• SPOILERS: Graag alles na seizoen vier in spoiler knopjes!

    Topic 1

    Praktische informatie:

    Tot nu toe verschenen:

    A SONG OF ICE AND FIRE / HET LIED VAN IJS EN VUUR
    A Game of Thrones (1996) / Het Spel der Tronen
    A Clash of Kings (1998) / De Strijd der Koningen
    A Storm of Swords (2000) / Een Storm van Zwaarden: Staal en Sneeuw (1), Bloed en Goud (2)
    A Feast for Crows (2005) / Een Feestmaal voor Kraaien
    A Dance with Dragons (2011) / Een Dans met Draken: Oude Vetes, Nieuwe Strijd (1), Zwaarden tegen Draken (2)

    TALES OF DUNK AND EGG / VERHALEN VAN DUNK EN EI
    The Hedge Knight (1998) / De Hagenridder
    The Sworn Sword (2003) / De Eed van Trouw
    The Mystery Knight (2010) / De Onbekende Ridder
    A Knight of the Seven Kingdoms (2015), bovenstaande novelles gecombineerd in één boek

    NOVELLES
    The Princess and the Queen, or, The Blacks and the Greens (2013), gepubliceerd in Dangerous Women
    The Rogue Prince, or, A King's Brother (2014), gepubliceerd in Rogues

    ANDERE WERKEN
    (The Ice Dragon) (1980), een kinderboek waar discussie over bestaat of het verhaal wel of niet plaatsvindt in dezelfde wereld als ASOIAF
    The Art of George R.R. Martin's A Song of Ice and Fire (2005), verschillende auteurs
    The Lands of Ice and Fire (2012)
    The World of Ice and Fire (2014)
    A Song of Ice and Fire Coloring Book (2015)

    APP
    A World of Ice and Fire, app voor iOS en Android, voor veel informatie moet je echter betalen

    GAME OF THRONES
    Season 1 (2011)
    Season 2 (2012)
    Season 3 (2013)
    Season 4 (2014)
    Season 5 (2015)

    Inside HBO's Game of Thrones: Seasons 1 & 2 (2012), door Bryan Cogman, GRRM, David Benioff en D.B. Weiss
    Inside HBO's Game of Thrones: Season 3 & 4 (2014), door C.A. Taylor

    Verwacht:

    The Winds of Winter (ASOIAF vol. 6), hopelijk 2015
    Sample Chapters:


    Game of Thrones S6, verwacht lente 2016
    Game of Thrones S7, verwacht 2017
    The She-Wolves of Winterfell (werktitel) (Dunk & Egg vol. 4), TBA
    A Dream of Spring (voormalig: A Time for Wolves) (ASOIAF vol. 7), TBA maar waarschijnlijk rond 2020
    Fire and Blood (geschiedenis van House Targaryen), delen hiervan zijn al gepubliceerd, zie 'Novelles'. Verwacht na afronding van ASOIAF
    _________________________________________________________

    Not a Blog, GRRM's blog
    Interactieve kaart van The Known World, met de reizen die iedereen maakt. Spoiler knopje rechts bovenin.
    A mapped history of A Song of Ice and Fire (met dank aan Maegi)
    A Wiki of Ice and Fire & Game of Thrones Wiki
    A Forum of Ice and Fire, met forums voor zowel de boeken als de tv-serie
    A Search of Ice and Fire, een snelle manier om alle boeken (inclusief de novelles) door te zoeken.







    &


    [ bericht aangepast op 18 nov 2015 - 14:30 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    'The World of Ice and Fire, a comprehensive history of Martin's world, will be released on Oct. 26 in New York. It's billed as a "lavishly illustrated" volume spanning from the Dawn Age to the fall of the Mad King, Aerys II Targaryen.'

    Nice. :Y)


    "I shut my eyes in order to see.'

    Dat is op mijn verjaardag. O.o HEBBEN! Zal het ook even aanpassen, ik heb nu 28 staan, maar dat is oudere informatie.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Faelain schreef:
    Omdat ik er wel nieuwsgierig naar was: Wie krijgt volgens jou de Iron Throne?

    Heel heel lastig.
    Ik denk dat de Mannis het noorden gaat bevrijden maar daarbij sterft. Ik denk dat Dany doodgaat als ze op Westeros is. Jon zie ik eerder als KiTN of sterft een heldendood. Sansa past niet echt in het noorden, denk dat ze in de Riverlands blijft. Vicky gaat hopelijk en waarschijnlijk ook dood. De Tyrells heb ik me nooit als overwinnaars voorgesteld, ik heb tot nu toe het idee gehad dat zij eerder pionnen zijn. De Martells gun ik het best, maar lijkt me ook onwaarschijnlijk. Zij steunen eerder een familie dan dat zij zelf iemand op de troon planten. Tyrion zou ik heel leuk vinden, ik denk ook dat hij één van de drie hoofden is van de draak, maar zijn arc is compleet de andere kant op. Ik gok op Aegon, maar hij kan fake zijn. Dude, ik weet het echt niet. Misschien toch Jon, gezien zijn ouders. Maar hij is een noorderling in hart en nieren. Hmmmmmmmmm.


