• Dit is niet echt een suggestie of een klacht of iets, maar meer iets wat ik aan jullie wil presenteren (:

    Meespeelverhalen.

    Misschien zegt de term je wel iets, misschien ook niet.
    In feite komt het neer op het RPG’en hier op Q, maar op Hyves is het uitgebouwd tot een manier van schrijven die daar toch net iets van afwijkt.

    Een meespeelverhaal (msv) komt in feite neer op een story met co-auteurs. Het verschil daarmee is dat niet iedere auteur een eigen hoofdstuk schrijft vanuit een ander POV, maar met zijn allen één verhaal.

    Dit betekent dat het perspectief de derde persoon is, zodat je alle geschreven stukken als het ware achter elkaar kunt zetten. Hierdoor wordt het een verhaal met meerdere perspectieven, maar het vertelperspectief is niet alwetend.

    Wat vooral belangrijk is, is dat ieder stukje dat je schrijft op zijn eigen manier bijdraagt aan het complete verhaal.
    Dat betekent dat je stukje direct aansluit op dat waar je op reageert. Je kunt dus geen stukjes tekst of dialoog uit de vorige reactie verwerken in die van jezelf.
    Het houdt ook in dat niet iedere actie van ieder personage evenveel aandacht nodig heeft. Natuurlijk wil je de rol van je personage uitbouwen, maar niet alles vraagt om een uitgebreide uitleg, zoals in een ‘echt boek’ dat ook niet het geval is.

    Update
    Het is handig om iedere post te lezen. Dan wordt het verhaal dynamischer en weet je zelf beter wat je met je eigen personages aanmoet. Je hoeft dus niet zo vlug te vragen 'is er iemand voor mijn personage?'.
    Dat houdt in dat er dus geen namen boven hoeven te staan. Er wordt immers in de derde persoon geschreven, dus tijdens het lezen weet je om wie het gaat.

    Update II
    Zie hier Het wetboek voor Meespeelverhalen

    Kort gezegd is dit waar het op neerkomt:
    MSV’s worden in de derde persoon geschreven
    MSV’s zijn als het ware een verhaal met co-auteurs
    MSV-posts moeten op hun eigen manier bijdragen aan het verhaal. Een minimum aantal woorden is niet nodig.
    Herhalingen in MSV-posts zijn overbodig en niet wenselijk, omdat deze het verloop van het verhaal afremmen.

    Dus ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden. (:

    [ bericht aangepast op 16 nov 2014 - 13:54 ]


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Eichen schreef:
    Het klinkt op zich wel leuk, al heb ik tot nu toe niet zo veel problemen met "gewone" RPG's. Wat me wel opvalt is dat de meespeelverhalen hier op Q vaak veel verder komen dan gewone RPG's en dat is wel tof, want vaak komen RPG's niet veel verder dan één of twee topics.
    Ik zou het wel eens willen proberen (:


    Cool! (: Het valt me op dat RPG's minder een eenheid zijn, terwijl dat juist het doel van een MSV is. Alle posts, personages en schrijvers moeten één geheel vormen.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    RPG's worden ook meestal door iedereen in de ik-vorm geschreven, hierdoor creëer je ook geen geheel/eenheid

    Tholomew schreef:
    (...)

    Cool! (: Het valt me op dat RPG's minder een eenheid zijn, terwijl dat juist het doel van een MSV is. Alle posts, personages en schrijvers moeten één geheel vormen.


    Klopt. Dat vind ik denk ik het grootste nadeel aan RPG's, vandaar dat ik wel eens zou willen proberen om aan een MSV mee te doen. Één vraagje alleen: Is het niet af en toe een klein beetje chaotisch? Ik zie namelijk best vaak dat de naam van de personage's niet boven de post staan en dan lijkt het mij lastig om te houden wie wie is.

    [ bericht aangepast op 24 juni 2014 - 17:30 ]

    Eichen schreef:
    (...)

    Klopt. Dat vind ik denk ik het grootste nadeel aan RPG's, vandaar dat ik wel eens zou willen proberen om aan een MSV mee te doen. Één vraagje alleen: Is het niet af en toe een klein beetje chaotisch? Ik zie namelijk best vaak dat de naam van de personage's niet boven de post staan en dan lijkt het mij lastig om te houden wie wie is.


