• Ik heb verschillende angsten, arachnofobie (spinnenangst), Belonefobie (angst voor naalden), acrofobie (hoogtevrees), claustrofobie, … en ondanks de eerste 2 wel het ergste zijn komt mijn amaxofobie (rijangst) er goed bij in de buurt.

    Ik ben ondertussen 21 en heb nog steeds geen rijbewijs. Waarom? Ik ben als de dood voor met de auto te rijden. Ik panikeer telkens en ondanks ik het best wel kan als ik eenmaal de straat uit ben, kom ik maar niet over die angst heen. Ik heb al 20 uur rijles gevolgd -volgens mijn ouders was dit een leuk kerstcadeau- NOT! Ik heb dus een voorlopig rijbewijs waarmee ik met en zonder begeleider mag rijden maar dat horen mijn ouders niet graag. Ik mag niet alleen weg met de auto en zij hebben nooit de tijd om met mij te gaan rijden, resultaat na 4 maanden met een voorlopig rijbewijs rond te lopen heb ik enkel in de jeep van mijn vriend mogen rijden op de parking -.-‘

    En zo kom ik natuurlijk nooit over mijn rijangst heen. Ik moet nu een afspraak maken voor mijn rijexamen maar dit wil ik niet zolang ik zelf niet het gevoel heb dat het me een beetje lukt. Met andere woorden, ik wil het op mijn eigen tempo doen en niet omdat ik het moet.

    Telkens ik op voorhand weet dat ik met de auto moet rijden slaap ik nachten niet, hyperventileer ik en sla ik gewoon tilt. Als ik het niet weet en mijn ma geeft me de autosleutels dan vind ik telkens wel een manier om er onderuit te komen. Nu zou ik er voor mezelf eindelijk eens over willen komen en voor mijn rijbewijs gaan. Omdat dit volgens iedereen zo belangrijk is, bevrijdend is en bla bla bla…

    Dus heeft iemand misschien tips of advies hoe ik hierover kan komen en mijn angst onder ogen durf te zien?
    Of ben ik niet de enige die dit heeft? En wat heeft jou dan geholpen of helpt jou?

    Let me know.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Kawena schreef:
    (...)

    Die leren het meestal wel eerst op lege parkings in het weekend ofzo. En als er echt iets zou gebeuren, hebben de ouders de handrem altijd.
    De meesten leren het nochtans met een rijschool. Mijn rijinstructeur gaf toe dat degenen die het van hun ouders leren, meestal foute dingen leren, en ook dat er heel vaak gewoon ruzie van komt in de auto :'D


    Vooral die fouten aanleren is waar, vind ik. Ik heb eerst met mijn ouders gereden, daarna pas met de rijschool en daarna terug even met mijn ouders (1x maar geloof ik omdat ik gek van ze werd) maar mijn broertje is nu ook aan het leren rijden en mijn vader zei laatst letterlijk: 'Hij kan toch ook niet rijden.' Terwijl mijn mama zijn begeleider is. Maar het is dan ook niet echt raar, mijn broertje doet alsof hij al 5 jaar zijn rijbewijs heeft en zit als een johnny in de auto.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Kawena schreef:
    (...)

    Die leren het meestal wel eerst op lege parkings in het weekend ofzo. En als er echt iets zou gebeuren, hebben de ouders de handrem altijd.
    De meesten leren het nochtans met een rijschool. Mijn rijinstructeur gaf toe dat degenen die het van hun ouders leren, meestal foute dingen leren, en ook dat er heel vaak gewoon ruzie van komt in de auto :'D


    Ja, want wanneer je het op een parkeerplaats leert staat ook echt gelijk aan in het verkeer zelf leren te rijden.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Alptraum schreef:
    (...)

    Haha bedankt al ga ik die positieve gedachten niet zo hard hebben bij voorrang van rechts :p Maar ik zal jullie raad dan maar opvolgen en terug achter het stuur kruipen van zodra ik de auto mee krijg :)

    Had gekund.
    Ik vond het wel een mooi voorbeeld van hoe je het autorijden kan analyseren en dan meteen benoemen wat je goed hebt gedaan en waar je voortaan meer op wil letten. Op die manier kunnen post-its je wel positiever maken. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Had gekund.
    Ik vond het wel een mooi voorbeeld van hoe je het autorijden kan analyseren en dan meteen benoemen wat je goed hebt gedaan en waar je voortaan meer op wil letten. Op die manier kunnen post-its je wel positiever maken. =)


    Het is een leuke manier, daar had ik nooit op gekomen. Dankje :)


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Astris schreef:
    (...)

