• Yay, een algemeen Drama-topic, omdat ik van het vak hou.

    Ik heb m'n eindmonoloog voor dit jaar er al op zitten gelukkig, maar het is toch leuk om een topic te hebben om over het vak te praten, misschien ook hulp te vragen met bepaalde monologen etc.

    Wat vinden jullie van Drama?


    Spinning around, I'm weightless.

    Ik heb geen drama op school ): maar ik zit wel op toneel (:
    Ik wil echt heel graag een keer een hippie spelen:D


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Wij hadden op school alleen Drama in de brugklas, vind ik eigenlijk best wel jammer. Ik vond het een leuk vak!


    Han såg ut så som drömmar känns som.

    ik heb het als eindexamenvak *\o/*


    Spinning around, I'm weightless.

    Wij hadden dit jaar CKV, en daarbij behandelden we ook drama. Niet veel in de praktijk, helaas. Maar ik heb als eindproject theater gekozen en toen heb ik alsnog een monoloog gedaan. Dat vond ik echt vet om te doen!


    Searching heavens for another earth

    Waar ging je monoloog over? (:


    Spinning around, I'm weightless.

    Ik heb het als eindexamenvak gedaan en zit nu bij een toneelgezelschap (: Ik vond het echt een awesome vak. De oefeningen, het spelen zelf, toneelstukken zien, de spelletjes en het schrijven van eigen teksten. Het was mijn beste vak en ik heb het ook afgerond met een 9. n_n


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    durbanskies schreef:
    Waar ging je monoloog over? (:


    Hoe mensen beïnvloed worden door de feestjes/evenementen waar ze naartoe gaan. Het waren eigenlijk vijf korte sketches, ieder op een ander feestje of evenement, met steeds hetzelfde karakter dat zich bij ieder feestje anders gedraagt. En de jouwe?


    Searching heavens for another earth

    klinkt cool!
    Mijn monoloog was een beetje ingewikkeld,
    ik was zegmaar recht uit een instelling gelopen, en zat met mijn teddybeer op een bank (compleet met uitgelopen makeup, een overhemd en afgezakte sokken en geen broek) en was tegen mijn teddybeer aan het praten alsof het mijn overleden moeder was. Daarna ging ik mijn moeder zoeken, en uitschelden omdat ze me had achter gelaten, en vervolgens zei ik tegen mijn teddybeer ( 'moeder' ) dat dood en weg eigenlijk niet bestaan.

    (klinkt ingewikkeld denk ik, dus heb hem even onder de spoilerknop gezet)

    Ik zag het natuurlijk wel aankomen, achteraf. Achteraf gezien is het allemaal zo duidelijk.
    Maar toen je me belde klonk je zo positief, vrolijk, bijna gezond! Maar toen was ik daar,
    en je was zo moe dat je stopte met praten midden in een zin, midden in een verhaal over vroeger.
    Vroeger speelden we altijd in de woonkamer, op het kleed bij de openhaard. En jij was dan de koningin en ik de prinses. En achteraf vertelde je een verhaaltje.
    Natuurlijk had ik uiteindelijk alle verhaaltjes wel gehoord en deed ik wel alsof ik het saai vond
    maar voor mij was het heel bijzonder, want jij vertelde ze, en jij was mijn grote voorbeeld. Mijn beste vriendin.
    Je ziekenhuisbed stond ook een tijdje in de woonkamer, tot de dokters het te ‘gevaarlijk’ vonden, en je weer terug moest naar het ziekenhuis.
    En nu?
    Waar ben je nu?
    Mama?

