• Jou kubus ziet er hoogstwaarschijnlijk nu zo uit:



    Maar wil je dat het er zo uitziet?



    Jajah! Iedereen kent het wel! De, dé befaamde kubus.
    De ene zit gefrustreerd met zijn handen in zijn haar, de andere gooit hem stuk op de vloer.
    Maar ik niet, ik kan het, ein-de-lijk! Hij is wel al een paar keer de vuilbak in beland, maar telkens raapte ik de moed bijeen om het toch nog eens te proberen.

    Kunnen júllie het? Of geven jullie het al op?

    Vragen kunnen bij mij terecht en ik kan het je leren!

    Hoe oplossen:

    Je hebt vele sites waarin het uitgelegd staat, maar zelfs ik snap daar niks van. Ze geven je gewoonweg teveel onnuttige info. Ik ga proberen zo kort mogelijk uit te leggen hoe dat moet.

    Korte legenda:
    r = draai rechtse rij met de klok mee
    r' = draai rechtse rij tegen de klok in
    l = draak linkse rij met de klok mee
    l' = draai linkse rij tegen de klok in
    b = draai bovenste rij met de klok mee
    b' = draai bovenste rij tegen de klok in
    o = draai onderste rij met de klok mee
    o' = draai onderste rij tegen de klok in
    v = draai voorste rij met de klok mee
    v' = draai voorste rij tegen de klok in
    a = draai achterste rij met de klok mee
    a' = draai achterste rij tegen de klok in

    Stap 1:
    Dit is het maken van een wit kruis. Hierbij kan ik je geen tips geven. Het moet er zo uitzien.
    Zit je met dit probleem, dan moet je dit doen: V, B, R, V
    Zo kan je weer verder.

    Stap 2:
    Het is nu de bedoeling dat je kubus de hele bovenste én 3de laag juist staat + de middenste blokjes onder de juists kleur. Zoals dit.
    Als je dit hebt, volg dit algoritme: R', O', R, O
    Zit je met dit probleem, vplg dit algoritme: R', O', R

    Stap 3:
    Vanaf nu is het vaste ritmes volgen. Als deze stap klaar is ziet je kubus er zo uit.
    Bij deze stap is het va belang dat het witte gedeelte onderaan is. Dus o wordt b en b wordt o.
    Linksom draaien:
    V', b', v', b', v', b, v, b, v

    Rechtsom draaien
    V, b, v, b, v, b', v', b', v'

    Stap 4:
    Doel

    Geval 1
    Algoritme: v, r, b, r', b', v'
    Geval 2
    Algoritme: v, b, r, b', r', v'
    Geval 3
    Algoritme: V, b, r, B', r', v'

    Stap 5
    Nu gaan we het gehele vlak vullen. Zo
    In deze fase gaat het em om je kubus goed vast te houden.

    Geval 1: Zorg dat op positie 7 een geel vlakje aan de linker (left) zijde zit
    [http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5a/Rubiks_34.svg/115px-Rubiks_34.svg.png]Geval 2[/url]: Zorg dat je gele vlakje aan de bovenkant (up) op positie 7 zit (zoals hierboven afgebeeld)
    Geval 3: Zorg dat een geel vlakje op positie 7 aan de voorkant (front) zit
    Doe daarna het volgende algoritme:
    R, b, r', b, r, b, b, r'

    Stap 6
    Doel

    Nu is het de bedoeling dat je de bovenste laag zo draaid dat er 2 blokjes naast elkaar juist staan. Als dat al juist staat mag je door gaan naar de volgende stap.Bv a en b, a en d, b en c, d en c.
    Als je dat hebt doe je:
    R', v, r', a,a, r, v', r', a, a, r, r, b'

    Stap 7
    Doel

    Foto
    We gaan nu de laatste middenstukjes goed plaatsen. Er kunnen nu twee dingen aan de hand zijn: E, F en G staan verkeerd, of E, F, G, H staan verkeerd. In het eerste geval kun je E, F en G met de klok meedraaien door het volgende te doen (met het "goede" blokje dus aan de achterzijde):
    V, v, b, l, r', v, v, l', r, b, v, v,

    Om E, F en G tegen de klok in te draaien moet je het volgende doen:
    V, v, b', l, r', v, v, l', r, b', v, v

    Als E, F, G en H verkeerd staan moet je eerst een van beide bovenstaande algoritmes opnieuw doen en dan deze stap weer opnieuw beginnen.