    Ja, want wanneer je het op een parkeerplaats leert staat ook echt gelijk aan in het verkeer zelf leren te rijden.


    We beginnen op parkings om te leren starten, vertrekken, stoppen, parkeren, schakelen, pinker gebruiken,... Als dat een beetje lukt beginnen we pas op de baan, de kleine zandweggetjes en doodlopende straten eerst, daarna de rustige dorpen en dan pas de stad.
    Met de rijschool rij je letterlijk de eerste les al naar de stad. Dus daar zie ik het probleem niet zo van in, ik vind gewoon dat vele ouders het fout aanleren aan hun kind.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Kawena schreef:
    (...)

    Die leren het meestal wel eerst op lege parkings in het weekend ofzo. En als er echt iets zou gebeuren, hebben de ouders de handrem altijd.
    De meesten leren het nochtans met een rijschool. Mijn rijinstructeur gaf toe dat degenen die het van hun ouders leren, meestal foute dingen leren, en ook dat er heel vaak gewoon ruzie van komt in de auto :'D

    Ik weet nog toen ik 4-5 jaar geleden leerde rijden dat ik leerde dat je bij straten met voorrang aan rechts altijd ook voorrang aan rechts moet geven. Toen ik met mijn moeder eens ging rijden, kwam ik zo'n straat tegen en de auto die van rechts kwam stopte. Mijn moeder zei toen: je mag doorgaan want doordat die gestopt is, heeft die zijn voorrang afgegeven. Ik toen zeggen dat dat niet was, dat je ondanks je stopt nog steeds voorrang hebt. Kibbel. Kibbel. En een tijd later ging mijn moeder eens mee met de rijinstructeur en toen legde ik onze situatie voor en zei die dat het vroeger wel zo was in de tijd dat mijn moeder leerde autorijden, maar dat het nu al een hele periode zo was dat die altijd voorrang van rechts heeft. I was right. (cat)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Alptraum schreef:
    (...)

    We beginnen op parkings om te leren starten, vertrekken, stoppen, parkeren, schakelen, pinker gebruiken,... Als dat een beetje lukt beginnen we pas op de baan, de kleine zandweggetjes en doodlopende straten eerst, daarna de rustige dorpen en dan pas de stad.
    Met de rijschool rij je letterlijk de eerste les al naar de stad. Dus daar zie ik het probleem niet zo van in, ik vind gewoon dat vele ouders het fout aanleren aan hun kind.


    Ik blijf het onverantwoordelijk vinden, voornamelijk om die fouten inderdaad maar ook omdat er in zulke auto's geen extra rem en koppeling zit. Er is nog de handrem ja, maar die twee dingen zitten niet voor niks in een leerauto.
    En dat verschilt per rijschool lijkt me. Iedereen die ik ken heeft de eerste paar lessen op een industrieterrein oid en alleen als ze zelf willen, mogen ze zelf naar huis rijden.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Scandal schreef:
    (...)
    Ik weet nog toen ik 4-5 jaar geleden leerde rijden dat ik leerde dat je bij straten met voorrang aan rechts altijd ook voorrang aan rechts moet geven. Toen ik met mijn moeder eens ging rijden, kwam ik zo'n straat tegen en de auto die van rechts kwam stopte. Mijn moeder zei toen: je mag doorgaan want doordat die gestopt is, heeft die zijn voorrang afgegeven. Ik toen zeggen dat dat niet was, dat je ondanks je stopt nog steeds voorrang hebt. Kibbel. Kibbel. En een tijd later ging mijn moeder eens mee met de rijinstructeur en toen legde ik onze situatie voor en zei die dat het vroeger wel zo was in de tijd dat mijn moeder leerde autorijden, maar dat het nu al een hele periode zo was dat die altijd voorrang van rechts heeft. I was right. (cat)


    Dat heb ik ook vaak met mijn mama. Eerst lachte ze me volledig uit toen ik wou vertrekken door het gestotter van de auto, daarna trok ze mijn handrem zonder iets te zeggen op en daarna moest ik 50km per uur in 4de vitesse rijden ipv in 3de (terwijl ik dat zo geleerd had bij de rijschool) resultaat, veel ruzie :D
    Mijn papa hield zijn mond vrij goed toen hij die ene keer met me mee reed en complimenteerde me zelfs :p


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Ik heb nu drie jaar mijn rijbewijs, maar ik rijd nog steeds niet graag. Zeker voor lange stukken krijgen al dagen van tevoren buikpijn. Ik heb ook niet echt veel tips, behalve dat je gewoon veel moet oefenen, maar dat doe ik zelf ook niet echt. Ik heb voor mezelf geconcludeerd dat rijden waarschijnlijk nooit iets zal zijn wat ik leuk ga vinden. Ik stress heel snel in de auto en raak dan volledig in paniek, waardoor ik mezelf ook gewoon liever niet achter het stuur zie. Maar ja, ik heb niet echt tips dus. :(


    Every villain is a hero in his own mind.