    Edit: Spoilers.

    [ bericht aangepast op 7 sep 2014 - 21:35 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Alleras schreef:
    Dat is op mijn verjaardag. O.o HEBBEN! Zal het ook even aanpassen, ik heb nu 28 staan, maar dat is oudere informatie.

    Oh! Helemaal vergeten dat dat ook in beginbericht staat.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Moth schreef:
    (...)
    Oh! Helemaal vergeten dat dat ook in beginbericht staat.

    Ja, maar volgens mij leest niemand dat haha.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Alleras schreef:
    (...)
    Heel heel lastig.
    Ik denk dat de Mannis het noorden gaat bevrijden maar daarbij sterft. Ik denk dat Dany doodgaat als ze op Westeros is. Jon zie ik eerder als KiTN of sterft een heldendood. Sansa past niet echt in het noorden, denk dat ze in de Riverlands blijft. Vicky gaat hopelijk en waarschijnlijk ook dood. De Tyrells heb ik me nooit als overwinnaars voorgesteld, ik heb tot nu toe het idee gehad dat zij eerder pionnen zijn. De Martells gun ik het best, maar lijkt me ook onwaarschijnlijk. Zij steunen eerder een familie dan dat zij zelf iemand op de troon planten. Tyrion zou ik heel leuk vinden, ik denk ook dat hij één van de drie hoofden is van de draak, maar zijn arc is compleet de andere kant op. Ik gok op Aegon, maar hij kan fake zijn. Dude, ik weet het echt niet. Misschien toch Jon, gezien zijn ouders. Maar hij is een noorderling in hart en nieren. Hmmmmmmmmm
    .


    Ik denk dat Stannis gaat sterven, misschien door Mance Rayder of door de bastaardzoon van Bolton, ongeveer zoals jij zegt. Ik denk dat Dany, ondanks haar goede bedoelingen, half Westeros zal vernietigen met haar draken totdat deze uiteindelijk onschadelijk gaan worden gemaakt. (Door the White Walkers?) Sansa zou volgens mij nog koningin kunnen worden aangezien ze het spel der tronen leert van de beste spelers (Tyrion, Cersei en Littlefinger.) Ik hoop dat Vicky wordt opgegeten door Viserion en Rhaegar.
    De Tyrells lopen er meestal gewoon wat bij, maar ik wil hen het voordeel van de twijfel geven omwille de Doornkoningin. Die heeft het achterste puntje van haar tong nog lang niet laten zien.
    Arianna zou koningin kunnen worden als ze met Aegon trouwt. Maar ik denk dat Aegon een mommersdraak is en wordt bespeeld door Varys. Of hij gaat dood door grauwschub. En Tyrion... Ik heb echt geen idee.

    [ bericht aangepast op 7 sep 2014 - 21:38 ]


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Faelain schreef:
    (...)

    Ik denk dat Stannis gaat sterven, misschien door Mance Rayder of door de bastaardzoon van Bolton, ongeveer zoals jij zegt. Ik denk dat Dany, ondanks haar goede bedoelingen, half Westeros zal vernietigen met haar draken totdat deze uiteindelijk onschadelijk gaan worden gemaakt. (Door the White Walkers?) Sansa zou volgens mij nog koningin kunnen worden aangezien ze het spel der tronen leert van de beste spelers (Tyrion, Cersei en Littlefinger.) Ik hoop dat Vicky wordt opgegeten door Viserion en Rhaegar.
    De Tyrells lopen er meestal gewoon wat bij, maar ik wil hen het voordeel van de twijfel geven omwille de Doornkoningin. Die heeft het achterste puntje van haar tong nog lang niet laten zien.
    Arianna zou koningin kunnen worden als ze met Aegon trouwt. Maar ik denk dat Aegon een mommersdraak is en wordt bespeeld door Varys. Of hij gaat dood door grauwschub. En Tyrion... Ik heb echt geen idee.

