• De stelling van deze week luidt:
    Ook vrouwen moeten priester, kardinaal of paus kunnen worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ja, waarom niet? We leven nu in 2014, dus mij lijkt dat dat wel kan.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Waarom niet? Al vind ik het moeilijk om me dat voor te stellen, omdat je altijd mannen hebt gezien. Ik beeld me bv. ook niet in dat mannen opeens nonnen zijn of vrouwen opeens paters. Maar alsnog vind ik dat het moet kunnen.


    16 - 09 - '17

    Ik heb zelf helemaal niets met de kerk. (En ik heb het hier nu vooral op het Christendom en wil niemand zijn geloof beledigen)
    Ik vind dat het een beetje hypocriet is dat priesters niet mogen trouwen (hoewel protestantse priesters dit wel mogen) en dat ze een haat hebben voor anders geaarden (terwijl dit vroeger juist als 'goddelijk' verheven werd) gewoon omdat er ooit één paus was die deze wet wilde inwilligen.
    Ik vind de huidige paus echter een gode indruk maken.
    Hij is er nog niet helemaal, maar ik vind het positief dat hij zich anders geraagd dan zijn voorgangers, wat toch al een klein stapje in de goede richting is.
    Niet veel mensen geloven nog, en dat is vooral omdat het geloof niet meegegroeid is met de huidige tijd.
    We zijn 2014 mensen, bijna geen enkele man gaat zich ineens opgeven voor volledige onthouding om priester te worden.
    Ik vind dat de kerk zijn standaarden zou moeten herzien en niet langer mag discrimineren (want volgens mij streed god toch voor gelijkheid?)
    Dat houd dus ook in de vrouwen die dit willen, in mijn ogen priester(es?) zouden moeten mogen worden, als teken van hun geloof.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Eens :')


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Ik vind het ook hypocriet, want ergens in de bijbel staat dat voor god iedereen gelijk is. Waarom dan niet gelijke rechten qua ambten en dergelijke? Dit is een van de vele redenen waarom ik me af heb gewend van het geloof en dus ook niet meer naar de kerk ga. :W

    Ik ben het eens met de stelling trouwens.


    26 - 02 - '16

    Er bestaan toch al vrouwelijke priesters in sommige kerken? Maar alsnog ben ik het Eens


    Firm believer of all that is magic

    Minnaloushe schreef:
    Ik vind het ook hypocriet, want ergens in de bijbel staat dat voor god iedereen gelijk is. Waarom dan niet gelijke rechten qua ambten en dergelijke? Dit is een van de vele redenen waarom ik me af heb gewend van het geloof en dus ook niet meer naar de kerk ga. :W

    Ik ben het eens met de stelling trouwens.


    † Love? I want to sleep.

    Menma schreef:
    Eens :')

    Eens c:


    Dear Molly. Watching over Fred like you have been watching over Harry all these years. Love, Lily.

    Vrouwen mogen toch ook non worden, waarom dan ook niet andere posities?

    [ bericht aangepast op 24 aug 2014 - 11:18 ]


    Fuck the world, love yourself

    Natuurlijk, want er is geen steekhoudende reden tegen te verzinnen, maar daar heeft de kerk zich sowieso nooit erg aan gestoord. :')
    Dit is een van de vele veranderingen die ze eigenlijk zouden moeten maken als ze niet langzaam al hun macht willen verliezen omdat de aanhang van de katholieke kerk steeds kleiner wordt, maar het is niet iets wat ik ze in de nabije toekomst (of misschien zelfs ooit) zie doen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Eens. Dat is een van de redenen dat ik de kerk hypocriet vind - niets persoonlijks tegen het christendom.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Hoewel ik zelf totaal geen problemen zou hebben met vrouwelijke priesters, bisschoppen, kardinalen of pausen, vrees ik dat de kerk dit niet zal en "kan" veranderen.
    Paus Franciscus heeft gezegd dat de Katholieke Kerk profiteert van bepaalde vrouwelijke vaardigheden en juicht het toe dat vrouwen theologie studeren en dat zij priesters helpen met het besturen van parochies. De Kerk in zijn geheel meent daarentegen dat zij vrouwen deze functies niet kunnen geven, omdat dat in een van de zeven sacramenten staat. Deze zijn door Christus zelf ingesteld en daarom kan en mag geen enkele paus, bisschop of concilie dit veranderen. Hun reden om vrouwen niet toe te laten in deze functies heeft dus niet zozeer te maken met het feit dat zij vrouwen minderwaardig vinden, maar met het feit dat er sommige regels zijn die te heilig zijn om te worden aangetast.

    Note: Ik ben niet Katholiek en ook niet christelijk in een andere vorm. Wel interesseer ik me erg voor de Katholieke kerk als belangrijk Instituut in de geschiedenis. Ik ben het daarom ook niet eens met het feit dat vrouwen deze functies niet mogen bekleden, maar ik wilde het wel nader toelichten.

    [ bericht aangepast op 24 aug 2014 - 12:02 ]


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    JamesPotter schreef:
    Ja, waarom niet? We leven nu in 2014, dus mij lijkt dat dat wel kan.


    wat was dit ookalweer

    Aidan schreef:
    Er bestaan toch al vrouwelijke priesters in sommige kerken? Maar alsnog ben ik het Eens

    Er was ooit ook een vrouwelijke paus die zich als man verkleedde (volgens mij ene Johanna?) maar die mocht dat met haar leven bekopen.


    No growth of the heart is ever a waste