    Alptraum schreef:
    (...)

    Dat heb ik ook vaak met mijn mama. Eerst lachte ze me volledig uit toen ik wou vertrekken door het gestotter van de auto, daarna trok ze mijn handrem zonder iets te zeggen op en daarna moest ik 50km per uur in 4de vitesse rijden ipv in 3de (terwijl ik dat zo geleerd had bij de rijschool) resultaat, veel ruzie :D
    Mijn papa hield zijn mond vrij goed toen hij die ene keer met me mee reed en complimenteerde me zelfs :p

    Rijden julie met een diesel of naft? =)
    Want met mijn ouders hun auto (diesel) rijdt ik 50km/u in 3e, maar met mijn eigen auto (naft) in 4e als ik weet dat ik mooi 50 kan blijven rijden. Want in 4e doe je minder toeren voor 50 dan in 3e met 50 met een naft. Minder toeren = lager verbruik. Maar met een diesel zit daar amper verschil op. Zeker in 50. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    OakenshieId schreef:
    Ik heb nu drie jaar mijn rijbewijs, maar ik rijd nog steeds niet graag. Zeker voor lange stukken krijgen al dagen van tevoren buikpijn. Ik heb ook niet echt veel tips, behalve dat je gewoon veel moet oefenen, maar dat doe ik zelf ook niet echt. Ik heb voor mezelf geconcludeerd dat rijden waarschijnlijk nooit iets zal zijn wat ik leuk ga vinden. Ik stress heel snel in de auto en raak dan volledig in paniek, waardoor ik mezelf ook gewoon liever niet achter het stuur zie. Maar ja, ik heb niet echt tips dus. :(


    Eindelijk iemand die me begrijpt :D


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Scandal schreef:
    (...)
    Rijden julie met een diesel of naft? =)
    Want met mijn ouders hun auto (diesel) rijdt ik 50km/u in 3e, maar met mijn eigen auto (naft) in 4e als ik weet dat ik mooi 50 kan blijven rijden. Want in 4e doe je minder toeren voor 50 dan in 3e met 50 met een naft. Minder toeren = lager verbruik. Maar met een diesel zit daar amper verschil op. Zeker in 50. =)


    Ik denk dat 3 van de 4 auto's op diesel rijden, maar degene waar ik mee leer rijden is zeker en vast een diesel


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Ik nam trouwens een soort kalmeringspilletjes voordat ik ging lessen en afrijden. Het heeft wel een beetje geholpen, want je wordt er iets rustiger van.
    Het is wel heel fijn om je rijbewijs te hebben voor als het écht nodig is. Ik ben ook blij dat ik het gehaald heb, al blijf ik er een hekel aan houden, wat niemand begrijpt. Want je hebt je rijbewijs toch? Tja.


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    Ik nam trouwens een soort kalmeringspilletjes voordat ik ging lessen en afrijden. Het heeft wel een beetje geholpen, want je wordt er iets rustiger van.
    Het is wel heel fijn om je rijbewijs te hebben voor als het écht nodig is. Ik ben ook blij dat ik het gehaald heb, al blijf ik er een hekel aan houden, wat niemand begrijpt. Want je hebt je rijbewijs toch? Tja.


    Nou ik begrijp je wel, zo denkt iedereen hier ook al heb ik nog maar mijn voorlopig. Zij denken maar dat ik het nu geweldig vind om te leren rijden en dat ik me daar dag in dag uit mee bezig wil houden en niet achter het stuur uit wil komen, maar dat is alles behalve waar :s.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Gewoon rijden – je kan het uiteindelijk wel en je begeleider houdt altijd een oogje in het zeil.

    Mijn allereerste rijles begon in mijn eigen straat en we hebben heel de omgeving gehad in de twee uur die ik had – niets op een parkeerplaats begonnen, gewoon de weg op!


    •