    Ik neig heel erg naar Jon, maar hij past simpelweg niet in het zuiden. Ook zou het een te groot cliché zijn, denk ik. Wat jij zegt over Sansa klopt wel, het zou heel mooi zijn als zij de jongere, mooiere koningin is waar Cersei zo bang voor is. Dat heeft iets poëtisch. Ik denk inderdaad dat de Tyrells ook nog hun spelletje moeten spelen, zeker nu alleen Cersei nog over is om het allemaal in de hand te houden. Pfff ik kan echt niet wachten op het nieuwe boek. En ik zal ook even spoilers plaatsen, oeps.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Alleras schreef:
    (...)
    Ik neig heel erg naar Jon, maar hij past simpelweg niet in het zuiden. Ook zou het een te groot cliché zijn, denk ik. Wat jij zegt over Sansa klopt wel, het zou heel mooi zijn als zij de jongere, mooiere koningin is waar Cersei zo bang voor is. Dat heeft iets poëtisch. Ik denk inderdaad dat de Tyrells ook nog hun spelletje moeten spelen, zeker nu alleen Cersei nog over is om het allemaal in de hand te houden. Pfff ik kan echt niet wachten op het nieuwe boek. En ik zal ook even spoilers plaatsen, oeps.


    Ik ben pas naar Sansa beginnen kijken als mogelijke koningin sinds ik boek 3 heb herlezen. In één van Arya's hoofdstukken doet een oude vrouw, die in een godenwoud leeft, een profetie over 'Een mooie jonge maagd met gifslangen in haar haren, waarvan het gif langs hun tanden naar beneden kroop. En later zag ik diezelfde maagd, die een reus vermoordde in een kasteel van sneeuw.'
    Of zoiets toch, in elk geval. Het zegt niet echt dat ze koningin kan worden, maar ze gaat in elk geval nog een belangrijke rol spelen.
    Ergens hoop ik dat Jon iets belangrijks met de White Walkers te maken gaat hebben. Ik denk sowieso dat Jon sneller koning wordt van het Noorden dan van Westeros, vooral nu hij door Robb wettig is verklaard. Hem over het volledige land laten regeren is misschien ook wat iets te veel wishfull thinking (we hebben het tenslotte over het werk van GRRM, die ervan houdt lezers zo erg mogelijk te shokeren)
    En de Tyrells gaan Cersei inderdaad het leven nog wat zuur maken. Maar daar kijk ik eigenlijk wel naar uit, hoewel ik Cersei nog wel een leuk karakter vind.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Faelain schreef:
    (...)

    Ik ben pas naar Sansa beginnen kijken als mogelijke koningin sinds ik boek 3 heb herlezen. In één van Arya's hoofdstukken doet een oude vrouw, die in een godenwoud leeft, een profetie over 'Een mooie jonge maagd met gifslangen in haar haren, waarvan het gif langs hun tanden naar beneden kroop. En later zag ik diezelfde maagd, die een reus vermoordde in een kasteel van sneeuw.'
    Of zoiets toch, in elk geval. Het zegt niet echt dat ze koningin kan worden, maar ze gaat in elk geval nog een belangrijke rol spelen.
    Ergens hoop ik dat Jon iets belangrijks met de White Walkers te maken gaat hebben. Ik denk sowieso dat Jon sneller koning wordt van het Noorden dan van Westeros, vooral nu hij door Robb wettig is verklaard. Hem over het volledige land laten regeren is misschien ook wat iets te veel wishfull thinking (we hebben het tenslotte over het werk van GRRM, die ervan houdt lezers zo erg mogelijk te shokeren)
    En de Tyrells gaan Cersei inderdaad het leven nog wat zuur maken. Maar daar kijk ik eigenlijk wel naar uit, hoewel ik Cersei nog wel een leuk karakter vind.

    En de profetie van Maggy the Frog ondersteunt het:

    Cersei: When will I wed the prince?
    Maggy: Never. You will wed the king.
    Cersei: I will be queen, though?
    Maggy: Aye. Queen you shall be... until there comes another, younger and more beautiful, to cast you down and take all that you hold dear.

    Mogelijke koninginnen zijn Sansa, Margaery, Myrcella en Dany, en Sansa zou het best passen gezien wat Cersei haar allemaal heeft aangedaan.
    Jon heeft heel waarschijnlijk iets met the Others te maken, hij is een goede kandidaad voor Azor Ahai Reborn, die Lightbringer gebruikt om ze te verslaan. Cersei mag van mij echt dood. Hopelijk aan de hand van Jaime, om Brienne te beschermen of zo.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Alleras schreef:
    (...)
    En de profetie van Maggy the Frog ondersteunt het:

    Cersei: When will I wed the prince?
    Maggy: Never. You will wed the king.
    Cersei: I will be queen, though?
    Maggy: Aye. Queen you shall be... until there comes another, younger and more beautiful, to cast you down and take all that you hold dear.

