niets is, gebruik het dan ook vooral niet. c:


    "Chaos often breeds life, when order breeds habit."

    Aloha schreef:
    Ik heb wat geprobeerd, maar dit was nogal lastig. Ik zal het even via een pbtje sturen.
    Misschien kan je vriendin het eventueel nog beter maken, maar als het niets is, gebruik het dan ook vooral niet. c:

    Alvast bedankt! Met een begin kan ze vast ook al iets! (:


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Je zegt dat ze het niet op de computer kan maken. Maar kan ze dan niet een sonnet op papier schrijven, om die vervolgens over te typen op een andere computer?


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…