• De stelling van deze week luidt:
    Lichamelijke opvoeding zou een keuzevak moeten zijn.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ja! Oh God, ja, dat roep ik al jaren.
    Ik snap het argument dat het goed voor kinderen is om wat beweging te krijgen, maar een uurtje (vaak minder) verplichte schoolgym per week helpt echt niet op dat vlak. Gym was voor mij altijd een nachtmerrie, en dat mag vrij letterlijk opgevat worden. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het zou zoveel beter zijn als scholen bijvoorbeeld programma's hadden om kinderen verschillende sporten te laten uitproberen (en daarmee bedoel ik echt verschillende sporten; niet twintig keer voetbal en unihockey en één keer per jaar rugby of bokspringen) en ze te stimuleren iets te vinden wat ze leuk vinden en waar ze zich prettig bij voelen, in plaats van dat grote groepen kinderen worden gedwongen allemaal dezelfde sporten te doen terwijl hun niveaus, mogelijkheden en interesses zo ontzettend ver uit elkaar liggen. In mijn ervaring was schoolgym altijd saai voor de ene helft van de klas en doodeng voor de andere, wat me nou niet echt het beoogde doel lijkt, in geen van beide situaties.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Kon dat maar, in België heb je geen keuzevakken in het middelbaar dus hier gaan ze er niet veel aan hebben. Ik denk dat nog vrij weinig mensen LO zouden kiezen als vak. Ik snap dat ze LO geven om te zorgen dat kinderen wat meer bewegen, maar voor die twee uren per week die ik kreeg, maakt het volgens mij ook niet zo heel veel uit. De lessen die gegeven werden waren ook vaak saai en elk jaar toch weer hetzelfde. Ik vond de keren dat we vrije keuze hadden, de les vlak voor elke vakantie altijd wel fijn, dat je eindelijk een sport kon kiezen naar je zin, al was het meestal nog zo dat je niet helemaal zelf mocht kiezen. Misschien zou het fijner zijn als de leerlingen ook eens zelf bij de lessen LO betrokken worden, dat ze zelf eens mogen kiezen wat voor sporten ze willen krijgen tijdens LO lessen. Afgelopen schooljaar moesten wij bv. een eigen les geven en dat was best wel leuk, dat zouden ze meer moeten doen vind ik. Zo ervaar je LO ook weer eens anders.


    16 - 09 - '17

    Ja, ik wou dat dat kon!
    LO is wel goed voor je beweging en gezondheid, maar als je later toch geen topsporter wilt worden, dan hoef je toch niet te gaan sporten?

    Ik snap wel waarom je moet bewegen. Maar waarom gaan we in de ringen hangen? Ik ga later echt geen toptalent turnen worden.


    "We lose ourselves in books, we find ourselves there too."

    Ja, helemaal mee eens! Ik heb gym altijd al verschrikkelijk gevonden en ik weet dat ik daar niet de enige in was. Daarbij is het voor mij nooit echt een bron van beweging geweest, want ik kreeg de bal toch niet en hobbelde altijd maar wat achter de rest aan :'D
    Op dit moment zit ik in 6VWO en nu hebben we examengym, wat ik wel heel erg leuk vind. Daarbij kunnen we voor drie sporten kiezen en in deze sporten krijgen we drie 'proeflessen' om een beetje kennis te maken met de sport. Ik heb gewindsurft en ik ga nog schermen en yoga-en, wat me allebei heel gaaf lijkt. Ik snap heus wel dat dit zowel praktisch als financiëel niet mogelijk is om voor de hele school te doen, maar ik vind dit een zoveel betere manier van gym geven


    "You can't cancel Quidditch!" - Oliver Wood

    Ik weet het niet zo goed. Ik had altijd een hekel aan gym, dus voor mij zou het wel lekker zijn als ik kon kiezen.
    Aan de andere kant, de jeugd krijgt al zo weinig beweging, dus het is misschien beter dat ze niet kunnen kiezen.

    Nee, oneens. Ik denk dat het een goede manier is om leerlingen te interesseren voor sport aangezien beweging van belang is. Daarnaast vond ik het altijd een welkome afleiding tussen alle lessen door waar je altijd maar stil moest zitten. Daarbij vind ik wel dat het gevarieerd moet zijn. Ik had eens een docent die gek was op trefbal en alleen maar wilde trefballen, daar heeft niemand wat aan. Later kreeg ik een docent die verschillende sporten aanbood in een uur (bijv. klimmen, badminton, voetbal, fitness) en dan mocht je zelf kiezen wat je wilde doen. Dat vond ik wel tof!