    Mogelijke koninginnen zijn Sansa, Margaery, Myrcella en Dany, en Sansa zou het best passen gezien wat Cersei haar allemaal heeft aangedaan.
    Jon heeft heel waarschijnlijk iets met the Others te maken, hij is een goede kandidaad voor Azor Ahai Reborn, die Lightbringer gebruikt om ze te verslaan. Cersei mag van mij echt dood. Hopelijk aan de hand van Jaime, om Brienne te beschermen of zo.


    Myrcella als de jonge koningin zou ook echt prachtig zijn, haha. Behalve dat ongeveer elk Sansa-chapter een keer of zeven wordt gezegd dat ze wel erg mooi is (er is geen een ander personage waar dat telkens zo expliciet wordt gezegd, zelfs bij Dany niet)
    Ik hoop dat Cersei nog iets meer paranoia wordt voor ze sterft, want ik vind haar echt hilarisch zo.
    Oh! En ik hoop dat de nieuwe High Septon Howland Reed is :Y)


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Faelain schreef:
    (...)

    Myrcella als de jonge koningin zou ook echt prachtig zijn, haha. Behalve dat ongeveer elk Sansa-chapter een keer of zeven wordt gezegd dat ze wel erg mooi is (er is geen een ander personage waar dat telkens zo expliciet wordt gezegd, zelfs bij Dany niet)
    Ik hoop dat Cersei nog iets meer paranoia wordt voor ze sterft, want ik vind haar echt hilarisch zo.
    Oh! En ik hoop dat de nieuwe High Septon Howland Reed is :Y)

    Van Dany wordt wel gezegd dat ze de mooiste vrouw van de wereld is (kots), maar idd niet zo vaak als bij Sansa. En jaa, Howland Reed wil ik zo graag eens ontmoeten! En dat 'ie stiekem getrouwd is met Ashara Dayne. :Y) Ook is hij de enige levende die weet wat er gebeurd is bij de Tower of Joy, en daar wil ik nog meer over weten.Ook krijgen we als het goed is een kijkje in Casterly Rock, is misschien een spoiler, zo ja lees niet verder (lastig ik weet), omdat Jeyne Westerling in de proloog voorkomt en zij naar de Rock ging.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

Alleras schreef:
(...)
Van Dany wordt wel gezegd dat ze de mooiste vrouw van de wereld is (kots), maar idd niet zo vaak als bij Sansa. En jaa, Howland Reed wil ik zo graag eens ontmoeten! En dat 'ie stiekem getrouwd is met Ashara Dayne. :Y) Ook is hij de enige levende die weet wat er gebeurd is bij de Tower of Joy, en daar wil ik nog meer over weten.Ook krijgen we als het goed is een kijkje in Casterly Rock, is misschien een spoiler, zo ja lees niet verder (lastig ik weet), omdat Jeyne Westerling in de proloog voorkomt en zij naar de Rock ging.


Howland x Ashara ship ik ook wel, haha. Of dat zijn "dochter" eigenlijk de tweelingzus van Jon Snow is! Myra Reed bedoel ik. Dat zou ook echt geweldig zijn! Dat Ned en Howland elk een kind van Lyanna hebben geadopteerd om ze veilig te houden. Dan heeft de draak onmiddellijk ook drie koppen.
Echt waar? Dat is wel awesome. Ik wil al zo lang weten hoe de Rock er nu eigenlijk uitziet ^^


“The heart is an arrow. It demands to aim true."

Een preview voor Inside HBO's Game of Thrones: Season 3 & 4.

Creating the mammoths and giants:



Zij komen voor in "The Watchers on the Wall":


"She was fury, she was wrath, she was vengeance."

Ik heb nu eindelijk tijd om GoT te kijken en ik ben nu seizoen 1 t/m 4 aan het downloaden. Maar ik heb ook de boeken, in het Engels en die wil ik graag gaan lezen. Ik heb alleen gehoord dat het best lastig Engels is. (Ik wil het dan ook lezen om mijn Engels te verbeteren, omdat ik naar het buitenland wil voor stage en het ook handig is voor series kijken etc.) Maar wat kan ik het beste doen? Eerst seizoen 1 t/m 4 kijken en dan de boeken lezen? En tot waar is dat dan, welk boek? Of het gelijk laten oplopen? Dus kijken en lezen tegelijk? Of eerst lezen en daarna kijken?


You will never know, just how beautiful you are to me.

Sow, leuk zeg. Dit topic: Spoilerknop, spoilerknop, spoilerknop, spoilerknop.. En ikdurf ze niet te oepenen..

Ik moet het laatste nederlandse boek nog steeds lezen, ookal ligtie hier al sindsie uit is in mijn kast. Ik wil hem lezen als de volgende uitkomt, zodat het nog niet eindigt x].


You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.