    Mama, waar ben je? Het is zo stil zonder jou, zo eenzaam. Jij was mijn hele wereld, mijn allerbeste vriendin en nu ben je weg. Waarom? Waarom heb je me in de steek gelaten? En zo alleen? Wilde je niet meer? Was dat het? Of wilde je mij niet meer? Ik weet dat ik niet altijd de ideale dochter ben geweest, dat ik ook mijn momenten heb gehad, dat we wel eens ruzie hadden..
    Maar dat is toch normaal? Toch? Dat is toch geen reden om weg te gaan? Mama, waarom ging je weg? Beteken ik dan helemaal niets voor je?
    Kijk hoe je me achter hebt gelaten. Ik ben ziek. Ik heb niemand meer. De stemmen in mijn hoofd blijven maar schreeuwen en als ik mijn ogen dichtdoe vallen duizenden dode vlinders naar beneden uit de lucht. Kijk wat je me hebt aangedaan! Kijk naar me en durf te zeggen dat dit alles niet jouw schuld is. Dat jij hier niets aan kon doen. Ik ben ziek. Je hebt het zelf zien gebeuren mama, je was erbij. Vanaf het moment dat we te horen kregen dat je niet meer beter zou worden werd ik ziek. Het was afwachten tot je dood ging, en met elke dag werd het erger. Ik stopte met praten, met moeite doen. En nu probeert iedereen maar te “helpen”, iedereen behandelt me alsof ik gek ben. Ik ben niet gek. Dat iedereen zo doet maakt het alleen maar erger. Begrijpen ze dat dan niet? Jij begreep het mama. Jij was de enige persoon op deze verdomde aardkloot die me begreep. Ik kom nu niet meer buiten. Het heeft voor mij eigenlijk geen nut meer. De enige reden dat ik nog niet dood gevonden ben is omdat ik jou niet wil zien in de fucking hemel of waar je dan ook zit. Ik wil je niet laten weten dat het zover is gekomen. Ik wil niet opgeven, zoals jij hebt gedaan. Je kon blijven mama. Je kon vechten. Voor mij. Je zag hoe ziek ik werd. Hoe moeilijk ik het had en ik ben zo boos. Niet op jou, maar op mezelf. Want ik mis je, en het is wel jouw schuld.
    Je had het beloofd mama,
    je zou bij me blijven..

    Ze zeggen dat je dood bent, maar ik zie je toch? Ik hoor je stem, ik zie je ogen, ik ruik je. Je ruikt naar vroeger. Naar het dure parfum dat papa altijd voor je kocht, naar zeep en wasmiddel. Het lijkt net alsof je al weken je haar niet hebt gewassen en je schoenen zijn kapot, je haar zit in de war, en er is niets zo mooi als jij.
    Hoe kunnen ze nou zeggen dat je dood bent? Ik zie je toch? Ja, ik zie je! Dus je bent er, toch?
    Als ik jou zie ben je bij me, toch? Als ik jou zie, ben je dan wel bij me? Beloof je dat? Geloof ik dat? En ben ik dan ook bij jou?
    Hoe kun je nou dood zijn? Waar is dood? Dood bestaat helemaal niet. Ik ga niet dood. Nooit. En mijn broertjes ook niet, en jij ook niet, en iedereen die niet dood wil, die gaat niet dood! Hoe kan je nou doodgaan?
    Hoe kun je nou weg zijn? Waar is weg? Weg bestaat helemaal niet. Maar weg is ook ergens..
    Gewoon ergens anders dan niet weg.
    Je bent gewoon ergens.
    En soms weet ik waar.

    Dit, met veel geschreeuw.


    Spinning around, I'm weightless.

    Ik ben dol op drama! Ik heb het als eindexamenvak gekozen omdat ik er zoveel plezier in kan hebben heel andere dingen te doen en over mijn eigen grenzen te gaan. Dit jaar heb ik ook een zelfgeschreven monoloog opgevoerd, wat echt heel spannend en tof tegelijk was. Wat geeft dat een kick. c:
    De monoloog die je had, vind ik trouwens heel mooi. Ik zal straks even kijken of ik mijne kan vinden.


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Ik zit in de tweede en maandag heb ik mijn eindvoorstelling voor alle docenten en ouders c: Het wordt in het Engels vanwege mijn opleiding, heb er zin in haha.


    I don't want you to die, I want you to suffer.

