• SPOILERS: Graag alles na seizoen vier in spoiler knopjes!

    Topic 1

    Praktische informatie:

    Tot nu toe verschenen:

    A SONG OF ICE AND FIRE / HET LIED VAN IJS EN VUUR
    A Game of Thrones (1996) / Het Spel der Tronen
    A Clash of Kings (1998) / De Strijd der Koningen
    A Storm of Swords (2000) / Een Storm van Zwaarden: Staal en Sneeuw (1), Bloed en Goud (2)
    A Feast for Crows (2005) / Een Feestmaal voor Kraaien
    A Dance with Dragons (2011) / Een Dans met Draken: Oude Vetes, Nieuwe Strijd (1), Zwaarden tegen Draken (2)

    TALES OF DUNK AND EGG / VERHALEN VAN DUNK EN EI
    The Hedge Knight (1998) / De Hagenridder
    The Sworn Sword (2003) / De Eed van Trouw
    The Mystery Knight (2010) / De Onbekende Ridder
    A Knight of the Seven Kingdoms (2015), bovenstaande novelles gecombineerd in één boek

    NOVELLES
    The Princess and the Queen, or, The Blacks and the Greens (2013), gepubliceerd in Dangerous Women
    The Rogue Prince, or, A King's Brother (2014), gepubliceerd in Rogues

    ANDERE WERKEN
    (The Ice Dragon) (1980), een kinderboek waar discussie over bestaat of het verhaal wel of niet plaatsvindt in dezelfde wereld als ASOIAF
    The Art of George R.R. Martin's A Song of Ice and Fire (2005), verschillende auteurs
    The Lands of Ice and Fire (2012)
    The World of Ice and Fire (2014)
    A Song of Ice and Fire Coloring Book (2015)

    APP
    A World of Ice and Fire, app voor iOS en Android, voor veel informatie moet je echter betalen

    GAME OF THRONES
    Season 1 (2011)
    Season 2 (2012)
    Season 3 (2013)
    Season 4 (2014)
    Season 5 (2015)

    Inside HBO's Game of Thrones: Seasons 1 & 2 (2012), door Bryan Cogman, GRRM, David Benioff en D.B. Weiss
    Inside HBO's Game of Thrones: Season 3 & 4 (2014), door C.A. Taylor

    Verwacht:

    The Winds of Winter (ASOIAF vol. 6), hopelijk 2015
    Sample Chapters:


    Game of Thrones S6, verwacht lente 2016
    Game of Thrones S7, verwacht 2017
    The She-Wolves of Winterfell (werktitel) (Dunk & Egg vol. 4), TBA
    A Dream of Spring (voormalig: A Time for Wolves) (ASOIAF vol. 7), TBA maar waarschijnlijk rond 2020
    Fire and Blood (geschiedenis van House Targaryen), delen hiervan zijn al gepubliceerd, zie 'Novelles'. Verwacht na afronding van ASOIAF
    _________________________________________________________

    Not a Blog, GRRM's blog
    Interactieve kaart van The Known World, met de reizen die iedereen maakt. Spoiler knopje rechts bovenin.
    A mapped history of A Song of Ice and Fire (met dank aan Maegi)
    A Wiki of Ice and Fire & Game of Thrones Wiki
    A Forum of Ice and Fire, met forums voor zowel de boeken als de tv-serie
    A Search of Ice and Fire, een snelle manier om alle boeken (inclusief de novelles) door te zoeken.







    &


    [ bericht aangepast op 18 nov 2015 - 14:30 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    0,01% ]:
    Dat is een best wel zielig getal.
    Dan maar de anderen boeken blijven lezen, opnieuw en opnieuw. Maar ik kan gewoon niet meer wachten. :(
    Ik wordt ook gek.


    She was always looking for more..

    DAY 3: HOUSE FREY



    Dit lijkt heel erg plotrelated, gezien alle Freys die tegenwoordig worden opgehangen. The Freys are dreaming of a Red Christmas and the Tullys are bearing the gifts (dag 1) ;DDD Rood en blauw zijn namelijk ook Tully-colors.

    Iemand heeft de ballen al geanalyseert:

    24 Christmas balls
    - 11 on the garland behind the RED TREE, all are of the Twin Towers
    - 4 solid red balls on the tree
    - 5 balls of the twin towers on the red tree
    - 4 balls that are mostly red but with a reflection on the top...two strawberries? House Garland?

    [ bericht aangepast op 12 dec 2014 - 19:02 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    DAY 4: HOUSE BOLTON



    Northmen hung by the chimney with care means they (or their skins) serve the traditional purpose of socks, so Boltons are expecting some sort of gifts for hanging Northmen.


    this gun be goooood *parties on her own*

    Helaas is de hype train wel een beeetje tot stilstand gekomen, gezien GRRM's laatste tweet:



    MAAR: Hij zegt niet dat het geen countdown is naar een aankondiging van een release date. Ik had ook nooit de daadwerkelijke release verwacht, dus ik heb nog hoop. We'll see on the twenty-first.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Voor mij is de hoop nu wel een beetje weg, zucht.
    Hoe lang moet het wel niet gaan duren? Dalijk gaan de serie voorlopen op de boeken. Dan gaat de verhaallijn van de serie al zeker heel erg anders worden dan die van de boeken. Dat wil ik al helemaal niet.


    She was always looking for more..

    Vivir schreef:
    Voor mij is de hoop nu wel een beetje weg, zucht.
    Hoe lang moet het wel niet gaan duren? Dalijk gaan de serie voorlopen op de boeken. Dan gaat de verhaallijn van de serie al zeker heel erg anders worden dan die van de boeken. Dat wil ik al helemaal niet.

    Ik weet het niet. Ik hoop nog steeds op 2015, maar anders wordt het waarschijnlijk 2016 met seizoen 5 van GoT dat gelijk gaat lopen of inderdaad zelfs in gaan halen. En de serie is al zo anders. Jojen is dood, ik bedoel maar, wut. En het wordt nog veel anders: ze schrijven waarschijnlijk Arianne eruit (er is nog niemand voor gecast zover ik weet) en Trystane is achttien in de serie, die gaat waarschijnlijk Quentyn vervangen. Dan is er nog die hele Others bleh die nergens op slaat en Brienne die Arya tegenkomt en Alayne die vertelt dat ze Sansa is en meh... ik kan nog heel lang typen. Dat is ook het kutte, dat de boeken de serie moet zien voor te blijven.

    [ bericht aangepast op 14 dec 2014 - 0:57 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Rumors and Fabrications

    Dec. 13th, 2014 at 4:52 PM

    It seems I need to clarify once more.

    I am NOT on Twitter. I am NOT on Facebook. The only place I post myself, in my own words, is here on Live Journal.

    I do have an official Twitter account, and an official Facebook account. I established these in self-defense, because there were fake accounts out there, where people pretending to be me were making various spurious pronouncements... pronouncements that would then get picked up all over the internet and repeated as if they were gospel.

    The official Twitter and Facebook accounts are maintained for me by my minions and my publishers. I don't post there myself. I don't even read them or check comments. I have other stuff to do. LOTS of other stuff.

    Anyway, a few weeks ago, Raya came to me and said the folks at Random House wanted to do a special promotion on Twitter, a "Twelve Days of Christmas" with a Westerosi twist. Did they have the green light? It sounded fun, and funny, so I said sure, and thought no more of it. It was just a little Christmas celebration.

    But then, somehow, from somewhere, the rumor arose that the "12 Days" were actually a countdown... not to Xmas, but to the publication of THE WINDS OF WINTER, or the announcement of its completion and/ or pub date.

    Sorry. Not true. Look, I've said before, and I will say again, I don't play games with news about the books. I know how many people are waiting, how long they have been waiting, how anxious they are. I am still working on WINDS. When it's done, I will announce it here. There won't be any clues to decipher, any codes or hidden meanings, the announcement will be straightforward and to the point. I won't time it to coincide with Xmas or Valentine's Day or Lincoln's Birthday, the book will not rise from the dead with Jesus on Easter Sunday. When it is done, I will say that's it is done, on whatever day I happen to finish.

    I don't know how I can make it any clearer.

    And while I am debunking rumors, let me also say that this story about me being inspired to finsh WINDS by STAR WARS is also utter bullshit, and I have NO idea where that one came from. (I liked the first two STAR WARS movies, the third not so much, the prequels not at all, and the trailer for the new one had no impact on me one way or the other, and let's face it, even the best of 'em is no FORBIDDEN PLANET. Robby is my robot ideal, not C3PO or R2D2). Made up out of whole cloth, so far as I know.

    It really stuns me how widely the STAR WARS thing has been disseminated. Truly, internet journalism is an oxymoron.

    As Mark Twain once said, "A lie can travel halfway around the world while truth is putting on its shoes."

    Te vinden op Not a Blog.

    Argh, it really was too good to be true. Ach ja. Over twaalf dagen is hij in elk geval twaalf dagen verder met TWOW.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Adara schreef:
    (...)
    Ik weet het niet. Ik hoop nog steeds op 2015, maar anders wordt het waarschijnlijk 2016 met seizoen 5 van GoT dat gelijk gaat lopen of inderdaad zelfs in gaan halen. En de serie is al zo anders. Jojen is dood, ik bedoel maar, wut. En het wordt nog veel anders: ze schrijven waarschijnlijk Arianne eruit (er is nog niemand voor gecast zover ik weet) en Trystane is achttien in de serie, die gaat waarschijnlijk Quentyn vervangen. Dan is er nog die hele Others bleh die nergens op slaat en Brienne die Arya tegenkomt en Alayne die vertelt dat ze Sansa is en meh... ik kan nog heel lang typen. Dat is ook het kutte, dat de boeken de serie moet zien voor te blijven.


    I know. Ik zou het persoonlijk echt zonde vinden als ze Arianne er echt uitschrijven, ze is zo'n belangrijk personage wat ze volgens mij echt niet kunnen missen. Toen ik het boek las zat ik me de hele tijd af te vragen hoe dat er in de serie gingen doen. Dat vroeg ik me ook af over heel Dorne. Ik kan me dat echt totaal niet goed voorstellen. Ik vond de kleding van Oberyn en Ellaria echt super dus ik ben zo benieuwd hoe de Sand Snakes eruit gaan zien en zo. Ik vindt het opzich wel goed dat Alayne vertelt dat ze Sansa is, want ik vindt het echt een soort kracht die ze daardoor uitstraalt. Die scene vond ik echt wel mooi. De boeken zijn de boeken en de serie is de serie. Ergens vindt ik dat ze wel een beetje moeten afwijken van elkaar, maar als de serie voor gaat lopen wordt dat alleen maar meer en meer totdat ze niets meer gemeen hebben. Benioff en Weiss weten wel hoe het in grote lijnen af gaat lopen in geval dat de serie voor gaat lopen, maar ook dan verandert er zo ontzettend veel. I don't want that!


    She was always looking for more..

    Vivir schreef:
    (...)

    I know. Ik zou het persoonlijk echt zonde vinden als ze Arianne er echt uitschrijven, ze is zo'n belangrijk personage wat ze volgens mij echt niet kunnen missen. Toen ik het boek las zat ik me de hele tijd af te vragen hoe dat er in de serie gingen doen. Dat vroeg ik me ook af over heel Dorne. Ik kan me dat echt totaal niet goed voorstellen. Ik vond de kleding van Oberyn en Ellaria echt super dus ik ben zo benieuwd hoe de Sand Snakes eruit gaan zien en zo. Ik vindt het opzich wel goed dat Alayne vertelt dat ze Sansa is, want ik vindt het echt een soort kracht die ze daardoor uitstraalt. Die scene vond ik echt wel mooi. De boeken zijn de boeken en de serie is de serie. Ergens vindt ik dat ze wel een beetje moeten afwijken van elkaar, maar als de serie voor gaat lopen wordt dat alleen maar meer en meer totdat ze niets meer gemeen hebben. Benioff en Weiss weten wel hoe het in grote lijnen af gaat lopen in geval dat de serie voor gaat lopen, maar ook dan verandert er zo ontzettend veel. I don't want that!

    Ik ben ook heel tegenstrijdig in dat opzicht, ik wil namelijk niet dat de serie de boeken gaan spoilen (dus moeten ze afwijken met het liefst een heel ander einde zelfs) maar aan de andere kant wil ik wel dat wat in de boeken komt ook in de serie komt. Ik kan me er zo aan ergeren maar op hetzelfde moment ben ik blij.

    Achja, ik zie wel waar het eindigt. Ik wacht gewoon even af hoe seizoen 5 gaat zijn, als ik het niks vind ga ik gewoon niet kijken.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Adara schreef:
    (...)
    Ik ben ook heel tegenstrijdig in dat opzicht, ik wil namelijk niet dat de serie de boeken gaan spoilen (dus moeten ze afwijken met het liefst een heel ander einde zelfs) maar aan de andere kant wil ik wel dat wat in de boeken komt ook in de serie komt. Ik kan me er zo aan ergeren maar op hetzelfde moment ben ik blij.

    Achja, ik zie wel waar het eindigt. Ik wacht gewoon even af hoe seizoen 5 gaat zijn, als ik het niks vind ga ik gewoon niet kijken.


    Ik ga het wel kijken, sowieso. Ik vindt de serie veel te awesome om het niet te zien. Maar je hebt wel gelijk. Ik kan ook wel heel erg gaan lopen zeiken van wat er allemaal wel niet beter kan, maar ze zullen vast wel hun best doen om de serie zo goed te maken als maar kan. Dat Arianne gedoe kan ook gewoon komen door de weinige tijd. Er zal vast wel goed over na zijn gedacht als zij er niet in komt, dus vertrouw ik maar gewoon op dat het wel goed gaat komen.


    She was always looking for more..

    Vivir schreef:
    (...)

    Ik ga het wel kijken, sowieso. Ik vindt de serie veel te awesome om het niet te zien. Maar je hebt wel gelijk. Ik kan ook wel heel erg gaan lopen zeiken van wat er allemaal wel niet beter kan, maar ze zullen vast wel hun best doen om de serie zo goed te maken als maar kan. Dat Arianne gedoe kan ook gewoon komen door de weinige tijd. Er zal vast wel goed over na zijn gedacht als zij er niet in komt, dus vertrouw ik maar gewoon op dat het wel goed gaat komen.

    Ik ben wel ontzettend benieuwd naar Arya's verhaal in Braavos, dus waarschijnlijk kijk ik uiteindelijk toch. ;P


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    DAY 5: HOUSE ARRYN


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    DAY 6: HOUSE TYRELL



    I sure have one wish. :c


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Adara schreef:
    (...)
    Ik ben wel ontzettend benieuwd naar Arya's verhaal in Braavos, dus waarschijnlijk kijk ik uiteindelijk toch. ;P


    Ja ik ook. Al ben ik het meest benieuwd naar Dorne.


    She was always looking for more..

    DAY 7: HOUSE MARTELL


    Mensen worden er steeds beter in ze te raden. Ik gok Baratheon voor morgen.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    DAY 8: HOUSE BARATHEON



    Called it! Morgen Lannister waarschijnlijk.

    Ik moest trouwens echt lachen om de caption.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."