• Een tijdje probeer ik nu eigenlijk al echt te tekenen. Ik probeer nu dus Luke Hemmings te tekenen, maar ik weet totaal niet waar ik moet beginnen en veel vertrouwen heb ik er ook niet in dat het gaat lukken. ik heb echter ook veel moeilijkheden om gezichten te tekenen. Ik kan alleen de vorm van het gezicht tekenen and that's it. Als je me vraagt om een neus te tekenen krijg je waarschijnlijk een aardappel, de ogen lijken op bananen en de mond lijkt op een plank. Anyway, ik wil hem echt heel graag tekenen dus vroeg ik me af of jullie misschien tips hebben waar te beginnen en hoe je ogen n al die dingen tekent..


    Years of love have been forgot. In the hatred of a minute. - Edgar Allan Poe

    Einmana schreef:
    Ik heb niet zo'n populaire visie hierop vrees ik aangezien ik niet zoveel heb met tutorials.
    Maar goed, wat ik zal zeggen: probeer je perfectionisme los te laten. En teken vooral omdat je het wil en het leuk vindt, niet omdat je per se iets goeds moet maken of moet presteren. Door er echt een hobby van te maken ga je veel vaker tekenen en zul je merken dat je steeds beter wordt. Oefenen, oefenen, oefenen... Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste. Zelf kan ik op zich wel redelijk tekenen, maar ik heb echt vrij weinig tutorials gebruikt. Als je echt nog niks van verhoudingen etc. weet is het misschien wel handig, maar uiteindelijk leer je dan gewoon een kunstje en komt het niet echt vanuit jezelf. Terwijl dat juist je tekening bijzonder kan maken. Dat er een stukje JIJ in zit. Mooi kunnen tekenen is echt niet alles. Ik heb een jaartje kunstacademie gedaan (basisopleiding) en serieus... Zo mooi kunnen die lui niet altijd tekenen hoor! Probeer er vooral veel lol aan te hebben, dat is denk ik het allerbelangrijkste. De rest komt vanzelf.

    Dat begrijp ik wel. Ik daag mezelf altijd uit om dingen te tekenen zonder referenties of tutorials, vooral als het op houdingen aan komt. Niet omdat ik te trots ben om hulp te vragen, maar wil zien hoe ver ik kom met zelf te etteren. En de bevrediging is voor mij twintigmaal groter als ik iets met een voor mij ingewikkelde houding weet te tekenen zonder referenties. It doesn't mean that I haven't used them, maar het is een manier om m'n brein te trainen en me proberen dingen voor te stellen alvorens ze op te zoeken. Pas wanneer ik er echt niet uit kom, ga ik googlen.


    No growth of the heart is ever a waste