    Doordat het in de hij/zij-vorm wordt geschreven, begint de post meestal al met de naam van het personage.


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    (...)

    Doordat het in de hij/zij-vorm wordt geschreven, begint de post meestal al met de naam van het personage.

    Ik doe zelf nu al mee aan een MSV en het is voor mijn gevoel een stuk anders dan RPG's, haha. Ik raak ook vaak in de war omdat ik voordat ik meedeed aan een MSV alleen RPG-ervaring had. Nu vind ik persoonlijk RPG's fijner dus voor mij hoeft het niet persé, maar het is natuurlijk altijd leuk als extra c:


    That is a perfect copy of reality.

    Zolang het ''normale'' RPG'en ook nog gewoon blijft bestaan, vind ik het ook wel leuk om eens mee te doen aan een MSV.


    Aerials, in the sky. When you lose small mind you free your life .

    OakenshieId schreef:
    (...)

    Doordat het in de hij/zij-vorm wordt geschreven, begint de post meestal al met de naam van het personage.


    Ah oké!

    [ bericht aangepast op 24 juni 2014 - 18:57 ]

    Eichen schreef:
    (...)

    Klopt. Dat vind ik denk ik het grootste nadeel aan RPG's, vandaar dat ik wel eens zou willen proberen om aan een MSV mee te doen. Één vraagje alleen: Is het niet af en toe een klein beetje chaotisch? Ik zie namelijk best vaak dat de naam van de personage's niet boven de post staan en dan lijkt het mij lastig om te houden wie wie is.


    Wat Oakenshield zegt is sowieso waar en je kunt het natuurlijk gewoon afspreken als je het graag wilt.
    Wat mij alleen opgevallen is, is dat sommige users daardoor niet alle posts lezen, maar alleen die van het personage waar zij mee in gesprek zijn etc.
    Dat is ook niet handig, wNt dan vervreemd de user van het verhaal en dan moet hij of zij steeds vragen waar andere personages zijn. Dan krijg je ook dat een RPG of MSV sneller vastloopt.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik merk dat het concept van een MSV toch wat langer meegaat dan de RPG's (al hangt dat natuurlijk ook nog een beetje van de deelnemers af en van het onderwerp), dus ik vind het erg leuk en ik zal ook actief aan de MSV's blijven schrijven waaraan ik nu schrijf. Het is denk ik inderdaad een goed idee om het náást de RPG's te houden: dat concept gaat dan niet verloren en toch zit er wat vernieuwing in.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Amarela schreef:
    Ik doe zelf nu al mee aan een MSV en het is voor mijn gevoel een stuk anders dan RPG's, haha. Ik raak ook vaak in de war omdat ik voordat ik meedeed aan een MSV alleen RPG-ervaring had. Nu vind ik persoonlijk RPG's fijner dus voor mij hoeft het niet persé, maar het is natuurlijk altijd leuk als extra c:


    Het is ook als erbij. (:


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik heb een story gemaakt waarin ik alle RPG's én MSV's verzamel! Handig voor als je het wilt uitproberen. [q]TheLostMermaid[q] heeft ook een nieuwe MSV geopend voor de mensen die daarin geïnteresseerd zijn.
    Het topic over het RPG / MSV lijstje vind je hier


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Handig dit! Vroeger deed ik veel MSV's en RPG's nooit dus ik moest wennen aan RPG's haha


    Yesterday/all my troubles seemed so far away – The Beatles, uit Yesterday (Help, 1965)

    Misschien slim idee om MSV linken ergens te plaatsen?? Dan kunnen meer mensen mee doen?

    [ bericht aangepast op 17 aug 2014 - 14:23 ]

    WenseKronik schreef:
    Misschien slim idee om MSV linken ergens te plaatsen?? Dan kunnen meer mensen mee doen?


    Ik ben al een complete lijst met RPG's en MSV's gestart, hè (: Daar staan de MSV's dus ook automatisch bij.

    [ bericht aangepast op 20 aug 2014 - 21:55 ]


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes