• De stelling van deze week luidt:
    Homo's zouden ook het recht moeten hebben om bloed te mogen doneren.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    ik vind dat homo 's gewoon naar de bloedbank MOGEN want ze vallen alleen op mannen en ik vind dat je mensen niet moet uitsluiten van wege hun geaardheid was iedereen niet gelijk in dit land !

    DiNozzo schreef:
    Hebben ze dat recht niet dan? Belachelijk. O.o

    Ik had ook het idee dat ze het recht gewoon hadden.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Fisher schreef:
    (...)
    Homo's zouden alle rechten moeten hebben die hetero's ook hebben.

    Maar ik neem aan dat bloed doneren niet mag vanwege HIV oid? Ik vind dat ze natuurlijk wel mogen doneren, maar dan gecontroleerd worden op ziektes; net zoals hetero's ook gecontroleerd moeten worden.


    Correct. Het is overigens niet zo dat homoseksuelen geen bloed mogen doneren, voor zover geld dat verbod alleen op mannen die seks hebben met mannen (vrouwen kunnen namelijk ook homoseksueel zijn maar zijn voor zover ik weet niet uitgesloten van bloeddonatie)

    De reden hiervoor is dat deze groep een minderheid vormt in de bevolking maar veruit de meerderheid van de HIV patienten (als ik het goed heb is 80% van de HIV patienten mannelijk en 72% van hen is homoseksueel) en zijn daarbij dus flink oververtegenwoordigd. Ik vermoed dat dit de reden is voor het verbod. Ik ben nog op zoek naar percentages (% mannen die seks hebben met mannen met HIV vs % HIV in de gemiddelde bevolking) maar die kan ik niet zo snel vinden


    quidquid excusatio prandium pro

    Maovesa schreef:
    Eens, zolang iedereen, of je nou hetero, biseksueel of homo bent, eerst gecontroleerd wordt op HIV, want dat is de enige reden dat homo's naar mijn weten geen bloed mogen doneren.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Eigenlijk begrijp ik het wel. Ten eerste gaat het om "mannen die seks hebben gehad met andere mannen" ipv homo's (lesbiennes vallen hier dus niet onder en ook homo's die nog geen bed partner hebben gehad). Het gaat namelijk om het feit dat mannen die seks hebben, een honderd keer zo grote kans hebben HIV en uiteindelijk aids op te lopen. Het duurt alleen een aantal weken voor dat zich openbaart in het bloed. Als je voor je donatie je laat controleren dmv bloedonderzoek (dat is verplicht) kan het zijn dat de besmetting nog onzichtbaar is. Omdat de kans bij mannen die deels hebben dus zoveel groter is dat ze geïnfecteerd zijn met HIV, vind ik het logisch dat men het risico niet wil nemen.
    Een andere HIV risico groep als junks worden ook uitgesloten. Als jij bloed nodig hebt wil je wel zeker zijn dat het veilig is.
    Ik begrijp dus waarom mannen die seks hebben uitgesloten worden om bloed te donateren en het heeft niets met de homoseksualiteit te maken dus vind ik het niet discriminerend.


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Menma schreef:
    Wat is dit voor slechte stelling? Natuurlijk zouden homoseksuele mensen evenveel rechten moeten hebben en ook bloed mogen doneren. Bovendien is de kans op hiv even groot als bij heteroseksuele seks. Ik háát die vooroordelen over homo's. Alsof iedere homo geassocieerd wordt met hiv en aids.

    [ bericht aangepast op 10 aug 2014 - 10:44 ]


    Dear Molly. Watching over Fred like you have been watching over Harry all these years. Love, Lily.

    Ik vind van niet. De reden waarom zij dat niet mogen geven is omdat ze een verhoogde kans op aids hebben en dat lijkt mij dan ook meer dan logisch dat ze geen bloed mogen geven. Het is gewoon een voorzorgsmaatregel en heeft niks met racisme te maken.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    tuurlijk homo's zijn niks anders dan anderen het is niet dat het een keize is of dat in je bloed zit ofzo je bent zo geboren en je kan er niks aan doen iedereen is gelijk dik dun klein groot het maakt niet uit in het principe zijn we gewoon allemaal mensen !

    Freljords schreef:
    Ik vind van niet. De reden waarom zij dat niet mogen geven is omdat ze een verhoogde kans op aids hebben en dat lijkt mij dan ook meer dan logisch dat ze geen bloed mogen geven. Het is gewoon een voorzorgsmaatregel en heeft niks met racisme te maken.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Diaval schreef:
    Ik vind het belachelijk om Homo's in een apart hokje te duwen, alsof ze niet evenveel waard zijn als hetro's.
    Verder vind ik dat iedereen evenveel rechten hoort te hebben.
    Homoseksualiteit is niet 'besmettelijk' of 'erfelijk' , dus iemand iets verbieden door zijn geaardheid is discriminatie/rascisme, wat volgens mij nog steeds verboden is.

    Opdat het gecontroleerd wordt, maar dat is standaard.


    These rings that I'm breaking are making you a personal debt.

    Het bloed wordt toch wel gecontroleerd op ziektes en shit, neem ik aan? Waarom zou het dan niet mogen? :'D


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Deilia schreef:
    Homos zouden helemaal geen rechten moeten hebben.


    Ben jij racistisch?
    Nou ja, dat is de wereld, helaas :c

    Ik ben goed bevriend met homo's, zij moeten dezelfde rechten krijgen als hetero's.


    You dare to gaze upon me?

    Het bloed wordt toch eerst gecontroleerd? Zolang het gecontroleerd wordt is er geen probleem lijkt mij.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik wist niet eens dat dat niet kon... Ik dacht serieus dat ze wel bloed konden geven.
    Alles wordt toch gecontroleerd, dus waarom zou het niet mogen?


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Hebben ze dat niet dan? Ik dacht altijd van wel :$
    Ik ben het dus eens, iig ik wil dat het mag (:


    Someone you haven’t even met yet is wondering what it’d be like to know someone like you.