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Oneens. Voor sommige kinderen is dat het enige moment van lichaamsbeweging in de week. Wel kan ik me er in vinden dat niet iedereen het leuk vind. In dat opzicht zou het beter zijn als er verschillende sporten zouden zijn waar leerlingen tussen kunnen kiezen.


    You are beautiful, you are love.

    Ik ben het hier mee eens. Als je erg graag wilt bewegen tussen de serieuze lessen door, moet je dat mooi doen. Maar mijn kostbare tijd wordt verspild door gym. Ik heb elke week een blokuur gym. Dan denk je dat je klaar bent en dan moet je nog een uur. Men moet zich niet bemoeien met de lichaamsbeweging van de jeugd. De ene persoon vindt het geweldig en een ander persoon voelt zich ziek omdat ze weer eens moeten gymmen. Beweging is wel eens goed, maar verplichting vind ik niet fijn. Zonder gym zou ik meer vrije tijd hebben, dus ik ben het hier mee eens.

    Doofenshmirtz schreef:
    Ik weet het niet zo goed. Ik had altijd een hekel aan gym, dus voor mij zou het wel lekker zijn als ik kon kiezen.
    Aan de andere kant, de jeugd krijgt al zo weinig beweging, dus het is misschien beter dat ze niet kunnen kiezen.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Hoewel ik een hekel aan gym heb, denk ik dat je door dit te doen de bedoeling van het vak eigenlijk een beetje zou weghalen. Wanneer je van gym een keuzevak zou maken, zou het waarschijnlijk juist alleen maar gekozen worden door de mensen die sport leuk vinden en al veel sporten, terwijl mensen die niet goed zijn in sport en misschien ook minder bewegen het niet kiezen.
    Aan de andere kant zou het voor mensen die net als ik een hekel aan gym hebben wel een hoop schelen en zou het voor mensen die gym wel leuk vinden toch nog als een optie overblijven als het een keuzevak werd. Ik zit dus eigenlijk nog een beetje tussen eens en oneens in.
    Ik ben eigenlijk wel van mening dat LO zoals het nu is veel gevarieerder zou moeten en dat het voor de meeste mensen leuker zou zijn als er bijvoorbeeld meer keuzevrijheid binnen het vak was.
    Ik vind het overigens belachelijk dat je met een onvoldoende voor gym niet je diploma zou kunnen halen, maar dat is weer een ander verhaal.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Folklore schreef:
    Oneens. Voor sommige kinderen is dat het enige moment van lichaamsbeweging in de week. Wel kan ik me er in vinden dat niet iedereen het leuk vind. In dat opzicht zou het beter zijn als er verschillende sporten zouden zijn waar leerlingen tussen kunnen kiezen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik ben het er half mee eens. LO is gewoon belangrijk, maar dan moeten ze verschillende LO-keuzevakken aanbieden. Ik vond het vroeger ook niet al te leuk, maar dat kwam ook omdat we gewoon geen leuke dingen deden. Mensen moeten kunnen kiezen voor verschillende gebieden op LO, zoals turnen, balsporten, tennis, cardio-trainingen, wat er ook allemaal bestaat.


    Your make-up is terrible

    Bij nader inzien pas ik mijn mening aan. Door van LO een keuzevak te maken, ben je dus verplicht om een ander vak daarvoor in de plaats te kiezen. Daarvoor heet het een keuzevak. Dat zou betekenen:nog meer theorie en nog meer leren. Ik ben nu dus tegen (':

    Ja en nee, ik denk dat het beter is als je wat kan kiezen want ik ben veel beter in sporten zonder bal en wij krijgen elk jaar opnieuw balsporten, vaak zelfs dezelfde maar dan uitgebreider.


    Alles heeft betekenis, ook niets

    Folklore schreef:
    Oneens. Voor sommige kinderen is dat het enige moment van lichaamsbeweging in de week. Wel kan ik me er in vinden dat niet iedereen het leuk vind. In dat opzicht zou het beter zijn als er verschillende sporten zouden zijn waar leerlingen tussen kunnen kiezen.


    Queer zijn is gewoon alles