    Mylintis schreef:
    Ik ben dol op drama! Ik heb het als eindexamenvak gekozen omdat ik er zoveel plezier in kan hebben heel andere dingen te doen en over mijn eigen grenzen te gaan. Dit jaar heb ik ook een zelfgeschreven monoloog opgevoerd, wat echt heel spannend en tof tegelijk was. Wat geeft dat een kick. c:
    De monoloog die je had, vind ik trouwens heel mooi. Ik zal straks even kijken of ik mijne kan vinden.


    Dat heb ik met deze ook gedaan! Zelfgeschreven ook ^^
    top, zou het leuk vinden om hem te lezen (:


    Spinning around, I'm weightless.

    ZIJ WAS ANDERS

    Het was op een dinsdag, ik weet het nog goed
    Natuurlijk weet ik het nog, het was de dag die mijn leven veranderde
    Hoe de golven alles dat binnen hun bereik kwam meenamen tijdens een storm,
    Zo hadden mensen mij altijd meegenomen

    Em was anders
    Ik kan me niet eens herinneren hoe we bevriend raakten
    Ze was er zomaar en glimlachte zich een plek naar mijn hart
    Het was misschien te mooi om waar te zijn
    Sprookjes lopen goed af, zo gaat het niet in het echte leven

    Een auto-ongeluk
    Zij overleed, ik bleef leven
    Ze zeggen dat ik geluk heb dat ik nog in leven ben
    Ik begrijp ze niet
    Zonder haar kan ik toch niet gelukkig zijn?
    Nooit meer compleet

    Ik begrijp niet hoe mensen het leven als iets moois kunnen zien
    Als iets waar je dankbaar moet zijn
    Het leven is wreed, het wacht niet op je, het heeft nooit genade getoond
    Ik leef misschien in het verleden, maar op zijn minst heb ik geen illusies meer over het leven
    Niet meer sinds die dag...

    Ik wilde dat ik hem gewoon had gemist,
    Die dinsdag die mijn leven veranderde.


    Ik kwam schreeuwend tegen mijn denkbeeldige moeder op, knalde de deur dicht en begon in een fotoboek te bladeren voordat ik begon. Mooie tijden. :Y) En onder het vertellen door lichtelijk huilen en een verbitterde, pijnlijke toon. :')
    Edit: knap dat je dat zelf hebt gemaakt! Respect.

    [ bericht aangepast op 27 juni 2014 - 19:41 ]


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    wauwie, kippenvel, knap dat je die zo hebt geschreven! Ik zie het ook al helemaal voor me (:
    Schreeuwen is altijd leuk ^^
    ik moest 2.5 minuut, kwam uit op 5. oops.


    Spinning around, I'm weightless.

    durbanskies schreef:
    wauwie, kippenvel, knap dat je die zo hebt geschreven! Ik zie het ook al helemaal voor me (:
    Schreeuwen is altijd leuk ^^
    ik moest 2.5 minuut, kwam uit op 5. oops.

    Dank je wel. :3 Ik heb het ook wel echt geprobeerd om zo te schrijven dat iemand het voor zich kan zien, maar dat iemand dat daadwerkelijk zo ziet, is toch wel een groot compliment voor me!
    Het schreeuw gedeelte was geweldig. Ook echt zo'n hele groep met mensen die je met een gebiologeerde en verbaasde uitdrukking aankijkt. Gelukkig waren de spots vrij helder dus kon ik ze daarna niet echt zien, anders was ik echt stil gevallen want ik vond het doodeng.
    Haha, niemand die het erg vond dat je uitliep, denk ik zomaar.

    [ bericht aangepast op 27 juni 2014 - 20:06 ]


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Ik vind het echt mooi geschreven. ^^
    Ja dat is zo gaaf he! Ik ook toen ik opeens een slaapliedje begon te neuriën en m'n teddybeer te wiegen, geweldig. Wel eng inderdaad, maar de eerste rij keek in ieder geval heel verbaasd. C:
    Nee ik heb ook echt alleen maar goede reacties gehad dus ik was best trots. Vond het namelijk doodeng om in m'n ondergoed op het podium te staan en had zo mijn twijfels over m'n stuk, dus dit was wel super tof! (:


    Spinning around, I'm weightless.