    Zo, nu moet je klaar zijn! Gefeliciteerd!
    Leer nu alle algoritmes vanbuiten en BAM! Je kan het! Verbluf al je vrienden, als er problemen en/of vragen zijn, pb me of zet een reactie!



    Zo, is het je nu gelukt?

    [ bericht aangepast op 29 mei 2014 - 21:23 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Oh god, je weet niet half hoe slecht ik erin ben. Hoe lukt het jou? :')

    Ik verwissel altijd de stickertjes en zeg dan dat het me gelukt is :Y)


    wat was dit ookalweer

    Ik kan het voor geen meter.


    Dear Molly. Watching over Fred like you have been watching over Harry all these years. Love, Lily.

    Ik kan het ook!


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "

    Ik heb zo'n ding nog nooit opgelost en ga het ook niet meer proberen. Die dingen halen me het bloed onder mijn nagels vandaan.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    @Armastus: HAHAHAHA dat deed ik vroeger ook altijd :') maar je dket het met een vast algoritme. Ik zal dat eens uittypen en in de beginpost zetten ^^

    @Scrubb: ook met een algoritme eh (;

    @Scribe: haha, bij mij ook, ik dacht gewoon van, ik doe het gewoon. Enjah..

    [ bericht aangepast op 29 mei 2014 - 19:29 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Als ik al 1 vlak fatsoenlijk krijg, ben ik blij :'D


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Orchideah schreef:
    @Scrubb: ook met een algoritme eh (;


    Om de een of andere reden zie ik gewoon hoe ik ze moet plaatsen maar meestal gebruik ik algoritmes. :'D


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "

    Ik haat dat ding. Ugh D:


    Some people are art and do art at the same time

    Orchideah schreef:
    @Armastus: HAHAHAHA dat deed ik vroeger ook altijd :') maar je dket het met een vast algoritme. Ik zal dat eens uittypen en in de beginpost zetten ^^

    @Scrubb: ook met een algoritme eh (;

    @Scribe: haha, bij mij ook, ik dacht gewoon van, ik doe het gewoon. Enjah..


    En dan als klein kind naar mijn moeder rennen 'MAMA HET IS ME GELUKT!' Wat ben ik toch een leugenaar eigenlijk :')


    wat was dit ookalweer

    Scribe schreef:
    Ik heb zo'n ding nog nooit opgelost en ga het ook niet meer proberen. Die dingen halen me het bloed onder mijn nagels vandaan.


    But perhaps the monsters needed to look out for each other every now and then.

    Stom ding, ik kan het niet. (cat)


    •*• Lululu •*•

    Ik moest pas nog een transcriptie maken van een jongen die zo'n ding in vijf seconden kon oplossen. Dat frustreerde me al genoeg. (: Ik vrees dat het me nooit gaat lukken.


    Take risks and conquer your fears.

    Ik heb het wel eens geprobeerd, maar uiteindelijk de moed op gegeven dat het mij zou lukken om hem helemaal goed te krijgen. Laatst was er iemand op tv die kon het heel snel, ik was echt jaloers.


    Physics is awesome

    Scribe schreef:
    Ik heb zo'n ding nog nooit opgelost en ga het ook niet meer proberen. Die dingen halen me het bloed onder mijn nagels vandaan.


    ars moriendi

    Niet opgeven johh! Ik ga proberen het hier zo goed mogelijk uit te leggen en als je vragen/problemen hebt help ik je!


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys