• De stelling van deze week luidt:
    Homo's zouden ook het recht moeten hebben om bloed te mogen doneren.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Peeps, lees wat MAK3YOURMOV3 zegt.

    Het duurt alleen een aantal weken voor dat zich openbaart in het bloed. Als je voor je donatie je laat controleren dmv bloedonderzoek (dat is verplicht) kan het zijn dat de besmetting nog onzichtbaar is.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Menma schreef:
    (...)
    Dat is waar wat je zegt. Dat komt omdat er geen zwangerschap aan te pas komt en sommigen dan denken dat een voorbehoedsmiddel onnodig is. Maar net zoals er homo's zijn die op deze manier hiv verspreiden, zijn er ook genoeg heteroseksuele mensen die ziektes verspreiden door geen condoom te gebruiken. Vandaar dat ik vind dat homoseksuele mannen evenveel recht moeten krijgen om bloed te doneren als heteroseksuele mensen. Hoe kun je nou iedereen over één kam scheren? Er zijn er genoeg die wél hun verantwoordelijkheden nemen en veilig seks hebben. Zolang het bloed eerst gecontroleerd wordt (zoals waarschijnlijk al gebeurd) is er niets mis mee om het te doneren. Bloed is bloed, al is het van een homo, lesbo, biseksueel of hetero :').

    Nee, je kan ze niet allemaal over één kam scheren, maar de kans bij hen is veel groter en als ik sommige homo's bezig hoor, dan schrik ik er niet van. Nogmaals, ik wil nietzeggen dat elke homo zo is, maar als ze telkens een paar weken moeten wachten voordat ze zeker zijn dat het bloed veilig is, kunnen ze die beter uitsluiten.
    Daarnaast mogen homo's die nog geen seks hebben gehad met andere mannen gewoon bloed geven, maar zoek dat er maar eens uit. Aids is veel sneller overdraagbaar tussen twee mannen, dan twee vrouwen of een man en een vrouw.


    Take me to wonderland

    Maovesa schreef:
    Eens, zolang iedereen, of je nou hetero, biseksueel of homo bent, eerst gecontroleerd wordt op HIV, want dat is de enige reden dat homo's naar mijn weten geen bloed mogen doneren. Een jongen uit mijn klas wilde bloed doneren om iets goeds te doen en is homo, maar hij kon uiteindelijk niet, omdat homo's gewoon worden afgewezen, ook al hebben ze geen HIV.

    [ bericht aangepast op 10 aug 2014 - 12:04 ]


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "

    DiNozzo schreef:
    Hebben ze dat recht niet dan? Belachelijk. O.o


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Deilia schreef:
    Homos zouden helemaal geen rechten moeten hebben.


    Vind je jezelf nu heel erg grappig, of zo? Want zelfs als je het cynisch bedoelt, kunnen dit soort opmerkingen een hoop mensen kwetsen.

    Anyway, dit staat op de site van Sanquin (de organisatie die over de bloedvoorziening en -donatie gaat):

    Om de veiligheid van bloedtransfusies te waarborgen, test Sanquin al sinds 1984 alle donaties op hiv. Zijn de resultaten van de test afwijkend, dan gebruiken we het bloed niet. Tot een jaar na besmetting met hiv is de test niet 100% betrouwbaar. Geef daarom geen bloed als je risico hebt gelopen op besmetting met hiv. Er zijn een aantal risicofactoren voor mannen en risicofactoren voor vrouwen waar de bloedbank rekening mee houdt.

    Als man seks hebben met een andere man behoort nu eenmaal tot de risicofactoren. Ik snap dat dit soms oneerlijk kan lijken. Maar het heeft - zoals al eerder in dit topic is gezegd - niets met geaardheid te maken. Alleen mannen die met een andere man seks hebben gehad, mogen geen bloed doneren. In een interview met een woordvoerder van Sanquin werd gezegd dat de kans dat het bloed van mannen die seks hebben gehad met andere mannen met hiv besmet is, honderd keer zo groot is als dat van mannen met heteroseksuele contacten. Ik snap wel dat Sanquin deze voorzorgsmaatregelen neemt. Oneens, dus.


    "Remember, Red, hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies."

    Ja. Homo's zijn ook gewoon normale mensen en zouden alle rechten moeten hebben die hetero's ook hebben.
    Homo zijn is geen keuze. Hun kunnen er meerendeels ook niets aan doen dat ze liever van het zelfde geslacht houden.
    Homo's worden in een hoek geduwt met zo weinig rechten en waarom? Omdat ze 'vies' zijn? Als zelfs bloed doneren niet mag is deze society wel heel laag.


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Ja, waarom alleen maar homo's op HIV/Aids afstempelen terwijl net zogoed hetrosexuelen HIV kunnen krijgen. Gewoon bloedtest laten doen voor het doneren toch?

    Maar ik ben nu wel even in de war, mogen homo's gewoon geen bloed geven of echt alleen als ze ooit seks hebben gehad met een andere man?
    Want dat zou de situatie wel iets veranderen natuurlijk.


    Queer zijn is gewoon alles

    Freljords schreef:
    Ik vind van niet. De reden waarom zij dat niet mogen geven is omdat ze een verhoogde kans op aids hebben en dat lijkt mij dan ook meer dan logisch dat ze geen bloed mogen geven. Het is gewoon een voorzorgsmaatregel en heeft niks met racisme te maken.

    Dit. En, zoals sommigen niet weten, kan je al besmet zijn met hiv maar dat het nog niet toont in je bloed. Ik dacht dat het pas 'zichtbaar' is na twee weken tot twee maanden.
    En als het maar bloed geven is. Niet dat ze er geen mogen ontvangen. Ze kunnen zich waarschijnlijk ook op een andere manier inzetten voor de organisatie als ze echt willen.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Lagertha schreef:
    De stelling van deze week luidt:
    Homo's zouden ook het recht moeten hebben om bloed te mogen doneren.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    ik vindt van wel, want homo's kunnen er niks aan doen dat ze op hun eigen geslacht vallen,

    Ik vind op zich van wel, al snap ik waarom het niet kan. Ik denk dat om dit mogelijk te maken scholen eerst maar eens moeten beginnen met proper voorlichting over homoseksualiteit.


    We've lived in the shadows for far too long.

    Inermis schreef:
    Ik vind op zich van wel, al snap ik waarom het niet kan. Ik denk dat om dit mogelijk te maken scholen eerst maar eens moeten beginnen met proper voorlichting over homoseksualiteit.
    Nou ook over voorbehoedsmiddelen, want zowel Straight als Gay kunnen beiden besmet raken als je het keer op keer niet veilig doet. Ook kwa testen. Het gaat er ook om dat het veilig voor beide partijen is maar ook om af en toe wel te testen want iemand kan wel zeggen dat hij iets heeft gedaan of niet terwijl die gewoon zit te liegen.

    Goudsbloem schreef:
    (...)

    ik vindt van wel, want homo's kunnen er niks aan doen dat ze op hun eigen geslacht vallen,


    *facepalm*


    Debbaut schreef:
    Maar ik ben nu wel even in de war, mogen homo's gewoon geen bloed geven of echt alleen als ze ooit seks hebben gehad met een andere man?
    Want dat zou de situatie wel iets veranderen natuurlijk.


    Mijn moeder doneert bloed, en ik dacht eigenlijk dat er op het pamflet iets stond van dat je als man alleen bloed mag doneren wanneer je voor een bepaald aantal maanden geen geslachtsgemeenschap hebt gehad met een andere man. Als je dus homo en langer dan die bepaald aantal maanden geen seks hebt gehad met een andere man, mag je volgens mij wel bloed doneren, gezien dat HIV of aids dan wel zichtbaar is in het bloed.

    [ bericht aangepast op 10 aug 2014 - 12:51 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    MrsSheen schreef:
    (...) Nou ook over voorbehoedsmiddelen, want zowel Straight als Gay kunnen beiden besmet raken als je het keer op keer niet veilig doet. Ook kwa testen. Het gaat er ook om dat het veilig voor beide partijen is maar ook om af en toe wel te testen want iemand kan wel zeggen dat hij iets heeft gedaan of niet terwijl die gewoon zit te liegen.



    Daar doelde ik dus ook op, die voorlichting mist. Want vorig jaar stond er in onze lesbrief een heel mooi hoofdstuk over 'seks tussen twee mannen' zoals hun het genoemd hadden. Dit is niet behandeld omdat onze lerares homoseksualiteit goor vond.


    We've lived in the shadows for far too long.

    Inermis schreef:
    (...)


    Daar doelde ik dus ook op, die voorlichting mist. Want vorig jaar stond er in onze lesbrief een heel mooi hoofdstuk over 'seks tussen twee mannen' zoals hun het genoemd hadden. Dit is niet behandeld omdat onze lerares homoseksualiteit goor vond.
    Klopt, kijk als ze het niet willen hebben over homoseksualiteit heb het dan tenminste over het veilig doen, want de meeste soa's/hiv/aids zie je gewoon letterlijk echt niet.