• De stelling van deze week luidt:
    Kinderdoop moet worden afgeschaft, aangezien de baby niet zelf kan kiezen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Eens, geloof moet namelijk een eigen keuze zijn.


    26 - 02 - '16

    Er is niks mis met jouw kind aan God geven. Maar later als het kind groter wordt, gaat ie zelf beslissingen maken. Je kan proberen het kind met God mee laten lopen, maar je heb geen macht over jouw kind. Iedereen moet voor zichzelf kiezen. Maar kinderen met water dopen is wel een klein beetje grappig. Je zit het kind eerder een bad te geven.
    Maar zoals ik al zei: God volgen moet een keuze zijn. Als ouders hun kind eens begonnen te leren over God ipv hun te forceren, dan merk je wel een groot verschil.


    -

    Eens. Waar in de Bijbel kun je iets lezen over kinderdoop? Hoofdstuk, vers?

    Oneens/ eens
    Ik ben ook gedoopt, maar heb er ook voor gekozen niks met mijn geloof te doen. Dus het kind kan later zelf beslissen wat ze er mee doet.


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Oneens. Als de ouders het belangrijk vinden om hun kind te dopen, dan moeten ze dat toestaan. Ik weet dat een van mijn vriendinnen haar zoontje heeft laten dopen, zodat hij later kan doen wat hij wil, als hij graag zijn eerste communie zou willen doen of later plechtige communie. Dus dopen hoeft niet rechtstreeks in contact te staan met ouders die zelf godsdienstig zijn of die willen dat hun zoon of dochter ook gelooft. Zelf ben ik gedoopt, heb ik mijn eerste communie gedaan, plechtige communie en vormsel en ben ik ook helemaal niet zo godsdienstig.


    comfort in c h a o s

    Karthus schreef:
    Eens, geloof moet namelijk een eigen keuze zijn.


    - I solemnly swear that I am up to no good ° mischief managed

    tegen, ik vind het een ritueel dat moet blijven. En het gebeurt nu ook veel minder.


    Live your live

    Oneens. Ik ben zelf gedoopt en daar ben ik blij om, ondanks dat ik nu niet gelovig ben. Mijn ouders laten mij daar gewoon vrij in. En eerlijk gezegd vind ik het een heel mooi iets, het is niet alsof je lot ineens vast staat daarmee...


    "I shut my eyes in order to see.'

    Oneens, het hoort bij de opvoeding die de ouders willen geven. Precies omdat een baby nog niet kan aangeven of hij of zij gedoopt wil worden, is het een keuze die de ouders mogen maken, omdat het hoort bij de manier waarop ze hun kind op willen voeden.
    Op latere leeftijd moet het kind wel zelf kunnen beslissen of het nog verder de eerste communie wil doen en misschien zelfs gevormd wil worden. De basis van de opvoeding ligt er dan al. Het heeft meegekregen hoe de ouders in het geloof staan en wat het geloof inhoud. Het kan dan zelf beslissen of het die lijn wil volgen of een andere weg wil in slaan. Daar moet het kind dan wel vrij in zijn.


    Hamartia

    Dat vind ik bullshit sorry.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Moth schreef:
    Oneens. Ik ben zelf gedoopt en daar ben ik blij om, ondanks dat ik nu niet gelovig ben. Mijn ouders laten mij daar gewoon vrij in. En eerlijk gezegd vind ik het een heel mooi iets, het is niet alsof je lot ineens vast staat daarmee...


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Karthus schreef:
    Eens, geloof moet namelijk een eigen keuze zijn.


    Queer zijn is gewoon alles

    Bullshit. Waarom zouden de ouders in Hemelsnaam hun kind niet mogen laten dopen? Als de ouders gelovig zijn krijgt het kind ook zo'n opvoeding hoogstwaarschijnlijk. En later beslist het kind zelf wel of die God trouw blijft. Kinderen dopen hoort bij de ouders hun geloof, en als hun vinden dat het hun dichter bij God brengt vinden ze dat. Punt uit.


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Eens en oneens.

    Je kunt als baby wel meer keuzes niet maken. Zoals of je wel of geen biologische melk wilt, whatever. Je ouders kiezen een bepaalde opvoeding en geloofs een zo'n manier. Daar hoort gewoon een geheela an normen en waarden bij.
    Het is nu net alsof atheïsme een standaard is, neutraal, terwijl dat ook wen levensovertuiging is.

    Aan de amdere kant ben ik het er ook wel een beetje mee eens, want je kunt niet altijd weten of iemand zich verbonden voelt met een bepaald geloof.
    Ik ben gedoopt, maar ik heb er niet wcht wat mee, dus ik zou het niet erg gevonden hebben als ik niet gedoopt was, maar het heeft me wel dingen geleerd en daar ben ik wel blij mwe.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Nou ja, eerlijk gezegd hecht ik niet zoveel waarde aan de doop, dus ben ik niet echt de juiste persoon om dat te zeggen. Ik ben het er eigenlijk wel mee eens.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it